maandag 10 mei 2021

AWD - Maart en April

Gedurende de maanden maart en april ben ik veel minder op pad geweest dan in vorige jaren. 
Daar had natuurlijk het betrekkelijk koude voorjaar mee te maken, 
maar mijn tijd werd ook in beslag genomen door andere bezigheden.
Nu het wat warmer begint te worden zal ik de draad ongetwijfeld weer gaan oppakken.

Over mijn lightbox wil ik het niet meer hebben.
Wie mijn blog regelmatig bekijkt kent het probleem inmiddels. 

Er waren de afgelopen maanden gelukkig ook hele mooie, nagenoeg windstille dagen.
Het zoeken naar vogels leverde wat minder op dan ik gehoopt had.
Ik mag natuurlijk niet vergeten dat ik enorm verwend werd door een havik met prooi, 
die ik al eerder op mijn blog heb laten zien.
Hier is een boomleeuwerik (Lullula arborea) te zien, in zijn behoorlijk karakteristieke habitat, 
altijd zorgend voor voldoende zicht op de omgeving.
Kieviten (Vanellus vanellus) claimden al snel een stukje grond waar ze wilden gaan nestelen. 
Ze bleven wel op afstand, maar dit beeld is heel kenmerkend voor wat ik regelmatig zag.
Meerkoeten (Fulica atra) in actie kan heel spectaculair zijn.
Op een warme dag kunnen de hormonen flink opspelen waardoor ze als een dolle achter een concurrent aan gaan.
Damherten hadden in de wintermaanden zo nu en dan trek om op een houtje te bijten.
Vakkundig knabbelden ze de bast van de takken af.
In de wintermaanden wordt op damherten gejaagd om het bestand wat kleiner te maken.
Daarnaast sterven de zwakkere dieren in deze tijd van het jaar.
Ik had natuurlijk een beeld van een grotendeels afgekloven skelet kunnen laten zien, 
maar ik beperk mij hier tot een stuk poot.
In het voorjaar werpen de mannetjes hun geweien af.
Je ziet soms herten lopen met twee stangen, één stang of helemaal zonder.
Tapuiten (Oenanthe oenanthe) zoek ik ieder voorjaar op.
Voor mij zijn deze vogels één van de tekenen dat het voorjaar op gang komt.
Met een beetje geduld lukt het meestal wel om ze mooi in beeld te krijgen,
zoals ook bij de plaat gelukt is waar ik mee begonnen ben.
Het is dan ook onvermijdelijk dat deze vogel in dit verslag zal domineren.
Aanvankelijk lieten vooral de mannetjes zich zien en bewonderen.
Kleine plevieren (Charadrius dubius) zijn een stuk lastiger te benaderen.
Daarnaast blijven ze vooral laag bij de grond of hoog in de lucht.
Op de grond vallen ze nauwelijks op.
Ook de fitis (Phylloscopus trochilus) was van de partij.
Vooral door het drukke en aanhoudende lied trok dit vogeltje mijn aandacht.
In april mocht ik deze kievit al wat meer benaderen.
Zij/hij maakte zich niet druk om mij.
De boomleeuwerik was ook in april goed bij stem.
Jammer dat ze steeds een onaantrekkelijke plek in de boomtoppen opzochten.
Het leek wel of de tapuiten mij voortdurend observeerden.
Terwijl ik pogingen deed om beflijsters te fotograferen bleef hij steeds in de buurt.
De beflijsters leverden mij alleen bewijsplaatjes op, die dit blog niet haalden.
Als ze dan toch willen meewerken probeer je er wat moois van te maken.
Als ze deze post halen betekent het dat ik er tevreden mee ben.
Als ze op de grond lopen kan dat wel behoorlijke platen opleveren, 
maar zittend op een tak vind ik ze mooier.
Nog één om het hoofdstuk tapuit af te ronden.
Ondanks dat het drukker werd in de duinen trok deze haas (Lepus europaeus) zich daar maar weinig van aan.
Hazen zie ik maar weinig in het duingebied dus ik was er behoorlijk door verrast.
Zo'n soort verrassing is uiteraard altijd welkom.
April ligt achter ons, dus we kunnen in volle vaart de maand mei in gaan.
De meerkoet geeft het voorbeeld en mag als uitsmijter fungeren.

13 opmerkingen:

  1. Heerlijk Kees om al die vogels zo mooi bij jou te zien dat is voor mij niet weggelegd maar ik kan hier ook enorm van meegenieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    ja, het is weer vogeltijd en dat laat je hier mooi zien het is dan ook een mooie serie uit de awd top,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Veel moois laat je zien.
    Leuk die herten zo met maar aan een kant nog een stuk gewei.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees
    die Hintergründe sind sorgfältig ausgesucht, schöner Beitrag
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  5. A splendid series of pictures, Kees, and I am always delighted to see Lapwings. It seems that for a while, going back over the last thirty years or so I saw fewer and fewer each time I visited Europe. It is such a spectacular shorebird. We have nothing to rival it here in North America. I hope that you have seen an end to the cold and gloomy weather and that a warm spring and summer are waiting to be enjoyed. Get out there with your camera!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    je afsluiter vind ik super. Wat een vaart zit daarin, en dan ook nog gespiegeld. Knap gedaan en heel mooi. Ook de hazen hadden zichtbaar haast. Leuk. Van de tapuiten vind ik de laatste 3 het mooist; fijne, rustige achtergronden.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees... Beautiful and varied pictures... I love the Northern wheatear and wood lark... Have a great week 😊...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    Zo, wat heb je de tapuiten er lekker op staan zeg. Ik heb er tot nu toe maar eentje gezien en dat was in de verte. Heel gaaf dat je zowel het mannetje als het vrouwtje zo mooi hebt weten te fotograferen en dan ook nog eens met dit soort achtergronden. Heel fijn. Toch best een goede foto ook van de kleine plevier. Dat is het voordeel dat jij dit gebied zo goed kent, anders zou je dit vogeltje waarschijnlijk nooit gezien hebben. Ik denk dat je nog wel betere kansen gaat krijgen. Grappig dat je een haas bent tegengekomen. Ik dacht dat ze daar niet meer voorkwamen. Maar ze kunnen natuurlijk betrekkelijk simpel het gebied binnen komen. Ik ben benieuwd wat de maand mei je gaat brengen in de AWD. Ik heb nog nergens foto's van jonge vosjes langs zien komen, dus ik ben benieuwd of jij ze wel al tegengekomen bent.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Ondanks dat je minder op pad geweest bent heb je toch hele mooie soorten gescoord met de tapuit in de hoofdrol. Een vogel waar het ook al slecht mee gaat door de gedecimeerde konijnenstand, hoewel ik er tot nu toe dit jaar al meer gezien heb dan voorgaande jaren. Merkwaardig genoeg zag jij meer mannetjes dan vrouwtjes terwijl het in mijn geval precies andersom is. Ik vind vooral nr 16 (als ik tenminste goed geteld heb) met die onscherpe voorgrond heel mooi. Verder is de boomleeuwerik natuurlijk een hele mooie soort om te fotograferen, het is al even geleden dat ik die gezien heb. Kleine pleviertjes zijn soms moeilijk te ontdekken, je hoort ze vaak eerder dan dat je ze ziet, ze sluipen graag tussen de pioniersvegetatie. Ben benieuwd wat de AWD verder in het voorjaar en in de zomer nog voor je in petto heeft, maar dit is toch ook al heel wat.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees,

    Een mooi verslag. En wat een tapuiten, die zie ik nou weer niet, of veel te ver weg.
    Het is een vreemd voorjaar, want eerder had ik in april al veel vlinders, libellen en de eerste boomkikkers... die laten zich nog niet zo zien. Kleine plevier is een leuke soort, en leuk dat je die in de AWD hebt gezien.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De prachtige beelden die je camera maakt, geven een goed beeld van de vele interessante dieren die je daar kunt observeren. Ik was erg onder de indruk van het uiterlijk van The phitis songbird, vooral zijn lange rugkam.
    Groeten uit Indonesië

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Tjonge wat een plaatjes van de tapuitjes. Zo mooi van kleur, compositie en licht. Dat geldt ook voor de fitis, prachtig! Je meerkoeten zijn vermakelijk. Het gedrag mooi vastgelegd.
    De landschapsfoto spreekt ook aan. mooi! Ook de kievit met laag standpunt is een fraaie.
    Kortom weer genoten van je mooie fotoreeks. Nu maar hopen dat er ook weer eens mooie vlinders komen.
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi kees,
    Je serie van de Tapuiten is erg mooi gelukt, mooie warme en zachte kleuren. De Meerkoeten in actie zijn geweldig, ze kunnen inderdaad heftig tekeer gaan. De eerste foto van de Boomleeuwerik vind ik ook erg mooi, vooral omdat de wenkbrauwstreep er zo goed op te zien is en uiteraard kenmerkend op de uitzichtpost.
    Laten we hopen dat juni ons wat mooier weer brengt zodat je er weer meer op uit kunt in de AWD, mei is tot nu toe helaas ook niet echt om vrolijk van te worden.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen