zondag 31 oktober 2021

Damhertenbronst 2021

Jaarlijks zorgen de damherten (Dama dama) in de Amsterdamse Waterleidingduinen in de herfst voor spektakel. 
Door de jaarlijkse jacht, die nodig is om het aantal herten terug te brengen, 
lijkt het erop dat de hindes duidelijk in de minderheid zijn.
Een mannenoverschot zorgt er tijdens de bronst voor dat de concurrentie hevig is.
Dit jaar ben ik twee keer gaan kijken op een favoriete bronstplek.

Op 8 oktober hoorden we al snel tijdens de mistige ochtend het geluid van op elkaar kletsende geweien.
De bijbehorende beelden waren wat te schimmig om ze hier te laten zien.
De sterkste liet zich niet veel later goed zien op een duintop.
Toen de mist grotendeels was opgetrokken zagen we dit flink uit de kluiten gewassen hert 
dat liet blijken dat hij er klaar voor was.
Vlaggen hoort er dan natuurlijk bij om zijn territorium te markeren.
Het was dan wel wat opgeklaard, maar het was nog fris genoeg om een wolk adem te zien als hij ging burlen.
Eigenlijk moet je knörren zeggen in plaats van burlen, maar ik kan niet aan dat woord wennen.

Het herten vochten duels uit, waarbij de verliezer soms over een flinke afstand achterna gezeten werd.
Toch leek het erop dat het er nog voornamelijk om ging een goede strategische plek te vinden voor de bronstkuil.
In ieder geval waren er behoorlijk veel onrustige herten in het gebied, maar de hindes ontbraken nog. 

Op 14 oktober ben ik weer teruggegaan en merkte ik dat het feest in volle gang was.
Overal klonk geburl, het aantal bronstkuilen was toegenomen.
Het was veel onrustiger dan een kleine week eerder.
Herten liepen soms een stuk achter elkaar, alsof een van de twee werd begeleid tot een plek buiten het territorium.
Als de ander dat niet wilde moest er gevochten worden.
Dat gebeurde dan ook regelmatig.
Het ene gevecht was nog niet afgelopen of het volgende begon al.
Van eventuele toeschouwers trokken ze zich niets aan.
Vanuit een duinpan zag ik dit hert achter de top tevoorschijn komen.
Door krachtig te burlen probeerde hij alle concurrenten te imponeren.
Een harem had hij echter nog niet ......
Een ander hert liep achter mij langs, op behoorlijk korte afstand.
Met ontzag werd naar het op de duinrand staande hert opgekeken.
Desondanks wilde hij laten merken dat ook met hem niet te spotten viel.
Hij koos er echter voor om zijn weg te vervolgen en het niet op een duel aan te laten komen.
Hindes en kalfjes waren nu wel aanwezig, maar vooral op veilige afstand.
Hindes moesten uiteraard oppassen dat ze zich niet op voor hen riskant terrein zouden begeven
 als ze nog niet in de juiste stemming waren. 
Ze zouden zeker belaagd worden door herten die opgewonden waren door hormonen die door hun aderen gierden. 
Geburl en het geluid van op elkaar stotende geweien kwam van alle kanten op mij af.
In de verte zag ik herten die hun tegenstander soms over meer dan honderd meter met grote snelheid achtervolgden, 
nadat ze eerst hun krachten hadden gemeten.
Vlakbij mij kwam een tweetal aanlopen, dat elkaar vanuit de ooghoeken nauwlettend observeerde.
De staredown werd nog wat intenser waarbij de koppen dichterbij elkaar kwamen.
Het onvermijdelijke volgde.
Amusant hierbij dat ze vaak synchroon zwaaiden met hun fluiten.
Het werd helaas een gevecht van niks.
Er werd wat met de geweien tegen elkaar geduwd, maar van enige passie was nauwelijks sprake.
Even later liepen ze samen weg en gingen ze vlak naast elkaar staan grazen!
Wisten ze al wat ze aan elkaar hadden?
Probeer deze herten maar eens te doorgronden. 
Hoe meer een bronstkuil aan de buitenkant van de kern van het bronstterrein (het lek) ligt, 
hoe lager het hert in de hiërarchie staat.
Om een betere plek te veroveren moet er gevochten worden.
Dit hert had in ieder geval een goed uitzicht over het gebied, tamelijk dicht bij het midden.
Wellicht staat hij zijn mannetje wel, maar had hij even behoefte aan een pauze.
Heel anders was het gedrag van dit hert.
Enigszins opgewonden kwam het op een drafje in mijn richting gelopen.
Ik zat op de grond, maar het leek er toch op dat hij de situatie niet vertrouwde.
Stond er misschien een ander hert een stuk achter mij?
Ik kan mij hoe dan ook niet voorstellen dat hij mij als een bedreiging zag.
Ik hem ook niet trouwens.
Hij besloot eens krachtig te burlen, alsof hij wilde zeggen:
 "Daar heb je niet van terug!"
En nogmaals.
Hij verdiende het om wat hindes om zich heen te verzamelen, maar zo ver was het nog niet.

Een ander hert was dat wel gelukt, maar hij moest behoorlijk zijn best doen om de dames bij elkaar te houden,
 zodat de concurrentie niet zou kunnen toeslaan.
Hij vertrouwde zijn hindes duidelijk niet.
Voor mij werd het tijd voor een koffiepauze.
Ik koos daarom een plek met een goed uitzicht op een open stuk terrein, 
waarbij ik natuurlijk hoopte op een gevecht vlak voor mijn neus.
Tot mijn verbazing kwam er een hert aangeslenterd dat - na even wat mos wegkrabben - op een meter of 15 voor mij ging liggen.
Hij keerde mij geen blik waardig, of - wat ik nauwelijks kan geloven - had mij misschien niet eens gezien.
Als je toch al de enige toeschouwer bent en blijkbaar geaccepteerd wordt als je je maar rustig en niet opdringerig gedraagt, dan is dat toch wel een euforisch moment.
Nadat ik mij na de pauze voorzichtig teruggetrokken had zag ik zowaar een groep van 20-30 hindes,
 die zich buiten het oog van de herten in een lager gelegen gedeelte min of meer schuil hielden.
Hun tijd zou ongetwijfeld nog komen.
Gevochten werd er nog steeds.
Ik heb geen idee hoeveel keer ik dat die ochtend heb gezien.
De tijd vloog, de uren gingen snel voorbij.
De dreigende blik van het hert maakte duidelijk 
dat hij niet gediend was van de aanwezigheid van het op de voorgrond liggende hert.
Ik had hem met het achter hem staande hert al aan zien komen, steeds even met elkaar bakkeleiend.
Natuurlijk moest hij even krachtig burlen toen hij de ander had weggejaagd.
Er ontbrak echter nog iets.

De hinde moest veroverd worden, want ze hoorde nog niet bij een van de grote herten.
Als ze wel gevoelig zou worden voor de avances van een hert dat haar beviel, moest haar kalf maar even de andere kant op kijken of zichzelf vermaken.
Maar misschien mocht het wel blijven om zo aanschouwelijke voorlichting te krijgen.

Voor deze hinde was het grote moment nog niet gekomen (of wellicht al achter de rug).
Een andere hinde was er echter helemaal klaar voor:

Het moment suprême kreeg ik uiteindelijk toch nog te zien.
Het plaatshert dat de beste plek had veroverd kreeg waar het hem om te doen was.
In een wip werd zijn DNA overgedragen.
Hij liet het niet bij één dekking.
Hier is te zien dat zij er genoeg van kreeg en hij met zijn voorpoten in de lucht hing. 
Hij kon direct aan het werk om de andere dames van zijn harem weer bij elkaar te krijgen.
Even rustig nagenieten was er niet bij.

Het was voor mij de ultieme afronding van de bronst van 2021.

16 opmerkingen:

  1. Kees wat heb je er een prachtige reportage van weten te maken wat een geweldige foto,s en wat een heerlijk verslag het is puur genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Het is een fantastisch verslag. En een natuurfilm voor je neus. Wat een sensatie zal het geweest zijn om allemaal mee te maken. Ook dat hert dat recht op je af kwam,.pfft en zulke mooie sfeerplaten maken, Best wel jaloersmakend!😅!
    Ik heb er van genoten!
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie serie kon je maken Kees.
    Prachtig om te zien en te lezen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Great images.Love it!!!...Have a nice week Kees...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.

    Fantastisch.
    Wat een prachtige foto's heb je gemaakt.
    Wat kon je mooi dichtbij komen.
    En mooi dat je de paring ook nog vast hebt kunnen leggen.
    Top serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees
    je hebt mooie beelden van de bronst zelfs een dekking dat zie je niet veel erg mooi,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    da weiss man nicht wo man als erstes Fotografieren soll, so viele Hirsche in voller Aktion, ein besonderer Tag in der AWD super Fotos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo hé, jij was precies op het juiste moment op de juiste plek!
    Het ene na het andere gevecht kunnen zien; en niet gestoord door andere fotografen. Wat een belevenis. Met ook nog een passende afsluiter.
    Topreportage heb je ervan gemaakt, waar ik dan ook weer volop van genoten heb.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat een fantastische foto's. Het is een waar spektakel met al die hitsige mannen.
    Foto 11 vind ik erg mooi zo vanuit dat lage standpunt. Super tof!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Een prachtige weergave van de damhertenbronst, de twee dagen die je eraan besteed hebt hebben hun vruchten afgeworpen. De foto's dragen allemaal bij aan het totale verhaal van de bronst, maar ik vind de tweede foto van het hert op de heuvel in de mist wel iets speciaals hebben. Het lijkt me overigens best indrukwekkend als er enkele van die grote jongens met hun kapitale geweien zo dicht bij je in de buurt komen, ze zullen je maar aanzien voor een hinde, haha. Je gebruikt ook aardig wat vakjargon over de damherten, van die fluit had ik nog nooit gehoord. Mooie complete serie met de foto's van de dekking als fraaie afsluiters.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Nou jij hebt je hart op kunnen halen dit jaar zeg. Het is deze keer wel een hele uitgebreide en vooral complete serie. Mooi de foto van het hert in de mist, maar ook het hert op de duinpan (nummer 11). Je bent enorm verwend met al die gevechten. Het is altijd een beetje jammer dat het op foto's niet zo goed overkomt. Je mist de power die je wel meekrijgt wanneer je er live bij bent. Geweldig dat je de dekking zo goed in beeld hebt kunnen krijgen. Dat is toch wel iets dat je niet zo vaak te zien krijgt.
    Geweldige serie van de bronst.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ha die Kees, wat heb je die scenes prachtig in beeld gebracht. Het is net een documentaire.
    Schitterend al die verschillende fases. Weer een spektakel blog vol emotie en spanning. Verder erg kleurrijk. Ik heb gepassioneerd naar je blog gekeken en gelezen. Bravo!
    Groetjes
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Kees,

    Wat een schitterende, complete serie foto's van de Damhertenbronst. Top dat je ook de paring hebt kunnen fotograferen. De foto van het hert op de duintop in de mist, is super. Het heeft iets mysterieus; helemaal als je er dan ook het burlen bij hoort.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi bronstverslag met de bekende foto's: Burlen, vlaggen, vechten.....die kon ik zelf ook afstrepen. Maar de dekking....na ruim 10 jaar fotograferen tijdens de bronst is mij dat nog niet gelukt, en jij hebt het....mooi moment. het burlende hert op de mistige heuvel vind ik een prachtig sfeerplaatje.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Geweldige belevenis Kees. Ik kwam dit jaar wel thuis met een aantal aardige portretjes, maar kreeg weinig mee van de echte bronst. Jij was op het goede moment op de goede plek. Knap!

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen