maandag 21 december 2020

Leyduin 2020 deel 3 (Oktober)

Naast Groenendaal en de AWD is Leyduin het gebied waar ik in het najaar heel wat uurtjes doorbreng, 
in dit geval speciaal op zoek naar paddenstoelen en zwammen.
Zoals bekend zal je in het westen van het land vaak andere soorten tegenkomen dan elders.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.

Maar…… de lightbox werkt bij mij in Google Chrome niet. 

Als je ze toch groter wilt zien moet je stuk voor stuk op elke foto klikken.

Bloggers wegen zijn nog steeds ondoorgrondelijk.

 

Dit jaar heb ik behoorlijk veel kleine stinkzwammen (Mutinus caninus) gevonden. 
Het viel echter niet mee om mooie exemplaren te vinden, want de meesten lagen al plat op de grond, 
zonder hun mooie glanzende hoed.
Obsidentify stelt voor dit zwammetje met 40% waarschijnlijkheid de volgende naam voor: 
melkzwam p.p. (Lactarius spec.)
Over deze flink uit de kluiten gewassen zwam bestaat geen twijfel.
Het is een kastanjeboleet (Xerocomus badius).
Er stonden er behoorlijk veel, soms deels bedekt met een laagje water zoals dat ook bij deze het geval is.
Dit is vermoedelijk een helmmycena (Mycena galericulata), 
maar het ging mij hierbij vooral om de lichtval en dus de sfeer.
Dit zou een grote molenaar (Clitopulus prunulus) moeten zijn.
Er waren meerdere molenaars in de buurt van dit exemplaar.
Ik verbaasde mij niet voor het eerst over de naam.
Tja, nu wordt het weer moeilijk met de naamgeving.
Obsidentify stelt voor, met 65% zekerheid, dat dit  een gewone krulzoom (Paxillus involutus) is.
Ik twijfel nog steeds, omdat andere zwammetjes die volgens mij van het zelfde soort zijn weer een andere naam of een lager percentage waarschijnlijkheid kregen.
Het maakt echter niet zo veel uit als het je vooral om de sfeer gaat.
Ik dacht aanvankelijk dat dit een soortgelijke zwam was, maar nu is het voorstel dat het met 48 % waarschijnlijkheid een gewone zwavelkop (Hypholoma fasciculare) is ........
Ik vind het in ieder geval een mooi exemplaar.
Kijk, dat vind ik nu prettig.
Het is met 99,9 % zekerheid een groene anijstrechterzwam (Clitocybe odora), 
ook al lijkt hij behoorlijk veel op de grote molenaar.
Dit zwammetje krijgt van mij geen naam.
 Obsidentify had teveel verschillende suggesties voor dit zwammetje dat ik van verschillende kanten had gefotografeerd.
Mycologen hebben geen eenvoudige hobby.
Dit is een mooi gaaf exemplaar van een gele knolamaniet (Amanita citrina), een soort die je in Leyduin veel ziet.
Rodekoolzwammetjes, ook wel amethistzwam genoemd (Laccaria amethystina), waren er genoeg te vinden, 
al moest je op sommige plekken wel goed opletten.
Deze zag je al van verre staan.
Een ander exemplaar stond op een mooie plek, voor de verandering eens niet in de schaduw.
Nog een voorbeeld.
Over  de naam van deze zwam bestaat absoluut geen twijfel : 
met 100% zekerheid een biefstukzwam (Fistulina hepatica).
Wel wat laag bij de grond, waardoor je geen mooie achtergrond kon krijgen, maar wel een heel gaaf exemplaar.
Rare, medium of well-done?
Het maakt niet uit, want opeten is er bij mij niet bij.
Het kan overigens wel, recepten zijn voor de liefhebbers te vinden op het internet .
Ook dit is een melkzwammetje (Lactarius spec.), maar welke precies is wat onzeker (kruidig of bitterzoet), misschien wel door de bovenaanblik.
Dit soort minipaddenstoeltjes komt in Leyduin veel voor.
Ze behoren tot de mycena-familie.
Opvallend door zijn gelige steel en de oranjerode ring om de hoed is de roodsteelfluweelboleet
(Xerocomus chrysenteron sl), die in verschillende varianten voorkomt.
Na al dit zwammengeweld is het even tijd voor wat anders.
Ik zag iemand geïnteresseerd naar een paal kijken en er vervolgens foto's van maken.
Ik was nieuwsgierig en hoorde van de man dat dit een restant van het omhulsel van de rups van een 
donker brandnetelkapje (Abrostola triplasia) is.
Ik had nog nooit van deze nachtvlinder gehoord.
Iets verderop liep een aantal vuurwantsen (Pyrrhocoris apterus).
Hun schild ziet er in mijn ogen uit als het schild van stammen 
die in de strijd met hun tegenstanders hun vijand willen intimideren met deze aanblik.
Wellicht profiteren de vuurwantsen hier ook van.
Tijd voor een rariteit: een zwarte kluifzwam (Helvella lacunosa).
Het loonde de moeite om via waarneming.nl/fieldwork/observations/create te kijken welke suggesties er voor deze vreemde zwam gedaan worden.
Achtereenvolgens: zwarte kluifzwam (25%), kraailook, mol en veelvraat!
Ik schoot er wel door in de lach, wetend dat het absoluut zeker een zwarte kluifzwam was.
Nog een voorbeeld, nu van een wat ouder maar nog zeker niet volgroeid exemplaar.
Hier had Obsidentify overigens geen moeite met de naamgeving.
Het is wel een bizar model.
De fraaisteelmycena's (Mycena inclinata) zijn een stuk eleganter en doen veel meer aan paddenstoelen denken.
Van de andere kant bekeken krijg je weer een heel ander beeld, zoals zo vaak.
Tot besluit nog twee platen van rodekoolzwammetjes, genomen op een andere dag dan het drietal hierboven.
Een waardig besluit van de maand oktober in Leyduin.

Leyduin heeft weer genoeg materiaal opgeleverd voor een lange post op mijn blog.
Ik hoop dat het in de smaak gevallen is.

Bij deze wens ik iedereen 

PRETTIGE KERSTDAGEN

waarbij ik hoop dat de lockdown niet te hinderlijk zal zijn.








15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Geweldige mooie Zwammen en Paddenstoelen heb je op de foto gezet.
    Mooie foto's.

    Fijne feestdagen.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    je hebt heel wat soorten paddenstoelen voor je lens gehad het blijft altijd leuk om se te fotograferen.
    jullie ook prettige feestdagen gewenst.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thanks for another feature on fungi, Kees, a fascinating part of a forest ecosystem. As you know they are not always easy to identify, but that does not in any way diminish the pleasure of finding them, and admiring the fantastic variety. As a photographer you are able to capture them to their best advantage. I would be willing to try Fistulina hepatica, but I am sure I will never get the chance. Please accept best wishes for the holidays and for 2021 from Miriam and me. May COVID soon leave us alone!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, nou dit is zeker weer een prachtig blog met de meest prachtige exemplaren aan zwammen en paddenstoelen. Je hebt ze weer op een zeer mooie manier weten vast te leggen en zijn dan ook een lust voor het oog. Ook voor jou en je dierbaren fijne feestdagen en een fantastisch nieuw begin in 2021 en licht in de duisternis waar ik mee bedoel dat we van dat virus afkomen.
    Blijf gezond,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees!!!... Great collection of pictures... Well done 👋👋👋... Merry Christmas healthy and prosperous new year...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    Dieser Teil ist sehr Lehrreich einige Pilze kannte ich auch nicht.
    Danke für die tollen Bilder mit klasse Atmosphäre
    Grüße Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,
    Dat heb je goed gedaan. Prachtige beelden.
    Foto's 23 en 24 vind ik heel bijzonder.

    Groeten en hele fijne dagen toegewenst.
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooi gebied Kees en je hebt er prachtige foto,s weten te maken, hele fijne dagen en een mooi begin 2021 maar vooral veel gezondheid gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees.
    Dat zijn weer mooie opnames en ook bijzondere soorten en je weet ze wel te vinden. Helaas heb ik dit jaar niks gevonden door 'n knieblessure. Gelukkig kan ik met jou foto's genieten.

    Wens je ook Fijne Kerstdagen
    en
    'n gezond 2021
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Het is wat met die naamgeving van paddenstoelen, ik vind het ook zo verschrikkelijk moeilijk vooral door de verschillende verschijningsvormen van een en dezelfde soort. Ja, die mycologen hebben het bepaald niet makkelijk. Neemt niet weg dat jij hier een prachtige serie neerzet, vooral die waar je een laag standpunt kon innemen zoals bij de onbenoemde paddenstoel, de amethist en de fraaisteelmycena. Bij een aantal platen ook prachtige bokehringen. Je zou inderdaad toch zeggen dat die grote molenaar en de anijstrechterzwam een en dezelfde soort is. Wat fraai ook dat huidje van die rups, het doet me wel een beetje denken aan een zeepaardje. Prachtige serie. Ik wens jou ook prettige kerstdagen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Kees,
    ook met deze serie laat je weer duidelijk zien hoeveel zwammen en paddenstoelen van uiterlijk verschillen. Met soms heel bijzondere vormen (zoals die kluifzwammen of de grote molenaar) en soms is de naam groter dan de zwam zelf (groene (?) anijstrechterzwam).
    Mijn favorieten in dit blog zijn de rode koolzwammen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Zo, ik ben weer bij. Mijn voornemen voor 2021 is om wat vaker direct te reageren als ik een blog gezien heb. Wegens tijdgebrek wacht ik daar vaak even mee.
    Met dit blog heb je mij toch weer verder over de streep getrokken om volgend jaar op jacht te gaan naar zwammen. Twee hele fraaie foto's van de fraaisteelmycena's. Dat zijn de platen waar je naar op zoek bent. Ik vond de tekst bij de vuurwants in eerste instantie een beetje vreemd, maar toen ik beter keek, zag ik inderdaad heel duidelijk een gezicht op het schild. Wonderbaarlijk toch. Daar ga ik toch ook eens heel goed opletten.
    Prachtig inspirerend blog weer Kees. Fijne dagen toegewenst.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    erg leuk blog met al deze verschillende paddenstoelen en zwammen en nog leuke en soms bijzondere ook :-)
    Ik heb deze zwammen dan ook lekker op mijn gemak zitten te bekijken. Mooie kleuren, setting en verschillende belichting.
    Zo'n huidje van een rups is trouwens ook best wel bijzonder om te zien. Heb dit ook nog nooit gezien. Erg lastig om iedere foto apart in de vergroting te bekijken want als ik dan weer terugkeer naar je gewone is mijn tekst weer verdwenen. Daarom eerst maar ff foto's bekeken. Je kuifzwam is ook een hele fraaie! ik heb weer genoten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees,

    Door de minimale uren achter de PC ( sinds ik thuis werk, deels, zit ik al ruim 8 uur achter de PC voor mijn werk, en heb ik daarna nog weinig energie om de eigen laptop aan te zetten) mis ik zo hier en daar wat blogjes....zo ook deze paddenstoelen blog. Wat een soorten heb je gezien. Ook hier moet ik bekennen dat ik er deze herfst wel naar heb gezocht, maar echt op zoek was naar specifieke soorten om daar alle aandacht op te richten. In jouw blog vind ik de mycena's het meest fotogeniek
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Weer een bewijs hoe interessant en divers de wereld van Fungi is!
    Schitterende platen. Mijn favorieten zijn toch wel de kleine soorten vooral de fraaisteelmycena. De laatste tee van de rodekoolzwam met dat bokeh ook heel mooi. De eerste serie van die rodekoolzwammetjes zijn ook mooie foto's geworden. De Gewone Krulzoom leverde je ook een prachtige foto op.
    Leuk dat brandnetelkapje! Je kuifzwam kon ook nog een uit het graf stekende laatste groet zijn van een baseballplayer ....
    Ik heb me weer vermaakt met je mooie platen!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen