zondag 13 december 2020

AWD - November 2020

November, een maand waarin meestal niet veel te beleven valt in de AWD.
Daarnaast werkten de weersomstandigheden vaak niet mee, veel regen en wind.
De natuur komt in deze maand geleidelijk aan tot rust.
Als het meezit komen er al wintergasten om je af te leiden en bezig te houden, maar dat is mij in 2020 niet overkomen.
Er waren nog wel wat zwammetjes, er was ook nog een restje damhertenbronst.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.


Een enkele vogel was mij redelijk gunstig gezind, zoals deze torenvalk (Falco tinnunculus).
Andere vogels bleven vooral op veilige afstand.
Ik ben deze maand slechts vier keer in het duingebied geweest, waarbij ik niet iedere keer een camera bij mij had.
Deze plaat heb ik gemaakt met mijn telefoon, vooral om te achterhalen welke zwam dit is. 
Het is een prachtvlamhoed (Gymnopilus junonius).
Een grote stinkzwam (Phallus impudicus) had ik niet meer verwacht in november.
Hij had zijn beste tijd wel gehad, er waren ook geen vliegen in hem geïnteresseerd.
Dit zwammetje had mijn speciale belangstelling.
Ik wist van voorafgaande jaren waar ik een kans zou hebben om ze te vinden.
Ik vond begin november een kleine, gedeeltelijk vergane tak waarop een aantal van deze piepkleine zwammetjes groeiden.
Het zijn kopergroene bekerzwammetjes (Chlorociboria aeruginosa).
Bij deze opnamen heb ik weer gebruik gemaakt van mijn macrolens en één of meerdere tussenringen.
Omdat het een losliggende tak was kon ik hem in verschillende standen leggen of neerzetten om zo toch wat verschillende beelden te krijgen.
Nog een laatste om aan te geven hoe verschillend de platen kunnen worden.
En dan was er nog deze hinde.
Zij stond op een zonnige morgen rustig tussen de hoge grassen.
Normaal gesproken zou ik haar niet gefotografeerd hebben, maar ja, het was geen gewone dag voor haar.
Ze was zojuist gedekt door haar partner.
Dat overkomt een hinde ook niet iedere dag.
De bronst was op dat moment nagenoeg voorbij, af en toe hoorde ik nog wat geburl in de verte.
En dan een dekking, volstrekt onverwacht.
Ik had dit nog nooit eerder gezien.
Ze hadden weliswaar wat dekking, gedeeltelijk aan het oog onttrokken dus, maar dat mocht de pret niet drukken.
Het was grappig om te zien hoe hij haar eerst over haar linkerschouder likte,
daarna over haar rechterschouder, voordat hij haar besteeg.

De volgende keer nog een laatste post over Leyduin, waarin zwammen de hoofdrol krijgen. 
Het jaar rond ik dan af met mijn jaaroverzicht.














17 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Prachtig die Kopergroene bekerzwammetjes.
    De dekking van de herten is prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    mooie serie is dit weer vooral die bekerzwam,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees.
    Prachtige foto's van de zwammetjes, wat een mooie groene kleur hebben ze.
    De paring heb je ook mooi weten te fotograferen, was je precies op het goede moment daar ;-))
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Dat zijn toch wel weer hele bijzondere zwammen.
    En wat grappig dat je daar precies getuige was van het moment supreme van deze herten. Geweldig!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Those Coopery-cup Mushrooms are new to me, Kees, and absolutely gorgeous. As far as I can recall I have never seen fungi of that colour. And I am happy to see the deer enjoying life in their own special way!
    Stay well and stay safe. The vaccine is a reality now so perhaps we can start on the long road back to normalcy.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    wat een bijzondere en prachtige kleur, die kopergroene bekerzwammetjes. Mooie foto's ook.
    En nog even zo'n "out-of-season"-paring van dichtbij meemaken is toch een belevenis. Foto 9 vind ik trouwens erg mooi.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    kupfergrüne Becherpilze sind mir unbekannt, vielleicht habe ich auch nicht richtig geschaut, wenn du sagst du hast dein Macroobjektiv mit Ringen benutzt dann ist der Pilz schon sehr klein um so schöner hat du ihn fotografiert
    Die Paarung ist ein Highlight , so etwas zu sehen und zu erleben ist schon sehr schön
    bleib Gesund
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, wat een mooie kleur is dat toch van die koperzwammen. Die kom je niet elke dag tegen.
    Mooi ook de foto van de hinde in het hoge gras.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Ofschoon er in deze en afgelopen tijd niet zo heel veel te beleven viel op natuurfotografiegebied heb je toch nog een leuke serie bij elkaar geschoten. Dat kopergroene bekerzwammetje is wel een hele bijzondere, nog nooit gezien. Je hebt het van verschillende kanten gefotografeerd en dan vind ik toch je openingsfoto de mooiste. Leuk dat je zo laat in het seizoen ook nog een hertenparing kon zien en vastleggen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Net als jij ben ook ik maar weinig in de AWD geweest deze afgelopen november. Sterker nog, helemaal niet zelfs. Wel ben ik een maand eerder ook in de weer geweest met een takje met Kopergroenbekerzwammetjes, misschien wel hetzelfde stukje hout. Ergens in het bosgebied richting ingang Zandvoort was dat. Ik weet dan ook dat het niet meevalt om ze een beetje netjes vast te leggen.
    De bronst heb ik dit jaar wel weer wat meer aandacht gegeven, hopende op een gevecht (en dat is gelukt). En dan nu maar weer rustig de winter door zien te komen met hopelijk nog wat leuke ontmoetingen met wintergasten of desnoods een winterwonderland!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees.
    Wat 'n bijzondere kleur zwammen zijn dat, je hebt er wel mooie opnames van gemaakt heb ze nog nooit gezien. De Torenvalk heb je mooi te pakken in vlucht.
    Ook mooi dat je opnames hebt gemaakt van de bronst en paring dan heb je wel geluk gehad. Is toch weer genieten.
    Groetjes Loes
    Helaas ben ik 'n paar maanden niet naar de AWD geweest wegens de corona.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie met de zwammetjes in de hoofdrol. Dat kopergroenbekerzwammetje is erg mooi, en heel klein. lastig te fotograferen. Mooi moment had je met de hinde die gedekt werd.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een mooie foto's zijn het geworden. De kopergroene bekerzwammetjes zijn prachtig, echt nog nooit eerder gezien. Ook heel bijzonder om het dekken van de hinde van zo dichtbij te kunnen zien en fotograferen.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees,
    Die groene mini zwammen zijn prachtig! Ik ben lichtelijk jaloers!🤢🤢
    De foto van de hinde in het gras is prachtig en wat een geweldig moment om de paring te zien!
    Geweldig moment!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Beautiful photos, nature is extraordinary.
    I wish to you and to your family a Merry Christmas and a Happy New Year, full of all the best.
    Take care and Best wishes

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Ik heb het idee dat door het warme weer een hoop wintergasten nog helemaal niet gearriveerd zijn. Hopelijk wordt het nog een beetje winter en zien we er nog genoeg deze kant opkomen. Hoewel je mooie platen hebt van de koperzwam, is de totale opbrengst erg mager. Ook met 1 bezoekje heb jij toch meestal wel 5 a 6 keer meer materiaal om te laten zien. Maar ja, als je dan toch nog even zo'n dekking kunt fotograferen dan maakt dat weer een hoop goed. Dat is toch wel weer een mooi beeld en een mooie toevoeging aan jouw prachtige bronstserie van eerder dit jaar.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    ik en helemaal al eeuwen niet in de AWD geweest maar ik weet wel waar ik deze kopergroene zwammetjes daar kan vinden :-)) Prachtige opname heb je ervan gemaakt en het is ook een vreselijke mooie kleur!
    Heel gaaf dat je ook net een paring van een damhert en hinde had kunnen meemaken,. Dat maakt toch ook niet iedereen mee :-) Nu hopen op wat beter weer en de wintergasten.
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen