zondag 13 februari 2022

Siberische grondeekhoorns


Zoals velen voor mij heb ik tijdens een vakantie in Brabant met mijn vrouw de Siberische grondeekhoorntjes in Tilburg opgezocht.
Het kostte niet veel moeite om ze te vinden, maar het was lastiger ze op de plaat te krijgen omdat ze erg beweeglijk zijn.
Ze lijken veel op Indische palmeekhoorns (Funambulus palmarum) die ik jaren geleden tijdens een vakantie in Noord-India heb gezien.
Indische palmeekhoorns komen ook in Sri Lanka voor.
In Nederland blijken de Siberische grondeekhoorns zich prima thuis te voelen.
Hoe ze hier terecht gekomen zijn ga ik hier niet uitleggen.
Er is al genoeg over geschreven en er is genoeg informatie over te vinden op internet.
De herfst is een geweldige maar tegelijkertijd drukke tijd voor ze want er is veel te vinden wat ze als wintervoorraad kunnen opslaan.
Vanzelfsprekend zitten ze niet altijd op de plaats waar je ze bij voorkeur wilt zien, maar zo gaat dat nu eenmaal.
Als ze een eikel gevonden hebben moet die ook begraven worden.
De eekhoorn verdwijnt bijna voor de helft in de grond om de eikel goed weg te stoppen.
En dan maar hopen dat een concurrent niet heeft staan gluren en de buit weer opgraaft.
Een echt herfstplaatje.
Jammer dat de eekhoorns vaak op schaduwrijke plekjes naar voedsel zochten.
Op zoek naar een nieuwe eikel.
Ook al was het een druk wandelbos, met fotograferen had ik daar geen last van.
Eekhoorntjes waren er genoeg te zien.
Hier heeft hij weer een eikel gevonden.
Wat verderop liet hij dat een stuk duidelijker zien.
Waarom zou hij even aan zijn staart ruiken?
Even de omgeving goed onderzoeken en vervolgens weer aan de slag.
Waarom zou hij een bek vol bladeren nemen?
Hier nogmaals, om te laten zien dat het echt alleen maar bladeren zijn.
Ze heten dan wel grondeekhoorns, maar in bomen klimmen doen ze ook.
Deze buitenkans kreeg ik kort voordat wij het bos weer verlieten.
Ook al zijn het exoten, het is begrijpelijk dat ook deze eekhoorntjes populair zijn.
Rode eekhoorns (Sciurus vulgaris) waren er ook, maar die bleven wat meer op afstand.

16 opmerkingen:

  1. Hoi Kees, daar kan je van genieten van dat beestje en ze zijn leuk om te fotograferen, die foto dat hij tussen de bladeren duikt vind ik wel gaaf.
    Ben in 2019 geweest en heb wat voer zoals pinda's neer gelegt en vet op 'n boom gasmeerd zodat ook andere vogels komen zoals de Boomklever.
    Maar je hebt er 'n mooie serie van gemaakt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Dit is een leuk en mooi Eekhoorntje.
    Je hebt ze prachtig op de foto gekregen.
    Mooie serie.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Kees, Cool animal you've watched here. Great series and it is fascinating that they hide the food
    and find again (?) later on....if not a friend or competitor have found it first :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I can't help but think that if all rodents had grey stripes they would be considered equally adorable. People here love chipmunks but shudder at the thought of a mouse, and don't even mention a rat!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees, je hebt een mooie serie kunnen maken van deze schattige beestjes. Het valt me nu op hoe klein ze zijn als je hem met die eikel in zijn pootjes ziet, wat een kleine beestjes. Je hebt ze toch op sommige heel mooie plekken kunnen fotograferen dat ze er echt mooi en helemaal opstaan. Ook dat begraven onder de bladeren is koddig, je zult je denk ik erg geamuseerd hebben.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alleen al ze zien en observeren is al feest laat staan als je dan ook nog met zulke prachtige foto,s thuis kunt komen Dit is weer een prachtdag geweest Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Kees,
    wat een heerlijke serie heb je kunnen maken van deze leuke kleine eekhoorns. Lijkt me inderdaad al een plezier om ze te observeren en in dat bos krijg je daar blijkbaar goed de gelegenheid voor. Wil daar toch ook nog eens naartoe.
    Maar nu heb ik genoten van jouw mooie foto's.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe Kees,

    Maar weer even opnieuw, ik had al een vrij uitgebreide reactie ingetypt toen nog even een foto groot wilde terugkijken en dan is de tekst daarna helaas weg. Het is me al eens vaker gebeurd, kennelijk toch een bug in jouw blog die misschien iets te maken heeft dat diastrook in jouw blog ook niet werkt.
    Maar allee opnieuw. Mooie serie heb je gemaakt van deze leuke diertjes. Ik weet dat ze daar zitten en het is niet eens zo heel ver hier vandaan. Ieder jaar neem ik me voor om er ook eens naar toe te gaan maar het is er nog steeds niet van gekomen. Moet er dit voorjaar toch maar eens van komen.
    Ik zal je niks nieuws vertellen als ik zeg dat ik de foto's met de rustige achtergrond de mooiste vind. Maar ja, dat heb je natuurlijk niet voor het zeggen met zulke beweeglijke diertjes. Wat verder opvalt is dat de foto's 4, 5 en 6 veel koelere kleuren hebben. Had je daar de witbalans anders ingesteld? Ik vind dat overigens wel mooi, zonder der anderen tekort te doen. Wellicht heeft dat happen naar bladeren iets te maken met het maken van een slaapnest. Ik heb hier enkele rode eekhoorns in mijn tuin en zie dat ze ook volop in de weer zijn met sjouwen van mos in een boom, maar de volgende dag gaan ze daarin niet weer terug. Mooie platen Kees, die mij aanzetten om daar ook eens gaan te kijken.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig hè, deze beestjes. Fotogeniek, schattig en goed te benaderen; wat wil de fotograaf nog meer...

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    De eerste foto en de eekhoorns op een boomstammetje vind ik het mooist, vanwege de rust en ruimte. Maar de foto's waar de eekhoorn op de grond scharrelt met noot en tussen de paddenstoeltjes zijn ook prachtig. Mooi die vergelijkende plaat van je Indische palmeekhoorn.
    Ik heb er weer van genoten.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hai Kees,

    Een uitje dat nog steeds op mijn lijstje staat, maar het komt er eigenlijk nooit van. Wanneer ik een keer in de buurt ben ivm een korte vakantie, dan vergeet ik altijd dat ze in de buurt zitten. Een hele mooie serie heb je kunnen maken en vooral de plaen met de rustige achtergronden zijn heel fraai. Altijd lastig om in een bos en met dit soort bewegelijke diertjes de juiste omstandigheden te krijgen om zulke foto's te maken. Gaan ze een keertje op de juiste plek zitten, dan zijn ze weer weg voordat je af hebt kunnen drukken. Trouwens een gave foto waarbij de eekhoorn aan zijn staart ruikt. Precies op de juiste plek. Aankomende herfst moet ik daar toch maar eens langs gaan en dan hopen dat ik ze net zo lekker kan vastleggen als jij gedaan hebt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, wat een prachtig diertje deze Siberische grondeekhoorn. Fotogeniek zijn ze ook en je hebt er prachtige foto's van kunnen maken.
    Erg leuk.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie serie van deze leuke kleine beestjes. Ze zijn inderdaad heel snel maar als ze dan even gaan zitten op een mooie plek kun je ze goed fotograferen, jouw laatste foto en die waar hij aan zijn staart ruikt zijn daar mooie voorbeelden van. Ik hoop er binnenkort weer heen te gaan, als ze uit winterslaap zijn.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees
    da musst Du schnell mit der Kamerea sein, so flink wie diese kleinen sind, da kann man nicht lange überlegen welchen Hintergrund man wählt.
    schöne Serie
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hi Kees,
    Wat een mooie tekening hebben deze eekhoorntjes. Super dat je ze zo hebt kunnen fotograferen, al dan niet op de plek waar jij ze graag gehad had willen hebben. De foto van de eekhoorn die aan zijn staart ruikt en de foto van de eekhoorn die op de tak uitrust voordat hij nogmaals in de weer gaat met de nootjes, vind ik het allermooiste.

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    om deze leuke diertjes te fotograferen staat al heel lang op mijn verlanglijstje maar het is er nog steeds niet van gekomen. Geweldig leuk om te zien en ik had maar wat graag naast je gestaan toen je deze leuke grond eekhoorntjes kon fotograferen. Echt schitterend om te zien. Je zegt dat ze lastig te fotograferen te zijn maar ze wekte bij jou aardig mee zo te zien ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen