zondag 15 oktober 2023

Bronst 2023

4 Oktober, dierendag. 
Het kon niet anders, op deze dag moest het wel meezitten. 
De damhertenbronst, het jaarlijkse hoogtepunt voor vooral de mannelijke damherten.
Dit festijn staat altijd garant voor pittige duels, zoals op de eerste plaat al te zien is. 
Het duingebied inwandelend in de richting van de "arena" viel het al direct op dat er veel minder damherten te zien waren dan gebruikelijk.
Ze waren al tijdig vertrokken naar hun gebruikelijke bronstgebieden.
Het beeld veranderde snel toen ik verder liep. 
Af en toe lieten de herten zich al horen, hier en daar lag er een in zijn bronstkuil, er liep een aantal herten onrustig over het open veld en in de verte was zelfs al een gevecht te zien.
Op de juiste plek aangekomen werd ik overdonderd door het 'geburl" van de herten dat van alle kanten op mij af kwam.
Wat waren er weer veel herten hierheen gekomen.
Ik hoefde niet lang te wachten op activiteit. 
Dit tweetal daagde elkaar uit maar tot een gevecht kwam het nog niet.
Toen ik een geschikte plek had gevonden om de omgeving in de gaten te houden,
leek het erop dat ik ook zelf uitgedaagd werd. 
Dit hert kwam van een afstand aangelopen tot een meter of 20 voor mij, 
net of hij mij wilde imponeren en wellicht uitdagen.
Hij was niet onder de indruk van mij en zag dat ik geen concurrent was, 
waarna hij verder liep, af en toe knörrend.
Knörren, dat wil zeggen het burlen van damherten, blijf ik een woord vinden waar ik maar moeilijk aan kan wennen.
Vanuit mijn uitkijkplaats zag ik opnieuw een tweetal damherten dat elkaar de maat nam.
Zelfs vlak achter mij waren ze bezig. 
Hoe verschillend kan het uiterlijk van damherten zijn!
Even later kletsten de geweien op elkaar, 
maar de beelden ervan waren wat minder mooi dan andere die ik verderop zal later zien.
Eén van de herten had zijn bronstkuil op een zandvlakte gemaakt. 
Hij kon van daaruit alles prima zien. 
Bovendien liet hij zien dat liggend knörren ook prima gaat. 
Energiebesparing of gemakzucht?
Af en toe zag ik hindes en kalfjes. 
Een ervan stond mij even aan te kijken, maar ging er snel vandoor toen een flinke man even een keel opzette.
Hoewel het leek of ze belangstelling voor mij hadden maakte ik mij geen illusies.
Zij hadden vooral aandacht voor de meest aantrekkelijke mannen,
 zij beschouwden mij vermoedelijk als een ongewenste toeschouwer.
Het was weer verbluffend hoeveel herten hier ook dit jaar bijeen gekomen waren.
Honderd is een bescheiden schatting.
Knörren doen ze heel verschillend. 
Bij de een is het een diepe bastoon, 
bij een ander een vreemd reutelend geluid,  met alle variaties daartussen.
Zou dat ook nog een rol spelen bij de voorkeur van een hinde voor een partner?
Toen ik weer terugging zag ik dat een groep van zo'n 13-14 herten - 2 mannetjes, een aantal hinden en enkele kalfjes - mijn pad ging kruisen.
Ik kon ze stuk voor stuk of in groepjes vastleggen.
Dit tweetal viel op.
De achterste had blijkbaar al iets gezien wat ik tot dusverre gemist had.
Dit drietal vormde het besluit van een geslaagde dag.

Op 9 oktober ging ik voor een vervolg waarbij ik natuurlijk hoopte op spectaculaire beelden.
De herten stelden mij niet teleur.
Vrijwel direct nadat ik bij het lek, zoals de arena genoemd wordt, was aangekomen was er al een gevecht, 
waarbij de herten met hun krachten smeten.
Het bleek een voorproefje van een gevecht dat voor mij het hoogtepunt van de bronst werd.
Ik kon het heel goed volgen omdat het zich in het zanderige duin afspeelde en ik een vrij uitzicht had.
Nadat ze elkaar uit hun ooghoeken een tijdje scherp in de gaten hadden gehouden barstte het geweld plotseling los.
Fascinerend!
Gebogen ruggen, gespannen spieren, opstuivend zand.
Wat waren ze aan elkaar gewaagd.
Met hun geweien drukten ze hun koppen tegen de grond.
Nu ik eraan terugdenk valt mij op dat ik er volledig op geconcentreerd was.
Ik kan mij geen andere geluiden herinneren dan van geweien die op elkaar botsten.
Hier stonden ze nagenoeg stil. 
Duwend, elkaar zo goed mogelijk aankijkend, en dan het moment kiezen waarop ze de ander kunnen verrassen.
Plotseling ging er een adrenalinestoot door een van de twee waarna hij de aanval opende.
De ander pareerde en verdedigde zich met al zijn kracht.
Het is een wonder dat er geen gewonden vallen bij al dit geweld.
Het is uit deze beelden wel duidelijk dat de herten krachtige nekspieren moeten hebben.
Ik heb wel eens gelezen dat de geweien van edelherten in elkaar verstrengeld waren geraakt, 
waardoor ze het uiteindelijk geen van beiden overleefd hebben.
Als je deze herten bezig ziet snap je niet dat het (vrijwel) altijd goed gaat.
Ze gingen maar door en ik maakte mijn plaatjes, minuten lang, dacht ik.
Het gevecht heeft echter hooguit 2 minuten geduurd, maar het duurde voor mijn gevoel veel langer.
En dan te bedenken dat ik op de eerste rij zat en er niemand anders in de buurt was.
Op beide dagen heb ik vrijwel geen andere belangstellenden gezien.
Er waren bij dit gevecht zelfs geen hindes in de buurt.
Het werd hier al iets minder heftig, zij werden moe, er zou gauw een winnaar zijn.
En daar is hij dan, zelfs trots mijn kant opkijkend. 
Net alsof hij wilde zeggen:
"Heb je dit goed gezien, ik ben hier de heerser". 
Knörrend liep hij met gekrulde staart en zwaaiende fluit trots weg.
Terwijl ik even tijd had voor koffie zag ik een tweetal herten met hoge snelheid over het veld aan komen rennen.
Zigzaggend om bomen en struiken werd een van de twee opgejaagd door een opgefokte tegenstander, 
zeker 200 meter lang.
Ze bogen hun kop soms naar achteren om te voorkomen dat ze met hun gewei achter takken zouden blijven haken. 
De achtervolger had duidelijk een grondige hekel aan zijn tegenstander.
Ze verdwenen uit het zicht waardoor ik niet kon zien hoe het verder ging.

Een ander hert had behoefte om uitgebreid te vlaggen.
Hij strekte zich op de kenmerkende manier, rook eens aan de stam, schuurde met zijn gewei tegen takken en even later met zijn lijf tegen de stam.
Hij was er minutenlang mee bezig en liep daarna al knörrend weg.
Het werd rustig, geen rennende herten meer, geen gevechten.
De meeste herten gingen in hun bronstkuil liggen, een enkeling nog een keertje wat krachteloos knörrend.
Uitrusten, op krachten komen en denken aan aantrekkelijke hindes werd nu de belangrijkste bezigheid.

Het is een lang verslag geworden van een gebeurtenis die ieder jaar tot de verbeelding spreekt, 
in ieder geval tot de mijne.

Bedankt voor de belangstelling.

12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Ik ben er gewoon stil van.....
    Wat een geweldig verhaal, en fantastische foto's!!! Alle foto's zijn prachtig, maar er zitten ook juweeltjes tussen. de laatste sowieso, maar foto 4 en 6 vond ik gelijk al geweldig. En toen kwam foto 7 en toen dacht ik ho maar, geen favorieten want het blijft maar mooi ;-) Het "hoofdgevecht" in de duinen is wel een belevenis om daar als eenzame toeschouwer bij te zijn. De foto's geven het spektakel goed weer. Het lijkt echt of de winnaar je laat zien dat hij de beste is. Gewoon een indrukwekkende blog, Kees!
    Knörren (kende ik niet) vind ik een leuk woord.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees
    jeder Blogger hier wird neidisch sein auf diese Beobachtung, die Kämpfe der Hirsche ist ein imposantes Naturschauspiel, ich wäre auch mit der Kamera dabei gewesen, danke fürs zeigen.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Een prachtige serie van deze mooie herten in de bronstijd.
    Puur stukje natuur op zijn best.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. They are such magnificent animals and in this series of remarkable pictures you have captured the very essence of their year. Everything depends on the right to mate and procreate, and to perpetuate the strongest genes. What a privilege it must have been to witness all of this.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig mooi Kees wat heb je de sfeer prachtig in beeld gebracht en daar is ruimte voor nodig en dat maakt het voor mij juist compleet het is net of je er bij bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Kees
    mooi in beeld gebracht die gerechten het blijft toch altijd een spektakel die bronst,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Ik kan mij goed voorstellen dat je dit ieder jaar weer opzoekt. Het is altijd weer een belevenis en weer net iets anders dan eerdere jaren. Gewoon heerlijke natuurbeleving. Volgend jaar hoop ik toch weer eens naar de AWD in deze periode te gaan. Het kn niet anders dan een imposant gezicht zijn, om zoveel damherten bij elkaar te zien. Natuurlijk machtig om zo'n mooi langdurig gevecht te zien. Vaak is het al snel voorbij, maar wanneer het 2 minuten duurt, dan zijn ze echt aan elkaar gewaagd. Mooi met dat opstuivend zand, want dat geeft extra actie aan de foto. Prachtige serie Kees. Echt genieten. Dit zie je bijna nooit bij de edleherten op de Veluwe.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees.
    Wat 'n mooie opnames heb je gemaakt van de Damherten en dat is genieten als ze met elkaar vechten om de vrouwtjes. In het groot zie je het spektabel nog beter dan geniet ik nog meer. het is 'n hele mooie serie met 'n mooie tekst erbij.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees!!! Beautiful images to see the behavior of fallow deer during the mating season... happy week

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,

    Je bent daar getuige geweest van een pittig gevecht zeg, echt spectaculair. Inderdaad wat je zegt, je begrijpt niet dat dit in de meeste gevallen goed gaat, je zou op z'n minst verwachten dat ze elkaar flink verwonden of dat er een gewei afbreekt. Je hebt de bronst in al z'n facetten prachtig gefotografeerd met allemaal leuke gedragsplaten, zelfs dat vierluik met het vlaggende hert. Als ik zo die foto's zie dan vraag ik me wel eens af of je daar als fotograaf eigenlijk wel veilig bent, er zal maar zo'n knaap met een groot gewei op je af kome stormen. Het lijkt me dan niet verkeerd dat je iets weet over het gedrag van deze dieren en wellicht een mogelijkheid hebt om snel, b.v. achter een boom, dekking te zoeken. Opvallend ook hoe verschillend van kleur ze zijn, met die hele donkere als uitschieter, maar ook hoe anders zo'n bronst is dan bij de edelherten. Prachtige serie Kees.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wow, wat een prachtige serie heb hier Kees.
    Dat gevecht staat er super mooi op.
    Dit is genieten en dat zul je vast gedaan hebben daar.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees, mooie bronstimpressie. Je hebt het hele verhaal vastgelegd in jouw foto's. Dit jaar is de bronst aan mij voorbijgegaan, ik was er op de verkeerde momenten en had andere afspraken..of het was rotweer.... Dus ik beleef het nu via jouw blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen