Juni is de maand van de jonge damhertjes.
Jaarlijks vind ik het een uitdaging om ernaar op zoek te gaan,
waarbij het mij er vooral om gaat een plek te vinden waar ze ergens verscholen liggen.
Dus voorzichtig door het bos lopend, uiteraard niet over paden,
kijk ik dan speurend rond in de hoop dat ik er nog steeds een scherp oog voor heb.
Dit hertje zag ik bijna over het hoofd, zo goed lag het verscholen.
Een paar stapjes achteruit en vervolgens met mijn 100-400 mm lens op de maximale stand heb ik dit plaatje gemaakt.
Wat een geweldige schuilplaats had deze kleine schoonheid gevonden.
Het loont
de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Maar……, de
lightbox werkt bij mij in Google niet
Als je ze
toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.
Bloggers
wegen zijn ondoorgrondelijk.
liggend in de veilige beschutting van twee boomstammen.
Ze was niet de eerste die ik die morgen vond - daar kom ik verderop in deze post nog op terug - maar ik vond het wel de mooiste om mee te beginnen.
Het behoort tot de bloemen die ik graag zie, en ik ben niet de enige.
Veel insecten voelden zich ertoe aangetrokken.
waarschijnlijk heb ik een te brede interesse, maar het bevalt me wel.
Hoe dan ook, vlakbij het damhertje groeide dit vingerhoedskruid en ik vond het te mooi om te negeren.
Het was 9 juni.
Zwervend door het bos zag ik van alles, maar niet wat ik zocht.
Was ik toch te vroeg gaan zoeken, moest ik nog een paar dagen geduld hebben?
Ik lette voortdurend op hindes die zich wat onrustig gedroegen.
Plotseling viel mijn oog op dit damhertje.
Open en bloot naast een boomstam, met opvallende kleuren vergeleken met de omgeving.
Het viel toch niet mee om het hertje zo te fotograferen als ik wilde.
Tussen de bomen door, met de schaduw van een stam aan de zijkant van het beeld, kreeg ik zó het mooiste beeld.
De missie was geslaagd, tijd voor een kop koffie zittend op een boomstam in de buurt.
Ik had de koffie nog niet ingeschonken of mijn aandacht werd getrokken door een groep mezen die tussen de bladeren van tak naar tak vlogen.
En wat zat er tot mijn grote verrassing bij?
Een kuifmees (Lophophanes cristatus).
Het was jaren geleden dat ik er één gezien had, dus mijn dag werd alleen maar beter.
Wat voor vreemde vorm zag ik achter een boom tevoorschijn komen?
Een voet, en waarvan dan?
Het viel bijna tegen dat het een zwam was.
Nadat ik het tweede - het donker gekleurde - hertje had gezien, durfde ik niet op nog meer te hopen.
Ik was al dik tevreden.
Toch vond ik nog een derde hertje, liggend naast een omgevallen boomstam.
Je kon het al van een afstand zien liggen.
Het bewoog zich absoluut niet, alleen de ogen bewogen en soms een klein beetje de oren.
Wat was er nog meer in het begin van de maand?
Meikevers, veel meikevers en ook nog op plaatsen die zich er prima voor leenden om de kevers te fotograferen.
Ik had er de vorige maand al veel gezien, vliegend, aan stengels hangend, zieltogend op een weg of al dood.
In juni voelden ze zich in ieder geval ook prima thuis.
Als ze rusten in het riet bijvoorbeeld, dan zijn ze ingetrokken.
Ze zien er dan wat minder mooi uit.
De segmenten van de antennes zijn hier goed zichtbaar.
Het zijn er zes bij een vrouwtje en zeven bij een mannetje.
Samen met een aantal andere kikkers dreef hij roerloos in het water,
met de zon als spotlight op zijn kop.
De kleine parelmoervlinder (Issoria lathonia) mag nu vast.
Ik heb er dit jaar veel gezien op verschillende plaatsen, zelfs een keer bij ons in de tuin.
Ook al vallen de hoeveelheden vlinders mij nog steeds niet mee, over deze mooie vlindertjes heb ik daarom niets te klagen.
Ik moest echt oppassen om er niet op te trappen.
Het lijkt wel of het padje de grond niet eens raakt, zo licht beweegt hij zich voort.
Ik was daarmee uiteraard zeer tevreden.
Voor mij is het de derde soort uit de reeks parelmoervlinders, naast de kleine parelmoervlinder en de keizersmantel.
Het is een zeldzame soort die als bedreigd op de rode lijst staat.
Ik zet er geen Latijnse naam bij omdat ik niet zeker weet welke soort dit is,
ik vermoed de gevlekte (Dactylorhiza majalis).
Vorig jaar heb ik er geen een kunnen vinden.
Ze waren jarenlang heel algemeen in de AWD,
maar ik ben bang dat de damherten ze allemaal wegvreten voordat ze de kans krijgen zich te ontwikkelen.
Ook dit jaar was er een van de drie na enkele dagen volledig spoorloos.
Juni was mij goed gezind.
Zoals het er nu naar uitziet heb ik al materiaal genoeg voor een deel 2 en 3.
En de maand is nog niet om.



















Hallo Kees.
BeantwoordenVerwijderenMooi die jonge Damherten ze staan er mooi op en dan ook nog de Kuifmees altijd 'n leuk vogeltje maar bewegelijk. De Meikevers heb ik met 'n vogelmaatje alleen zien vliegen volgend jaar beter. De vlinders zijn ook 'n mooie soorten. Toch weer 'n geslaagde serie.
Groetjes Loes
Hallo Kees, wederom een mooi blog. Prachtig om de damhertjes te vinden. Goed dat je zo'n brede belangstelling hebt. Kunnen wij er ook van genieten!! Gr. Ben
BeantwoordenVerwijderenHoi Kees.
BeantwoordenVerwijderenGeweldig wat je allemaal tegen bent gekomen.
Mooi de vogels en prachtige bloemen.
De kleine Damhertjes zijn echt super mooi en leuk.
Geweldige foto's Kees.
Groettie van Patricia.
There is much to admire in these photographs, Kees, but it is the little fawn that will capture the heart of everyone who looks at it. Young animals have a unique and universal appeal, whatever the species, but none are as endearing perhaps as a fawn. The oohs and aahs will be heard around the world! Enjoy the weekend. I hope the weather is good for you to get out and enjoy nature.
BeantwoordenVerwijderenHai Kees,
BeantwoordenVerwijderenIk zeg het wel vaker en ook in andere blogs. De AWD is een schitterend gebied, maar je moet echt weten waar je moet zijn. Als je zoals ik weleens gewoon op de bonnefooi gaat, dan zie je eigenlijk niet zoveel. Ja, damherten genoeg, maar daar houdt het vaak wel mee op. Dat jij die kalfjes vindt is natuurlijk ook geen toeval. Je weet in welke delen van de AWD je moet zijn en je hersenen zijn er onbewust op getraind om ze te zien. Prachtige platen van de kleintjes. Mooi ook de vlinders. Altijd leuk als je zeldzame zoorten weet te fotograferen. Hele fijne foto ook van de orchidee. Wel jammer dat er zoveel soorten verdwijnen door de vele herten. Hopelijk kan de natuur nog een beetje herstellen als er wat minder zijn.
Kom maar op met de volgende delen.
Groet,
René
Hoi Kees, nou je had echt een hele goede ochtend. De jonge hertjes zijn natuurlijk prachtig, en ook de foto's van de Meikever vind ik top. Gaaf ook dat je een paar Orchideeën gevonden hebt. 10 jaar geleden stond de hele oever van het Oosterkanaal er nog vol mee. Jammer dat het niet meer zo is. Het zou mooi zijn als de natuur zich hierin nog wat herstelt.
BeantwoordenVerwijderenHallo Kees
BeantwoordenVerwijderenwenn man leise und langsam durch den Wald geht und findet dann ein Kitz ist das ein schöner Moment aber gleich drei.. was soll das noch toppen, warte auf Teil 2 und 3
schöner post
Grüsse Frank
Wat een mooie foto's van dit kleine damhertje Kees, deze had zeker een mooie schuilplaats.
BeantwoordenVerwijderenMaar je hebt de meikever en de vlinders er ook heel mooi op staan net als de wilde orchideeën.
Groetjes Tinie
Ha Kees,
BeantwoordenVerwijderenje startfoto is er direct een om bij weg te smelten, maar ook de twee andere reekalfjes zijn schattig. En eigenlijk ziet ook de meikever op 12 er schattig uit.
De kuifmees heb je er prachtig opstaan, met een fijne groene achtergrond.
Ook de bloemen staan er mooi op en zorgen voor een fleurige afwisseling.
Al met al een heel mooi blog.
Hartelijke groet, Corrie
Hoi Kees,
BeantwoordenVerwijderenJe speurtocht naar jonge damhertjes heeft je geen windeieren gelegd, prachtige platen kon je ervan maken. Ik neem aan dat deze herten in de AWD daar geen hinder van ondervinden, in de vrije natuur zou het je waarschijnlijk door velen niet in dank afgenomen worden als je daar van het pad af b.v. naar jonge reeën gaat speuren. Je meikevers vind ik schitterend vooral die waar hij je aankijkt. Het kopje doet me dan wel een beetje aan een vleermuis denken. In deze contreien waren ze ooit ook vrij algemeen, maar je ziet ze hier nog maar sporadisch, dit jaar kruiste er zegge en schrijven eentje mijn pad tijdesn een wandeling en had toen natuurlijk net geen camera bij me. Het padje is subliem, zo traag en log als ze normaal zijn, zo lichtvoetig is deze. Proficiat met je duinparelmoervlinder, een fantastisch mooie soort zoals trouwens alle parelmoervlinders.
Groeten,
Ad