zaterdag 8 april 2023

AWD - Februari 2023

 

De lente is inmiddels duidelijk begonnen en heeft mij al de nodige lentebeelden opgeleverd. 
Ik kies nu echter voor een terugblik op de afgelopen maand februari. 
Een bijzondere vogel in het duingebied was deze pijlstaart, die ik bijzonder genoeg vind om hiermee te beginnen.

Aan de kleuren is wel te zien dat ik deze dames brilduiker (Bucephala clangulabij opkomende zon ben tegengekomen.
Hetzelfde geldt voor deze dodaars (Tachybaptus ruficollis).
Ik vind dat niet alleen de dodaars er goed opstaat, maar ook dat het water voor een mooi effect zorgt  .
Hoe anders werden de kleuren toen het zonniger en helderder werd.
Ook met deze plaat ben ik heel tevreden, temeer omdat de dodaarsjes niet zo makkelijk goed in beeld te krijgen zijn.
Ze zitten vaak wat te ver weg en ze zijn zoals bekend ontzettend oplettend en schuw.
Niet veel later die morgen begon de lucht wat grijzer te worden, het leek wel of er mist in aantocht was.
De kleuren van deze slobeend (Spatula clypeata) zijn daardoor niet zo mooi als ze kunnen zijn, 
maar ik was al blij dat ik er weer een tweetal van tamelijk dichtbij zag.
Toen trok het helemaal dicht.
Op de achtergrond zie je normaal onder andere een bomenrij, maar nu was er een grijze muur.
Jammer van mijn plannen, maar dit was voor mij een niet voorziene tegenvaller na het zonnige begin van de dag.
Op de weg terug trok het toch nog een beetje open waardoor ik deze plaat van een blauwe reiger kon maken, 
die een visje verschalkt had.
Een nieuwe dag bood nieuwe kansen.
Een nieuwe zoektocht naar nonnetjes (Mergellus albellus) leverde om te beginnen dit beeld op.
Ze bleven buitengewoon op hun hoede.
Er was één mannetje, vergezeld door drie vrouwtjes.
Om het minste of geringste vliegen ze op.
Hier gaat het mannetje in de achtervolging.
Grote zaagbekken (Mergus merganser) waren op deze zonnige dag in lentestemming.
Onverdraagzaamheid hoort daarbij.
De mannetjes accepteerden geen concurrenten in de buurt van hun partner.
Dat leverde mooie beelden op.
Als je de mooie dagen kunt kiezen om op stap te gaan dan krijg je in ieder geval kleurrijke beelden, zoals bij deze dodaars.
Ik heb drie platen  van een dodaars laten zien en ze zijn alle drie heel verschillend.
De mooi gekleurde kringen in het water vond ik in dit geval een meerwaarde.
De slobeenden waren nog steeds in hetzelfde kanaal te vinden.
Nu de zon scheen waren de kleuren van dit mannetje een heel stuk fraaier en warmer.
De opvallende snavel is hierbij ook goed te zien.
In een naaldbomen bosje was een kleine bonte specht gezien.
Die vond ik niet maar een grote bonte specht (Dendrocopos majorwas wel van de partij en liet zich deze keer eens op een andere manier bewonderen.
Een pimpelmeesje (Cyanistes caeruleus) aan een rietstengel, mooi vrij.
Ik zie ze vaker in rietkragen, maar meestal teveel tussen de stengels om een mooie plaat te kunnen maken.
Tot mijn verrassing zag ik op 27 februari nog een wilde zwaan (Cygnus cygnus).
Deze zwaan zag ik echter op 13 februari, helemaal alleen.
De wilde zwaan werd echter verjaagd door een knobbelzwaan (Cygnus olor) mannetje dat zich voor zijn partner wilde bewijzen.
Het tweetal kwam aanvliegen, waarna het mannetje de aanval inzette.
De wilde zwaan had geen zin in een gevecht en ging er zo snel mogelijk vandoor,
de knobbelzwaan merkte even later dat hij alleen was.
Hij was van slag, maakte allerlei geluidjes om haar te roepen, 
zwom besluiteloos heen en weer, maar zij kwam niet opdagen.
Een heldendaad helemaal voor niets!
Uiteindelijk vloog hij weg, op zoek naar zijn partner die misschien wel in een ander kanaaltje op hem wachtte.
Welke grote zaagbek man kan deze uitnodiging weerstaan?
Als variant op een bekend liedje dacht ik onmiddellijk:
"Kom in mijn vleugels mijn liefste".
En daar was hij dan, nadat hij een mededinger had weggejaagd.
Het water was nog niet tot rust gekomen.
Hij was echter niet alleen, maar haar concurrentes hadden pech.
Hij viel voor haar.
De rust keerde terug.
Man en vrouw verzorgden toen uitgebreid hun toilet.
Of dit vertoon bij zijn toilet hoorde of dat hij in een goede bui was omdat zij hem had uitverkoren,
 laat ik maar in het midden.
Op waarneming.nl had ik gezien dat er een pijlstaart (Anas acuta) was gesignaleerd in het kanaal 
waar ook de nonnetjes zich ophielden.
Het was een bewolkte ochtend.
Het waaide bovendien behoorlijk (windkracht 5).
Ik had hem al snel gevonden, maar om er fatsoenlijke platen van te maken duurde toch nog enige tijd.
Hij verstopte zich vaak achter de struiken langs het water of hij zwom naar de andere oever, waardoor ik moest omlopen.
Dat herhaalde zich een paar keer.
De pijlstaarten en de andere watervogels die hem vergezelden moesten een flinke golfslag trotseren.
Als afsluiter van de maand februari heb ik gekozen voor deze nonnetjes.
Ze symboliseren als het ware het afscheid van de wintermaanden, hoewel er nog een paar koude nachten zouden volgen.

13 opmerkingen:

  1. A real waterfowl gallery, Kees, with different lighting giving an atmospheric quality to some of the pictures. Pintail is surely one of the most elegant of all ducks with wonderful lines and an elegance unsurpassed by others. We should look so good! All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    mit etwas Sonne sehen die Bilder und die Motive immer besser aus, aber die Natur hält auch Schatten und dunkle Bereiche bereit. Die Bilder auf dem Wasser sind sehr gut geworden, auch wenn keine Sonne gescheint hat.
    frohe Ostern
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de mist kan dan je programma in de war sturen maar levert wel mooie platen op verder was er niks te klagen een heerl;ijke serie .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijke foto's. De zaagbekken steleln voor mij de show. Mooie foto's. De dodaars zitten in grote getale Bij de Banken ik heb wel 8 paartjes geteld. Het zijn prachtige eendjes en ik vind het geluid dat ze maken echt bij de lente horen. De pijlstaart laat zich regelmatig zien bij ons en is een fantastische eendensoort. Prachtige kleuren en elegant. Die nonnetjes en brilduikers zie ik zeker niet elke dag. Mooie opname van die slobeenden. Jammer van de mist, maar ook in de mist kan je mooie foto's maken. Een mooi lenteblog Kees.
    Groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees.
    Je hebt meer gezien dan ik toen ik in de AWD. was toen was het tot half 12 mistig. De wintergasten zullen binnenkort ook weer vertrekken naar hun broedgebied. Brilduikers, Nonnetjes en Pijlstaarten heb ik dit jaar niet gezien en het is ook geen weer om erop uit te gaan met de fiets. Hoop in mei nog 'n keer naar de AWD. te gaan.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, mooie serie. Je laat heel duidelijk zien wat de invloed is van de weersomstandigheden. De belichting van de foto's is daardoor heel divers en dus de foto's ook. Mooi resultaat. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Fijne gevarieerde serie met allemaal mooie wintergasten. Ik snap dat je de nonnetjes er beter op wilt krijgen, maar dat is echt een lucky-shot zonder schuiltentje. Maar de rest is toch echt wel heel erg fraai hoor. Dodaarzen en brilduikers krijg je toch ook niet makkelijk zo op de foto. Daar mag je best content mee zijn. Beetje jammer altijd dat het water zo hard blauw wordt met zonlicht later op de dag. Dat met die gouden gloed is echt vele malen mooier. Zeker met vogels die ook ongeveer die kleur hebben. Die pijlstaart staart rt trouwens ook fijn op. Geen alledaagse soort, maar wel eentje die we steeds vaker zien.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Er was weer een hoop te zien in de maand februari in de AWD. Een mooi afscheid van al die wintergasten en je maakte er een prachtige reportage van. Pijlstaarten zie je niet zo vaak en ik zou er zeker ook voor teruggegaan zijn. Enkele jaren geleden trof ik er enkele in het Grevelingenmeer op weg naar de Brouwersdam. Daar blijf je dan wel even een half uurtje voor hangen. Je laat in dit blog heel mooi het verschil in licht zien gedurende verschillende tijdstippen van de dag. Echt een wereld van verschil als je alleen al naar die dodaars en slobeend kijkt. Prachtige achtergrond had je bij die grote bonte specht en een mooie houding bij die grote zaagbekvrouw. Als klapper nog "de vliegende non" mijn associatie bij je vliegende nonnetjes, haha. Zo'n mannetje staat al jaren op mijn verlanglijstje, hopelijk komt het er ooit eens van.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Laat ik beginnen met de nonnetjes in vlucht....dat heb ik nog nooit gepresteerd en zeker niet zo mooi scherp en herkenbaar. klasse! Dan de pijlstaart, wat een prachtige eend is dat toch en wat een foto's! Je boft met al die zaagbekken erg leuk al dat spektakel. Prachtig licht bij de dodaars. Het mistige landschap is ook mooi, hoewel het je plannen verstoorde. Het blauw/groen in de achtergrond bij de specht geeft een aparte sfeer en een aantrekkelijke plaat. Ook de pimpelmees komt mooi in beeld. Een reiger mét visje in de bek, fijne plaat. De topper van dit blog is wel het vrouwtje zaagbek met gespreide vleugels en dat schattige flirtende koppie! Verdient krijgt ze de hoofdprijs!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees, dit is weer even fijn met jou meekijken naar alle mooie vogels in de AWD.
    De foto's 2,3,4 en 5 achter elkaar zijn een mooi voorbeeld van de invloed van de weersomstandigheden op de foto's. Dat snelle opkomen van mist op een eerder zonnige dag is iets wat, denk ik, vooral langs de kust voorkomt. Dat valt dan tegen, zeker als je het niet had verwacht.
    Gelukkig kon je op andere dagen weer terugkomen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees
    mooie serie en lekker gevarieerd gaaf die pijlstaart eend veel gezien,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Kees, Great photos from your trip to AWD. In spite of the fog you got some great experiences with nice photos as well. Regards,
    Lasse, Sweden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Here you have got many different and beautiful pictures! Spring is a wonderful time!

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen