vrijdag 4 december 2020

Groenendaal 2020 deel 3

 

Als je nu naar buiten kijkt is het duidelijk dat de herfst voorbij is. 
Ook wat paddenstoelen betreft is er nu niet veel meer te beleven. 
Een terugblik op oktober en november laat zien dat er op een relatief klein oppervlak toch veel te vinden was.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.

7 OKTOBER
Als je alleen kijkt naar wat er is afgebeeld is dit geen bijzondere plaat, maar ik was blij dat het mij gelukt was.  
Deze beukenkorrelkopjes (Phleogena faginea) zijn belachelijk klein, slechts enkele mm groot.  
Het kostte mij heel wat moeite om met behulp van een drietal tussenringen deze plaat te maken.
Geweizwammetjes kwam ik dit najaar op veel plaatsen tegen, zoals ik al eerder heb laten zien.  
Deze vond ik toch mooi genoeg om in dit verslag op te nemen.
Een soort die ik andere jaren ook wel in Groenendaal heb gevonden zag ik begin oktober dit jaar voor het eerst:
 de paarse knoopzwam (Ascocoryne sarcoides).
Het zwammetje groeide op dezelfde houtstapel als een groot aantal van de hierna volgende soorten.
De "volwassen" knoopzwammen werden vergezeld door een groot aantal jong grut.
Het rosse buikkussentje (Tubifera ferruginosa) had ik dit jaar nog veel mooier in Leyduin gezien, 
maar het trok ook hier mijn aandacht.
In een tamelijk donker gedeelte van het landgoed sprong de oranje kleur er nadrukkelijk uit.
Toen zat er voor mij maar één ding op: het resultaat is hier te zien.
Terug naar de houtstapel.
Spekzwoerdzwammen (Merulius tremellosus) groeiden daar volop.
Het was wel een puzzel om de juiste zwam eruit te kiezen, zonder dat andere zwammen ook deels in beeld kwamen.
Het is en blijft voor mij een merkwaardige soort.
Een uitdagende soort vind ik het waaiertje (Schyzophyllum commune) dat in verschillende vormen van ontwikkeling te zien was.
Zo gaan ze er na verloop van tijd uitzien.
Het stond er op die houtstapel vol van.
De laatste bijzondere soort van deze dag waren wieltjes (Marasmius rotula).
Ze zijn piepklein, dus mijn tussenringen waren weer nodig om ze goed vast te kunnen leggen.
Een opvallend detail is de gedraaide steel.
Je moet heel goed opletten om ze te vinden, je moet er echt op uit zijn om deze minizwammetjes op te sporen.
Het werken met de tussenringen komt erg precies want onscherpte ligt op de loer.
Een statief of rijstzak en een zelfontspanner zijn onmisbaar.

Tussen dit bezoek en het volgende ben ik meerdere keren in Leyduin geweest.
Daar komt later nog een overzicht van.

4 NOVEMBER


Deze soort heb ik eigenlijk alleen maar gefotografeerd omdat ik geen idee had wat het was.
Ik dacht dat er wellicht met behulp van waarneming.nl duidelijkheid zou komen.
Welnu, het is een klontjestrilzwam (Exidia nucleata).
Zo zie je maar weer, zwammen kunnen de meest onverwachte vormen aannemen.
Het ziet er wel vreemd uit want het lijken net klodders slijm.
Toen ik deze zwam zag dacht ik dat het een variant op de spekzwoerdzwam was.
Het blijkt een oranje aderzwam (Phlebia radiata) te zijn.
In Groenendaal ligt veel gekapt hout, ook omgevallen bomen laat men liggen waar dit mogelijk is.
Het blijkt daardoor voor veel zwammen een paradijs te zijn.

Toen ik de naam van dit zwammetje opzocht via waarneming.nl kreeg ik de suggestie 
witte satijnvezelkop  (Inocybe geophylla).
Het ging mij hier echter vooral om het sfeerplaatje.
De laatste soort die ik laat zien is opnieuw het waaiertje.
Deze groeide op een losliggende tak die ik heb meegenomen naar een geschikte plaats in het bos.
De vorige en deze plaat laten hetzelfde zwammetje zien met een verschillende achtergrond.
Omdat ik kiezen lastig vond laat ik ze allebei zien.
Ik ben begonnen met een waaiertje en ik eindig er ook mee.
Ik vind ze heel fotogeniek.

Voor 2020 is dit mijn "oogst" in Groenendaal.
Het zal geen verrassing zijn als ik daar volgend jaar in de herfst opnieuw te vinden zal zijn.





















16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees
    je hebt flink op je knieën moeten zitten voor al die zwammen en paddenstoelen erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Prachtige soorten van de Paddenstoelen en de Zwammen.
    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Dat bijzondere zwammen zeg!! Wat een hoop verschillende soorten zijn daarvan.
    Die met dat paars/rose achtige vind ik heel bijzonder. Je hebt ze mooi uit beeld gebracht.
    Je eerste foto vind ik ook heel mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees
    eine riesige Ausbeute dieses Jahr bei den Pilzen, tolle Auswahl mit schönen Bildern,
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    je laat hier weer een boel bijzondere zwammen zien. De meeste zo piepklein, dat ik het al knap vind dat je ze überhaupt gezien hebt. Foto 5 van de paarse knoopzwammetjes - die roze zijn - vind ik een erg mooie. Mijn favoriet is je openingsfoto, een prachtig gaaf waaiertje met fijn gekleurd licht op de achtergrond.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Kees,
    werkelijk weer een prachtige serie van deze zwammetjes.
    De herfst is inderdaad voorbij althans de paddenstoelen dan. Toch zie je hier en daar nog wel wat staan maar niet echt mooi meer. Ik vind je foto's van het waaiertjes echt ontzettend mooi om te zien! Het is een soort die ikzelf nog nimmer heb gefotografeerd dus ik geniet dan ook volop van deze mooi zwammetjes.
    En net wat Corrie zegt, die openingsfoto is werkelijk een juweel van een foto!
    ik heb lekker ff zitten genieten hoor.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees.
    Wat 'n bijzondere zwammen ben je tegen gekomen en ze staan er alle super op. Je moet wel goede ogen hebben om ze te zien. helaas ben ik er weinig tegen gekomen, ben wel 'n beetje jaloers dat je zulke mooie soorten hebt gezien, maar heb ervan genoten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Seen through an artist's eye, fungi are indeed beautiful and you have done a great job with this, Kees. if I see a mushroom I take a picture, if you see it you create an artist's palette!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. geweldig mooi Kees het is wel jammer dat het allermooiste zo laag bij de grond is,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Prachtige verzameling paddenstoelen heb je vastgelegd. Dat waaiertje is echt schitterend, zo mooi ook van scherpte. Bijzonder zoals ze er die verschillende ontwikkelstadia uitzien, ik zou het nooit herkend hebben als waaiertje. Die paarse knoopzwammetjes kon ik recent hier in de buurt ook vastleggen, echt piepklein, ik wist niet wat het was, maar nu ik zie dat jij ze benoemd hebt weet ik dat ook weer. Binnenkort ook maar eens een blog van maken. Bijzonder ook dat wieltje met gedraaide steel, nog nooit gezien. Die twee op elkaar lijkende waaiertjes lijken wel wat op een egeltje met dat oranje als mond en dat zwarte vlekje als oog, mooi. Voor mij weer een heel leerzaam blog.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,
    Wat een verzameling zwammen, echt soorten die ik helemaal niet ken en nooit heb gezien.
    Je openingsfoto vind ik meteen de mooiste, de laatste ook, fijne achtergrond bij beide foto's en het zwammetje springt er lekker uit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, wat een schitterende serie. En zulke bijzonder soorten.
    Ik sluit me aan bij Ghita die het prachtig verwoord heeft.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What amazing photos, I can't even choose which one I like best. Nature is amazingly beautiful.
    Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,
    Het zal je niet verbazen dat ik deze herfst nauwelijks in Groenendaal en Leyduin te vinden was. Gelukkig heb jij de honneurs goed waargenomen. De waaiertjes zijn en blijven erg fotogenieke zwammetje en die heb ik dit jaar helemaal gemist. Ik zal denk ik sowieso met moeite hooguit 2 blogjes kunnen vullen.
    Wieltjes zijn ook fotogeniek. Ik vind ze niet zo klein dat ik met tussenringen of voorzetlensje aan de gang ga bij deze soort, maar ja, daardoor komt het waarschijnlijk ook dat die gedraaide steel mij nog nooit is opgevallen. Heel apart, volgende keer beter kijken dus. Mooie serie laat je zien. Ben benieuwd naar de opbrengst van Leyduin.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi kees,
    Een mooie serie! Waaieren vind ik hier niet. Deze zijn heel mooi op de foto gezet.Wieltjes heb ik zelfs nog nooit gezien! Ik vind ze prachtig. Die orajerode plak tussendoor doet het ook goed. Leuke verzameling.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Kees,

    Als ik toch eens zoveel vrije tijd als jou had, dan wist ik het ook wel. Wat een soortenrijkdom daar zeg. Zolang we de natuur maar zijn gang laten gaan en niet alles op willen ruimen, komt er al heel snel van alles boven drijven. De natuur reageert bliksemsnel. Zo'n waaiertjes is toch prachtig. Mooi gefotografeerd ook. Wat ik zo geweldig vind, is dat je zoveel diverse onderwerpen gevonden hebt op een klein oppervlak. Dan kun je gewoon uren bezig zijn met je hobby. Ik denk niet dat ik eerder een blog van jou gezien heb, waarin zoveel voor mij onbekende soorten staan.
    Mooi hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen