donderdag 9 juni 2022

Gruttoland, een aangename verrassing

Op 2 mei ben ik met  René Smits naar Gruttoland geweest, 
zoals een aantal van jullie ook al op zijn blog heeft kunnen lezen. 
Om ongeveer 04.15 uur ging ik op weg, met als doel om tegen 6 uur bij Gruttoland te arriveren.
Doordat het in Noord Nederland in de vroege ochtend nogal mistig was duurde het wat langer dan ik had verwacht 
voordat ik het terrein bereikte. 
Ook ter plekke speelde de mist een rol bij het vinden van de juiste parkeerplaats en hut, 
waardoor ik iets later in de hut arriveerde dan gepland. 
Daar trof ik René, die ik na zeker een jaar of 5-6 weer eens ontmoette.
Door de mist en de opkomende zon ontstond een bijzondere, welhaast magische  sfeer, 
waarvan ik hier enkele beelden laat zien.
Het is voor mij natuurlijk een flinke opgave om geen beelden te laten zien die min of meer hetzelfde zijn als die van René.
De kleurverschillen waren fascinerend, er hing een betoverende serene sfeer.
Ik laat het nu bij deze beelden van kluten (Recurvirostra avosetta).
Later zal ik er wel meer van laten zien, met onder andere beelden van paringen.
De vogel die van mij nu de meeste aandacht krijgt is de grutto (Limosa limosa).
Je zou bijna zeggen, uiteraard, want we waren hier in GRUTTOLAND.
Gelukkig was de vogel te zien aan de kant van de hut waar het ochtendlicht mooi op de vogel viel.
Het opvliegen en even later weer landen leverden mij een aantal schitterende beelden op,
 waarvan ik hier de mooiste zal laten zien.
Het is weer eens iets anders dan een grutto op een paal.
Deze houding doet mij nog steeds denken aan een turner,
 die na zijn oefening aan het rek zijn afsprong doet met zijn armen gespreid.
Bijna geland.
De foto waarmee ik deze keer begonnen ben geeft het beeld van de touch-down. 
Met enige fantasie zou je daarbij zelfs aan een balletdanser kunnen denken.
Even een stukje lopen,  ...........
......... klaar maken om weer op te vliegen.............
....... en het luchtruim in.
Natuurlijk is het jammer dat je de kop niet goed kan zien, maar desondanks vind ik het een mooie actiefoto.
Alle platen van de grutto zijn gemaakt van 07.00 tot 07.02 uur.
Deze plaat is gemaakt tegen 9 uur.
Het verschil in licht is dan al enorm.
Rond half 10 streek een flinke groep kemphanen (Calidris pugnax) aan dezelfde kant van de hut neer in het water.
Kemphanen en kluten zorgden deze dag voor veel spektakel en daardoor voor heel veel fraaie beelden.
Je keek echt je ogen uit.
De mannetjes waren al helemaal in de voorjaarsstemming, waarbij ze hun opvallende verentooi lieten zien.
Ik laat ook van deze vogels nu maar weinig zien, ze verdienen meer aandacht en ruimte dan ik deze keer voor ze heb.
En dan waren er nog bergeenden (Tadorna tadorna), een prachtig gekleurde eendensoort.
Er heerste af en toe flinke onderlinge rivaliteit.
Ze deden ons een plezier door ook een keer dichtbij de hut voorbij te zwemmen.
De knobbel op de knalrode snavel is hét herkenningsmiddel van het mannetje.
De concurrentie werd goed in de gaten gehouden. 
De verschillen tussen de twee seksen zijn goed te zien.
Nog een laatste plaat van het kleurrijke mannetje.
De kemphanen bleven actief, de mannetjes waren erg onrustig en verdedigden een soort territorium.
Het is opvallend en opmerkelijk dat de mannetjes zo'n verschillend verenpak hebben in het voorjaar.
Deze kemphaan kwam op zijn gemak van de overkant door het water naar ons toe gewandeld en poseerde toen even aan de voor ons aantrekkelijkste kant van de hut.
Wat een feest was het om deze vogels ongestoord te kunnen bekijken.
Ik had ze in de vrije natuur nog nooit zo gezien.
Zoals gezegd kom ik er nog een keer op terug, als ik alles uitgezocht heb.
Het zal geen verrassing zijn dat ik met een enorme hoeveelheid foto's naar huis ging.
Toen ik op het punt stond om naar huis te gaan landde er nog een tureluur (Tringa totanus) vlakbij de hut.
De tureluur zorgde voor een passend einde van een topdag.
Ik ben René zeer erkentelijk dat hij mij voorstelde om samen een dag naar Gruttoland te gaan.
Het was voor 100% een schot in de roos.

Voor de variatie kom ik de volgende keer met iets heel anders:

15 opmerkingen:

  1. Kees wat een prachtige dag moet jij gehad hebben de Kluten en de Grutto.s in alle standen en variaties super de kleurrijke Bergeenden en de Kemphanen de Tureluur en het schattige Vosje je maakt mij wel heel nieuwsgierig naar je volgende blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hai Kees,

    Het was inderdaad een superdag. Het enige dat fotografisch gezien minder was, was dat het onbewolkt en zonnig was en daardoor hard licht. Tsja, als je iets moet reserveren heb je dat nou eenmaal niet in de hand. Maar het was zeker genieten en wat hadden we een geluk dat we precies op die dag een plekje wisten te bemachtigen. Zoveel kemphanen in prachtkleed en parende kluten zullen we niet vaak meer tegenkomen. Net als jij heb ik genoten en met het bekijken van jouw serie komen de beelden bij mij ook weer opborrelen. Jammer dat het voor jou zo erg ver weg is. Het is wel grappig dat jij met zoveel beelden van de grutto en bergeend komt, want die heb ik maar heel sporadisch gefotografeerd. Ik heb eigenlijk alleen maar aandacht gehad voor de kemphanen en kluten. In mijn derde deel ga ik het vwb de grutto's wel goed maken overigens. Het was een hele gezellige dag en ik ben blij dat het jou zo goed bevallen was. Jij moet altijd maar afwachten wanneer je iemand ergens mee naartoe neemt en vaak valt het dan een beetje tegen. Ik ben zeer benieuwd naar jouw foto's van de kemphanen, maar zeker ook naar de serie van de jonge vosjes. Gave foto.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Kees,
    van de blogs van René had ik natuurlijk al begrepen wat voor superdag jullie in die hut beleefd hebben.
    Het leuke is, dat ook al zaten jullie naast elkaar, jij hier toch weer heel andere beelden laat zien. Je startserie van de dansende of turnende grutto is top. Bijzonder beelden én heel mooi.
    Ook de twee foto's van de tureluur, met zijn prachtige rode poten, zijn prachtig. En de rest is ook al zo mooi. Prachtig blog. Kan me voorstellen dat je nog even bezig bent met het uitzoeken/bewerken van alle foto's.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. The shorebird shots are exceptional, Kees. I am quite sure that some of these birds would be quite at home in a corps de ballet!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooie plek, en zoveel vogels. Heet het daar echt gruttoland? In ieder geval heb je veel grutto's gezien. De eerste foto's in het ochtendlicht met de mist vind ik prachtig (met de kluut). Ook verder in je blog heb je de vogels er prachtig op staan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees.
    Mooie opnames van de Grutto de eerste met met mist en zonopkomst maak je ook niet elke dag mee. Ook de Kemphanen in zomerkleed staan er zeer goed ook de Bergeenden en Tureluurs.
    Dan heb je wel van 'n geslaagde dag waar je blij om mag zijn.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees,

    Jullie hebben daar samen inderdaad een topdag beleefd. Prachtige platen hield je eraan over. Mooie houdingen van de grutto, daar waar hij jou doet denken aan een turner ging mijn fantasie gelijk op de loop met een trampolinespringer. Mooie beelden ook van de kemphaan, die mannen zijn inderdaad prachtig in zomerkleed en als ze dan ook nog een beetje dichtbij willen komen dan kun je scoren. Je tweede en derde foto in het eerste ochtendlicht zijn ook schitterend. Jammer voor mij dat het zo ver weg is vanaf het zuiden, maar ik hou het zeker in beraad als ik daar in de buurt eens op vakantie ben.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Jullie hadden idd een topdag !
    Wat een schitterende sfeerplaten. En zo mooi die kemphanen in zomerkleed. De serie van de Grutto is super. Wat een elegante vogel. Wat een mooi licht. Ik kan me voorstellen dat je je in een magische wereld waande. De bergeenden zijn ook al prachtig. Ik verheug me op een deel twee.... Maar wat vosjes tussendoor is ook niet verkeerd.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi kees!!!... Beautiful set of birds and shots... The little fox is adorable... Happy weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige serie heb je hier Kees.
    Mooi al die verschillende soorten te zien.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    het was de moeite waart om zo vroeg op te staan het is dan ook een mooie serie,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Unas fotos extraordinarias, la luz es maravillosa. Enhorabuena Kees, saludos desde el norte de España.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gratuluję obserwacji. Bardzo dobre zdjęcia! Jestem zachwycona!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Kees
    dieser Tag wird noch in Erinnerung bleiben, und wie du schon geschrieben hast, die Sonne macht magisches Licht, wunderschöne Aufnahmen sind entstanden..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Extraordinary series of photos.
    The last one is different from the birds theme but I loved it because it is so lovely.

    BeantwoordenVerwijderen