dinsdag 5 mei 2020

Sri Lanka - Zoogdieren en zeedieren

Als je Aziatische olifanten wilt zien, in het bijzonder de ondersoort Sri Lankaanse olifant,
dan zal dat bij een bezoek aan de meeste Nationale Parken zeker lukken.
Je hebt zelfs de kans ze van heel dichtbij te zien.
De bovenstaande foto is niet gecropt, sterker nog, meer kon ik met geen mogelijkheid op de foto krijgen.
Van de dieren die ik wil laten zien heb ik mij beperkt tot 2 beelden, hoewel ik er soms wel tientallen van heb.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Helaas, jullie weten het inmiddels, de lightbox werkt bij mij in Google niet.


We hoopten tijdens onze safari's een luipaard en een lippenbeer te zien.
In India hadden we weliswaar al eens een luipaard gezien, maar een lippenbeer  nog nooit.
Al vrij snel tijdens een bezoek aan het eerste wildpark, Wilpattu NP,  werd een van onze wensen al direct vervuld:
een lippenbeer (Melursus ursinus)!
Het was knap lastig om hem te fotograferen.
Niet alleen omdat hij vooral op schaduwrijke plekken tussen de begroeiing liep,
 maar ook omdat je soms een plek in de jeep hebt van waaruit je slecht zicht hebt.
Een boom of een struik kan hinderlijk in de weg staan, waar dan nog bij komt dat het dier ook niet stilstaat.
Uiteindelijk kreeg ik hem behoorlijk in beeld.
Nog mooier werd het toen we al op de terugweg uit het Nationale Park waren.
Zowaar nog een lippenbeer, mooi vrij tussen de begroeiing!
Mijn dag kon niet meer stuk, en dat al meteen bij de eerste safari.
Een luipaard hebben we gemist.
Er werd er wel een gesignaleerd, maar wij waren er te laat.
Niemand heeft er een foto van kunnen maken, zo snel was hij weg.
We zagen daar ook een haas.
Een haas, is dat zo bijzonder?
Jawel, het is een zwartnekhaas (Lepus nigricollis).
Die kennen we in Europa niet.
En wat te denken van een goudjakhals (Canis aureus)?
Ik had niet verwacht dat ze ook hier voorkwamen.
Wij zagen er een paar, waarvan deze met zijn bek wijd open voort sjokte.
Het was erg warm, ongeveer 35 graden Celsius.
Hij plofte neer, nog steeds hijgend.
Zo ging het blijkbaar wat beter, hoewel hij wel in de volle zon ging liggen.
Indische palmeekhoorntjes (Funambulus palmarumzie je veel.
Deze bijvoorbeeld zagen we in de tuin van een hotel.
Bij een ander hotel zat er een vlakbij onze ontbijttafel op het terras, op nog geen meter afstand, hopend op een stukje fruit.
Dit was een opgewonden standje, dat voortdurend alarmkreten slaakte.
Er was niets verontrustends in de buurt, voor zo ver ik heb gezien.
Het kwam ook niet door mij, want mijn aandacht werd juist getrokken door zijn kreten.
Toque makaken of Ceylonkroonapen (Makaka sinica) zijn gehaaide bietsers.
Je moet goed op je spullen passen want ze schromen niet om wat van je af te pakken, 
hoewel het wel wat samenhangt met het gebied waar je ze ziet.
Ook al kunnen ze brutaal zijn, deze voelden zich veiliger op een dak.
Dit eekhoorntje doet denken aan een Indische palmeekhoorn, maar de rugstreep is duidelijk oranjeachtig.
Het is een Layard's palmeekhoorn, die zowel endemisch als erg zeldzaam is.
Hij werd overigens gelokt met rijst.
In enkele wildparken zagen we wilde zwijnen, meestal verscholen tussen de begroeiing.
Deze groep, bestaande uit een zestal volwassen of bijna volwassen dieren en een elftal biggen, kwam aan de rand van de rivier zijn dorst lessen en zich even lekker in het water omwentelen.
Deze soort mangoest hebben we regelmatig gezien, maar niet zo vaak op de foto kunnen krijgen:
een ruddy mongoose (Herpestes smithii).
Een Nederlandse naam heeft hij (nog) niet.
Ruddy betekent blozend, maar dat vind ik lichtelijk overdreven.
Is dit het toppunt van genot (voor een waterbuffel)?
Deze waterbuffel (Bubalus bubalisgenoot zo te zien met volledige overgave van een modderbad.
Zoals bekend doen ze dat om een beschermende laag tegen insecten te krijgen.
Zo raken ze insecten kwijt als ze de opgedroogde modder mét insecten afschuren.
Wellicht werkt het ook nog verkoelend.
Na afloop zien ze er niet uit.
Er moet nog heel wat gebeuren wil deze koe na haar schoonheidsbehandeling een stier kunnen verleiden.
Of maakt het bij waterbuffels niet uit hoe je eruit ziet?
Grijze langoeren of Hoelmans (Semnopithecus) vind ik een wat aristocratischer soort apen dan makaken.
Deze langoer troffen wij 's morgens vroeg aan het ontbijt tijdens een ochtendsafari.
Ze leven in India in de buurt van axisherten (zie verder).
Axisherten zijn het voornaamste prooidier voor tijgers.
De langoeren fungeren dan als een soort wachtpost die alle dieren alarmeert als er een tijger in de buurt is.
Sri Lankaanse olifanten, wat hebben we er veel gezien.
Ze verdienen het om een keer een eigen post te krijgen op mijn blog.
Let op de straal modder.
Verbaasd zagen we deze olifant in de modder liggen. 
We dachten eerst dat ze dood was.
Maar nee, toen ze ons hoorde stond ze op.
Het gebeurt maar zelden dat je een olifant ziet liggen.
En daar is ze dan, een Axishert (Axis axis) hinde.
We zagen ze vaak, maar meestal van wat grotere afstand.
Ze hoeven hier niets te vrezen van tijgers, want die komen op Sri Lanka niet voor.
Hoe mooi kan je zijn?
Ze was nieuwsgierig, maar ook heel erg op haar hoede.
Ze rende echter niet weg.
De laatste twee platen zijn van zeeschildpadden. 
We hebben ze gezien in een schildpaddenopvangcentrum.
De eieren worden aan het strand opgegraven, waarna ze onder gecontroleerde omstandigheden in zand uitgebroed worden. 
Ze worden zo beschermd tegen stropers en roofdieren.
De kleine schildpadjes worden in zee uitgezet als ze eraan toe zijn.
Sommige grotere schildpadden worden niet meer uitgezet, omdat ze bijvoorbeeld een poot missen.
Een wat meer artistieke plaat tot besluit.
De palmbomen weerspiegelen in het water.

Sri Lanka
Ik wil bij deze iedereen bedanken die mijn berichten over dit schitterende eiland  heeft bekeken en gelezen.
Dat geldt in het bijzonder voor degenen die er een reactie op hebben gegeven.
En dan te bedenken dat we nog veel meer hebben gezien dan alleen maar natuur.
Kortom, een reis boordevol indrukken.

Maar Nederland vergeten doe ik niet: 
de volgende keer komt mijn overzicht van de maand april in de AWD.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Ik wil je bedanken dat je al dit moois laat zien.
    Ik geniet hier echt van.
    Zoveel mooie dieren, ik zie het op de t.v, lijkt mij super als je dit zoals jij in het echt kunt zien.

    Mooie foto's heb je kunnen maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. A rewarding visit to the National Park, Kees, and a wonderful range of species. You were certainly able to get some great shots, despite the limitations imposed by your position in the jeep, and intervening vegetation. I suppose those issues are inherent in any excursion where you do not have freedom to wander at will, for obvious reasons to be sure. A friend of mine visited some of the big game areas of East Africa a few years ago, and came back quite disillusioned by the sheer number of vehicles chasing wildlife across the savannah. I will look forward to more coverage if your visit to this enchanted island,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtige serie van jullie ontmoetingen met diverse wilde dieren Kees.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, prachtige serie van de zoogdieren van Sri Lanka. Vooral de Lippenbeer is een heel bijzondere waarneming die je misschien wel gelijk kan stellen met de Luipaard. Zeker een reis met heel veel indrukken. Ik kan dat alleen maar beamen. Heb genoten van jou foto's waardoor eigen herrineringen weer boven kwamen. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het lijkt mij geweldig mooi Kees om daar te zijn maar die warmte daar moet ik niet aan denken maar de serie is genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    auch dieser Teil ist für jeden Natur und Tierfotograf ein Leckerbissen, ich freue mich wenn ich einen Fuchs oder Reh sehe und ein gutes Foto bekomme, bei dir in Sri Lanka stehen und liegen an jeder Ecke Tiere die so exotisch sind das man beim betrachten nur neidisch staunen kann, sehr schöner Reisebericht
    bleib gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Wat hebben jullie daar veel soorten gezien en gefotografeerd zeg. Die lippenbeer herken ik wel van een aantal dierentuinen hier in Nederland, ze schijnen best gevaarlijk te zijn. Mooi ook die goudjakhals, deze soort komt inmiddels ook hier in Nederland in het wild voor. Leuk dat eekhoorntje met oranje rugstreep, een koninklijk beestje. Prachtige apen ook die hoelmans. Tot slot de schitterende axisherten, ik zie ze wel eens in natuurdocumentaires.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Hoewel ik je beelden van vogels en hagedisachtigen liever bekijk dan deze (ik heb hier gewoon minder mee), is het toch een mooie reportage geworden. Zo'n wildpark oogt natuurlijk een stuk natuurlijker dan een dierentuin. Dat het fotograferen soms niet altijd even makkelijk gaat vanuit een jeep, moet je dan maar voor lief nemen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Je wens is in vervulling gegaan en heel veel soorten gezien, je Olifanten, Lippenbeer, Goudjakhals, Apen, Eekhoorns enz. Zie deze soorten alleen op Tv ik vind alles heel mooi, denk zeker dat jullie hebben genoten
    Het lijkt mij dat het daar heel erg warm is, daarom gaan wij meestal naar het hoge noorden, Maar ik heb genoten wat je allemaal hebt gefotografeerd, Super.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nou Kees, je mag toch zeker niet klagen met wat je allemaal gezien hebt tidens deze trip en wat je mooi hebt weten vast te leggen. Als je vooraf zo'n lijstje hebt en dan in ieder geval 1 grote streep kunt zetten, dan mag je niet klagen. Helamaal als je eigenlijk aldoor in beweging bent en niet bv een hele dag in een schuilhut gaat zitten, waar dieren dan gelokt worden met eten. Als je dan ook nog een een foto kunt maken van die beer, terwijl deze helemaal vrijstaat, dan heb je zeker geen reden tot klagen. Super. Ook de foto van de modderspuitend olifant is geweldig. Vooral ook omdat die reigers iets toevoegen aan het verhaal. Ik zou wel die halver kop met 1 hoorn rechtsonderin even wegpoetsen. Geweldig foto ook van het hertje met die omhoog gestoken staart. Mooi beeld.
    Al met al weer een trip met zeer veel mooie waarnemingen en beelden. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Kees,
    fijn om zo weer even een beetje met je mee te reizen.
    Tja, een liggende olifant zie je niet zo vaak. Ik kan me herinneren dat wij ons een hoedje schrokken, toen we eens Afrikaanse olifanten onder een grote boom zagen liggen. Maar ze bleken lekker een dutje te doen. Ik denk wel dat ze zich behoorlijk veilig moeten voelen voor ze dat doen, want het opstaan gaat niet zo vlot.
    Je afsluitende foto is top.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Ik probeer het commentaar dit keer iets korter te houden, als het lukt;-) Ik heb weer met veel plezier naar al deze super mooie foto's gekeken en dan te bedenken dat je een veelvoud van alle soorten hebt ( dat wordt een mooi fotoboek!!!) De openingsfoto is meer dan indrukwekkend, maar ook liggend en met die straal modder was leuk. ( goed dat je vermeldde : let op de modderstraal, want ik keek gelijk naar de kleine reigertjes) De Lipberen en de goudjakhalzen zijn natuurlijk soorten waarbij je de adem inhoudt, wat indrukwekkend en wat kon je ze mooi fotograferen. Ook die zwijnen bij het water is een hele mooi sfeerplaat. De apen, geweldig, vooral die Grijze langoeren, wat zijn die mooi zeg! Je hebt wel geboft met deze mooie foto's van het Axishert. Schitterende platen heb je van haar gemaakt. De twee soorten eekhoorntjes zijn ook erg leuk, vooral die palmeekhoorn maakt indruk door die oranje streep. De schildpadden vormen een mooie afsluiter. Jullie zullen nog lekker lang nagenieten van deze fantastische reis, waarbij het jullie ook gegund was precies op tijd terug te zijn!!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig om dit mee te maken Kees.
    Mooie foto's die je maakte.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    wederom een hele mooie serie en wat zagen jullie enorm veel verschillende dieren.
    De eekhoorntjes vind ik echt zo leuk en je zag er nog een paar verschillende ook. Wat ik ook bijzonder leuk vind is de goudjakhals. Wanneer zie je die nou! Misschien in de dierentuin maar niet in het wild. Geweldig toch om deze dan ineens tegen te komen :-) De schildpadden van je laatste foto's zijn echt mooi, althans de een na laatste vind ik echt prachtig. Wat een mooi getekend en gekleurd schild! Echt heel erg mooi! De vele apen zijn ook een must hahaha.... heerlijk dat je zoveel zag en wij ook 😄
    Ik heb weer genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen