zaterdag 22 augustus 2020

AWD - Augustus 1e helft

De eerste helft van augustus kenmerkte zich door een aantal tropische dagen. 
Het was toen voor mij veruit het aantrekkelijkst om vroeg op te staan om in de ontwakende natuur onder aangename omstandigheden eropuit te gaan.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.

De meeste vlinders bleken niet van vroeg opstaan te houden, maar dit bont zandoogje (Pararge aegeria) bleek met een aantal soortgenoten een uitzondering.
Andere zandoogjes volgden al snel, zoals dit bruin zandoogje (Maniola jurtina).
Opvallende soorten zag ik op een enkele uitzondering na niet.
Geen eikenpages, geen distelvlinders, geen argusvlinders.
Dat waren wel de soorten waar ik naar op zoek geweest ben, maar zonder succes.
Het betekent wel dat ik andere soorten, die ik "gewoon" vind, nu ook eens aandacht kan geven.
De kleine vuurvlinder (Lycaena phlaeas), veel minder talrijk dan eerder dit jaar, krijgt daarom toch een plaats.
Een verrassing was de heivlinder (Hipparchia semele), toch nog een wat minder algemene soort.
Het was er overigens maar een en die heeft het mij niet makkelijk gemaakt.
De vleugels spreiden was er bijvoorbeeld niet bij.
Kleine koolwitjes (Pieris rapae) waren er daarentegen een heleboel.
Meestal sla ik die over.
Met gespreide vleugels heb ik ze ook wel kunnen fotograferen,
 maar die plaatjes vind ik niet mooi genoeg om hier te laten zien.
En jawel, opnieuw keizersmantels.
Ze hebben van mij al veel aandacht gehad, maar een tweetal plaatjes kan nog wel.
Ik heb tenslotte een zwak voor ze.
Hun aantal is sinds juli drastisch afgenomen en de tekenen van verval waren bij de meesten al duidelijk te zien.
Voor de tijgerspinnen (Argiope bruennichiwas een drukke tijd aangebroken.
Er moest goed gegeten worden, maar ook gepaard.
Een beeld van de voorraadkamer.
Juffers vormen een belangrijke voedselbron.
Dit vrouwtje lust er wel pap van.
Dat is ook letterlijk zo, want ze spuit de prooi met een sapje vol enzymen in die de inhoud vloeibaar maken.
Later zuigt ze haar prooi leeg.
En hier gaat het om, een cocon waarin ze haar oranjekleurige eitjes zorgvuldig heeft ingekapseld.
In de eerste twee weken van augustus heb ik drie cocons gevonden, er volgen er ongetwijfeld nog meer.
Augustus zonder libellen is ondenkbaar.
Het wemelde van de heidelibellen.
Dit is volgens mij het vrouwtje van de steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum).
Natuurlijk waren er ook talrijke mannetjes.
Ik vond het weerkaatsen van het zonlicht op de vleugels mooi.
Daarnaast was het ook een uitdaging om het aansprekend in beeld te krijgen.
Dit was het beste resultaat, naast talrijke (deels) vruchtloze pogingen.
Als ze stil zitten zie je niets van een weerkaatsing, als ze landen des te meer.
Als je er bedreven in bent is het maken van vluchtbeelden ook de moeite van het proberen waard om de reflecties fraai weer te geven.
Je moet dan wel snel genoeg zijn met scherpstellen.
Een soort die ik niet zo vaak behoorlijk op de plaat krijg is deze libel.
Volgens Obsidentify  is dit met 77% waarschijnlijkheid een paardenbijter (Aeshna mixta).
Juffers waren er ook genoeg te zien.
Deze keer beperk ik mij tot de houtpantserjuffer (Chalcolestes viridis).
Het was een flinke worsteling met de belichting om plaatjes te kunnen maken zoals ik wilde.
Het was toen bijna 10 uur en het licht was al keihard.
Hoe anders was het toen ik deze heidelibel ontmoette.
Het was toen net 7 uur geweest.
Er heerste een serene stilte, de grond en veel planten waren bedekt met dauw, er was zelfs wat grondnevel.
Volgens Obsidentify is dit met 54% zekerheid een bruinrode heidelibel (Sympetrum striolatum).
Genoeg ruimte voor twijfel rond deze naamgeving dus.
Heidelibellen maken determinatie niet makkelijk.
Met dauwdruppels op haar lijf was zij een aantrekkelijk model.
De tijd vloog en ik was er al snel een uurtje mee bezig, 
ook al omdat ik de bokeh-bollen zo goed mogelijk als achtergrond wilde gebruiken.
Deze tegenlichtopname kwam door de selectie.
Omdat het lastig kiezen was laat ik ook deze plaat zien.
Rond 8 uur waren de dauwdruppels bijna allemaal verdampt.
Ze was er bijna aan toe om zich bij haar soortgenoten te voegen die op een zonniger plekje wat sneller opgedroogd waren.

Ontmoetingen met vogels en zoogdieren leverden mij geen blogwaardige plaatjes op.
Wellicht komt dat weer goed in de tweede helft van deze maand.

18 opmerkingen:

  1. Great work, Kees. You have a fine eye for discovering nature and an equally fine eye for photographing it.
    The sequence with the damselfly and the spider is quite dramatic. I suppose the odenate enthusiasts would consider the spider a predator, but so are the dragonflies, of course. Life is a struggle to eat or be eaten. Perhaps it was like that for early hominids too.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Prachtig de libel, Juffers en Vlinders.
    De Spinnen zijn prachtig, die juffer in het web is super .

    Mooie serie Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Mooie beelden van deze diertjes. Indrukwekkend al die grote spinnen.
    En wat mooi zijn die juffers en libellen. Die laatste foto vind ik erg mooi van kleur.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees!!! Very good pictures... Great backgrounds and Bokeh effect in some images... Regards...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees, prachtig divers Blog. Die tijgerspinnen zijn wel heel erg mooi! Voor mij, met een spinnenfobie, zelf een beetje beangstigend!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kees het is mij duidelijk dat jij nog net zo lenig bent als ik 30 jaar geleden maar dan heb je wel dit prachtige resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Ik ben nu al benieuwd wat er in deel twee gaat komen, want het lijkt er bijna op dat de koek qua soorten al bijna op is. Damherten misschien? Jammer dat je die kleine vuurvlinder als gewoon bent gaan zien, want ik vind het 1 van de mooiste die we hebben. Die kleur oranje komt zo mooi tot zijn recht bij dit diertje. Maar ja, het verschil is natuurlijk dat ik bijna nooit een vlinder op de foto zet en jij dat met grote regelmaat doet. Grappig hoe je beeld kan veranderen wanneer je iets vaker ziet. Hele knappe serie van de tijgerspin, waarbij ik die foto met alleen de prooi erop een hele mooie vind. Overigens doet de foto die daarna komt daar weinig voor onder. Ook een hele fraaie. Ook veel mooie beelden van libellen, maar de laatste drie stelen toch daar de show. Je allerlaatste foto is voor mij het snoepje van deze serie beelden. Echt een geweldig mooie foto. Heerlijk zachte kleuren en een prachtig scherpe libel.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, weer een prachtig blog met de diverse libellen en waterjuffers. De tijgerspin heb je ook prachtig kunnen vastleggen met prooi en al. En ja leuk als je dat vind zo'n cocon voor de eitjes. Is mij ook een keer overkomen en dan sta je toch even te denken van ha dat zal vast van de tijgespin zijn.
    Heel fraai.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie en interessante insectenserie, Kees.
    Je laatste foto is voor mij de topper. Prachtig, die libel met dauwdruppels en een heel fijne achtergrond hier.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees
    Libellen sind das was ich am ungernsten Fotografiere, nie halten sie still oder sind nur von der Rückseite zu betrachten, darum schau ich bei dir und weiss wie meine Bilder nie aussehen, schöne erste hälfte
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    vlinder tijd je hebt ze er weer mooi opstaan maar ook die tijger spin mooie opnames,
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    EEn lange en fraaie serie vanuit de AWD in augustus laat je zien. Het is toch wel een groot voordeel als je een ochtendmens bent. Ik heb de hitte van augustus voornamelijk binnen doorgebracht. Ik ben slechts één keer flink geweest en was toen ook vroeg ter plaatse, een kort dagje was nog net te doen. Ik zal dus nooit zo'n lange serie met vlinders en libellen kunnen plaatsen. Ik heb me dat ochtendje wel bezig gehouden met het vastleggen van libellen in de vlucht en dat is met heidelibellen best goed te doen, omdat ze vaak weer op hetzelfde plekje terugkomen als waar ze vertrokken. Van de glinsterende vleugels heb ik echter niets gezien op die foto's. Je zal het tzt wel zien. maar ook stilzittende libellen kunnen fraaie platen opleveren en dat laat je aan het eind van dit blog dan ook zien. Vooral de laatste foto is wat je noemt een plaatje! Daar heb je echt niet altijd bokeh bollen voor nodig.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie augustus blog, en herkenbaar...die warmte en het harde licht. Gelukkig was jij in de gelegenheid om heel vroeg te gaan en dat leverde je mooie momenten op. Mijn favorieten hier zijn de tijgerspin met prooi, prachtig standpunt van je foto (1 en de laatste van de tijgerspin, tegen de blauwe lucht), daarnaast een paar hele mooie heidelibellen. Die heb ik in augustus ook veel gezien en gefotografeerd, maar ik ben gestopt met de juist naam erbij zoeken: bloedrode, steenrode of bruinrode.....ik weet het gewoon niet. En jij had de paardenbijter, die heb ik niet gezien nog....trouwens best weinig soorten libellen in augustus..
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat heb je veel vlinders voor de lens gehad, prachtig.
    Hier is het dit jaar niet veel met de vlinders, zo jammer.
    Mooi ook de tijgerspin en zeker die met prooi.
    Maar de libellen met de dauwdruppels en dan met tegenlicht, ja dat geeft toch een heel mooi sfeertje.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    het was voor jou aangenaam om vroeg naar de AWD te gaan. Voor mij wat het echt gewoon te warm om na het werk (of op vrije dagen) te gaan fotograferen want die hitte is voor mij echt niet te doen hoor. Gelukkig kan ik dan bij andere (zoals bij jou) weer hele mooie plaatjes vanuit de AWD tegenkomen :-)
    En je zg heel wat moois. Zo'n cocon van de tijgerspin heb je nog al eens laten zien en dat is ook echt wel interessant om tegen te komen.
    Ook je vlinders zijn heel mooi om te zien en vakkundig gepresenteerd.
    Heel jammer dat in het nieuwe blogger je lightbox het nog niet doet. Dan moet het toch ergens in je instellingen liggen of in je browser of software. Ik heb in ieder geval weer genoten en ga gauw kijken wat ik nog meer gemist heb.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,

    Een wat late reactie i.v.m. vakantie. Ik snap dat je graag zeldzame vlinders wilt vinden en fotograferen zoals de eikenpage en de argusvlinder, maar een heivlinder en keizersmantel is ook niet bepaald alledaags. Bovendien heb je dat koolwitje en die kleine vuurvlinder er ook prima op staan. Leuk ook hoe je die vraatzuchtige tijgerspin, met vooral dat juffertje in het web, gefotografeerd hebt. Heidelibellen zijn inderdaad lastig te determineren, vooral de vrouwtjes. Ik denk inderdaad dat je een paardenbijter te pakken hebt, heel mooi. Tenslotte de heidelibellen met bokehbollen in de achtergrond, echt prachtig. Ben benieuwd wat je de tweede helft van augustus nog gezien hebt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    Die tijgerspin bezig met haar prooi en eitjes! Geweldig mooi vast gelegd. De juffer staat er ook scherp op, de arme ziel ;-)
    Ik heb ook geen Argus-, Luzerne-, of distelvlinder gevonden deze zomer. Bruine zandoogjes, kleine vuurvlinders én een heivlinder zijn ook niet mis en dan die Keizersmantel, wéér!! Daar kan ik wel een beetje jaloers op zijn! De paardenbijter, houtpantsers en de heidelibellen staan er prachtig op. Je hebt goed gebruik gemaakt van bokeh en die prachtige koperkleurige glinstering op de vleugels. Ik heb genoten van de hele serie!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen