zondag 28 februari 2021

Winter in de duinen

Daar sta je dan, tot je knieën in de sneeuw.
Een dag eerder was het flink gaan sneeuwen, weliswaar poedersneeuw, en dat zorgde in deze tijd van klimaatopwarming toch nog voor onverwachte winterse omstandigheden.
Oude tijden herleefden toen ik over de nog onbelopen stukken sneeuw liep, er soms inzakkend tot halverwege mijn kuiten.
Door de wind was de sneeuw plaatselijk weggeblazen, waardoor er niet alleen sneeuwduintjes ontstonden maar ook ondiepten gevuld werden met sneeuw.
Toen ik over de sneeuw liep klonk het "geknoerp" mij als muziek in de oren.

Mijn volgers weten inmiddels wel dat de Lightbox in Google Chrome niet werkt. 

Er zit niets anders op dan op iedere foto te klikken als je een vergroting wilt zien.

Sorry, ik heb geen beter alternatief.

Hier en daar sporen van damherten, maar verder nog onbelopen.
De wind had sommige delen vrijwel schoon geblazen waardoor het voor de herten makkelijker was iets eetbaars te vinden.
Het was aangenaam weer en tot mijn verrassing niet druk.
Dat was aan het gedrag van de dieren ook te merken, want ze bleven uiterst kalm.
Sneeuw genoeg.
De landschapsplaten heb ik overigens met mijn telefoon gemaakt.
Een van de weinige vogelsoorten die ik deze ochtend tegenkwam was het roodborstje.
Dit was niet de enige.
Damherten waren er nog veel meer.
Vossen hoefde ik in dit gebied niet te verwachten.
Die verwachting kwam dan ook uit.
Voedsel was makkelijk te vinden.
Ze hoefden niet de schors van takken af te knabbelen.
Ze doen dat in de wintermaanden vaak zoals in het duingebied overal te zien is.
Een stukje door de sneeuw banjeren viel hier en daar niet mee, zowel voor mens als voor dier.
Een eenzame knobbelzwaan lag een hele tijd roerloos op het ijs.
Je zou toch denken dat hij liever in een wak zou verblijven.
Zou het nog goed gaan met deze vogel?
Het ging prima.
Om toeschouwers gerust te stellen strekte hij af en toe zijn nek.
Hij was absoluut niet onrustig.
Hier en daar zag je fraaie ijsstructuren op begroeiing boven het bevroren water langs de waterkant.
Als vertegenwoordiger van een flink aantal roodborstjes mag deze schoonheid dit verslagje besluiten.

Ik ben in de "winterweek" maar één keer naar de duinen geweest. 
Rondkijken in mijn eigen woonomgeving, een bezoek aan de Zuidpier, en niet te vergeten het buiten zijn met enkele kleinkinderen vulden de week volledig. 



15 opmerkingen:

  1. Brrrr, moet er niet meer aan denken, zo koud als het was. Ik zit gelukkig al in lente-temperaturen. Je laat hier mooi zien wat een mooi landschap het wordt als er zo'n witte deken over ligt. Dat geluid ken ik ook, als je door de sneeuw loopt en het mooiste is als er nog geen voetstappen van voorgangers te zien zijn.
    Maar zoals als ik al liet doorschemeren ga ik toch voor de lente.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees, je hebt dan toch 1 keer volop kunnen genieten van de AWD en mooie foto's gemaakt. De landschappen met de gsm zijn echt goed gelukt. Het hert dat zo diep in de sneeuw zakt geeft wel aan hoe bar winters het en paar dagen was. Roodborstjes in de sneeuw blijven hoe dan ook schattig om te zien. Mooie herinnering aan het winterse weekje (ik ben stiekem wel blij dat het nu lenteachtig is en ik in de zon kan zitten ;-) ).

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Geweldige foto's zo in de sneeuw.
    Mooi de vogels.
    De herten zijn super mooi zo in de sneeuw.
    Prachtige foto's heb je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Such glorious creatures! I am sure they will survive this unusual winter and the strong among them will pass on their robust genes to the next generation. These cycles have happened before but are doubtless affected by climate change at present. I hear that much of Europe is now receiving twenty degree temperatures. Yesterday we struggled up to two!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh Kees dat wil ik ook wel maar dat kan ik niet meer maar ik zit hier heerlijk te genieten van al dit moois zulke kansen zal je niet veel krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,

    Ook al heb je de landschapsfoto's dan met je telefoon gemaakt, nr. 3 vind ik zelfs de mooiste van de serie. Je snapt inderdaad niet dat zo'n zwaan dan geen wak opzoekt, van hen kan ik het overigens nog voorstellen, ze zijn met hun vetlaag goed bestand tegen de kou. Maar hoe zo'n fragiel vogeltje als een roodborstje dat overleeft mag wel een klein wonder genoemd worden. Door de sneeuw had je prachtig licht op de damherten.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    wat tovert de sneeuw ons toch een andere wereld. Prachtige beelden, zowel de landschapsfoto's als de beelden van herten en vogels in het bijzondere licht van de sneeuw.
    Heel mooi winterblog.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    das war mal ein Winter, so wie früher.. der Lockdown; verbote zu Fliegen , verbote das keine Kreuzfahrten erlaubt sind,Homeoffice weniger Autos auf den Strassen... alles zusammen ergibt saubere Luft und der Winter kommt wieder in den Wintermonaten.....
    Auch sehr schön zu sehen wie die Tierwelt sich diesen Bedingungen anpasst.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees.
    Ik heb die korte koude winterperioden binnen gezeten, was bang om onderuit te gaan op de fiets maar kan wel genieten van je wintersferen, gelukkig kunnen de Damherten nog 'n stukje groen vinden en ook het Roodborstje en de zwaan kan niet anders dan slapen op het ijs. Heb toch mee kunnen genieten van je opnames.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Een mooi verslag en hele mooie foto's vanuit je telefoon. Dat zijn toch wondertjes van de techniek he?
    Nog niet zo heel lang geleden kon je alleen maar bellen en sms'en met die dingen. Ik had graag ook een dagje naar de AWD gegaan in die periode, maar het is er helaas niet van gekomen. Ik had overigens wel een foto met een vos in de sneeuw van je verwacht. Maar die van damherten in de sneeuw zijn ook prachtig. Als ik het zo lees, is het nog best een zware wandeling geweest. Het resultaat is in ieder iets waar je tevreden mee mag zijn. Erg mooi.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees!!!... What a beautiful pictures, especially the first... Happy day...😊

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, het lijkt alweer een eeuwigheid geleden alle sneeuw die je op je foto's laat zien!!! Prachtige winterse plaatjes. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig winters blog heb je hier Kees.
    Mooi om te zien, stuk voor stuk.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. prachtige winterse impressie, zo te zien ben jij bij De Zilk geweest, de enige ingang die ik in de sneeuw week niet heb gehad. En jij laat zien dat het daar ook erg mooi was. De damherten komen zo mooi uit in het winterse landschap. Voor de dieren was het gelukkig maar 1 week, van mij had het nog wel wat langer mogen duren, of eigenlijk...wat eerder mogen beginnen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dan is het toch wel fijn dat j er zo dichtbij woont Kees :-)
    Dit is toch harstikke mooi zo in de sneeuw daar zijn en dan deze foto's te kunnen maken. Van mij had de winter nog wel even langer mogen duren maar ja. Echt mooie winterse plaatjes en die moeten we koesteren want zo vaak hebbe we die hier niet ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen