dinsdag 31 augustus 2021

AWD - Augustus deel 2

 

Augustus is niet alleen de maand van vlinders, maar ook van spinnen met de tijgerspin als mijn favoriete blikvanger.
Daarnaast begint ook de bronst langzaam maar zeker het gedrag van de damherten te beïnvloeden.
Als derde hoofdonderwerp van dit deel 2 zet ik ook de boomkikkers in het zonnetje (natuurlijk niet letterlijk).
In dit maandoverzicht geeft het bovenstaande beeld goed weer hoe het er begin augustus met de damherten voorstaat: 
hun gewei is nog volledig met bast bedekt.
Ze hebben wel last van vliegen.
Dit drietal heren liep enigszins verstoord weg toen ik te dicht bij de plek kwam waar ze lagen te rusten. 
Veel haast hadden ze echter niet.
Hier kwam ik voor, de tijgerspin (Argiope bruennichi).
Een twintigtal dames had op een aantal verschillende plaatsen hun kenmerkende web gemaakt.
Zoals bekend zijn de vrouwtjes veel groter dan de mannetjes. 
De mannetjes moeten zelfs oppassen dat zij niet door een vrouwtje verslonden worden.
Dat geldt ook voor sprinkhanen en juffers.
Als ze in het web van de spin terechtkomen worden ze in verbluffend korte tijd ingepakt en bewaard tot een geschikt moment om als maaltijd te dienen.
Deze spin had een flinke prooi te pakken, waarschijnlijk een juffer.
Tot mijn verrassing kwam ik een fuut (Podiceps cristatus)  tegen met twee jongen aan boord.
Hier is er één ten dele zichtbaar.
Terwijl de ene fuut op de kinderen paste zorgde de andere voor het eten.
Deze keer was het een flinke baars (Perca fluviatilis).
Enkele dagen later weer terug naar de tijgerspinnen.
Zoals te zien is was ik er vroeg bij.
Het aantal was inmiddels meer dan verdubbeld.
Ze hebben absoluut geen belangstelling voor mensen, niet eens om ze eens lekker te kriebelen.
Ze trekken zich terug als je te dichtbij komt.
Ook zonder dauwdruppeltjes zijn ze mooi.
Je moet trouwens wel je best doen om geen storende pitrusstengels in beeld te krijgen.
Nu ze toch een keer de aandacht krijgen moeten ze ook mooi in beeld komen,
indien mogelijk met hun typerende web of met een prooi.
Nog een laatste om het hoofdstuk spinnen mooi af te ronden.
Ook de boomkikkers (Hyla arborea) verdienden mijn aandacht in augustus.
Het is een hele toer om zo'n kikkertje op de plaat te krijgen zonder dat de huid te veel glanst door de zon.
Ook al zitten ze veel stil, ze zijn toch beweeglijker dan de volwassen kikkers.
Op de plaat lijkt het heel wat, maar de kleine is nauwelijks groter dan een vingernagel (ca 1,5 cm).
Hier hoopte ik steeds op, een kikkertje in beweging en daardoor een andere houding dan meestal.
Veilig in zijn eigen oerwoud, enigszins beschermd tegen de felle zon.
Deze volwassen kikker (4-5 cm) had een plek in de volle zon opgezocht op een braam.
Dit kan hij heel lang volhouden, afhankelijk van de zonnekracht.
Ik heb hier alleen een waarnemingsplaat van.
De jeugd is altijd beweeglijker, of het nu gaat om mensen of dieren.
Als ze stil blijven zitten ebt mijn belangstelling na een tijdje weg.
Nog even een keer een stukje klauteren, op zoek naar een plek op een varenblad met riant uitzicht.
Gevonden!
De damherten voelden aan het eind van de maand dat de bast van hun gewei eraf moest.
Dat betekende schuren tegen boomstammen, 
waardoor de vellen aan hun gewei hingen en de bloedvaten in de bastlaag stuk gingen.
Het gewei kleurde rood, de vellen bast en soms ook grassen hingen eraan.
Sommige mensen denken als ze dit zien dat het hert gevochten heeft, 
zoals ik merkte.
Niet iedereen weet welke veranderingen de geweien van de damherten moeten ondergaan voordat de bronst begint.
Nu nog de finishing touch en dan ziet hij er tiptop uit.
Natuurlijk moet hij ook nog voldoende reserves opbouwen voordat de bronst kan beginnen.

Hiermee ben ik nog niet door mijn beelden van augustus heen.
De volgende keer gaat het om gevleugelde dieren, maar niet over vogels.

15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Prachtige serie.

    Mooi die herten zo te zien met hun gewei.
    Prachtig die Tijgerspinnen.

    Mooie foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi blog, Kees,
    leuk om zo een paar soorten extra aandacht te geven. Het is je goed gelukt om steeds verschillende foto's te maken van de tijgerspin.
    Het bastgewei van de damherten vind ik altijd zo prachtig, net fluweel. Wat ziet het er dan akelig uit als het door al dat vegen gaat bloeden. Gut, en dan moet het knokken nog beginnen. Nee, ik zou niet graag ruilen met een damhert.
    En wat fijn, dat de boomkikkertjes weer duidelijk aanwezig zijn in de AWD; en ze wilden ook nog wat bewegen. Je hebt er een heel mooie groen-op-groen serie van geschoten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig Kees hier heb je heerlijk voor moeten struinen dat is om te zien puur genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Indrukwekkend om die spinnen zo te zien. Bij sommige (zoals bv foto 14) zijn de haartjes zelfs te zien.
    En wat tof zijn die fuut en dat jong, maar ook met die vis in zijn bek. Mooie foto's!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Die Tijgerspin staat er mooi op ook met prooi. De Damherten met het vervellen van hun gewei ziet er voor 'n leek slecht uit, maar ze staan er weer super op. Ook je Boomkikkers heb je mooi gefotografeerd, dat mag je weer 'n tevreden zijn van deze blog.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, Kees wat heb je weer mooie foto's weten te maken in de AWD !!!
    Jaloersmakende platen hoor!
    Mooi die damherten met bast, zo vind ik ze bijna op z'n mooist. De foto's waar de damherten de bast kwijt raken zien er wel dramatisch uit. Prachtig! Ook die kleuren doen het hem wel.
    De tijgerspin is schitterend en de twee foto's vóór de boomkikkers vind ik de mooiste!
    De hele serie van de boomkikkers is adembenemend. Ik heb daar in ieder geval heel erg van genoten.
    Groetjes en een fijn weekend.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees
    De tijgerspin is nu overal te zien zin er mooi de boom kikkers heb ik dit jaar wijnig voor me lens gehard nog even da begint de brons tijd weer.
    Groepjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Kees, Beautiful photos, the macros of the spiders and frogs are excellent. And the deers too.
    All the best,
    Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hello Kees ... Very beautiful images ... Beautiful fallow deer and very cute the San Antonio Frog as we say in Spain ... A cordial greeting...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Een prachtig documentaire-achtig blog. Voor alle drie de onderwerpen laat je mooi zien hoe het er aan toegaat. Mooie, gedetailleerde foto's en waarbij je ook beloond wordt voor de inspanning om meerdere keren langs te gaan. De foto van de spin met de prooi is heel gaaf. Soms heb je mazzel dat je zoiets te zien krijgt met 1 bezoekje, maar meestal moet je hier toch wel uren voor maken. Een hele fraaie foto.
    Die boomkikkertjes zijn inderdaad het leukst wanneer ze een beetje klimmen langs die stengels of door de varens. Dan krijg je toch een soort van actie foto en dat zijn de beelden waar je voor op pad gaat. Ook mooie beelden van die mannen met het bastgewei. Voor mij is dat de mooiste periode van een hert. Wel opvallend dat je ze redelijk makkelijk voor de lens hebt gekregen, terwijl er toc flink gejaagd wordt op deze dieren.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Mooie gedragsplaten van de tijgerspin, ze zijn inmiddels weliswaar heel algemeen in Nederland, maar het valt nog niet mee om er mooie platen van te schieten. Je hebt de storende vegetatie goed uit beeld weten te houden. Die met de blauwe achtergrond is wel een hele fraaie. Wat je zegt over de boomkikkers, het is niet alleen moeilijk om die hinderlijke reflectie op hun rug te vermijden, je zou wellicht een pola-filter moeten gebruiken, maar ik heb niet eens zo'n ding, maar het is door hun apathische gedrag ook lastig om wat actie in het beeld te krijgen. Je laatste foto waar hij in de vaagheid van de varens hangt vind ik de mooiste. Kan me voorstellen dat mensen medelijden krijgen met die herten als ze hun bebloede koppen en geweien zien, je hebt dat prachtig in beeld gebracht, de bronst kan beginnen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Een prachtig blog Kees. Ik ken de wolfsspin allen maar vanuit Zuid Frankrijk en wist niet dat deze spin inmiddels in Nederland niet meer een uitzondering is. Maar je hebt hem wel heel mooi geplaat. De boomkikker staat nog steeds op mijn verlanglijstje maar jij hebt dit fraaie kikkertje toch maar mooi in beeld gebracht. En de herten die klaar zijn voor de bronsttijd zien er boeiend uit.Ik heb nooit geweten dat de kleur van de geweien veranderen in aanloop naar de bronsttijd. Prachtige serie kees.
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frans,
      Je noemt de spin per ongeluk wolfsspin, maar het is toch echt een tijgerspin. Deze spinnen zijn afkomstig uit Zuid-Europa en rukken naar het noorden op.
      Het rood op de geweien van de herten is bloed dat vrijkomt als de herten de bast van hun gewei afschuren. Na enkele dagen zie je er niets meer van.
      Groet, Kees

      Verwijderen
  13. Hallo Kees,
    Een mooi overzicht met een hoofdrol voor de tijgerspin, die je er heel erg mooi op hebt staan. De boomkikkers waren in augustus ook goed te zien, en jij hebt nog een paar leuke actieve exemplaren, want meestal liggen ze maar. Leuk ook om de damherten te volgen in de aanloop naar de bronst. Ik vind ze het mooist nog voordat ze gaan vegen: Als het bastgewei volgroeid is, na het vegen krijgen ze ook die dikke nekken en kijken ze ineens allemaal boos.... Nog even geduld en het gaat weer beginnen.

    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey kees,
    dit is toch wel weer super om te zien hoor.
    De mooie damherten en dan die prachtige geweien.
    Ook je tijgerspinnen heb je weer mooi in beeld gebracht. Hoewel ik gruwel van spinnen hebben deze spinnen toch wel iets moois en die mag ik dan ook wel zien. Je boomkikkertjes zijn ook weer su[er.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen