woensdag 29 september 2021

Een bloemrijk uitstapje

Af en toe wil ik nog wel eens een uitstapje maken naar de wereld van de flora.
In de zomermaanden was mijn eerste doel de inmiddels deels begroeide woestijn, waar ik parnassia hoopte te vinden.
Ik begin deze keer echter met de piepkleine bloemetjes van het strandduizendguldenkruid (Centaurium littorale), 
een zeldzaam bloemetje dat in de zilte duinstreek voorkomt. 
Parnassia was echter het hoofddoel.
Ik was er mooi op tijd, want er was niet alleen genoeg bloeiende parnassia (Parnassia palustris) te vinden, 
maar er waren ook nog dauwdruppeltjes op te zien.
Het blijft steeds weer een uitdaging om zoveel mogelijk details scherp op de plaat te krijgen.
Op de volgende site is informatie over deze bloem te vinden: parnassia.
Ook parnassia is een een zeldzaam bloemetje dat vooral in de vochtige duinstrook voorkomt.
  De bloemen hebben genoeg details - bladeren, bijkroonbladeren, helmknopjes en vruchtbeginsel -
 om je uit te leven op het deel dat je scherp op de plaat wilt hebben.
Al gauw waren de dauwdruppeltjes verdwenen.
Iedere dag vouwt één meeldraad naar buiten, zodat je aan de bloem kan zien hoe oud hij is.
De bloemen nodigen uit om ze van verschillende kanten te bekijken.
Omdat de zon al uitbundig scheen moest ik er zelf voor zorgen dat de bloem in de schaduw bleef om overbelichting te voorkomen.
Een kwestie van er op de juiste manier voor te gaan zitten.
De bloemen hebben aardig veel aantrekkingskracht op insecten, zoals onder andere uit de ieniemienie bezoeker blijkt.
Het strandduizendguldenkruid was er behoorlijk veel te vinden.
Ik had overigens niet verwacht dat het zo fotogeniek zou zijn.
Als je de afbeeldingen ziet krijg je het idee dat de bloemen behoorlijk groot zijn,
maar ze zijn aanzienlijk kleiner dan parnassia.
Een wat vreemde eend in de bijt is deze eenzame grote kattenstaart (Lythrum salicaria),
 die ik in een veel vochtiger omgeving vond.
Ontsnapt aan de damherten?
Vorig jaar heb ik mij voor het eerst beziggehouden met de bloemen van de doornappel (Datura stramonium).
Dat vroeg om een herhaling, waarbij ik onder andere ook wilde experimenteren met mijn macrolens en tussenringen.
De wind (windkracht 3) en zonlicht speelden een belangrijke rol, evenals de scherptediepte.
Aanvankelijk koos ik een veel te grote opening wat vooral beelden opleverde die de prullenbak in konden.
Al zoekende kom je dan toch wel waar je wilt zijn.
Het zal duidelijk zijn dat het mij vooral om het hart van de bloemen ging.
Er waren nog meer belangstellenden, opnieuw heel klein.
Via waarneming.nl kwam ik erachter dat dit vliegje een gewone driehoekszweefvlieg (Melanostoma mellinum) is.
Veel delen van de doornappels bevatten alkaloïden, die niet niet alleen een hallucinerende werking kunnen hebben maar ook giftig kunnen zijn (afhankelijk van de dosis).
Damherten eten niets van deze planten, zij weten op de een of andere manier dat ze hier af moeten blijven.
Doornappels zijn plaatselijk heel algemeen in het duingebied.
Tot slot een schilderachtige plaat van de doornappel.

15 opmerkingen:

  1. Hallo Kees, een mooie serie van deze bloemen en hun mini bezoekers.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Mooi uitstapje van je.
    Heb er met veel plezier naar gekeken.
    Mooie bloemen soms met een klein insect erin.
    Prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow,
    Hele andere tak van sport eigenlijk, maar je bent er heel bedreven in!
    Je liet al eerder eens wat bloemenfoto's zien dat weet ik wel. Maar deze zijn weer om te smullen, mooie uitsneden en mooi van kleur. Leuk dat kleine zweefvliegje erbij. Het strandduizendguldenkruid, lange naam voor zo'n klein plantje, prachtig gefotografeerd ook!
    Mooie blog !
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi kees,
    Mooie fleurige foto's!! Die witte bloemen parnassia vind ik super mooi.
    Grappig ook dat je bij die andere bloem ook dat vliegje er in hebt.
    Een hele andere soort van fotografie, maar dit gaat je goed af Kees.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees wat een mooie foto,s van deze mooie bloemetjes die ik nog niet kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Dat is eens wat anders dan je andere fotografie, maar mooi gedaan met die bloemen en de mooie kleuren. En je hebt er de lens voor om ze close up te fotograferen in alle hoeken opnames van te maken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Wat is die parnassia toch een prachtig bloemetje, vooral de derde en de zevende foto's vind ik hem er schitterend op staan, zoveel details en wat heb je wit lekker onder controle weten te houden. Dat strandduizendguldenkruid heb ik nog nooit gezien al lijkt het wel wat op ooievaarsbek. Als je niet beter wist zou je zeggen dat zo'n grote kattenstaart een orchidee is, mooi hoor. De doornappel heb ik (bewust) nog nooit gezien, hij lijkt zo wel een beetje op een haagwinde, mooie macro's maakte je ervan.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    dit is even iets anders dan de awd maar niet minder mooi ze zijn mooi in beeld gebracht de parnassia bloem zie je niet zo vaak.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hallo Kees
    ich selber schaue mir immer die schönen Blumen und Blüten an aber zum Fotografieren kann ich mich noch nicht richtig überreden, dafür sehe ich bei Dir welche Schönheiten und Farben es gibt... ich werde es mir überlegen ;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, stuk voor stuk mooie schilderijtjes. Prachtig! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Kees,

    Wat een mooie serie foto's van de bloemen is het geworden. De foto's van de Parnassia vind ik erg mooi.
    Knap van je die macrofoto's die je gemaakt hebt met tussenringen. Zelf vind ik het moeilijk om hiermee goed scherp te fotograferen. Ik ben er nog steeds mee aan het klungelen. :-(

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha Kees,
    wat een prachtige bloemenbeelden. Geweldig, hoe je alle details van de mooie parnassia laat zien. Het strandduizendguldenkruid kende ik niet, maar is een elegante verschijning.
    Ik ben ook weleens bezig geweest met een bloem van de doornappel, maar vond het lastig om daar iets leuks van te maken. Dat is jou hier wel gelukt; vooral de laatste foto is prachtig.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees,
    Mooie serie van de duinflora. Ik heb zelf ook parnassia en duizendguldenkruid gezien en gefotografeerd, maar mijn bloemenfoto's halen de blogselectie meestal niet. Erg leuk hoe jij bezig bent geweest met de doornappel bloemen, ook daar heb ik wel foto's van gemaakt, maar nooit naar mijn zin. Het macrowerk van jou brengt mij wel op een idee voor volgend jaar. Nu hebben we de zaaddozen nog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Beautiful floral studies. Your camera got a great workout and the results are impressive. Stay well, Kees.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    de Parnassia is ook echt een hele bijzondere en bijzonder mooie bloem.
    Je ehbt deze dan ook heel vakkundig en mooi in de macro weten vast te leggen :-)))
    Ook de andere bloemetjes zijn heel mooi en de kleur is mooi afwisselend met de parnassia.
    Daaronder een paar hele fijne opnames in de macro :-) Heel mooi Kees.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen