donderdag 24 september 2020

Comfortzone


Bij deze editie stap ik uit mijn comfortzone en richt mij uitsluitend op bloemen.
De kenners zien natuurlijk direct dat hierboven een doornappel staat afgebeeld. 
Een enkel duinviooltje zal de doornappel vergezellen.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 
Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.
Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.


Allereerst het duinviooltje (Viola tricolor curtisii).
Al sinds het voorjaar kan je dit viooltje in het duingebied aantreffen.
Een geel bloemetje zorgde voor een welkom extra effect bij dit plaatje.

Het gaat deze keer zoals gezegd hoofdzakelijk over de doornappel (Datura stramonium).

De planten groeien plaatselijk heel uitbundig in het duingebied.
Bovendien lusten de damherten deze planten niet.

Ze blijken namelijk heel giftig te zijn.

Tijdens een zwerftocht door het duingebied keek ik op een keer met andere ogen naar de doornappels.
Ik vond vooral het inwendige deel van de bloemen heel mooi door de tekening.
Het voelde uitdagend om te proberen daar mooie plaatjes van te maken.



Zoals uit de voorafgaande beelden al blijkt kan het inwendige gedeelte heel verschillend zijn.
De kleur, de aanwezigheid van stuifmeel en de tekening kunnen per bloem verschillen.
Kleuren variëren van volledig wit tot paars.

Het fotograferen vond ik knap lastig.
Ik wilde om te beginnen alle meeldraden scherp afgebeeld hebben.
Maar bovendien moest het uitwaaierende lijnenpatroon er goed bij passen.
Het verbaasde mij op hoeveel manieren je de kern kon afbeelden.
Er ontstond steeds weer een ander beeld.

De planten bevatten alkaloïden die hallucinerend kunnen werken.

Het leek wel of ik de invloed al merkte door er alleen maar naar te kijken.😊

Spelen met scherptediepte en het gebruik van tussenringen leverde steeds weer andere effecten op. 
Omdat het wat meer waaide dan ik prettig vond werd ook mijn geduld op de proef gesteld.
Het was steeds weer wachten totdat de wind even wegviel, waarna ik snel moest afdrukken.
Zo nu en dan schoof er een wolk voor de zon, die een groot deel van de tijd uitbundig scheen.
Kleuren werden er direct anders door.
Zweetdruppels vielen regelmatig van mijn hoofd en niet omdat het zulk zwaar werk was.
Doornappels zijn eenjarig. 
Aan het eind van het seizoen zie je er weinig meer van.
De stekelige vruchten bevatten een groot aantal zaden. 
Ik had niet verwacht dat ik een lange tijd met het maken van plaatjes van deze planten bezig zou zijn.
De tijd vliegt echter als je er helemaal in op gaat, 
zeker als je nog niet het effect hebt bereikt dat je wilt hebben.
Dolappel, duivelskruid en mollenkruid zijn namen die aan deze planten, behorend tot de familie van de nachtschade, gegeven worden.

Volgens overleveringen zouden doornappels door heksen gebruikt worden in hun vliegzalf.......

Denk nu niet dat heksen door gebruik van deze zalf zouden kunnen vliegen.

De zalf schijnt wel hallucinerend te zijn, dus waarschijnlijk zie je ze na gebruik ervan vliegen.

 Nog één plaatje tot besluit.
Bij een aantal bloemen zie je vijf lijnenbundels vanuit het hart ontspringen, bij andere zijn het er zes.

Het was een interessant uitstapje dat vast nog wel eens een vervolg zal krijgen.
De volgende keer zal het weer over heel andere verschijnselen in de natuur gaan, zoals:



18 opmerkingen:

  1. Wat een leuke blog, en zo inspirerend. Want ik worstel altijd met die doornappel bloemen, maar ik moet gewoon een macro lens erop zetten en voor close up gaan, dat zie ik hier wel. Dank voor de tips, nu maar hopen dat ze er nog staan (in bloei) en anders hebben we de zaaddozen nog
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, Kees, dat is je allemaal wel heel goed gelukt met die doornappelbloemen. Prachtige serie heb je gemaakt. Je bent echt volop in de bloemen gedoken (macrolens?). En heel herkenbaar dat je dan geen idee meer hebt van tijd. De mooiste vind ik die beelden waar het licht zo mooi door de bladen heen schijnt 3 - 7 en 13. Maar in z'n geheel: top gedaan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt er wel moeite voor gedaan Kees en mooi in de kern van de bloem zo ook van de Doornappel staat er mooi scherp op, dat zijn je zweetdruppeltjes wel waard. Vind alle opnames mooi gelukt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Super Kees, zeker voor herhaling vatbaar.
    Prachtig in beeld gebracht.
    Super mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Dat is inderdaad even wat anders. Maar uitstekend gedaan.
    Foto 4 vind ik echt super.
    Zelf vind ik het ook moeilijk om bloemen te fotograferen op een spannende manier.
    Je laatste foto is ook heel bijzonder.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, stuk voor stuk juweeltjes. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    so nah betrachtet ergeben sich Ansichten die nicht jeder kennt, schöne Farben machen die Bilder zu hinguckern
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    mooi verhaal bij deze plant en mooi in beeld gebracht het is een veel voorkomende plant in de awd ,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees, dit is een heel andere tak van sport en wat voor een. Prachtig hoe je deze plant in beeld hebt gebracht. Zeer geslaagd!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees,
    Wat een vermakelijk verhaal rond het giftige van de plant en de vliegzalf met hallucinerende werking!
    Je hebt je wel uit kunnen leven op deze doornappelbloemen. Heel herkenbaar dat je soms op het wegvallen van de wind moet wachten. Maar je hebt lekker met de camera gespeeld. De beelden zijn prachtig! Het eenzame duinviooltje is ook mooi. vooral door het gele accent bij de steel wat terugkomt in het hartje van de bloem, heel sfeervol. Ik hoop dat je weer veilig bent geland, hoewel die laatste foto doet vermoeden dat je nog in aparte sferen bent.......
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ook dat gaat je goed af Kees.
    Prachtig vastgelegd, mooi close en prachtige kleuren .
    Mooi scherpteverloop ook en veel details te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. niet alleen mooi maar ook heel leerzaam.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees!!! What a beautiful pictures!!! Well-done... Cheers

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Je bent lekker creatief bezig geweest en ik moet zeggen, het gaat je hartstikke goed af. Ik dacht eerst dat je thuis in een bloemenvaas gedoken was, maar deze prachtig bloem blijkt in de AWD te groeien. Wat is dat toch een rijk gebied aan allerlei soorten zowel qua fauna als qua flora. Het komt me bekend voor dat de tijd vliegt als je intensief met macro-fotografie bezig bent, maar het resultaat hier mag er zijn. Ik vind vooral de foto's 3 en 4 super zonder de rest tekort te willen doen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees, ook macro-fotografie heeft zijn charme. Door het spelen met licht en scherpte-diepte krijg je vaak verbluffende resultaten en dat blijkt nu wel. Prachtige foto's met leuke commentaren. Het doornappeltje is in alle hoeken bekeken van stamper tot en met de meeldraden. Fijn blog!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    ik vind deze serie van de Doornappel werkelijk ontzettend mooi!
    ik hou hier erg van en ik moet zeggen dat je je aardig ehbt uitgeleefd. Ja, daar gaat dan ook gelijk veel tijd inzitten want je vergeet gewoon de tijd als je met de macro aan het stoeien bent :-)
    Maar...... ik vind je foto's echt heel mooi. Foto 3 springt er voor mij bovenuit al zijn er veel meer foto's die dit predicaat verdienen hoor.
    Ik was zeer toevallig afgelopen vrijdag 25 september ook in de AWD en zag toen ook nog mooie duinviooltjes. Ik heb erg van je blog genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hai Kees,

    Heerlijk toch als je zoveel vrije tijd hebt, zodat je lekker kunt experimenteren en oefenen. Laat ik beginnen met de foto van het duinviooltje. Prachtplaat! Dar hoef ik verder niets over te zeggen, want het is gewoon een hele mooie foto. De foto's van de doornappel zijn in mjn ogen het mooist, wanneer er geen groen omheen te zien is. Dus de foto's waar je goed in het binnenste van de bloem bent gedoken. Met dit soort fotografie is het voor mij voooral een kwestie van mooi belichten. Het moet een beetje een soft beeld worden. De ene keer ben je daar beter in geslaagd dan de andere keer. Ik denk dat als je meer met zacht, heel vroeg ochtend licht fotografeert het er nog mooier uit zal zien. Maar misschien klets ik wel een beetje uit mijn nek, want bloemen fotograferen is niet mijn sterkste punt. Gewoon een erg lastige tak van sport.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees,
    Het zal best dat de doornappel hallucinerende effecten heeft. Mischien is dat de reden dat ik ze ook nooit zomaar voorbij kan lopen. Meestal probeer ik dan wewl even iets met de telelens, maar dat is nooit wat geworden en ik begrijp nu waarom. De volgende keer er veel dichter bovenop met de macrolens en dan misschien nog meer hallucineren? Als het maar niet verslavend is.Gelukkig zijn ze nog niet weg. Het lijkt er intussen sterk op dat ze inmiddels in de AWD - net als damherten - gedoogd worden! Nu eerst de bronst en de paddo's. Alles op zijn tijd.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen