zaterdag 8 augustus 2020

AWD - Juli 2020

 

In juli ben ik om verschillende redenen wat minder vaak de natuur ingetrokken dan in de eraan voorafgaande maanden.
Behalve vlinders, libellen en juffers had ik nog genoeg gezien om een volwaardig overzicht te kunnen samenstellen.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.

Met vogels had ik maar weinig succes.
Het bleef aanvankelijk beperkt tot deze vreemde vogel, die vergezeld door een soortgenoot over het duingebied vloog.
Het was stil in het deel van de AWD dat ik op een dag had uitgekozen.
Tot mijn stomme verbazing zag ik een paartje reeën (Capreolus capreolus).
Ik had ze al zo lang niet in het duingebied gezien dat ik dacht dat ze daar uitgestorven waren.
We keken elkaar een moment aan, waarbij ik te verbouwereerd was om direct een plaatje te maken.
De reegeit verdween, de bok er uiteraard achteraan en ik kon op mijn manier niet achterblijven.
De reegeit bleek in het bos te zijn verdwenen, 
maar ik zag de bok opnieuw toen ik met de nodige moeite een zandhelling had beklommen.
Boven werd ik beloond, want ik zag de bok verderop in een dalletje naar mij kijken en er vervolgens rustig vandoor gaan.
Nu had ik mijn (waarnemings)plaatjes wél gemaakt, gelukkig.
Parnassia (Parnassia palustris) was het doel van deze dag.
Ik was wat aan de vroege kant, want ze groeiden nog niet zo uitbundig als ik eerder in andere jaren had gezien.
De bloeiwijze is heel bijzonder.
Geïnteresseerden kunnen er alles over lezen op het internet, bijvoorbeeld in Wikipedia.
Vooral het hart van de bloem met staminoda, meeldraden en doosvrucht zorgt voor een uitdaging om er een mooi plaatje van te maken.
Nog een heel ander sfeerbeeld van dit fraaie bloemetje.
Kikkers zijn niet altijd eenvoudig te verschalken.
Deze kikker zat zich lekker op te warmen en nam er zijn gemak van.
Het onderscheid tussen de drie soorten groene kikkers is niet eenvoudig te maken.
Dit is vermoedelijk de grote groene kikker  (Pelophylax ridibundus).
Op warme dagen liggen ze graag met hun ogen net boven het wateroppervlak roerloos in het water.
Blauwvleugelsprinkhanen (Oedipoda caerulescens) zie je op warme dagen vaak wegspringen, 
waarbij de blauwe vleugels duidelijk zichtbaar zijn.
Als je een plaatje van deze soort wilt maken wordt het vaak een sprinkhaan die even in het zand zit of een onscherpe plaat.
Tsja, voor mij het raadsel van 2020.
Boomkikkers (Hyla arborea) heb ik vrijwel niet gezien, terwijl het de vorige jaren totaal geen moeite kostte.
Zijn ze weggevangen, hebben ze een ziekte gehad of ligt het aan mij?
Tijgerspinnen (Argiope bruennichi) heb ik daarentegen dit jaar meer gezien dan vorige jaren.
De vrouwtjes (zie boven) vallen veel meer op dan de mannetjes (onder), 
zowel door hun grootte als door hun bijzondere web.
Het mannetje speelt een belangrijke rol in het leven van het vrouwtje.
Tot zo ver niets nieuws onder de zon.
Als het meezit mag hij haar bevruchten, 
als het tegenzit wordt hij daarna door het vrouwtje opgegeten als een smakelijk en voedzaam toetje.
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat hij op een andere, voor hem fatale manier in de smaak valt.
Hij wordt dan opgegeten zonder dat hij voor nageslacht heeft kunnen zorgen.
In een eerdere post mocht dit lantaarntje al een keer laten zien wat hem was overkomen.
Omdat zijn lot zo bijzonder is krijgt hij van mij wat extra aandacht.
Grote groene sabelsprinkhanen  kwam ik ook in juli nogal eens tegen.
Met deze plaat was ik heel tevreden, vooral omdat allerlei obstakels ontbraken.
Bovendien stak ze mooi af tegen de achtergrond.
Het meest intrigerend was dit ei.
Het was zeker 10 cm groot en lag midden in een heel droog gebied, geen water te bekennen, 
geen onrustige vogel in de buurt.
Was het door een vos uit een nest gehaald, maar toch niet opgegeten?
Het was nog puntgaaf.
En zo kom je vanzelf bij vogels, in dit geval boerenzwaluwen (Hirundo rustica).
Ik had in juni deze zwaluwen al eens in een boom zien zitten.
Nu ging het om een groep van zo'n 20 vogels die allemaal een geschikte tak in een boom uitzochten.
Ik bewoog er blijkbaar voorzichtig genoeg naartoe, want ze bleven verrassend lang zitten.
Zo'n kans moet je natuurlijk benutten, waarbij ik probeerde stapje voor stapje dichterbij te komen.
Dat lukte niet iedere keer.
Ik had nooit gedacht dat dit mij een keer in het duingebied zou overkomen, 
te meer omdat ik mij niet kon verschuilen in een auto of observatiehut.
Boerenzwaluwen vlogen in dit gebied de weken daarna ook nog volop rond, 
dus het waren nog geen voortekenen van de trek.
Nog een schoonheid tot besluit.







17 opmerkingen:

  1. A beautiful collection of pictures, Kees, from both a natural history perspective and taken with the eye of a sensitive observer. A camera in your hand becomes like a scalpel for a surgeon - a fine instrument wielded with precision. The Barn Swallow images are especially appealing to me.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Super foto's.
    Wat mooi die reeën.
    Bloemen vinders en Insecten.
    Mooi de Kikkers.
    Mooi De Boeren zwaluwen.

    Mooie serie Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.
    Toch wel 'n geslaagde dag in de AWD. Tof dat je die reeën zag is mij nog nooit gelukt ook de Boerenzwaluw staan er mooi op. Ik denk dat die Boomkikkers zijn meegenomen voor de verkoop, je kan er niet elke dag erbij gaan staan wel zonde dat er zo weinig zijn of misschien ook de droogte. Toch 'n geslaagde serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, dat bloempje de parnassia is wel bijzonder. Nog nooit gezien. Ga me er later eens in verdiepen. Bizar zo'n ei wat nergens vandaan schijnt te komen. Of was het van een overvliegende vogel met leg nood. Maar dat zou betekenen dat het ei kapot zou moeten zijn. Dus blijft het een raadsel. Boomkikkers. Dit jaar eens niet echt gaan zoeken hier in de buurt behalve ergens in juni hier in de buurt waar ik ook tot de conclusie kwam dat ze maar schaars waren in tegenstelling met eerdere jaren. Blijft dus ook een raadsel. Erg leuk dat je reeen bent tegengekomen in de AWD dat komt natuurlijk doordat het bronsttijd is dat is dus ook geen raadsel. De tijgerspin is een fraai soort en er zullen vast meer soorten zijn waar het mannetje voorzichtig moet zijn wil hij niet voor de daad al opgepeuzeld te worden. Verder twee mooie opnames van de grote groene sabelsprinkhaan. Fascinerende insecten. En de boertjes blijven bekoren en nog even dan is het weer wachten tot volgend jaar. Mooie opnames!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou Kees, jij hebt je daar goed uit kunnen leven.
    Prachtig al die bloemen.
    En ook die kikker met zijn ogen zo net boven water is echt grappig. Die zwaluwen staan er ook mooi op.
    Weer een puike reeks Kees.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees, mooie fotos. Ik heb nog nooit een boomkikker gezien, ze zeggen dat er in Zeeuws-Vlaanderen veel zitten. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees!!!...Beautiful and varied images ... Good blurs and settings ... I love roe deer... Take care..

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    Je hebt weer veel gezien die dag en zelfs reeën en veel klein spul het is dan ook een mooie serie geworden.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, Kees, wat heb je die parnassia mooi in beeld gebracht. Dikke complimenten.
    En leuk dat je toch weer reeën bent tegengekomen. Mooie platen van mijnheer (echt wel meer dan een bewijsplaatje). Ook heel leuk is zo'n juffertje in de zonnedauw; alleen niet voor het juffertje zelf natuurlijk.
    Verder vind ik de foto van de kikker op 9 heel mooi; ook door de fijn gekleurde achtergrond.
    En natuurlijk je serie van de zwaluwen. Top dat je zo van dichtbij kon fotograferen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit is weer z,on prachtige dag met heel veel mogelijkheden die je toch maar mooi gezien hebt,klasse

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Leuk dat je weer eens reeën bent tegen gekomen in de AWD. Voor mij is het tegenwoordig geen bijzonderheid om een ree te spotten, ze zitten nog een 500 m van mijn huis. DE Parnassia blijft altijd weer trekken. Ik moet er ook nog eens naar toe,maar dat wordt pad volgend maand denk ik. Het fraai vastleggen van dit plantje is en zal altijd wel een uitdaging blijven. Dat grote ei is inderdaad een raadsel. Dat moet toch een flinke vogel geweest zijn (struisvogels zitten er bij mijn weten nog niet)...
    Een andere uitdaging is de blauwvleugelsprinkhaan. Zittend op de grond natuurlijk niet, maar als je die vliegend én scherp op de plaat zou kunnen krijgen, heb je volgens mij een wereldfoto. Blijven proberen dus.
    Boomkikkers is dit jaar een ramp. Ik heb er pas één gezien. Het zal wel een raadsel blijven, maar misschien zijn de larven massaal opgevreten door... groen kikkers bijvoorbeeld (die zitten daar wel veel). Maar één van de opties die jij noemt zou ook kunnen natuurlijk.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees
    schön zu sehen das die Schwalben keine Angst zeigten
    und nun fotgrafisch hier verewigt sind :-)
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Het is een beeldschoon bloemetje dat Parnassia, maar hier komt het niet voor. Hele mooie foto's heb je er van gemaakt . Leuk die dikke kikker maar ook die oogjes net boven het water. Weinig boomkikkertjes? Hopelijk zijn het er volgend jaar gewoon weer meer. Ik zie hier voor het eerst een mannetje Tijgerspin, ik ben zeker altijd te laat ;-) Het lantaarntje in de zonnedauw, ahhh, wel zielig maar hele mooie foto's. Het is natuurlijk een super verrassing om een paartje reeën tegen te komen, zeker omdat het in de AWD altijd damherten zijn. Gefeliciteerd, je hebt het moment mooi kunnen vastleggen..De tweede foto van de sprinkhaan is top! Tot slot, wat een mooie serie van de boerenzwaluwen. Lekker als je zo'n kans krijgt! Prachtige platen! Ik heb weer genoten van je "vangst"
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Inderdaad een bijzonder en prachtig plantje die parnassia. Aan de naamgeving te zien is het van origine een moerasplant. Heel mooi om die meeldraden en de doosvrucht te zien. Hele mooie foto van die blauwvleugelsprinkhaan, het zou wat zijn als je daar eens een vluchtfoto van kon maken waar die blauwe ondervleugels zichtbaar zijn. Het is maar goed dat onze vrouwelijke soortgenoten er niet hetzelfde over denken als die tijgerspinnen, zou een lekker kannibalistisch gedoe worden. De groen sabelsprinkhaan met mooie achtergrond, hoe heb je dat voor elkaar gekregen, het lijkt wel of je voor de achtergrond de camera bewogen hebt, maar dan zou de sprinkhaan ook onscherp worden. Las ooit zoiets over flitsen op het tweede gordijn. Qua grootte zou dat ei wellicht van een zwaan kunnen zijn. Dat die boerenzwaluwen zo goed bleven zitten komt waarschijnlijk omdat het jongen zijn, ze zijn dan nog niet echt schuw en blijven vaak lang zitten om nog door een oudervogel gevoerd te worden. Mooie variatie Kees.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Dat zijn toch een aantal zeer mooie waarnemingen bij elkaar. Geweldig dat je een paartje reeën hebt gezien. Zouden ze er pas geleden ingezet zijn of zijn er ergens toch openingen in het hek? Ik ben bang dat 1 paartje niet genoeg zal zijn om de soort te bewaren voor de AWD. Maar mooi dat je ze in ieder geval hebt kunnen fotograferen. Mooie plaat van de tijgerspin tegen de blauwe lucht. Dat is weer eens iets anders dan wat ik normaal zie. Goed gekozen standpunt dus. Het ei zal wel van een gans of een zwaan zijn neem ik aan. Wel raar dat het daar zo ligt. Dat roept altijd een hoop vragen op he?
    Jonge boerenzwaluwen zijn meestal wel makkelijk te benaderen, zolang je maar geen onverwachte bewegingen of geluiden maakt. De volwassen exemplaren zijn veel schuwer. Je hebt er een mooie serie foto's aan over gehouden.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een mooie, gevarieerde serie van de maand juli. Ook wel een paar onderwerpen die ik die maand ook heb gekiekt, maar ook mooie onderwerpen die ik niet heb gezien, zoals Parnassia en de boerenzwaluw.
    Dat wat je schrijft over de boomkikkers kan ik beamen, ze lijken gewoon verdwenen. Ik heb nog 1 kleintje gevonden vorige weekend, en verder op een andere plek, een paar grote tussen de dorre kale takken. En wat gaaf dat je weer een koppeltje reeën hebt gezien. Ik zou het geweldig vinden als er weer meer reeën in de duinen zouden rondlopen. Tijgerspin heb van vanaf een mooi, origineel standpunt. Die heb ik dit jaar ook veel minder gezien dan voorgaande jaren.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De Parnassia is en blijft ene prachtige bloem om met de macro vast te leggen. Je laat dan ook een paar hele mooie exemplaren zien. Ook je kikkertjes en het zonnedauw zijn heel mooi. Dat ei is inderdaad bijzonder hahaha...... maar geen idee waarom het niet opgegeten is.
    Zwaluwtjes ook hele mooi vereeuwigd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen