maandag 8 maart 2021

Een winterse Zuidpier

 

Op 11 februari was het een uitgelezen dag om weer eens naar de Zuidpier te gaan.
Het was zonnig, het waaide nauwelijks en het bleek ook nog heel rustig te zijn.
Toen ik het strand opkwam zag ik in de richting van de waterlijn een opvallende witte strook.
Daar ging ik natuurlijk op af.

Mijn volgers weten inmiddels wel dat de Lightbox in Google Chrome niet werkt.

Er zit niets anders op dan op iedere foto te klikken als je een vergroting wilt zien.

Sorry, ik heb geen beter alternatief.

Zo kende ik het strand nog niet.
Stukken ijs van verschillend formaat begrensden het bevroren strand en de zee.
Tussen de ijszone en de zee lag nog een stuk vochtig strand: het was eb.
De stukken ijs varieerden flink qua grootte.
Ik vroeg mij wel af hoe zulke brokstukken waren ontstaan, 
te meer omdat een aantal een flink formaat hadden.
Als je alleen dit plaatje bekijkt heb je geen idee dat dit een beeld van het strand is.
Toen ik van het strand de pier op was geklommen zag ik al gauw een grijze zeehond (Halychoerus grypus).
Af en toe stak hij zijn kop boven water, maar was nog wel wat te ver weg om er een behoorlijk plaatje van te kunnen maken.
Plotseling dook hij tamelijk dichtbij de pier op, zowaar met een vis in zijn bek.
Handig manoeuvreerde hij de vis in de juiste positie.
Kop achterover en slikken maar. 
Een beter begin van de dag had ik mij niet kunnen wensen.
Natuurlijk hoopte ik ook op wat aantrekkelijke vogels.
De eerste was een middelste zaagbek (Mergus serrator).
Hij - het was een mannetje - zat veel te ver weg naar mijn zin, maar omdat ik ze niet zo vaak zie moet een waarnemingsplaatje kunnen.
Hij bleef niet lang.
Een scholekster (Haematopus ostralegus) en een steenloper (Arenaria interpres) genoten samen van het zeebanket, in de schaduw.
Nog enkele waarnemingsplaatjes. 
Een wintertaling (Anas crecca) zag ik hier voor het eerst, 
maar opnieuw wat verder weg dan ik wilde.
Zwarte zee-eenden (Melanita nigra) worden hier regelmatig en tamelijk veel waargenomen.
Het gebeurt helaas maar zelden dat ze zo dichtbij de pier komen dat je er meer aansprekende platen van kan maken.
Roodkeelduikers (Gavia stellata) komen een enkele keer dichterbij de pier, 
maar meestal moet je tevreden zijn met dit soort beelden.
Desalniettemin was ik tevreden dat ik deze soorten heb gezien, 
want ze maken een bezoek aan de pier wel de moeite waard.
Hier en daar was de sneeuw wat opgewaaid en kreeg je de indruk van een winters landschap.
Zo kon ik nu een keer een wat minder gebruikelijk plaatje van een drieteenstrandloper (Calidris alba) maken.
Als je een koffiepauze neemt, komen er onmiddellijk steenlopers en meeuwen vlakbij je in de buurt zitten.
Ze zullen ongetwijfeld vaak gevoerd worden.
Op de grond gevallen kruimels werden namelijk heel snel opgegeten.
Deze zilvermeeuw (Larus argentatus) keek het allemaal rustig aan.
Er werd deze ochtend niet veel gevist.
Niet alleen grijze zeehonden - ik zag er meerdere -  maar ook deze kuifaalscholver (Phalacrocorax aritotelis) hadden daar geen boodschap aan.
Hij moest er even mee stoeien maar de vis gleed niet veel later probleemloos naar binnen.
Dat smaakte naar meer.
Hier had hij er weer een te pakken.
Een andere soort.
Verandering van spijs doet eten geldt ook voor een kuifaalscholver.
Ook met deze vangst had hij opvallend weinig moeite.

Het was weer eens een ochtend aan de Zuidpier waar ik niets over te klagen heb.
Het waren tenslotte mooie soorten die ik gezien heb. en het strand lag er ook heel anders dan anders bij.

Er is nog meer interessants te vinden in het duingebied langs de kust:

Wisenten komen de volgende keer aan de beurt.

19 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, opvallend dat ijs op het strand. Je hebt er mooie plaatjes van kunnen maken. Leuke foto's van de in Nederland zeldzame Kuifaalscholver. Kennelijk is er genoeg vis voorhanden!! Ben benieuwd naar de wisenten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    hat sich für dich gelohnt, super Fotos zeigst du hier die Robbe ist natürlich mein Favorit
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superphotos of the "spring". Loved specially the photos of the seal swallowing the fish !!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hai Kees,

    De pier blijft een lastige plek om te fotograferen. Voor vogelaars is het altijd wel een heerlijke plek, want voor hun maakt het niet uit of de vogels heel dichtbij zijn. Je hebt wel een aantal hele fijne soorten weten te fotograferen en gewoon een beetje pech dat ze wat verder weg zaten. Wel weer het voordeel van de ijsbergjes op het strand, Dat heeft je platen opgeleverd die je niet snel nog een keertje zal maken. Als ik dat geweten had, was ik ook zeker in die periode langsgegaan. Mooie serie van de kuifaalscholver met prooien. Ik was er twee weken terug en toen zwommen er drie exemplaren rond en allemaal behoorlijk dichtbij de pier. Ik had ook wat meer geluk met de andere soorten, want die had ik ook een stukkie dichterbij. Ik moest daar overigens wel een paar keer lang voor wachten. Maar je hebt weer een heerlijk verslag gemaakt met soorten die je bijna nooit tegelijk op 1 dag tegen zult komen. Super dus. Ik ben benieuwd naar je serie van de wisenten. Het voorproefje is al heel mooi.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees.
    Je zou denken dat je op Spitbergen was met al dat ijs aan het strand, dan nog die Grijze zeehond met vis heb je ook mooi te pakken, jammer dat de kleinere vogels iets verder weg zwemmen maar de Kuifaalscholver met vis en de Drieteenstrandloper heb je weer wat dichterbij kunnen fotograferen. Is toch weer 'n geslaagde dag geweest.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.

    Prachtig Kees.
    Super mooi en de Zeehond is echt super mooi.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees!!! Nice and varied set of images... I love the seal... Take care ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. The shore always delivers fascination, Kees and the fact that real winter descended on northern Europe this year only added to the allure. I am sure you will be happy that you took the time to capture images of the ice-strewn beach so that you will remember what it looked like. No doubt the ice is disappearing quickly and soon all will be back to normal. The seal with the fish was a real bonus!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha kees,
    dit is een heel ander winterblog. Heel mooi licht had je op de ontbijtende zeehond, waardoor het supermooie platen zijn geworden. Al die ijs- en sneeuwschotsen zijn een bijzonder verschijnsel. Het moet toch wel errug koud zijn geweest dat zeewater zo bevroren was. Drieteentje in de sneeuw is ook bijzonder en van de vissende aalscholver heb je een leuke serie gemaakt.
    Het is een bijzonder blog en dat is 't.
    Pfoe... en dan moeten de wisenten nog komen...

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Roodkeerduikers heb ik wel gezien maar er nog nooit een foto van kunnen maken, dus hier genoot ik wel van!! Maar ook natuurlijk de mooie pose van de wintertaling. De Middelste zaagbek heel even ;-). De mooiste foto's vind ik zijn de foto's van de zeehond met vis. Een fantastische serie! Ook de Kuifaalscholver met een hartig hapje staat er super op! Bijzonder die sneeuw en ijsresten op het strand en de foto van het drieteentje is prachtig! De foto van de wisent belooft wat!, Mooi!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees
    Wat mooi om de zeehond een visje te zien eten.
    Maar ook erg mooi het ijs op het strand.
    Je hebt er weer een mooie serie van gemaakt.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees je laat mij weer heerlijk genieten van deze nog winters aandoende foto,s en je binnenkomer was gelijk raak.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    het is altijd goed vertoeven op de pier altijd wel iets te zien mooie foto's,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. De Zuidpier is altijd leuk. Het is er bij mij dit jaar nog niet van gekomen, maar hopelijk lukt het nog voordat de badgasten weer arriveren. Mooie foto's. Heel apart die stukken ijs, en wat leuk een drieteenstrandloper in de sneeuw. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,

    Heel bijzonder om het strand er zo bij te zien liggen met die ijsschotsen. Mooi moment heb je te pakken met die grijze zeehond, aan die tanden kun je dan mooi zien dat het een echt roofdier is. Veel vogelsoorten zag je ook, ik kan me voorstellen dat je je dag erg geslaagd vond als je een zwarte zee-eend, een roodkeelduiker en een kuifaalscholver ziet, sommige weliswaar wat ver weg, maar toch hele aansprekende foto's.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heerlijk Kees, dat het rustig was, volop genieten dus. Leuk die zeehond die demonstreert hoe je een visje nuttigt. Een roodkeelduiker is zeker een prachtige vogel. Bijzonder de vorming van ijs en dat in zeewater. Dan moet het echt goed koud zijn. Of was het aan de monding van de haven dat zich dit voordeed.
    In elk geval weer mooie platen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    Mooie reeks. Vooral die opnames van die zeehond vind ik erg mooi.
    Mooie kleuren van het water en die vis in zijn bek is de welbekende kers op de taart. Mooi gedaan!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees, ik ben ook 1 keer naar de zuidpier geweest, daar ook de kuifaalscholver gezien. Mooie fotos. Beetje vergelijkbaar met de Brouwersdam. Groetjes Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Kees,
    ook dit is een heel mooi blog.
    Wij wilde ook naar ze Zuidpier maar het gebrek aan sanitaire voorzieningen (je kon het hotel niet is) maakte het deze keer voor mij wat lastig dus houden we de Pier nog even voor wat later in het jaar maar........ wat ik hier zie is wel superleuk zeg. Die zeehond met zijn vis vind ik echt geweldig hahahahaha.... Dat strand zie je zo ook niet zo vaak!
    Leuk al die eenden en de zee eend vind ik al erg leuk maar een roodkeelduiker is natuurlijk nog leuker :-))) Was weer genieten bij je.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen