donderdag 5 augustus 2021

AWD - Juli 2021 deel 2

De laatste twee weken van juli bleef er weinig tijd over om de natuur in te trekken. 
Uitstapjes met kleinkinderen en de Olympische Spelen waren de belangrijkste redenen. 
En als het dan wel een keer mogelijk was moesten de weersomstandigheden wel meezitten.
Hoe dan ook, ik heb het wel prima naar mijn zin gehad. 

Ik ben begonnen met een bijzondere vlinder, een grote vos (Nymphalis polychloros), die gerekend wordt tot de zeldzame Nederlandse soorten.
De vlinder zat op het hek dat toegang geeft tot een exclosure, waar hij natuurlijk welkom was.
In deze exclosure kunnen geen damherten komen en dat is te zien. 
De begroeiing is weelderig en gevarieerd.
Het doet denken aan het beeld van de AWD zoals dat jaren geleden heel normaal was.
Het slangenkruid (Echium vulgare) groeit hier nu uitbundig.
En wat te denken van de gewone ossentong (Anchusa officinalis)?
Een derde soort is het vlasbekje (Linaria vulgaris).
Behalve deze drie soorten zijn er nog meer te vinden, maar het gaat mij hier niet om een volledig overzicht.
Overduidelijk is dat de damherten erg veel opvreten als ze de kans krijgen. 
Nu in een aantal exclosures veel bloemen en planten ongestoord kunnen groeien heeft dat natuurlijk ook een gunstige invloed op allerlei insecten en vlinders.
In het Haarlems Dagblad van 21 juli is een groot artikel aan dit onderzoek met exclosures gewijd.
In een veld vol jacobskruiskruid vond ik deze sprinkhaan uit de Chorthippus biguttulus-groep. 
Het schijnt lastig te zijn om er de juiste naam aan te geven.
Maar wat is dit?
Een of ander diertje heeft dit indrukwekkende spinsel gemaakt. 
Jonge damhertjes groeien snel, zoals goed te zien is.
Ik kwam een groepje van vier damhertkalfjes tegen, die op afstand in de gaten gehouden werden door hun moeders.
Nieuwsgierig waren ze ook.
Een gewone oeverlibel (Orthetrum cancellatum) had een prooi te pakken die hij op zijn gemak aan het opeten was.
Vuurlibellen had ik in deel 1 ook al laten zien.
In de tweede helft van de maand juli zag ik ze iedere keer dat ik in de AWD was.
Vlinders waren  er al meer dan in de eerste helft van juli.
Atalanta's, dagpauwogen, verschillende soorten zandoogjes en koolwitjes zag ik rondfladderen, 
maar van de meesten laat ik deze keer geen plaatje zien.
Dit Bonte zandoogje (Pararge aegeria) is een goede vertegenwoordiger van de zandoogjes.
Icarusblauwtjes (Polyommatus icarus) zag ik eind juli plotseling een heleboel.
Ze hadden wel een voorliefde voor laagbijdegrondse plekjes om even te zitten.
Het kan dus beter, maar wie weet komen die kansen nog in augustus.
Als ik toch in de buurt ben ga ik altijd even kijken bij de zonnedauw om te zien of er een juffertje vastgeplakt zit aan de kleverige blaadjes.
Deze juffer deed verwoede pogingen om los te komen en zwiepte met de staart heen en weer.
Tevergeefs.
Ze keek mij aan, hopend dat ik haar zou losmaken.
Dat heb ik gedaan, maar of het iets geholpen heeft is de vraag.
De vleugels en pootjes zullen vermoedelijk te kleverig geweest zijn.
Als laatste een tweetal plaatjes van een gevlekte smalboktor (Leptura quadrifasciata)
die in de ochtendzon een rustplaats had gevonden op een varenblad.
Vogels lieten het in de tweede helft van de maand juli nogal afweten.
Niet verrassend.
Later in het jaar zullen we er ongetwijfeld meer zien.

Wordt augustus weer een vlindermaand?

18 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Een schitterende serie.
    Mooi de bloemen, vlinders, libellen en hertjes.
    Die sprinkhaan is schitterend.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.
    Heb ook de meeste dagen naar sport gekeken en als het mooi weer was nam ik het op.
    Het is wel mooi dat deze soorten bloemen terug komen en hopen dat er meer vlinders komen, die Damherten kunnen er ook niks aan doen dat ze daar leven daar zijn die natuurbeheerders schuld aan. Vuurvlinder staat et ook mooi op en goed dat je de libel geholpen hebt zou ik doen, maar die Zomervlinder heb ik nog nooit gezien. Is toch weer genieten van deze blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees wat mooi om zo in de natuur op te gaan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Dat ziet er weer goed uit. Mooie beelden heb je daar gemaakt.
    Prachtig ook al die verschillende vlindersoorten. En wat een mooi van die hopeloze juffer op foto 16. Hij kijkt je aan met die wanhopige ogen van "Help".

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,

    Een prachtig overzicht van de maand juli, met inderdaad een groot aandeel vlinders en libellen. Zo gaaf dat je de grote vos hebt gezien. De exclosure gaf inderdaad in juli veel bloemen met vlinders en libellen, wel jammer dat het gras ook zo hoog staat dat je soms niet meer ziet waar je loopt en ook de bloemen wat overgroeid worden. Damhertkalfjes, altijd leuk, ze groeien zo snel...
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    een mooie en gevarieerde post met alles wat de natuur aan flora en fauna in de AWD te beiden heeft. Ik kan er dan ook enorm van genieten als ik deze foto's zie. Mooie libellen maar ook de bloemen zijn een pracht en kleurig om te zien,. Het vleesetende plantje met de juffer doet het ook altijd goed hihi..
    Je laatste foto van de groen vlinder spreekt boekdelen!!
    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    mooie serie foto's de vlindermaand blijft een mooie tijd om te fotograferen,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, een prachtige serie van wat je zo in juli bent tegengekomen. Grote vos ja niet zo evident vandaag de dag. Dus mooi vastgelegd op een niet gewone plek voor een vlinder.
    Helaas teveel damherten waardoor er geen bloeiende vegetatie te zien is. Er zal toch echt wat aan gedaan moeten worden wil het gebied voor andere dieren en insecten leefbaar blijven/worden.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    der gepfleckte Schmalrückenläufer kommt mir bekannt vor, ich muss bei mir im Garten noch mal genau nachschauen, der Juli war wieder sehr lohnend, tolle Bilder
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Wat is daar toch altijd veel te beleven in de AWD. Fijne variatie in je blog. De grote vos is erg bijzonder, ik heb hem nog nooit gezien in tegenstelling tot de kleine variant alhoewel die ook steeds minder algemeen wordt heb ik het idee. Mooi plantje met mooie achtergrond dat vlasbekje. Die sprinkhaan is volgens mij een knopsprietje. Prachtige soort die vuurlibel en mooi gefotografeerd. Het juffertje in de zonnedauw ving ik het mooiste gedeelte van je blog, vanaf een lekker laag standpunt gefotografeerd met een fijne zachte achtergrond. Is die laatste foto van de nachtvlinder een zomervlinder?

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Ad,
    Of de sprinkhaan een knopsprietje is weet ik niet. De naam die ik erbij heb gezet heb ik via waarneming.nl. De laatste vlinder is inderdaad een zomervlinder.
    Groet, Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, mooie gevarieerde foto's heb je. Heb je macrolens gebruikt? De AWD is een prachtig gebied, ik kom er te weinig om ervan te genieten. Je bloemen zijn schitterend ze knallen mijn beeldscherm uit. Ook je libellen zijn erg fraai. Topper is voor mij de grote vos, zelf nooit gezien en zeldzaam in Nederland. De zomervlinder is ook bijzonder. Bedankt voor het delen.
    groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Kees,
    mooi blog, je opent voor mij toch vaak de wereld van insecten weer een stuk verder.
    Ik had er bv. nooit aan gedacht dat de kleine vos ook een groter broertje zou hebben. En vlinders en libellen zijn prachtig, maar die gevlekte smalboktor is ook heel mooi, zoals jij laat zien.
    En tja, die exclosures laten toch wel zien wat een dramatisch effect de enorme populatie damherten heeft. 😥

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hi Kees!!... lovely pictures!!! Happy weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Wow, je hebt niks te klagen hehad afgelopen tijd. Quality te met de kleinkinderen, de spelen én tpch nog veel op pad met een grootse oogst!
    Het slangenkruid en de ossentong zijn prachtige foto's geworden. Ook de libelles topplaten en soorten. De wanhopige kuffer in het zonnedaiw is altijd weer een succes verhaal 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Klikte ik op het kleine display van de gsm per ongeluk publiceren aan, zonder controle op typefouten én ik was nog niet klaar met mijn reactie😄 De boktor op de varens is mooi net als het icarusblauwtje in de groene achtergrond én de zomervlinder. Heel fraai. Mooie sfeerplaten van de damherten. Tot slot terug naar de eerste foto. De achtergrond zou je misschien wel anders gewild hebben,maar de soort is geweldig!!
    Beetje jaloers ben ik wel🤭
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hallo Kees, de olympische Spelen en de kleinkinderen hebben je er gelukkig niet van weerhouden toch gewoon door te gaan met mooie foto's maken zodat wij er ook weer van konden genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hai Kees,

    Voor het weinige aantal uurtjes dat je aan fotograferen hebt kunnen spenderen, heb je toch nog een hele aardige opbrengst weten te scoren. Gaaf dat je de grote vos hebt weten te fotograferen. Die staat op mijn lijstje en ik heb er ook een aantal keren naar gezocht maar nooit gevonden. Mooi ook de laatste foto van het juffertje in de zonnedauw. Prachtige achtergrond heb je daar.
    Eindelijk toont onderzoek aan wat ik altijd al gedacht heb. Dat de damherten de natuur in de AWD enorm negatief beïnvloeden. Ik hoop dat het maximale aantal snel bereikt wordt door de beheerders zodat het gebied kan herstellen. Helaas kan het niet anders dan door afschot. Nog even wachten en dan doet de wolf waarschijnlijk wel zijn werk. Ik ben benieuwd hoelang dat nog gaat duren.
    Mooie serie zo bij elkaar Kees.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen