zondag 30 augustus 2020

Nazomeren 2020

Iemand vroeg mij eens: "Heeft u nog damherten (Dama damagezien vandaag?"
Ik antwoordde: "Het is niet eenvoudig om ze in dit gebied (AWD) niet te zien".

Ik ben op 24 en 27 augustus op zoek gegaan naar damherten.
De bastgeweien worden eind augustus geveegd en daar wilde ik wat plaatjes van maken.
Damherten waren er weer volop, ik zag er vele tientallen.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.

Er komen zware tijden aan voor de herten, dus rust en goed eten zijn nu hun belangrijkste bezigheden.
Dit tweetal was duidelijk al aan het vegen geweest.
Zij waren wel nieuwsgierig.
Er was weinig activiteit.
Ze beperkten zich vooral tot rusten en herkauwen toen ik ze tegenkwam.
Ik had wel gehoopt op meer en duidelijkere tekenen van het vegen van het gewei.
Daarom plande ik nog een bezoek.

Maar eerst ging het enkele dagen flink waaien en regenen, ik kon beter wachten op de stilte ná de storm.
Op 27 augustus zag ik omgewaaide bomen, 
van de bomen afgebroken takken en heel veel kleine takjes en blad op de grond.
Merkwaardig vond ik het bovendien dat de grond hier en daar bezaaid was met groene eikels.
Daar kwam ik echter niet voor.
Een mooi lichtgekleurd hert stond fraai afgetekend tegen de donkere achtergrond.

De herten volgden nauwkeurig mijn bewegingen.
Hun gewei was al geveegd.
Zou ik te laat zijn?
Maar eerst iets heel anders.
In een exclosure (een gedeelte van het gebied dat volgens plan omheind is om te onderzoeken wat er daarin gebeurt als er geen damherten kunnen komen) groeide struikheide (Calluna),  erbuiten niet.
Maar ja, je staat dan zelf ook buiten dat gebied waar de heide bloeide.
Je wordt gedwongen om wat te improviseren.
Je moet allereerst een geschikt struikje vinden aan de rand van de omheining,
 en je moet dan ook nog eens door de mazen fotograferen.
Je hebt geen keus, want elders in het gebied is geen struikheide te vinden.
Wat een verschil met vele jaren geleden toen het gebied behoorlijk paars kleurde.
Het is bekend hoe dat komt.
Het was overigens voor het eerst dat ik heb geprobeerd er plaatjes van te maken.
Om de een of andere reden is dat er eerder niet van gekomen.
Terug naar de damherten.
Naar een soortgelijk beeld was ik op zoek.
Het hert had al aardig zijn best gedaan om de bast van zijn gewei af te vegen.
Door de bast van het gewei lopen bloedvaten waardoor de voedingsstoffen voor het gewei worden aangevoerd.
Door het vegen wordt de bast inclusief bloedvaten weggeschuurd, waardoor het er wat bloederig kan gaan uitzien.
Als het vegen afgerond is kan je op je gemak rondkijken om te zien hoe het met de concurrentie gaat.
Nu is het nog rustig, de echte uitdagingen komen over ongeveer een maand.
Sommige herten konden nauwelijks wachten, hun hormonen begonnen al op te spelen.
Bij een goede voorbereiding op de bronst hoort natuurlijk ook dat je je vaardigheden goed traint.
Of het nu om de hiërarchie in de groep - die uitsluitend uit mannen bestaat - ging of dat het alleen ging om te sparren was hierbij niet duidelijk.
Bij dit tweetal was duidelijk wie de sterkste was.
Voor het linkerhert is er nog werk aan de winkel wil hij later enige kans maken in de bronst.
Deze keer snoepte een hert van de blaadjes, 
op andere momenten werden laaghangende takken gebruikt om het gewei te vegen.
Voor de stoere herten is het de komende tijd een kwestie van kleur bekennen.
Wie ligt goed bij de hindes, wie kan zorgen voor een sterk en gezond nageslacht?
Het donkere hert onderscheidt zich in ieder geval door zijn uiterlijk van de rest.
Wat gaat er in de kop van zo'n hert om?
Hij behoorde tot een groepje van vijf forse herten, die elkaars aanwezigheid nu nog tolereerden.
Binnenkort zijn het concurrenten die zullen moeten knokken om de gunst van de hindes.
Hij heeft al aandacht gehad voor zijn uiterlijk.
Bloed is zichtbaar op de stangen van zijn gewei, 
slierten dode huid hangen langs het gewei en langs zijn kop.
Hij was niet de enige.
Ze bekeken mij, ze bekeken elkaar en wisten vermoedelijk al wat ze aan elkaar hadden.
De concurrentie zal groot zijn.
Ze zullen tijdens de bronst veel aan gewicht verliezen, 
vooral omdat ze zich dan nauwelijks de tijd gunnen om te eten.
Je zal de kans van je leven maar missen!
Nog een maandje, dan begint het jaarlijkse hoogtepunt.
Goed eten in de eraan voorafgaande tijd is dus noodzakelijk, ook om de groei van vooral de nekspieren mogelijk te maken.
Er worden dan hoge eisen aan hun kracht gesteld tijdens de ongetwijfeld weer spectaculaire gevechten.
Binnenkort zoeken ze geschikte plekken om hun bronstkuilen te maken.
Dan wordt het weer onrustig in het duingebied.
Opgefokte plaatsherten hopen dat de hindes zich tot hen aangetrokken voelen.
Concurrenten moeten afgeschrikt worden.
Hopelijk verstoren opdringerige fotografen dit ritueel niet.
Het blijft altijd een bijzondere gewaarwording om te zien hoe groepen hindes langs de herten rennen, 
terwijl hun kalfjes zich vertwijfeld afvragen waar hun moeders mee bezig zijn.
Het klagerige geblaat is dan vaak duidelijk te horen.
(Ik realiseer mij dat "blaten" van een "kalf" toch wel vreemd klinkt)
De herten denken - bij wijze van spreken - maar aan één ding: 
"Hoe draag ik mijn genen zo veel mogelijk over?" 
Dit hert zal er ongetwijfeld alles aan doen om de belangstellende vrouwen te imponeren.
Een stoer uiterlijk en krachtsvertoon tijdens de bronstgevechten zullen dan zeker helpen.
Toen ik dit hert zag moest ik direct aan het uiterlijk van chassidische joden denken, 
die hun bakkebaarden tot een opvallende lengte laten groeien.
Bij deze stoere jongen is dat echter maar tijdelijk.

Er zal de komende weken steeds meer van de naderende bronst te zien zijn.
Ik ben benieuwd.
 

19 opmerkingen:

  1. Those stags are really in prime condition, aren't they? What magnificent creatures. I am just glad that we don't have to fight like that to win our women, but I guess a few men have been known to but heads before winning their prize!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beautiful Stag Fallow Deer images, love them.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    nooit geweten dat het vegen van de bastgeweien zo'n bloederig gebeuren is. Ziet er hier en daar heel akelig uit. De pijpenkrullen langs hun hoofd zijn dan weer heel grappig.
    In verhouding tot het formaat van de herten, zijn sommige geweien echt imposant groot. Daar hebben ze sowieso al sterke nekspieren voor nodig, denk ik. En als ze daarmee dan moeten gaan knokken... logisch, dat ze zo stoer zijn.
    Dit is een prachtig en imposant blog; en voor mij dus ook heel leerzaam.
    Wel grappig, dat je daar dan macro's van de heide tussen zet. Best wel knap, om dat zo tussen het gaas door te fotograferen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Goed om te zien dat binnen de exclosures de heide weer welig tiert! Ik had niet anders verwacht. Wel jammer dat wij er niet in mogen, maar je moet wat over hebben voor de wetenschap, nietwaar? Hopelijk is het voor het beheer nu ook duidelijk en wordt er een beetje meer haast gemaakt met het uitdunnen van het hertenbestand.Je hebt toch nog een aantal fraaie plaatjes weten te maken, maar liever doe je dat anders natuurlijk. Nu de damherten er toch nog zijn, gaan wij ons binnenkort maar weer eens proberen te vermaken met de spectaculaire bronst. Ik ben dat tenminste wel van plan en hoop op een paar mooie gevechten!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Prachtig de foto's van het heide plantje, jammer dat er maar zo weinig nog is en je er niet echt goed bij kunt komen.

    De Damherten zijn prachtig, ik vind deze soort herten altijd een mooi gewei hebben.
    Je hebt ze prachtig gefotografeerd.

    Super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Wij zijn 14 dagen terug naar de AWD. geweest maar nog geen vechtende Damherten gezien zelfs geen vrouwtjes gezien. Jij hebt al 'n begin van 'n gevecht kunnen fotograferen, die heide staat er ook mooi op en ben benieuwd of dat door de Damherten is verdwenen maar als het achter gaas staan zullen ze er niet achter komen denk ik. maar wel 'n hele mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jij hebt je daar goed uit kunnen leven Kees.
    Fantastisch om al die herten met die indrukwekkende geweien daar zo te zien. Foto 6 zo achter elkaar, is ook erg leuk.
    Prachtige kleuren ook van dat heide.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig mooi Kees je was er dan ook op prachtige momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    da wünsche ich dir viel Glück und gutes gelingen, hier war die Brunftzeit vom Rehwild eher weniger in diesem Jahr, ich konnte kaum Aufnahmen bekommen, bin auf deine Bilder gespannt
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, indrukwekkende geweien die er soms bloederig uitzien door het vegen. Dat heb je geweldig in beeld gebracht. Deze soort gedijd goed in de AWD en ondanks dat ze bejaagd worden zijn het er naar mijn idee nog steeds teveel. Ze eten dan ook alles wat er te vinden is en zoals je al aangeeft dus ook de heide die er vroeger in veelvoud te zien was. En nu is het dadelijk bronst en wordt er gewerkt aan een nieuwe generatie en zo is de cirkel rond en zullen er weer maatregelen genomen worden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. I love this!!!... Beautiful pictures... Have a nice September Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Preciosa serie de los gamos, me han gustado mucho todas las fotos. Saludos desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    het is weer een geweldige serie om naar te kijken klassen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees!!! beautiful scenes ...Fallow deer are very beautiful... Happy Sunday and week ahead

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Wat late reactie i.v.m. vakantie. Prachtige serie laat je hier zien van de periode voorafgaand aan de bronst. Het vegen van de geweien vind ik bij de damherten nog spectaculairder dan bij de edelherten. Prachtige geweien hebben ze en als ik de eerste foto zie krijg ik gelijk zin om ook weer eens naar de AWD te gaan. Schitterend zoals dat gewei afsteekt tegen die donkere achtergrond. Knap hoe je dit fenomeen in beeld gebracht hebt en een leuke associatie bij die laatste foto, heel herkenbaar. Je heidefoto's mogen er overigens ook zijn.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Kees.
    Wat een geweldige serie van de Damherten.
    Hier geniet ik van.
    Maar de foto's van de heide mogen ook zeker gezien worden, zo mooi van kleur en scherpteverloop TOP !!!
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    je laat weer een hele mooie serie zien van de damherten.
    Zoal je weet ben ik al een paar jaar niet meer in de AWD geweest maar als ik dit dan weer zie dan gaat het toch weer kriebelen :-) het schuren van de bastgeweien is wel een heel apart gebeuren zeg. ik heb het zelf nog niet met eigen ogen gezien maar wel bij Herman en nu bij jou.
    De foto's van de mooie lila heide zijn erg fraai gemaakt.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,
    Ongelofelijk wat een schitterende foto's van de damherten!! Bij de eerste vier platen was ik al helemaal in de ban! Maar je hei is ook prachtig, vooral de tweede en derde foto. Echt genieten van zoveel mooie foto's en informatie over wat er gaande is. Je vergelijking met een Chassidische Joodse haardracht is hilarisch. Ik zie het ook ;-) Erg grappig. Een top blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hai Kees,

    Erg goed dat ze stukken afrasteren om te zien wat de effecten zijn als er geen herten op die plek kunnen komen. Het is niet leuk om te zeggen, maar er zijn er gewoon veel te veel en dat gaat ten koste van de flora en fauna. Ik hoop dat ze komend jaar nu eens echt stappen kunnen gaan zetten met het uitdunnen. Je zet wel eventjes een hele knappe serie neer. Niet alleen fotografisch mooi, maar ook zeer leerzaam. Ook met de begeleidende tekst erbij, maakt het tot een mooi geheel. Fraaie platen van de herten met geveegd gewei. Toch ieder jaar weer een vreemd gezicht. Moeder natuur heeft sommige dingen toch wel vreemd geregeld. Prachtige serie, die ik met veel belangstelling heb bekeken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen