dinsdag 23 maart 2021

AWD - Februari 2021

Behalve beelden van de winterse periode van februari was er af en toe nog wel wat meer te zien.
Voor mij was de kleine bonte specht (Dryobatus minor) de verrassing van de maand.

Mijn volgers weten inmiddels wel dat bij mij de Lightbox in Google Chrome niet werkt.

Er zit niets anders op dan op iedere foto te klikken als je een vergroting wilt zien.

Sorry, ik heb nog steeds geen beter alternatief.

Tijdens een wandeling in een heel rustig gedeelte van de AWD hoorden we deze specht ijverig kloppen op een stam.
Aanvankelijk zat hij aan de, van mij uit gezien, rechterkant van de boom.
Niet helemaal ideaal, maar ik was al blij dat we deze vogel zagen.
De startfoto laat zien dat ik uiteindelijk toch helemaal tevreden kon zijn.
Grote zilverreigers (Ardea Alba) zie ik de laatste tijd wel vaker in dit gebied.
Meestal zijn ze heel oplettend en niet makkelijk te benaderen.
De wintermaanden eisten wel hun tol. 
Twee keer zag ik een dode grote zilverreiger, waarvan er een al door vermoedelijk een vos was aangevreten. 
De poten lagen namelijk los van het lichaam.
Een dodaars (Tachybaptus ruficollis) krijg je niet zo makkelijk op de foto,
zeker niet als je niet vanuit een schuilhut fotografeert.
Dit minifuutje is zeer schuw en verstopt zich graag tussen het riet.
Deze kuifeend (Aythya fuligula)  trok mijn aandacht door zijn opmerkelijke witte verenpak.
Vergelijk hem maar eens met een soortgenoot in de meer gebruikelijke kleurenverdeling.
Slobeenden (Spatula clypeata) zie ik in de AWD meestal alleen maar van een flinke afstand. 
Ze zijn dan vaak erg schuw en gaan bij het minste of geringste op de vleugels.
Dit mannetje had maar één doel, nogal voorspelbaar .......
Achter het vrouwtje aan, dat bij hem wegzwom.
Het slotakkoord is voor de brilduiker (Bucephala clangula).
Ik vind ze mooi en laat ze misschien wel te vaak zien op mijn blog.
Toch krijgen ze weer alle aandacht, omdat ze die deze keer ook weer verdienen vind ik.
Hier is zijn partner.
Zoals bekend zijn het mannetje en vrouwtje heel verschillend.
Als er maar een beetje zon is en de temperatuur niet te laag krijgt het mannetje lentekriebels, 
zeker als er een concurrent in de buurt is.
Met dit gedrag probeert hij de aandacht van het vrouwtje te trekken.
Hij trof het, want zij leek geïnteresseerd toe te kijken.
Hij wist van geen ophouden.
Hij vond zelfs nog tijd om zijn verenpak wat op te poetsen.
Je moet toch een beetje knap voor de dag komen als je indruk op je partner wilt maken.
Plotseling werd de rust verstoord.
Een ander mannetje had belangstelling voor zijn vrouwtje.
Dat kon hij niet tolereren, de indringer moest natuurlijk weggejaagd worden.
Hij hield niet van half werk.
Als het niet boven water kon, dan maar grotendeels eronder.
De indringer had al gauw door dat hij geen kans maakte.
Hij ging ervandoor.
Volgende keer beter.
Hij ontsnapte ternauwernood aan zijn belager, die hem nog bijna bij zijn staart pakte.
Zo snel mogelijk zocht hij een veilig heenkomen en verdween naar een ander kanaal.

De rust keerde terug.
Het is inmiddels maart, een enkele brilduiker en grote zaagbek is nog niet vertrokken naar het noorden.
Het is een stille maand, zoals maart eigenlijk altijd is in het duingebied.
Wij wachten nu op de zomergasten.

15 opmerkingen:

  1. Ha Kees,
    leuk dat je een kleine bonte specht tegenkwam; nog leuker dat je 'm ook nog mooi op de foto kon zetten. Je serie van de brilduikers kijkt en leest als een stripverhaal. Top om dat zo te zien, maar (bijna) net zo leuk voor ons om zo met je mee te kijken.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lesser Spotted Woodpecker is always a great find, Kees, a bird I have never seen. The Common Goldeneyes are going through the same courtship routines here with ardent males pursuing females - and each other. Lust is in the air all around us!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Super de Eenden en Vogels.
    De Specht vind ik heel mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Kees,

    Nou maak je mij toch wel gezond jaloers. De kleine bonte specht is eentje die ik nog mis en al een tijdje probeer vast te leggen. Ik heb ze gehoord, zien vliegen, maar op de foto zetten ho maar. Als je ze dan nog eens zo op de foto kunt zetten als jij gedaan hebt, dan zit ik toch wel watertandend te kijken. Mooi reportage ook van de brilduikers. Ook zo'n vogel die ik al een tijdje op mijn lijstje heb, maar ik zie ze niet zo veel in mijn omgeving. Het is natuurlijk helemaal mooi als je er ook nog eens actiefoto's van kunt maken zoals jij hebt gedaan. Nog even en dan zijn ze weer vertrokken en dan kan de aandacht weer naar de zomergasten.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie foto's van de Kleine bonte specht Kees,mooi om te zien hoor.
    Maar wat zijn de Brilduikers ook leuk en mooi om te zien, prachtige serie.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees.
    Wat gaaf dat je die Kleine Bonte Specht heb kunnen fotograferen en triest van die GZR. het leven is hard in de winter. Die Brilduikers zijn echt uitslovers met hun baltsgedrag, je moet wel als er 'n vrouwtje in de buurt is ook mooie opnames zo ook van de Dodaars en Slobeenden.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    der Mann hat sich sehr angestrengt und bekommt dann noch ein Gegner der ihm die Frau weg nehmen will, da kann er nur angreifen, super Show
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Kees, super photos from ther spring birds and it is a really wonderland you've got there this AWD.
    Great job!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een prachtig gevarieerd blog Kees. Wat een geluk dat je die kleine bonte specht kon vinden, ik vind overigens de tweede en derde foto ook wel heel mooi, de compositie is dan misschien iets minder dan bij de eerste maar het licht vind ik mooier. Ja, die grote zilverreiger, ook dat is natuur, de tol die dit soort vogels betalen als ze in de winter hier blijven. Merkwaardig zeg dat vele wit van de kuifeend, ik vermoed dat het een vorm van leucisme is. Je serie van de brilduikers is perfect, wat een mooie gedragsopnames zitten daarbij zowel die baltsende met de kop in de nek, maar ook die vluchtende met al die waterspetters. Knap werk.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hallo Kees, prachtig dat je die kleine bonte specht kon waarnemen. Prachtige opnames. Helaas voor de zilverreigers en dieren die een winter niet overleven. Maar niets gaat verloren en geeft weer voer aan dieren om de winter door te komen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooie AWD blog met toch wat bijzondere soorten, zoals de kleine bonte specht en de grote zilverreiger, die laatste heb ik in de koude februariweek gewoon niet gezien, terwijl er toen heel veel zaten in het gebied. De brilduiker serie is geweldig, baltsend en daarna de mannetjes die elkaar wegjagen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees
    mooie serie is dit weer we hebben nu de wintergasten gehad in de awd en het voorjaar begint weer voor de jonge hertjes vlinders en libellen dan valt er weer wat te fotograferen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    je ehbt wel heel vele ruimte overgelaten na je laatste foto!!!
    Jammer dat dit zo leeg is maar..... het zal vast een foutje zijn.
    Ik ben helemaal jaloers op je kleine bonte specht. ik ken deze dan ook alleen van internet en nu zie ik deze dan bij jou. Ik roep al eeuwen dat we ook weer eens naar de AWD moeten maar het komt er zomaar niet van. Geweldige mooi deze kleine specht.
    Je serie van de brilduiker is ook heel mooi met mooie actieplaten ertussen. ook de zilverreiger is altijd leuk om te zien. helaas zijn er inderdaad wat dieren gesneuveld.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Helma,
      Een slordigheidje. Inmiddels gecorrigeerd.
      Bedankt.
      Groetjes, Kees

      Verwijderen
    2. Ziet er ook gelijk een stuk beter uit ;-)

      Verwijderen