zondag 3 maart 2024

Reflecties

In februari wilde ik weer eens naar een vogelkijkhut, het liefst in de buurt van mijn woonplaats. 
In eerste instantie dacht ik aan vogelhut 't Gooi in Bussum. 
Tot mijn verrassing bleek dat deze hut, waar ik enkele keren geweest ben, niet meer in gebruik is. 
Dat werd dus zoeken naar een alternatief. 
Ik kwam terecht bij DJ Hut Purmerbos, een betrekkelijk nieuwe hut. 
Wat je er te zien kan krijgen is ongetwijfeld afhankelijk van de tijd van het jaar,
maar ik was er in ieder geval nieuwsgierig naar.

Allereerst een overzicht van de soorten die ik gezien heb:

Behalve gaaien (Garrulus glandarius, zie boven) waren er onder meer grote bonte spechten (Dendocropos major), soorten die je bij vrijwel elke boshut wel te zien krijgt.

De derde, zeer actieve soort was de pimpelmees (Cyanistes caeruleus).

Een soort die meestal ook van de partij is, is de roodborst (Erithacus rubecula).

Deze koolmees (Parus major) maakte zelfs een buiging voor mij.
Het was voorspelbaar dat deze algemene bos-  en tuinvogel hier niet zou ontbreken. 

Groenlingen (Chloris chloriswaren voor mij de meest bijzondere vogels, omdat ik die niet zo vaak zie.

De laatste soort die ik hier wil laten zien is de vink (Fringilla coelebs), die mij weer terugbrengt bij reflecties.

Het waren deze keer dus tamelijk "gewone" soorten, die mij wel stimuleerden om er toch mooie platen van te maken.
De rondscharrelende heggemus leverde geen mooie platen op, 
buizerds beperkten zich tot boven de bomen vliegen en zich duidelijk te laten horen.

Groenlingen waren weliswaar niet de meest voorkomende bezoekers, voor reflecties zorgden ze wel.

De meeste vogels werkten mee met het thema "Reflecties", 
waardoor ik kan volstaan met alleen de mooiste platen te laten zien.

Je krijgt die vogels op de gewenste plek door op een slimme manier voedsel achter de stam te verstoppen.
Het was wel goed opletten waar je liep (ook rond de vijver en de hut), 
want door de vele regenval was de omgeving erg modderig geworden.

Een stam waaruit de kern verdwenen was bleek een geschikte plek te zijn om zaadjes in te verstoppen.

De spechten waren niet te beroerd om ook eens op andere plaatsen dan in bomen naar wat lekkers te zoeken.

Vanzelfsprekend hadden zij heel snel door waar ze moesten zijn.
De omgeving werd goed in de gaten gehouden, zeker als het geluid van een buizerd te horen was.

Pimpeltjes worden vaak overgeslagen.
Er worden meestal alleen platen van gemaakt als ze een bad nemen.

De gaaien waren niet kieskeurig, er was genoeg te eten.
Nieuwsgierig zijn ze altijd.
Buizerds komen waarschijnlijk alleen als er een aantrekkelijke prooi te vinden is.
Ze namen net als sperwers niet eens de moeite om even te komen kijken.

Ik heb al eens eerder gezegd dat ik gaaien prachtige vogels vind.
Luidruchtig kunnen ze wel zijn.
Ze waarschuwen alles en iedereen als er een vorm van onraad dreigt.

De groenling keek eerst speurend rond voordat hij zich aan de zaden waagde.

Behalve eten had deze specht nog een ander plan:
even poseren om te laten zien hoe mooi ze was.

Iedere kier en iedere holte werd zorgvuldig onderzocht.

Even uitrusten.
Tegelijkertijd werd goed gekeken hoe een ander zich te goed deed aan de zaden.

Een typische houding voor deze spechten is het van achter een boomstam de omgeving bekijken.

Een beetje onverdraagzaam naar soortgenoten kunnen ze wel zijn.
Het leek wel of ze hun eigen plek op een stam gereserveerd hadden.

Het is en blijft een ontspannen gevoel om op je gemak de bedrijvigheid rond de vijver te bekijken, 
al vond ik het wel jammer dat er zich betrekkelijk weinig soorten lieten zien.

Zoals gezegd trokken de grote bonte spechten de aandacht, en die kregen ze ook van mij.

Tot slot nog enkele reflecties om deze editie mee te besluiten:




Deze hut verdient nog een nieuwe kans, maar dan wel in een ander jaargetijde.

Het voorjaar komt eraan.
Het zullen drukke tijden worden waarbij hopelijk de zon een rol zal spelen.
Hormonen zullen dat zeker doen.

15 opmerkingen:

  1. Wow, just wow!!! STUNNING photographs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    ich bin immer wieder erstaunt über diese Fotos aus den Beobachtungshütten, die Reflexionen sind fantastisch, ruhiges Wasser ist da pflicht, Specht und Eichelhäher so schön und nah aufgenommen, super Post.Wie viel kostet so ein Besuch in der Hütte ? wenn ich fragen darf.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Frank,
      Meistens ist die Preise 60-80 Euro für eine Hütte. Natürlich gibt es Ausnahmen mit Preisen von 100-125 pro Person.
      Grüße, Kees

      Verwijderen
  3. I am sure this location is great for photography, but I would prefer to go for a walk. Sitting in a hide for hours on end is not especially appealing to me. Glad that it works for you, however. Great pictures, Kees. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Super veel mooie vogeltjes.
    De reflectie foto's zijn echt heel mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Kees wat een heerlijke serie met een mooie vertelling erbij ik zit te genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Van uit 'n hut is altijd wat te zien en je kan er mooie beelden van maken van alles wat voorbij komt. Ben 1 x in de hut met 2 vogelvrienden bij Han Bouwmeester geweest maar 'n tegenvaller wat we gezien hebben. De Gaai en de GBS staan er mooi op, de Groenling en de Roodborst laat zich ook goed zien, is toch weer geslaagd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Toen Derk Jan een hut in Purmerend opende was ik direct geïnteresseerd. Er zijn namelijk niet zoveel hutten in mijn directe omgeving. Helaas valt het erg tegen qua soorten dus valt de hut voor mij op dit moment af. Maar als je er dan bent, dan moet je er inderdaad het beste van maken en proberen om bijzondere foto's te maken van de gewone soorten. Ik ben gek op spiegelingen en je hebt er een aantal hele fraaie tussen zitten. Die van de gaai is zeker goed gelukt en ook die van de pimpelmees is een mooie. Soms moet je het gewoon doen met de gewone soorten he? Het is niet altijd feest met haviken en buizerds.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees.
    Wat een mooie reeks.
    Die hut is erg succesvol. Want wat een prachtige vogels zijn daar op je uitnodiging afgekomen.
    Je foto's zijn echt heel erg mooi geworden!! Vooral die spechten en die prachtige gaai met die weerspiegeling zijn top. Zo'n hut staat garant voor mooie modelletjes. Geweldig!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hooi Kees.
    geweldige foto's zijn dit en het mooie hier van de vogels komen van zelf naar je toe,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    tja, wat is 'gewoon'? Ook al zie je ze vaker, het kunnen best mooie vogels zijn.
    Ik ben stiekem wel een beetje verliefd op pimpeltjes. Zo'n schattig vogeltje: een leuk rond bolletje veren, met een 'lief' klein snaveltje en dat leuke blauwe petje... Ik weet wel dat ze onder elkaar niet altijd zo schattig reageren, maar om te zien...
    Je hebt je in ieder geval niet hoeven te vervelen met zoveel vogels die langs kwamen. Leuk ook met de spiegelingen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees,
    Ik wilde net weer een keer een dagje reserveren in die hut in het Gooi!!! Dus ik baalde wel erg toen ik dit las! Maar goed het is niet anders.....
    Over tot je mooie inhoud van je blog. Het zijn misschien de wat "gewonere" vogels, maar je hebt er wal het beste uitgehaald! Prachtig met die spiegelingen. De pimpelmees en de gaai stelen wel de show. De koolmees met gespreide vleugels is leuk! De groenling staat ook wel prachtig te wezen in het groen. Alle spechtenfoto's vind ik prachtig. Ik vind het supergave vogels en kan er geen genoeg van krijgen. Dus geniet ik van je mooie sfeervolle platen.
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees,
    Mooi overzicht. Ook al zijn het de gewone bosvogeltjes, de setting en met name de spiegelingen maken het toch tot een interessante serie.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees, fraaie opnames van deze "gewone" vogels. Zo onbespied foto's maken van deze soorten geeft fraaie opnames. En elke vogel is mooi op zichzelf, zeldzaam of niet!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Kees,

    Mooie platen vanuit een hut die ik nog niet kende. In die zin zou je jezelf een huttentester kunnen noemen zoals elke keer in het blad Natuurfotografie een hut getest en beoordeeld wordt. Mijn motto is: als er geen gewone foto's gemaakt kunnen worden van bijzondere soorten dan maar bijzondere foto's van gewone soorten. En dat is precies wat jij hier laat zien. Leuke gedragsplaten zitten hiertussen waarvan die buigende koolmees wel een hele leuke is. Fijne reflecties ook, het onderwerp van dit blog. Gaaien vind ik fraaie en ook fascinerende vogels, erg schuw is mijn ervaring e daarom ook lastig te fotograferen. En pimpeltjes blijven mijn favoriete tuinvogels, ik zie ze hier dagelijks en kan het niet laten om ze telkens maar weer te fotograferen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen