woensdag 24 januari 2018

La Palma

La Palma: zon, terrasjes, lekker eten en een geweldige natuur.
Wat wil je nog meer in de maand januari, wanneer je in Nederland een grote kans hebt op wind, regen en grijze dagen?
Van 12 t/m 19 januari hebben wij van het eiland genoten.

Op de Canarische eilanden  reken je op kanaries.
Die waren er dan ook volop, zeker in de buurt van ons vakantiehuisje.
Naast het terras van het huisje stonden aloë's, om precies te zijn aloë arborescens, uitbundig in bloei.
Daar kwamen Canarische tjiftjaf's (Phylloscopus canariensis) op af.
Ik heb er massa's plaatjes van gemaakt, die later wel een keer in een ander blog zullen opduiken.
Wel lekker om ze van enkele meters afstand rustig te kunnen fotograferen, want erg schuw waren ze niet.
In het zuiden van La Palma  zijn we naar Salinas de Fuencaliente geweest, bassins waarin zout wordt gewonnen in de open lucht.
Een uniek en traditioneel proces dat zelfs door de EU wordt gesubsidieerd.
Er overwinteren diverse vogels, zoals deze mantelmeeuw.
In vroeger tijden was zout zo waardevol dat vaak met zout (= sal) betaald werd.
Het woord salaris is van het woord "sal" afgeleid.
Tot mijn verbazing liepen er bontbekplevieren langs de zoutpannen.
Het witte walletje voor de plevier is gekristalliseerd zeezout.
In bassins waar het zoutgehalte nog niet zo hoog was liep ook een aantal steenlopers, die ik vooral ken van de Zuidpier in IJmuiden.
Jammer was het wel dat flamingo's, die hier ook regelmatig blijken te komen, tijdens ons bezoek elders waren.
Deze vogel is endemisch voor La Palma.
Het is een Berthelot's pieper (Anthus berthelotii).
We hadden het geluk om meerdere exemplaren van behoorlijk dichtbij te kunnen zien.
Valkjes hebben we vaak gezien,maar meestal op afstand.
Toen ik op een dag bezig was kanaries te fotograferen bleek een Canarische torenvalk (Falco canariensis) de hele omgeving, mij incluis, vanuit de veilige hoogte van een palm te bekijken.
Het is trouwens een mannetje (te herkennen aan de grijze kop, vrouwtjes hebben een bruine kop).

Met deze vogels hield het niet op.
In latere blogs zullen alle vogels die voor mooie platen hebben gezorgd de aandacht krijgen die ze verdienen.

Hagedissen horen bij de vaste bewoners van de Canarische eilanden.
Deze flinke jongen, inderdaad een mannetje, luistert naar de welluidende naam Canarische hagedis (Gallotia galloti Palmae).
De talloze stenen muren bieden uitgelezen mogelijkheden om zich indien nodig te verstoppen.
Ze moeten vooral oppassen voor katten, die goede jagers zijn en graag een hagedis pakken.
Het bewijs hebben we twee keer gezien.
Op de stenen en basaltblokken langs de kust  heb je een grote kans een keer krabben te zien.
Dit is een volwassen exemplaar van de rode rotskrab, ook wel klimkrab (Grabsus adscensionis) genoemd.
Volwassen exemplaren zijn prachtig gekleurd, maar de jongere krabben zijn vaak helemaal grijs.
Dat grijs een grotere kans biedt om te overleven hoef ik natuurlijk niet uit te leggen. 

Dit is een eerste impressie van het dierenleven dat wij gezien hebben.
Er zijn echter nog flinke hoeveelheden platen die uitgezocht moeten worden.
Op een passend moment zal ik op deze reis terugkomen en vooral de vogelliefhebbers met een aantal voor hen hopelijk aantrekkelijke platen plezieren.

18 opmerkingen:

  1. Fantastic.. Beautiful pics of these endemics of the islands.. Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    je hebt in die tijd veel vakantie foto's gemaakt deze serie is ook weer erg mooi een aantal vogels die je hier ook wel eens ziet die krap fint ik erg mooi et die felle kleuren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke foto's, en de eerste van mij blij met kleuren. Met vriendelijke groeten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    Mooie opnames, er is daar veel variatie en ook nog mooi weer.
    Tegen de blauwe lucht zo te zien 'n Groenling, ook de Tjiftjaf bij 'n mooie kleur plant, zo ook de andere vogels.
    Mooi ook de Hagedis de gekleurde Kreeft.
    Ben benieuwd naar je volgende blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Dat is een lekker uitstapje naar de zon. Niet verkeerd in deze tijd.
    Je hebt er mooie foto's kunnen maken. Prachtig die vogel op foto 6 en ook die hagedis en krab zijn fantastisch om te zien.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    ja was soll man da sagen, Urlaub, bestes Wetter und obendrauf erstklassige Motive.
    So macht Erholung Spaß
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    je openingszin spreekt me enorm aan. Goed plan om in januari naar een zonnig eiland af te reizen. Je geeft hier een leuk voorproefje van wat we nog te zien krijgen, met als afsluiter een vrolijk gekleurde krab. Kom maar op met die Spaanse blogs.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Een uitstekende manier om die Zuidwesterstorm te ontwijken!
    Wat een geweldige foto-intro van nog meer moois wat nog komen gaat!!! Fijne platen waarvan de Berthelot's Pieper de absolute winnaar is! Direct gevolgd door de hagedis......Maar alle foto's zijn fraai en smaken naar meer, dus kom maar op met de rest ;-))
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Kees, een nieuwe volger en ik ben er blij om want je hebt prachtige foto's en ik kijk uit naar de rest van de vogelfoto's.

    Groeten Renée

    BeantwoordenVerwijderen
  10. La Palma, daar was ik ook eens. Een prachtig, groen wandelparadijs met de vele vulkanen.
    De vogels kan me ik niet herinneren, maar jij laat zien dat er veel verschillende soorten zijn.Mooie hagedissen en krabben!
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als dit slechts een voorproefje is, dan verwacht ik nog veel moois in de blogs die ongetwijfeld zullen volgen. Lekker scherpe en kleurrijke platen. Over de hoeveelheid licht daar zul je vast niet te klagen hebben. Van de vogels vind ook ik de pieper er het mooist op staan, maar de afsluitende krab is toch wel heel bijzonder!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat ik hier nog eens de wilde vorm terugzie van de kanarie, een vogel die ik in gedomesticeerde vorm honderden heb gehouden en gekweekt. Het was een uit de hand gelopen hobby waar ik toen veel plezier aan beleefd heb. Ook de tjiftjaf en vooral de Berthelot's pieper zijn mooie soorten om in je portfolio te hebben. Wat een prachtige kleuren heeft die krab zeg. Ben benieuwd naar de vogels die komen gaan.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heerlijk die zonnige beelden die je laat zien. Kunnen we wel gebruiken in deze grijze wintertijd. Leuke vogelsoorten heb je gezien, maar ik vind de foto's van de hagedis en de krab toch het mooist.

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ah kijk dat is andere koek. Zon en dus veel licht. Je hebt je hart kunnen ophalen met vogels zo te zien. Mooi dat je genoten hebt en fraai de foto van de kanarie. De hagedis en de krab zijn ook prachtig op de plaat gezet. Dank voor je reactie op mijn laatste blog.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Wat een heerlijke zonnige serie laat je hier zien. Tja helaas is de Hollandse winter tegenwoordig vooral grijs regenachtig en met veel wind. Dan is dit toch wat anders, zon en strakblauwe luchten, en leuke vogels. De krab vind ik geweldig, die springt er echt uit met zijn rode kleur tegen de grijze omgeving.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Pracht serie met mooie kleuren en scherpte.
    Mooi gevarieerd ook.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Kees, een prachtige impressie. Ben benieuwd naar het vervolg. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik wacht met spanning op de rest van de vogels Kees, want hier zie ik al een paar juweelstjes voorbij komen zoals de Kanarie en de Berthelot's pieper. Maar ook prachtig zijn de krabben met hun fraaie kleuren.
    Mijn zusje is een fervent La Palma ganger dus van haar wist ik al dat het een heerlijk eiland is, van jou zie ik de foto's die ik graag wil zien met mooie natuur en vooral beestjes, heerlijk!

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen