dinsdag 8 september 2020

AWD - Augustus 2e helft deel 1

Ook al was het aantal verschillende soorten vlinders in de tweede helft van augustus niet zo groot, 
klagen mocht ik er toch niet over.
Argusvlinders helaas leverden geen mooie plaatjes op.
Keizersmantels, kleine parelmoervlinders, kleine vuurvlinders en zuringspanners sla ik deze keer over.
Een grote verrassing was echter een kolibrievlinder, die ik helaas niet op de foto kon krijgen.
Die kans kwam later.
In de slaapkamer van een van mijn kleindochters was tot mijn verbazing een kolibrievlinder (Macroglossum stellatarum) verzeild geraakt.
Voordat ik hem heb vrijgelaten heb ik hem natuurlijk eerst vereeuwigd.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn ondoorgrondelijk.

Op een veldje waar bijna niets meer te beleven viel omdat alle bloemen uitgebloeid waren trof ik nog wel
 een gamma-uiltje (Autographa gamma) aan.
Als ze stil zitten vallen ze nauwelijks op.
Hun kleur is vrijwel hetzelfde als van de stelen en bladeren van de verdorde planten.
Langzaam maar zeker zie je hier en daar paddenstoelen verschijnen, zeker als het een keer flink geregend heeft.
De aardappelbovist (Scleroderma citrinum) is er een voorbeeld van.
Natuurlijk ben ik benieuwd of het een goed paddenstoelenjaar wordt.
Jonge knobbelzwanen (Cygnus olorzie je in de AWD niet zo vaak.
Dit zwaantje had alleen haar ouders als gezelschap.
Zij moet nog even geduld hebben voordat ze zal kunnen vliegen.
Een aardige waarneming was een blauwe reiger (Ardea cinerea) die een kikker gevangen had.
Tafeleenden (Aythya ferina) zie je regelmatig in de AWD, meestal in het gezelschap van kuifeendjes.
Ze fotograferen is vaak lastig omdat het hoge riet vaak in de weg staat.
Ook al weet je dat krooneenden (Netta rufina) ook 's zomers in de AWD verblijven, je ziet ze maar zelden.
Tussen kuifeenden, krakeenden en tafeleenden zwom deze keer ook een flink aantal krooneenden.
Grote keizerlibellen (Anax imperator) zoeken ook wel eens elkaars gezelschap.
Iedereen weet wel waarom.
Jammer dat ze niet wat dichterbij geland waren.
Ook de heidelibellen waren druk bezig met de eerste fase van het zorgen voor nageslacht.
Ik had nog niet eerder gezien dat het vrouwtje een steuntje in haar rug gebruikte tijdens de paring.
Het overkomt mij niet vaak dat ik een heidelibel van zo dichtbij kon fotograferen.
Juffers waren er nog genoeg, zoals bijvoorbeeld deze tengere grasjuffer (Ischnura pumilio).
Althans, Obsidentify is erg onzeker over de naam en geeft maar 29% zekerheid.
De zekerheid over deze juffer is groter: met 100 % zekerheid geeft Obsidentify aan dat dit een bruine winterjuffer (Sympecma fusca) is.
Hier een soortgenoot, van de andere kant bekeken.
Deze wants kwam ik bij toeval tegen toen ik tijgerspinnen aan het fotograferen was.
Het is een roodpootschildwants (Pentatoma rufipes).
De naam is bijna nog langer dan het beestje zelf.
Zonnedauw vormde een van mijn doelen voor augustus, maar dan alleen de bloemetjes.
Dit hele kleine bloemetje hoort bij ronde zonnedauw.
Ik had tussenringen nodig bij het maken van dit plaatje.
Als je er dan zo mee bezig bent beperk je je natuurlijk niet tot slechts één plaatje.
Zo is zonnedauw ook op een heel andere manier uitdagend.
Eind augustus heb ik ze niet meer gezien.

Daarmee is de koek voor augustus nog niet op. 
Ik heb nog meer in voorraad om te laten zien, maar daar gebruik ik een volgende editie van mijn blog voor.
Het zal gaan over boomkikkertjes en, hoe kan het bijna anders in augustus, over spinnen.
Hier alvast een voorproefje:








16 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, weer een fraai blog. Wat moeten dat dan ini mini bloempjes zijn van de zonnedauw. Je hebt het prachtig kunnen fotograferen. De libellen en juffers zijn uiteraard ook weer prachtig. Je kan er haast niet omheen deze periode. Krooneenden ook nog nooit gezien, wat zijn die fraai! Je laatste foto van de tijgerspin is super. Ik heb er dit jaar nog geen kunnen ontdekken. Boomkikkers des te meer. Ben dan ook benieuwd naar je volgende post.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook dit is een hele mooie serie Kees en jij begeeft je nu ook al op het pad van de nachtvlinders :-)))) Het bloemetje van de zonnedauw mag er ook weer zijn.
    Mooi juffers en de winterjuffer was de eerste juffer die ik ooit in de AWD zag :-) Je ehbt ook al heel wat eenden kunnen spotten en vastleggen en dat gaan er de komende tijd alleen maar meer worden volgens mij :-)
    Ik weet dat jij de plekjes kent van de wespenspinnen dus dat gaat weer een leuk blogje worden!
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Super mooie foto's heb je gemaakt.
    Mooi al die Eenden en dat Bloementje.
    Prachtige foto van de Spin.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie foto's Kees.
    Bijzonder dat gamma uiltje. Je foto's van die juffers vind ik heel mooi.
    Mooi in die sierlijke poses langs zo'n steeltje.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wonderful range of nature on display for us here, Kees. People sometimes ask me how we manage to see what we see, and I always advise them that they simply have to learn where and how to look. You have obviously mastered this well.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    mooie serie is dit geworden.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    Zijn toch weer mooie soorten, het lijkt dat de Kolibrievlinder 'n andere kleur heeft dan in de zomer, de Krooneenden komen ook langzaam aan binnen, de Zonnedauw heb ik 1 x Gevonden met Ghita en je juffers en libellen staan er ook mooi op. Je moet wel goed kijken om zulke soorten te fotograferen, weer 'n mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk om met zoveel moois thuis te komen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Ik vind het iedere keer weer leuk om jouw verzamelblogs te zien, waarin je de veelzijdigheid van de AWD toont. Geweldig dat je zo'n gebied dichtbij huis hebt. Zo jammer dat ik eigenlijk te ver weg woon om er regelmatig langs te gaan. Die foto van de reiger met een kikker in zijn bek is een echte voltreffer. Altijd balen wanneer foto's van dit soort momenten niet lukken. Met deze plaat mag je dus zeer tevreden zijn. Erg leuk dat de kikker ook zo duidelijk herkenbaar is.
    Knappe foto's van de zonnedauw. Inderdaad weer eens iets anders. Zo hou je ook een beetje de variatie in je blog en blijft het interessant om iedere keer terug te komen bij je.
    Mooie preview van het volgend blog. Ben benieuwd.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees
    zweiter Teil, zweite mal begeistert, der Frosch in der Luft hat keine gute Haltungsnoten bekommen, sind wahrscheinlich auch nicht mehr nötig...ich glaube ich habe den Sonnentau hier auch schon mal gesehen, werde verstärkt danach suchen, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Die Kolibrievlinder was wel heel erg gaaf! En dan een gamma-uil die stik zit! Fraai met die bruine tinten. Leuk die jonge knobbelzwaan en de reiger met kikker, echt gaaf Mooi dat je de krooneenden weer zag, super En gefeliciteerd met je Zuidelijke Keizerlibellen!! die zijn zeldzaam, dus top! De andere libellen heb je ook heel mooi geplaat. Die schildwants is wel een hele mooie. Heel knap dat je dat hele kleine bloemetje van de zonnedauw kon fotograferen. De preview van de volgende blog is geweldig ook zo mooi met dat web midden in de druppels, gaaf!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Zo'n kolibrievlinder ziet er als hij stil zit toch weer heel anders uit dan in de vlucht. Zo zie je hem niet vaak, maar zo is wel goed te zien dat het een nachtvlinder is. Opmerkelijk om te zien hoe totaal anders die krooneenden er in de zomer uit zien met die vosrode koppen en nu. Zouden het jongen zijn of zouden ze al in het eclipskleed zitten. Hoewel ik hem nog nooit gezien heb herkende ik die winterjuffer wel meteen. Vroeg me trouwens af of die tengere grasjuffer geen breedscheenjuffer is. Mooie close-up van die heidelibel en die roodpootschildwants vind ik een beauty.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Kees,
    wat een mooie beelden van het bloemetje van de zonnedauw. Knap dat je er zulke rustige foto's van hebt kunnen maken. De kolibrievlinder, zo in rust, is heel bijzonder en ook mooi geplaat.
    Verder een fijn, gevarieerd blog, waarvan de juffers en libellen mij het meest aanspreken.
    Mooi ook de foto van de parende keizerlibellen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees!!! Nice and varied pictures... Have a beautiful September... :-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Wow, wat een prachtfoto van de Kolibrievlinder! Dat was zeker een verassing dat je zo de kans kreeg om hem te fotograferen, dat oog, ongelooflijk.
    Dan de libellen, altijd leuk om die setjes te zien en ook de kans om een bijna close-up te maken van de heidelibel. Die is in de vergroting ook echt mooi. De keizerlibellen zijn zuidelijke, stoere soort. Ik denk dat die tengere grasjuffer overigens een watersnuffel is, die 'bommetjes' op de rug zijn duidelijk en een tengere grasjuffer is ook heel tenger, een echt dun beestje. Dat doet overigens niets af aan het feit dat ze er mooi op staan.
    Leuk dat je de Krooneenden ook zag en kon fotograferen en de jonge zwaan is schattig. En, het is heel leuk om nou eens het bloemetje van de Zonnedauw te zien!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    Dat zal wel een hele toer geweest zijn, dat vastleggen van die kolibrievlinder. Maar goed, je hebt hem in ieder geval; de volgende keer graag vliegend!
    Jij hebt je duidelijk in augustus weer prima vermaakt in de AWD. Ik was er slechts één keer, het was meestal te warm of ik had iets anders te doen. De zonnedauwbloemen heb je er weer prima opstaan, vooral de derde vind ik erg fraai. Ik neem me dit ook ieder jaar voor, maar op de één of andere manier ben ik niet goed in het timen, want óf ik ben te vroeg óf te laat. Ik zet het maar weer op de lijst voor volgend jaar. Voor dit jaar staat nog de woestijn op het programma en uiteraard de damhertenbronst.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen