woensdag 15 september 2021

Augustus - Vlinders

 

Als het een aantrekkelijke zomer is heb je kans dat je allerlei verschillende soorten vlinders kunt zien.
Dit jaar was voor mij geen uitzondering.
Een opvallende soort was de walstropijlstaart (Hyles gallii),  
een flinke nachtvlinder die op rietstengels was neergestreken.
Na eerst met mijn 400 mm lens enkele plaatjes te hebben gemaakt waagde ik het erop met mijn macrolens.
De vlinder was niet onder de indruk.
Bij het vleugels spreiden wordt het rood van de vleugels zichtbaar, 
maar dat zat er deze keer niet in.
Ik was aanvankelijk met dit icarusblauwtje (Polyommatus icarus) bezig geweest,
 toen mijn oog op de walstropijlstaart viel.
Voordat ze vlinder zijn moeten ze eerst het rupsenstadium doorlopen. 
Deze rups hoort vermoedelijk bij een roesje (Scolyopterix libatrix), maar daar ben ik niet zeker van.
Wel een interessante naam voor een nachtvlinder.
Deze soort is bekender : een distelvlinder (Vanessa cardui).
Deze zomer heb ik ze niet zo veel gezien als andere jaren.
Hoe anders was het met argusvlinders (Lasiommata megera).
Ik zag ze vaak, maar vrijwel altijd hadden ze een voorkeur voor plaatsen waar je er geen mooie plaatjes van kon maken.
Dit was al een stap in de goede richting.
Maar zo heb ik ze liever.
Mij hoor je niet meer klagen over een minder mooie achtergrond.
Na de grote vos lukte het mij eindelijk om enkele beelden van de kleine vos (Aglais urticae) te maken.
Hij was al wat afgevlogen, maar dat mocht de pret niet drukken.
Ook nu zat  hij zo hoog dat ik een mooie achtergrond kreeg.
Tot mijn verrassing zat er vlakbij opeens een kleine parelmoervlinder (Issoria latthonia) op een bloem.
Vrijwel altijd zie ik die uitsluitend op het warme duinzand zitten of rondfladderen.
Op deze manier worden foto's van dit vlindertje wel origineler.
Deze vlinder zorgde ook voor wat andere plaatjes dan gebruikelijk.
Een vrouwelijke keizersmantel (Argynnis paphia) was op een liggende boomstam neergestreken.
Ik kon haar van de andere kant van de stam min of meer recht aankijken.
Voor de verandering niet op jacobskruiskruid is voor de broodnodige variatie wel prettig.
Ze werkte goed mee, zodat ik de kans kreeg er deze platen van te maken.
Dat de kleuren nu minder mooi te zien zijn vond ik geen bezwaar.
Terwijl ik druk bezig was met doornappels vloog er plotseling een opvallende vlinder langs.
Toen hij op een boomstam ging zitten was hij niet zo opvallend meer.
Het bleek een rood weeskind (Catocala nupta) te zijn.
Als je goed kijkt zie je dat er nog een tweede op de stam zit.
Weeskinderen komen behoorlijk veel voor.
Je hebt ze in alle soorten en maten.
Het zijn allemaal nachtvlinders,
dus ik mocht van geluk spreken dat ik ze heb gezien.

16 opmerkingen:

  1. Prachtig Kees zoveel hele mooie bijzondere vlinders.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Ik heb maar weinig vlinders gezien en ik zie dat je dik verwend bent met zowel nacht-, als dagvlinders....Ik ben wel een beetje jaloers, hoor. pfft..
    Die Walstropijlstaart is wel een schoonheid, mooie kans kreeg je, want hij zit toch wel vrij!!
    Schitterende platen van de Kleine parelmoervlinder, maar die Keizersmantels zijn ook geweldig juist omdat je ze van voren heb gefotografeerd zijn heel leuk. Rood weeskind is ook een leuke vangst. Op de laatste foto zie je een klein streepje rood. Verder liet deze zijn knaprode vleugels niet zien. ( doen die blauwvleugelsprinkhaantjes ook bijna nooit met dat schitterende blauw) Ik kan er niet over uit dat je zoveel Argusvlinders hebt gezien en ook nog eens buitengewoon mooi vrij zittend hebt kunnen fotograferen! Ook de kleine vos had je met een hele mooie achtergrond, zo wil je het toch! Prachtige blog!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Geweldig deze Vlinders.
    Wat zijn ze mooi.
    Super om dit te kunnen zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    je hebt nog veel vlinders weten te spoten mooi die nachtvlinder mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hi Kees, oooh so beautiful photos. I enjoyed them over and over again !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je dat mooi gedaan Kees.
    Prachtige beelden.
    Vooral die laatste twee vind ik heel bijzonder. Fantastische exemplaren met hele mooie camouflage kleuren.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie vlinders. Hier zie je zulke mooie niet. De parelmoervlinder is heel mooi. Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Wat een bijzondere soorten heb je weten te fotograferen. Prachtig die walstropijlstaart vooral de tweede foto. Ik heb de soort nog nooit gezien. Distelvlinders zijn, zoals ik heb vernomen dit jaar in het hele land schaars geweest, hier in de regio heb ik er ook niet veel gezien. Met de argusvlinder is het een tijdje heel slecht gegaan, maar hij komt weer iets terug heb ik gelezen. Prachtig dat jij hem op het kruiskruid kon fotograferen want meestal zitten ze op de grond. Heel mooi ook die kleine parelmoervlinder, die zie ik hier nooit en mooi om die keizersmantel eens op een heel andere manier in beeld te brengen. Tenslotte dat rood weeskind, jammer dat hij niet even z'n vleugels wilde uitslaan. Ik ben er hier in de tuin ook eens mee bezig geweest, maar kreeg toen die mooie rode ondervleugels ook niet te zien.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie en heel gevarieerde serie, Kees.
    Die walstropijlvlinder is wel een heel mooie en heb je ook heel mooi op de foto. Prachtige beelden zo van mevrouw keizersmantel. Een een rood weeskind - wie verzint toch zulke namen?
    Een interessant blog, heel leuk.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees
    die kleine Serie mit den Bildern 13,14,15 gefällt mir am besten, wunderschön fotografiert
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees, weer een mooie serie macro's heb je gemaakt van diverse vlindersoorten. Zeker de Walstropijlstaart (had ik nog nooit van gehoord!) staat er mooi op. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,

    Mooie vlinderserie, leuke soorten heb je vastgelegd, ook soorten die ik niet heb gezien deze zomer. Distelvlinders heb ik maar heel weinig gezien, maar kleine vossen waren er weer meer dan eerdere jaren. De icarusblauwtjes waren er ook veel minder. Wat heb jij die er prachtig op staan. Ook een mooie serie van de kleine parelmoervlinder. En ja, die argusvlinders zit nooit op een mooie plek. Wel heel veel gezien in de duinen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtige vlinderserie Kees.
    Mooie soorten had je voor de lens.

    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Mooi overzicht en dat niet alleen, maar ook nog eens een aantal hele fraaie soorten. Je begint weer eens met een hele nieuwe soort voor mij. Geweldige mooie nachtvlinder en lekker dat deze zo mooi bleef poseren. Je hebt er toch wel een heel goed oog voor, want ik zie dit soorten eigenlijk nooit. Alleen soms de rupsen, maar bijna nooit de vlinders. Daarna een aantal soorten die wel bekend zijn voor mij. Toch vaak lastige klanten om goed te fotograferen en al helemaal met een mooie achtergrond. Daar ben je hier wel erg goed mee geslaagd. Niet alleen mooie strakke beelden van de vlinders zelf, maar ook nog eens in een mooi en rustig kader. Heel gaaf. Mooie afsluiters ook met de parelmoervlinder en het vooraanzicht van de keizersmantel. De laatste laat weer zien hoe goed jouw waarnemingsvermogen is met die weeskinderen. Erg mooi.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    wat een weelde aan vlinders zeg!!!! Vooral de walstropijlstaart is een hele mooie en ook best wel een hele aparte volgens mij. De vlinder met het vooraanzicht (foto 15) is ok echt een beauty zeg.
    Vlinders zijn niet altijd even gemakkelijk maar jou ging het heel goed af dus.
    Ik hoop volgend jaar ook weer eens te kunnen vlinderen ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen