woensdag 23 februari 2022

AWD - Wintermaanden

De maanden november t/m februari hebben mij minder winterbeelden opgeleverd dan ik gehoopt had.
Ik laat hier de mooiste beelden zien, 
waarbij zal opvallen dat veel gebruikelijke wintergasten maar mondjesmaat zullen voorkomen. 
Wilde zwanen waren gelukkig een welkome uitzondering.
Waarneming.nl stelt overigens voor de landende zwaan de naam kleine zwaan (Cygnus columbianus bewickii) voor.


 NOVEMBER
Grote zaagbekken (Mergus merganser) heb ik deze maand regelmatig gezien,
maar de vrouwtjes kreeg ik makkelijker in beeld zoals ik wilde dan de mannetjes.
Naar een verklaring kan ik alleen maar gissen.
Brilduikers (Bucephla clangula) bleven meer op afstand dan ik gewend was.
Dit mannetje leverde de beste plaat op.
Een tamelijk jonge fuut (Podiceps cristatus) had een vis te pakken, die door een van zijn ouders was gebracht.
Het bleef niet bij één vis.
Je zou zeggen dat de jonge vogel groot genoeg was om zelf te kunnen vissen.
Ze kunnen behoorlijk gemakzuchtig zijn.
Terwijl de oudere fuut goedkeurend toekeek werkte de jonge fuut ook deze vangst vlot weg. 

Onvermoeibaar werd er gevist en gevoerd.
Ik vond het opmerkelijk dat dit nog in november gebeurde.
Er waren overigens wel meerdere jonge futen. 

Zelfs het water vertoont een visgraatpatroon (met een beetje fantasie).

Blauwe reigers (Ardea cinerea) horen bij de vaste bewoners van het duingebied.
Ze hebben inmiddels gezelschap gekregen van de wat schuwere grote zilverreigers.
Je ziet hier meer takken dan een vogel, maar daar is een reden voor.
Een kuifmees (Lophophanes cristatus) zie ik namelijk maar zelden in de AWD.
Een waarnemingsplaatje heeft hij daarmee wel verdiend.
De familie krakeend (Mareca streperazie je hier het hele jaar door, 
volgens mij in de wintermaanden wat meer dan in andere seizoenen.
Ze was niet alleen, haar partner was niet ver uit de buurt.
Een damhert (Dama dama) fotografeer ik in de wintermaanden maar zelden.
Dit jonge dier stond mij echter van dichtbij te bekijken, terwijl ik ergens anders mee bezig was.
Daar ben ik wel gevoelig voor.


DECEMBER
December leverde mij maar weinig interessante platen op.
Deze buizerd (Buteo buteo) verraste ik in de vlucht.
Van wilde zwanen (Cygnus cygnus) heb ik nog veel meer platen gemaakt, maar in 2022 volgden er nog meer.
Ik moest daarom kiezen.


2022 (JANUARI)
Toeval of niet, ook in januari kwam ik een grote zaagbek vrouwtje tegen dat ik in de ochtendzon mooi in beeld kreeg.
Zaagbekken heb ik bij mij in de buurt genoeg gezien, maar niet altijd onder mooie omstandigheden.
Roodborstjes (Erithacus rubeculahoren bij de vogels,
 die ik in het duingebied en bij ons in de tuin regelmatig heb gezien.
Volgens mij allemaal wintergasten.
Heel voorzichtig, voetje voor voetje, stak deze blauwe reiger het pad over.
Wilde zwanen domineerden mijn waarnemingen in januari.
Hier trof ik op een januarimorgen een zestal dat zich ontspande aan de oever van een van de kanalen.
Er stond er een op wacht.
De kust was veilig, hij/zij kon zich ontspannen.
Voor mij zijn de wintermaanden niet compleet als er geen wilde zwanen in de AWD hebben overwinterd.
Van een stukje zwemmen houden ze meestal wel, bijvoorbeeld iets verder bij die nieuwsgierige bezoeker vandaan.
Het verschil tussen volwassen en juveniele vogels is nog duidelijk te zien.
Op een andere dag zag ik op een wat grotere afstand een aantal wilde zwanen die nieuwsgierig en op hun hoede een tweetal knobbelzwanen in de gaten hielden.
Het is goed te zien hoe de knobbelzwaan gevolgd werd.
Toen de knobbelzwaan geen gevaar bleek op  te leveren zwom het gezelschap weg.
Er bleek nog genoeg te zien.
De stemming zat er namelijk bij enkele soortgenoten goed in.
Baltsgedrag in januari was nieuw voor mij, 
net als voor andere waarnemers die het in die periode in hetzelfde gebied ook hadden gezien.
Opnieuw was het gezin zeer belangstellend en voor de jeugd was het waarschijnlijk nieuw.
Een aantal dagen later zagen we tijdens een wandeling nog maar een paar wilde zwanen.
Een ervan vloog in onze richting en aan ons voorbij.
Het leverde mij het laatste beeld op van een wilde zwaan in januari.
In februari heb ik in de AWD geen interessante waarnemingen gedaan,
mede door het grote aantal winderige en regenachtige dagen.

Al met al is het een lang bericht geworden, maar voor een overzicht van een viertal maanden mag dat wel een keer.

16 opmerkingen:

  1. The Whooper Swans were no doubt the highlight, Kees, but you had many other interesting birds too and your photographs capture them well. It's a bit of a puzzle why a male Merganser never came to visit the female, but nature is always filled with more questions than answers. Spring is almost here so many more species will soon be in nature's portrait studio waiting for you to go and take their picture.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk Kees om zo met je mee te lopen door de wintermaanden dit is genieten vanuit de stoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vooral de jonge fuut vind ik heel mooi. En het roodborstje natuurlijk :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.
    Toch wel 'n aardige groep in de AWD. en staan er mooi op gelukkig sronden ze met hun kop jou kant op.Binnenkort hebben ze weer 'n lange vlucht en hopelijk overleven xe het. Leuk die Fuut met vis, Zaagbek en Brilduiker heb ik nog dit jaar niet gezien (slecht weer) om met de fiets weg te gaan. Kuifmees komt bij mij niet voor, Roodborst altijd mooi om tegen te komen.Ze zeggen dat we mooi weer krijgen en 'n hele mooie serie.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    tja, het was een prutwinter, maar je hebt wel een heel mooie serie van de wilde zwanen kunnen maken. Topper is de afsluitende wegvliegende zwaan. Ook het vliegbeeld van de blauwe reiger vind ik top. En ook wel bijzonder die jonge fuutjes in de winter.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees
    die Wintermonate sind fototechnisch nicht die besten, hier bei uns kaum schöne Motive, aber du hast es gut eingefangen, die Schwäne und der Damhirsch...Voll unter Kontrolle....
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Magnificent selection of photos, I especially liked the first one, it's fantastic.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees, altijd leuk om het gedrag vast te leggen. In dit geval het volgen van de Knobbelzwaan en het baltsgedrag! Grote zaagbekken en Brilduikers kom je niet elke dag tegen! Mooi vastgelegd. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Kees,

    Wederom had ik voorgenomen om een keertje de AWD te bezoeken in de winter, maar door drukte op het werk en gebrek aan behoorlijk weer, is het er weer niet van gekomen. Het is net even te ver weg voor een flitsbezoek. Die wilde zwanen zijn toch wel een mooie publiekstrekker. Hele gave vogels en ook zo leuk dat ze met het hele gezin bij elkaar blijven. Mooie platen daarvan. De zaagbekken heb je ook lekker te pakken. Ik heb vanochtend mijn plekje aan de waterkant gereed gemaakt en hoop dar donderdag en vrijdagochtend ook een kans te krijgen op de grote zaagbek en dan uiteraard het liefst een mannetje. Maar als ik een vrouwtje net zo dichtbij kan krijgen als jij, dan teken ik daar alvast voor. Nog een klein maandje kansen op wintergasten en dan is het weer negen maanden wchten. Gelukkig staan de grutto's weer te trappelen.
    Misschien leuk om samen een keetje Gruttoland te bezoeken in het voorjaar?

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees,
    Prachtig overzicht hoor! En ook weer geweldig omschreven.
    Je damhert zo close-up vind ik echt ontroerend. De zaagbekvrouwen heel mooi vooral de laatste. Je boft met zoveel wilde zwanen, echt geweldig en super geplaat. Mooi de zwanen in vlucht. De roepende reiger in vlucht vind ik echt er hele knappe plaat en waar hij voorzichtig oversteekt erg leuk. De bedelende fuut die nog gevoerd wordt, gaaf. Wat kunnen ze dat lang volhouden. De adulte fuut mét vis in het visgratenwater is ook al een prachtige foto. En leuk dat je zomaar een kuifmeesje tegenkwam en wel zo dichtbij dat je er een foto van kon maken. (Ik weet dat je nog wat in petto hebt over de soort;-)
    Een mooi overzicht van hele leuke zwerftochtjes door je geliefde AWD.
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Ik kan nauwelijks reageren aan de hand van de tekst die je in het blog meegegeven hebt. Het is n.l. allemaal heel krom Nederlands dat jij zeker zo niet hebt opgenomen. Er gaat iets niet goed, ik krijg bovenaan het blog een melding om het Duits altijd te vertalen, terwijl de tekst ook niet in het Duits is.
    Dan maar reageren alleen op basis van de foto's. Mooie wintermaanden had je in de AWD met de wilde zwanen in de hoofdrol. Dat is daar blijkbaar zo'n beetje elke winter een vaste traktatie samen met de grote zaagbekken. Prachtig ook de fuut met die baars en de buizerd heb je lekker scherp in de vlucht gepakt. Maar, zoals gezegd de wilde zwanen pakken de hoofdrol en vooral de interactie die je ziet bij de familietafereeltjes zijn prachtig om te zien.
    Ben benieuwd of meer volgers hebben gereageerd op die vreemde tekst, ik heb van alles geprobeerd, maar krijg niet de juiste versie.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Ad,
      Wat vreemd dat je dit zo ervaren hebt. Ik heb van niemandklachten gehad. Ik heb het ook op mijn mobiel bekeken en ik zie niets vreemd. Ik hoop dat het eenmalig is. Bekijk het morgen nogmaals. Alle reacties kan ik ook zonder problemen lezen.
      Groet, Kees

      Verwijderen
    2. Hoi Kees,

      Zojuist je blog nogmaals bekeken en ik zie niks vreemds meer, alle teksten zijn weer oké. Snap ook niet hoe zoiets nou komt, maar gelukkig is het eenmalig gebleken. Krijg nu ook niet meer die melding van Duitse vertaling boven in beeld.

      Groeten,
      Ad

      Verwijderen
  12. Hoi Kees
    dit is weer een mooi moment in de AWD met veel variatie erg mooi

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, helaas ook jou valt het op dat er minder vogels te zien in de winter. Ook in de regio waar ik rondstruin. Meer mensen is dit opgevallen. Het is zorgelijk. Wat je in de afgelopen wintermaanden hebt gezien heb je fraai kunnen vastleggen. De wilde zwanen zijn (ook) voor mij een hoogtepunt om waar te nemen. Leuk te zien dat er juveniels bij zaten. Dat geeft hoop voor de toekomst.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je serie van de zwanen vind ik echt prachtig om te zien. Ik heb dit jaar (of eigenlijk deze winter) nog geen wilde zwaan gezien helaas. Ik weet dat ze in de AWD zitten en je serie foto's is dan ook een lust voor het oog. Een kuifmees in de AWD!! Dat is inderdaad uitzonderlijk maar mss komen er wel meer nu :-)
    De zaagbekken zijn ook altijd leuk om tegen te komen en een vliegende buizerd ook.
    Knap gefotografeerd.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen