woensdag 13 mei 2020

AWD - April 2020




Op 16 april had ik een onverwachte waarneming in de AWD: een citroenkwikstaart (Motacilla citreola).
Deze opvallende kwikstaart vertoefde een tijdje in een van de plassen in het duingebied, die nu inmiddels vrijwel drooggevallen is.
Nadat ik de vogel op waarneming.nl gemeld had kreeg ik het verzoek de melding door te geven aan CDNA (Commissie Dwaalgasten Nederlandse Avifauna).
Vervolgens kreeg ik het verzoek om 1 of 2 foto's door te sturen naar de Vogelwerkgroep Zuid-Kennemerland in verband met plaatsing in hun blad Fitis.
Het derde verzoek om foto's op te sturen kwam van Dutch Birding.
In het eerstkomende blad publiceren zij bijzondere waarnemingen van de maanden maart en april.
Uiteraard heb ik aan alle verzoeken voldaan.
Al deze reacties zijn een geheel nieuwe maar heel leuke ervaring voor mij.
Vanuit de vogelobservatiehut zag ik deze Canadese gans (Branta canadensis) rustig drijven op het nagenoeg rimpelloze water.
Kuifeendjes (Aythya fuligula) deden daar niet voor onder.
De hele omgeving straalde rust uit.
De meeste meerkoeten (Fulica atra) die ik zag leken iedere mogelijkheid aan te grijpen om ruzie te maken met soortgenoten.
Deze was een ontspannen uitzondering. 
In de tijd dat er voldoende plassen in de waterleidingduinen zijn zie je er ook regelmatig kieviten (Vanellus vanellus).
Ze blijven meestal wel op afstand.
Kleine pleviertjes (Charadrius dubius) hielden zich in de buurt van de kievit op. 
Ze kwamen niet zo dichtbij als ik gehoopt had.
De snoek (Esox lucius) was weliswaar niet geweldig goed zichtbaar maar bleef lange tijd op een paar meter afstand van mij rustig vlak boven de bodem liggen.
Sommige snoeken hebben vaste plekken om te jagen waar ik ze vrijwel iedere keer als ik er langs kom ook zie.
Een bruine kikker (Rana temporaria) aan de wandel is een zeldzaamheid in deze droge tijden.
Een aantrekkelijke plek uitkiezen zodat ik hem mooi kon fotograferen kwam niet in hem op.
Veel vogels hielden ook graag wat afstand, zoals deze kneu (Linaria cannabia).
Ze gunden zich nauwelijks de tijd om even ergens rustig te gaan zitten.
Terwijl ik al speurend op mijn gemak door het verlaten duingebied liep zag ik een groep merelachtige vogels.
Het bleken beflijsters (Turdus torquatus) te zijn.
Ze waren zeer ongedurig en vlogen voortdurend op.
Meer dan een waarnemingsplaatje zat er niet in.
Het gedrag van roodborsttapuiten (Saxicola rubicola) is bekend.
Ze zitten vaak op een uitkijkpost en zijn niet eenvoudig te benaderen.
Dit beeld is dan ook heel karakteristiek.
Volgens mij zijn er dit jaar meer tapuiten (Oenanthe oenanthe) in het duingebied dan vorig jaar.
Met wat geduld lukt het meestal wel om redelijk dicht bij ze in de buurt te komen.
Zo goed als een paar jaar geleden is mij echter nog niet overkomen.
In hetzelfde gebied als een aantal dagen eerder zag ik opnieuw beflijsters
waarbij het mij opnieuw niet lukte om ze op de plaat te krijgen zoals ik wilde.
Het zijn echter aantrekkelijke waarnemingen.
Nee, dan gaat het met een grote bonte specht (Dendrocopos major) beter.
Ze zijn dan ook behoorlijk algemeen in de AWD waardoor je een grote trefkans hebt.
Futen (Podiceps cristatus) zijn in het duingebied nog niet erg actief met nestelen, 
in tegenstelling tot wat ik in mijn woonomgeving meestal zie.
Het is mij nog niet gelukt om veel vlinders te fotograferen.
Kleine vuurvlinders (Lycaena phlaeas) waren in april wel vrij vaak te zien.
Een atalanta (Vanessa atalanta) kwam ik maar een enkele keer tegen.
Deze bleef echter wel lekker lang op een boomstam zitten.
De eerste hoornaar (Vespa crabro) van 2020.
Hij was duidelijk op jacht en ging bijvoorbeeld dit holletje in, daarna tussen plantjes door en weer een holletje in.
De hoornaar was een leuke uitdaging voor mij omdat hoornaars zoals bekend niet echt van stil zitten houden.
Tot besluit een moervos, duidelijk op zoek naar voedsel voor haar hongerige jongen.
Welpen kan ik hier niet laten zien, opmerkelijk gedrag wel.
Ze had een plek gevonden waar bezoekers een aantal kaasstengels hadden laten liggen.
De moervos wist wel raad met deze rommel en zorgde ervoor dat alles keurig opgeruimd werd.
Of het goed voor haar is betwijfel ik, maar dorst zal ze er vast wel van gekregen hebben.
Ze liep naar de waterkant.......
...... en klom in een boom!
Ik dacht dat ze ging drinken, maar tot mijn verbazing klom ze een flink stuk de boom in en daarna weer terug.
Het bleef niet bij één poging.
Dat het niet meeviel is wel te zien.
Maar waarom deed ze dat?
Hier ging het mis: ze gleed met haar voorpoten van een tak en kwam op haar voorpoten in het water terecht.
Ze gaf het niet op en klom nogmaals in en uit een boom. 
Ze had wel een dode vis gevonden, maar die kreeg ze niet uit het water.
Nog een klein stukje en ze was weer op de oever.
Ik heb nog steeds geen idee wat ze in die boom zocht.
Ze was wel even aan rust toe.
Na een tijdje in de schaduw in het gras te hebben gelegen ging ze weer verder.
En nu maar hopen dat niet teveel mensen haar burcht hebben gevonden en haar hinderen bij het voeren van haar welpen.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Op de eerste plaats gefeliciteerd met de bijzondere waarneming van de man Citroenkwikstaart, geweldig!
    En leuk dat je hier nog heel veel mensen blij hebt gemaakt door op te nemen in hun mooie lijst van zeldzame vogels in NL. Maar er zullen ook velen met kromme tenen de waarneming zien die verborgen was...geen twitchersdrukte!! De soorten die je in april hebt gezien zijn niet de minste! Beflijsters, zijn ook gaaf. Je tapuit en de roodborsttapuit staan er prachtig op! De serie van de vos is opmerkelijk. Mooi dat je dit kon vastleggen. Alle foto's zijn heel geslaagd, Je hebt je duidelijk prima vermaakt in april. Ik heb er weer van genoten!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Super de Citroenkwikstaart en dan de verzoeken die je ervoor kreeg.
    Mooie vogels laat je zien.
    De vos is echt schitterend.
    Mooie foto's heb je kunnen maken.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi kees en de eer die je kreeg kwam je dan ook van harte toe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. It is very rewarding to have your sighting of the Yellow Wagtail recognized in this fashion, Kees. I was contacted recently by one of the authors on an upcoming book on the birds of Cuba, regarding my sighting of a Scissor-tailed Flycatcher there, only the seventh record ever. But, in this post I was especially interested in the tree-climbing behaviour of the fox. I had no idea that this was possible, and I wonder if this represents a little known threat to the eggs and young of tree-nesting birds. I am going to check to see whether any research has been done into this. Thanks for bringing it to my attention.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.
    Wat 'n geluk dat je die Citroenkwikstaart hebt gezien en wel 'n bijzondere soort zo ook de Beflijster.
    Ook je andere soorten heb je mooi vastgelegd Zoals de Roodborsttapuit, Tapuiten en de GBS. zo te zien in het andere gedeelte van de AWD waar je Kleine Plevier en Kievit hebt gezien.
    De Vos staat er ook mooi op, maar wel raar dat hij in 'n boom klimt. Wij hebben op 5 mei ook iets raars gezien bij 'n Vossenhol er zijn mensen die er alles aan doen voor 'n foto. Wel weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees... Beautiful series of pictures... Take care

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Die Citroenkwikstaart was natuurlijk een buitenkansje. Die zul je niet gauw nog eens tegenkomen. Ik ben van de week ook in de verlaten hoek van de AWD geweest, op zoek naar vogels in de vanLimburg-Stierumvallei. Van de winter stond de 'woestijn' bijna helemaal blank, maar daar bleek nu niet veel meer van over te zijn. Een klein plasje nog. Kennelijk waren er wel jonge Kievieten, want de ouders vlogen voortdurend schreeuwend om me heen. Verder heb ik ik het ook met alleen maar wat gewonere soorten moeten doen, die allemaal te ver weg bleven zitten. Een enkele tapuit was wel redelijk te platen.
    Een boomklimmende vos is natuurlijk wel vreemd, hoewel ik daar wel eens foto's van gezien heb in het verleden. Toen waren het 'natuurfotografen' die ze er in lokten met iets lekkers. Dat zal hier niet het geval geweest zijn. Ik heb de burcht wel gevonden en er een avondje gezeten om mijn eerste welpjes-foto's te maken. Het waren vrijwel zeker ook meteen mijn laatste (hier in de AWD), want - ondanks dat (bijna) iedereen zich prima gedroeg - is het me veel te druk. Ik hoorde iemand zeggen dat-ie er al 6 weken bijna ieder dag had gezeten... tsjaa...
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, leuk dat de foto's van de citroen kwikstaart op diverse manieren gepubliceerd gaan worden of al zijn gepubliceerd. Een mooie en bijzondere waarneming! Tja en de vos mooi in beeld gebracht en leuk dat ze jongen heeft, jammer dat er zo'n grote toeloop is en ook nog eens in de buurt van het vossenhol. Ik snap dat een ieder zijn plaatjes wil schieten van jonge vosjes en hoop dan ook met jou dat de mensen zich zullen blijven gedragen en de dieren zo min mogelijk zullen hinderen.
    Veel vogels zitten nu op de nesten en je merkt dat ook aan het mindere gezang. Binnenkort weer een toename aan vlinders, zo blijft er altijd wel wat te beleven.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    dit is weer een mooie blog met veel vogels de vos blijft ook altijd mooi om te fotograferen.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Een fijn gevarieerd blog met een aantal bijzondere waarnemingen en gedragingen als hoogtepunten. Die citroenkwikstaart is natuurlijk een unicum, het is niet voor niets dat je door diverse instanties benaderd wordt om dit te laten zien, proficiat daarmee. Verder is de beflijster natuurlijk ook geen alledaagse waarneming, beetje jammer dat die niet wat dichter bij wilde komen. Ik was tot nu toe slechts twee keer in de AWD (lang geleden) en ook toen zag ik een snoek bij een duiker op de bodem liggen. Prachtige gedragsfoto's van de vos, ook dat zie je niet vaak, met een beetje geluk had je hem nog zwemmend kunnen fotograferen, zou helemaal mooi zijn.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik stond versteld van de foto van een roodborstje dat op een plant staat ... die foto is cool.

    Groeten uit Indonesië

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees
    auf so eine Sichtung kannst du stolz sein die Bachstelze ist schön getroffen und der Fuchs ist Top, ich hatte so etwas mal beobachtet zwar nicht in dieser Höhe aber er ist auch auf einen Baumstamm geklettert um an ein Nest im inneren des Stammes zu kommen, hat nicht geklappt...wenn die Welpen Hunger haben versuchen die Fähen alles um an Futter zu kommen
    sehr schöner Post
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees!!! Great variety of birds... I love also the fox drinking and the Ring Ouzel... Have a great week

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    De Citroenkwikstaart is natuurlijk de klapper, ontzettend leuk dat je die hebt gevonden en ja, zo gaat het als je een zeldzaamheid aantreft dan word je toch een beetje beroemd in je eigen omgeving. Heel leuk. Ook mooi je Kneutje, de watervogels en de waargenomen Beflijsters, echt een leuke soort.
    Wat die vos nou wilde... in elk geval liet je een mooi stukje acrobtiek zien.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Een aantal prachtige waarnemingen zeg. Het blijft toch een geweldig gebied, mits je de weg weet. Die kwikstaart is een hele gave soort om te fotograferen, maar ook die beflijsters. Ik heb ze ook weleens geprobeerd te fotograferen, maar net als jij had ik last van de schuwheid. Je moet de mazzel hebben dat je net ergens zit en er eentje vlakbij neerkomt.
    Jammer dat de kleine plevier niet meewerkte, maar soms lukt het gewoon niet.
    Je zou eigenlijk eens een blogje moeten maken met de zeldzame soorten die je in de AWD bent tegengekomen. Dat zal best een leuk overzicht worden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen