dinsdag 17 augustus 2021

AWD - Augustus 2021 deel 1

Augustus bood mij een uitgelezen kans om een zomerblog eens te kunnen beginnen met een zomervlinder (Geometra papilionaria), een nachtvlinder die ik pas één keer eerder had gezien.
Hij zat op een ochtend opvallend en rustig op een varenblad, zodat ik hem goed kon bekijken en op de plaat zetten.
Het is altijd afwachten hoe lang een vlinder blijft zitten, 
maar deze gunde mij alle tijd om er met mijn macrolens beelden van te maken.
Zomervlinders blijken niet zeldzaam te zijn, maar omdat het nachtvlinders zijn zie je ze niet vaak.
Nog een laatste om deze serie van de zomervlinder te besluiten.

De platen die ik op mijn blog laat zien zijn maar zelden op een zelfde dag gemaakt.
Het geeft mij daardoor de mogelijkheid om zo veel mogelijk variatie in een post te laten zien.
Een heel vertrouwde vlinder in de duinstreek is het bruine zandoogje (Maniola jurtina).
Er zijn meer soorten zandoogjes, zoals het bonte zandoogje (Pararge aegeria), dat ik tamelijk vaak tegenkwam.
Voor de broodnodige variatie heb ik een vooraanzicht van deze vlinder gemaakt.
Alle argusvlinders (Lasiommata megera) die ik zag hadden een voorliefde voor rustplaatsen die ik niet mooi vond.
Je hebt het niet altijd voor het kiezen.
Er fladderden ook enkele heivlinders (Hipparchia semele) rond, 
die helaas geen enkele keer met hun vleugels gespreid wilden gaan zitten.
Het was al weer een tijd geleden dat ik ze gezien had.
Dagpauwogen (Aglais io) heb ik net als tijdens andere zomers weer regelmatig gezien.
Ze mogen hier niet ontbreken.
Keizersmantels (Argynnis paphia) komen de laatste jaren jaarlijks in het duingebied voor, 
dit jaar volgens mij wat meer dan vorig jaar.
Ze zijn de grootste vertegenwoordigers van de parelmoervlinders.
Zoals waarschijnlijk wel bekend zijn de mannetjes meer oranje gekleurd, de vrouwtjes meer bruin.
Ik vind het altijd een uitdaging om te proberen ze met een goed passende achtergrond te fotograferen.
Paringen waren er deze keer niet bij, 
maar ik was allang tevreden dat ik geen moeite had om een geschikt fotomodel te vinden.
Nog een laatste  voordat ik overstap op sprinkhanen.
Op een niet al te zonnige augustusmorgen werd ik verrast door een flink aantal verschillende soorten sprinkhanen.
Ik kan er deze keer twee laten zien.
De grote groene sabelsprinkhaan (Tettigonia viridissima) viel door zijn formaat natuurlijk het eerst op.
Meestal kom ik er maar één op een dag tegen, maar nu zaten er zeker een stuk of 5-6 in een bos pitrus.
Uiteraard ben je dan nieuwsgierig hoe dat komt.
Die vraag werd niet direct beantwoord.
Ze waren wel bereid om vaak even stil te zitten, zodat ik er plaatjes van kon maken.
Toen zag ik tot mijn verbazing een vrouwelijke sprinkhaan met een flinke uitstulping bij het achterlijf.
Ik had geen idee wat dit was.

M.b.v. het forum van waarneming.nl kreeg ik een website waar ik het antwoord kon vinden.
Het blijkt dat het gaat om een spermatofoor, 
een zaadpakketje dat door het mannetje bij de cloaca van het vrouwtje wordt afgezet.
Het vrouwtje neem dit pakketje via haar cloaca op zodat haar eitjes kunnen worden bevrucht.

Ik weet niet of het ook op deze sprinkhanen van toepassing is, maar bij sommige insecten wordt de cloaca van het vrouwtje door het spermatofoor afgesloten zodat een concurrent van haar partner haar niet meer kan bevruchten.
De bovenstaande plaat is weliswaar wat rommelig, maar het ging mij hier vooral om het spematofoor.

Het was dus blijkbaar wat drukker dan anders met sabelsprinkhanen omdat er minstens één tot een paring bereid vrouwtje was.

Tot besluit nog een andere sprinkhaan:
Dit is een zeldzame sikkelsprinkhaan (Phaneroptera falcata), waarvan ik er minstens drie heb gezien in de buurt van de sabelsprinkhanen.
Het was voor het eerst dat ik deze sprinkhanensoort heb gezien.
Hiermee zijn de verrassingen in de maand augustus nog niet op.
Maar daarover een volgende keer.

 

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.
    Je hebt wel wat soorten vlinders gezien maar die Zomervlinder vind ik wel 'n mooie soort. Keizersmantel dit jaar niet gezien maar wel 'n hele mooie soort, Argusvlinder zie je tegenwoordig ook maar weinig of helemaal niet. Je moet wel geluk hebben bij de Heivlinder met zijn vleugels open of je moet er met 'n stoeltje bij gaan zitten tot ze open gaan. Die Grote Sabelsprinkhaan vind ik wel hele bijzondere opnames is geloof ik nooit op waarneming gezien, vind het wel top, en weer wat geleerd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Kees, very beautiful butterfly macros. Enjoyed everyone of them.
    Great job !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Dat ziet er goed uit. Erg mooi al die verschillende vlinders.
    Die sprinkhanen vind ik heel bijzonder met een mooie lichtval. Dat maakt het helemaal compleet.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig Kees wat heb je de vlinders en de sprinkhaan er prachtig op staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. A very fine series, Kees, with commendable macro work. This is the period of peak insect abundance and it is exciting to be able to explore their world, and in the process learn a little about their varied and interesting life styles. Well done! All the best, David

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    die Motte in grün mit dem Hintergrund sieht toll aus, auch die Schmetterlinge sind sehr schön geworden, den Kaisermantel habe ich bei mir im Garten gesehen und wusste nicht wie er heisst... jetzt weiss ich es, danke fürs zeigen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Een verrassend blog met hele bijzondere soorten. Die zomervlinder, je had hem al laten zien in je vorige blog. Een uitzonderlijk mooie soort voor een nachtvlinder want meestal zijn die nogal saai gekleurd.
    Behalve bij de argusvlinder heb je sowieso overal prachtig rustige achtergronden kunnen realiseren. De argusvlinder heb ik slechts een keer ergens in Zeeland op een dijk kunnen zien en ook toen zat hij tussen het gras. Prachtig ook die zilveren maan, je zou bijna zeggen dat het mannetje en het vrouwtje twee verschillende soorten zijn, ook qua tekening. Wat goed dat je dat fenomeen met dat spermatofoor bij die sprinkhaan kon fotograferen, sommige vogels (heggenmus) hebben daarvoor ook een soort afweermechanisme, maar van sprinkhanen wist ik dat niet. Tenslotte die laatste zeldzaamheid, dat alleen al maakte augustus goed voor je.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ad,
      Ik heb helaas geen zilveren maan gezien. Het waren keizersmantels. Die zijn ook mooi, maar die had ik al vaker gezien. De argusvlinder heb ik inmiddels ook weer mooier gefotografeerd. Zij zijn dit jaar redelijk aanwezig in de AWD. Nachtvlinders kunnen je overigens behoorlijk verrassen met hun kleuren. Binnenkort laat ik er nog een voorbeeld van zien.
      Groet, Kees

      Verwijderen
  8. Prachtig en interessant blog, Kees.
    Heel mooie beelden van de zomervlinder; wat een bijzondere kleur heeft die ook. Je beelden van de keizersmantel zijn ook erg mooi.
    En wat een bijzondere waarneming van die cloaca bij de sabelsprinkhaan. Leuk dat je erachter kon komen wat dat is en hoe dat werkt. Interessant. En dan ook nog die sikkelsprinkhaan.
    Erg mooi vind ik foto's 20 en 24, vooral door het tegenlicht dat zo mooi door de sprinkhanen heen schijnt.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtige verzameling aan zomerse beestjes, mooi de zomervlinder, die heb ik niet gezien. Er waren begin augustus heel veel vlinders in de AWD en ik zie veel soorten bij jou die ik ook heb gezien en vastgelegd. de sprinkhaan serie is top, ook die grote groene sprinkhanen waren veel te zien. Leuke informatie ook erbij, wist ik ook nog niet. groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!! Beautiful shot and butterflies.. Well-done... have a great week...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    dit is een mooie collectie aan insecten en mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Nou, je bent lekker aan het scoren zeg. Eerst die grote Vos en nu die zomervlinder. Nooit geweten dat deze bestond, maar wat een prachtig diertje. Die nachtvlinders zijn toch al vaak erg mooi. Beetje raar is dat wanneer je vaak alleen maar in de nacht leeft. Je zou verwachten dat ze dan zeer sober gekleurd zijn. Mooi ook die foto's van de sabelsprinkhaan en de bijbehorende tekst. Zo maakt dat dit blog weer eens een zeer leerzaam geheel. Prachtige afsluiter natuurlijk ook. Mijn interesse ligt daar nou niet echt, maar ik kan mij jouw enthousiasme goed voorstellen. Mooie vangst en het accentueert maar weer eens de diversiteit van de AWD.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees, ik begin gewoon bij de laatste foto: wat een fantastisch licht had je bij deze sikkelsprinkhaan, super soort ook!
    De serie van de sabelsprinkhaantjes is ook al heel mooi. Wat een groot beest is dat toch. Al je onderwerpen werkten behoorlijk mee, zeg. Die zomervlinder zo mooi in het groen. Ke kreeg zo te zien alle tijd, die aam alle kanten mooi vast te leggen. Prachtig! Dan de andere vlinders. Zei je ALLE Argusvlinders? Ik mag al blij zijn met één... Daar in de AWD heb je nogal wat variatie. Mooi de heivlinder en bruin zandoogje, leuk het bonte zandoogje van voren. Dat is niet eenvoudig, want ik vind ze toch vrij schuw. toppertjes zijn toch ook wel die Keizersmantels. Zo gaaf. Maar ke groene beesten in het groen winnen het dik keer van deze blog. Allemaal schitterende sfeerplaten. Ik was een beetje laat met reageren, maar heb er weer van genoten!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooier had je het ook niet kunnen presenteren als ik al deze vlinders zie.
    Je openingsfoto's met die mooie groene vlinder is echt om zelf groen van te worden. Prachtig zeg!
    Mooie varia aan vlinders en ik ben er ook best wel beetje jaloers op hoor.
    Mede ook omdat ikzelf er geen tijd voor heb gehad :-(
    Mijn complimenten.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen