maandag 24 mei 2021

I.M.

 

SPAARBRANDER GEDOOFD

Dick Vermey,  13 januari 1952 – 24 mei 2021


Vandaag, 24 mei 2021, kreeg ik het bericht dat Dick was overleden.

Veel bloggers zullen de inhoud van het volgende bericht nog kennen:

https://yemrev.com/2020/12/07/spaarbrander/

In de voor hem kenmerkende schrijfstijl schetste Dick in december een helder beeld van zijn schokkende levensverwachting. 

Na het eerste bericht dat ik daarvoor al van hem had gekregen over zijn ziekte was ik er dagen van onder de indruk. 

In de erop volgende maanden werd ik regelmatig op de hoogte gehouden door medeblogster Helma en zijn vrouw Kitty, en aanvankelijk ook nog door Dick zelf. 

Langzaam maar zeker werd het echter steeds duidelijker dat hij een kansloze strijd leverde.

Ook al kwamen we niet bij elkaar over de vloer, het bleek dat het bloggen voor ons beiden een meerwaarde had.


We troffen elkaar af en toe in verschillende natuurgebieden, voor het eerst in de Amsterdamse Waterleidingduinen. 

We waren toen allebei op zoek naar zonnedauw.

Leyduin was een tweede gebied waar we beiden regelmatig kwamen, vooral in de herfst, op zoek naar aantrekkelijke zwammen.

We mailden elkaar erover, gaven elkaar soms tips.

Het derde gebied kon natuurlijk niet anders zijn dan Groenendaal, min of meer zijn achtertuin. 

Veel bijzondere soorten zwammen die ik daar gezien en gefotografeerd heb vond ik op aanwijzingen van Dick.

We kwamen elkaar daar jarenlang minstens één keer per herfst tegen.

Een gebied waar we allebei een voorliefde voor hadden was een stil,  zanderig duingebied van de AWD.

Ik noem dat gebied altijd de woestijn. 

Hij zette mij op het spoor van “strandstoeltjes” zoals hij duinfranjehoedjes noemde, maar liet mij ook voor het eerst kennis maken met zandtulpjes. 

Ik kon daar gelukkig ook een bijzondere soort tegenover zetten die voor hém nieuw was.

Tijdens de ziekte van Dick  merkte ik al dat mijn gedachten als vanzelf naar hem gingen als ik in een gebied kwam waar we beiden graag kwamen.  

Dit zal zeker niet minder worden.

 De spaarbrander brandde na de jaarwisseling steeds zwakker, het vlammetje werd steeds kleiner totdat het uiteindelijk doofde.

 Ik zal Dick, zijn fraaie foto’s en zijn vaardige, vaak spitsvondige taalgebruik missen. 

Vergeten zal ik hem niet.

Ik wens Kitty en zijn naaste familie veel sterkte  bij het omgaan met de leegte die Dick achterlaat.


Dick, rust in vrede.

 




 


 

15 opmerkingen:

  1. Een mooi eerbetoon.Ik zal nog vaak aan hem denken al ik bv paddenstoelen fotografeer. Bij een onbekende soort wist hij er altijd een grappige naam bij te verzinnen. En wat een schitterende foto's heeft hij met ons gedeeld. Ik zal hem missen om zijn humor en passie voor de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ai ai, wat triest.
    Persoonlijk heb ik Dick niet gekend, maar door jarenlang zijn blogs te volgen voel je toch een band. De laatste tijd moest ik steeds meer aan hem denken. Zijn blogs zal ik zeker missen; en passant heb ik veel van hem geleerd.
    Fijn dat je ons op deze manier op de hoogte brengt en herinneringen aan hem ophaalt. Uiteraard wens ik zijn vrouw en familie heel veel sterkte.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi gedaan Kees,
    ik zal Dick missen. Ik heb heel vele steun van Dick gehad en hij heeft ons meegenomen op mooie natuuruitje. De strijd die hij leverde was oneerlijk en alles ging ook zo snel.
    Rust zacht lieve Dick. Vergeten zal ik je nooit!
    Helma

    Wij gaan komende woensdag naar hem toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtig eerbetoon aan Dick, Kees.
    Ik kende Dick niet, maar ben er toch even stil van.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. I did not know, Dick, even through blogging, but when I look at the four people who have already left comments for whom I have huge respect, in addition to yourself, Kees, I am confident that we would have been kindred spirits, and I would have enjoyed his company. I am so sorry for the loss and extend my condolences. The world has lost a fine naturalist.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh, dat is dan nog heel snel gegaan zeg.
    Ontzettend triest dat iemand met zoveel levenslust, zo jong komt te overlijden.
    Een mooi stukje Kees. Complimenten daarvoor!
    Ik heb het idee, dat ik nog regelmatig zijn blog zal bezoeken omdat er vele bruikbare tips opstaan.
    Ook ik zal hem missen.

    René

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees.
    Dat is 'n trieste mededeling, ik heb zijn verhaal gelezen en het is triest als je zo aan je einde komt aan wat hij heeft meegemaakt aan zijn ziekte.
    Wens zijn familie heel veel sterkte toe.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig mooi dat je dit gedaan hebt Kees een mooier eerbetoon kan je hem niet geven zo zie je maar weer dat bloggen veel meer is dan bloggen alleen zelf heb ik niet de eer mogen hebben om hem te kennen en dat is heel jammer als ik dit stuk leest.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees, je hebt hier een heel mooi eerbetoon gegeven aan Dick. Voor jou ook een heel triest bericht. Gelukkig heb je mooie herinneringen aan jullie beider passie die je kunt koesteren. En het is vanzelfsprekend dat je aan hem zal denken als je weer in een van jullie gebiedjes komt maar dat is toch gewoon heel mooi.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een prachtige blog over een bevlogen blogger en fotograaf. Hij kon het altijd zo mooi vertellen. We zullen zijn verhalen en foto's missen. Via deze weg wens ik alle nabestaanden veel sterkte toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Kees, wat heb je dit ontzettend prachtig gedaan, echt een eerbetoon aan Dick dat hij verdient.
    Alhoewel ik Dick niet persoonlijk kende, volgde ik al heel lang zijn blog. N.a.v. zijn laatste bericht daarop informeerde ik recent bij hem naar z'n situatie. Ik kreeg toen bericht van zijn vrouw dat het heel slecht met hem ging en dat hij ook niet meer beter werd. Gisteren kreeg ik van Helma het trieste bericht dat hij overleden was. Ik hoop en wens dat zijn vrouw Kitty en verdere familie de kracht vinden om dit verlies te verwerken.

    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees.

    Een heel mooi eerbetoon aan Dick.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees
    mooie blog en mooi gesproken,
    groetjes Herman

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees, wat mooi van je om op deze manier Dick te memoreren. Ook ik was erg geschrokken over het feit dat Dick niet meer beter zou worden en nu zijn overlijden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooi eerbetoon aan Dick. Ik was zelf op de hoogte gehouden door Helma, dus ik had al door dat het steeds slechter met hem ging. En toch is zo'n bericht dan een schok. Ik heb zijn blogs altijd graag gelezen, zijn leuke schrijfstijl, en een enkele keer zag ik hem in de AWD. Ik zal hem zeker missen, zijn blog, de verhalen, en de onverwachte ontmoetingen in de AWD. Heel mooi hoe je dit hebt gedaan Kees.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen