vrijdag 26 juli 2024

Mei 2024


 Het plan was om een verslag te maken van de maanden mei en juni. 
Het is niet gelukt, teveel keus. 
Ik moet mij beperken tot de maand mei, en dat was ook nog een flinke opgave. 
Vosjes, grote bonte spechten en boomklevers zijn al aan de beurt geweest, 
dus nu volgen mijn andere meest aansprekende momenten van mei.

Een bosmeikever (Melolontha hippocastani) mag het spits afbijten. 
Dit jaar waren ze opvallend veel te zien.

Deze buizerd (Buteo buteo) zorgde voor onrust bij de plaatselijke vogelbevolking, 
in het bijzonder bij de grote bonte spechten die in de buurt nestelden.

Hij begon met takken te slepen alsof hij het idee had dat die voor zijn nest geschikt waren.
Hij overschatte zichzelf behoorlijk, hij was niet zo groot en sterk als een zeearend.

Ik moet toegeven, hij deed zijn best. 
De kwaliteit van de beelden laat hier trouwens wel wat te wensen over.
De instellingen pasten niet bij deze omgeving maar bij de veel donkerder bosomgeving 
waar ik met de grote bonte spechten bezig was.
Soms moet je echter snel reageren omdat het moment anders voorbij kan zijn.

Na een tijdje gaf hij het op en beklom (!) het duin. 
Even later vloog hij weg, maar liet wel zijn sporen na:

Ooit wel eens sporen van een buizerd gezien?

Met vogels werd ik in mei niet erg verwend. 
Een meerkoet (Fulica atra) was druk bezig met het aanslepen van nestmateriaal, op de gebruikelijke overhaaste manier. 

 Misschien was hij bang dat ik zijn oogst wilde afpakken, want hij ging er snel vandoor.

Libellen horen bij mei en juni. 
Hier is een voorbeeld van een gevlekte witsnuitlibel (Leucorrhinia pectoralis).
Ik laat dit plaatje alleen zien omdat de soort nogal zeldzaam is.

Nee, dit is geen innig contact tussen een grote keizerlibel (Anax imperator)
en een heidelibel.

Als je goed kijkt zie je dat de heidelibel weliswaar haar hoofd verliest, 
maar ook dat de keizerlibel dat als het ware verslindt.
De natuur is soms onbarmhartig.

Toen ik in de buurt van het nest van grote bonte spechten was zag ik overal bosmeikevers.
Daar maakte ik natuurlijk ook wat plaatjes van.

Tot onze verrassing kregen we er ook een bij ons in de tuin .
Daardoor kreeg ik de kans er wat close-ups van te maken.

Hij had geen haast zodat ik er op mijn gemak een hele serie platen van kon maken.


Libellen waren er in de AWD weer volop te vinden.
Er waren bijvoorbeeld veel uitsluipers van de viervlek (Libellula quadrimaculatate zien.

Ze zitten soms behoorlijk verstopt tussen stengels van bijvoorbeeld pitrus, 
maar het lukt altijd om er een aantal te vinden die tamelijk vrij zitten

Eenmaal voldoende opgedroogd kiezen ze het luchtruim.

Tot besluit een kijkje in het leven van zandhagedissen (Lacerta agillis):

De vrouwtjes hadden elkaar gevonden, alsof ze samen bespraken wat zij van de verschillende mogelijke partners vonden.
Nieuwsgierig waren ze wel, want er was een mooi felgroen mannetje gesignaleerd.

Hier is ie, op zijn beurt de vrouwtjes beglurend.

Toen hij eenmaal dacht een goede keus gemaakt te hebben 
werd hem duidelijk gemaakt dat zijn gezelschap (nog) niet op prijs werd gesteld.

Een van de vrouwtjes had een voor haar angstige ontmoeting achter de rug.
Zij was hierbij haar staart kwijtgeraakt.
Gelukkig voor haar groeit die grotendeels weer aan, 
maar wellicht was ze nu wel wat minder aantrekkelijk voor de mannen 
die op zoek waren naar een mooie vrouw.

Een van de vrouwtjes bekeek de omgeving vanuit een veilige positie

Een van de mannetjes deed hetzelfde.
Zou het wat kunnen worden?

Hij waagde een poging.

Even later pakte hij haar stevig vast door haar in haar zij te bijten.

Het is al te zien, ze slaagde erin te ontsnappen.
Weer mislukt.

Hij bleef teleurgesteld achter.
De vrouwtjes zijn niet zo eenvoudig te veroveren.
Zijn doorzettingsvermogen werd flink op de proef gesteld.
Geef het vrouwtje maar eens ongelijk, zij wil natuurlijk een partner met de beste genen.

Hij was een volhouder en probeerde het opnieuw.
Hij werd niet veel later niet onmiddellijk weggejaagd.
Ze deden net of ze elkaar niet wilden zien, of toch wel?

Eind goed, al goed.
Eindelijk leek hij in de smaak te zijn gevallen.

Een paring heb ik dit jaar helaas niet gezien.

13 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Een prachtige serie.
    Wat mooi die Buizerd met die takken.
    De poten in het zand zijn heel mooi en duidelijk.

    Prachtige reptielen heb je op de foto kunnen zetten.
    Mooi die libellens.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    Een mooie reeks met verschillende dieren.
    Die zandhagedissen zijn heel bijzonder om te zien en ook leuk om te fotograferen. Die meikever is echt helemaal te gek. Mooi zo met die voelsprieten en die fraai gekleurde achtergronden. Erg mooi gedaan Kees!!

    Groeten en een goed weekend,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  3. This is a terrific series from start to finish, Kees. Your keen naturalist’s eye was working overtime in May. I am glad that you paid attention to the cockchafers and showed us several pictures. Insects are so often ignored, even by those with a keen interest in nature. Dragonfly predation and lizard courtship are not the subjects of everyday blogs. Bravo and many thanks. David

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees, wat laat je ons weer genieten van de prachtige foto's in deze post. De serie van de hagedissen vond ik spannend, zou die zou die niet. Mooi! Gruwel in de natuur als je levend van je hoofd wordt ontdaan. Ga der maar aan staan. De witsnuit libel is ook fraai dat je die hebt gezien. De meikevers vinds ik prachtig om te zien. Zeer fraaie foto's.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    eine erstklassige Zusammenfassung, du hast viel gesehen und fotografiert, ich kann mich nicht erinnern wann ich hier das letzte Mal Maikäfer gesehen habe. Danke fürs teilen
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees,
    Wat een blog!!!
    Super veel variatie. De serie van de zandhagedissen is geweldig! Vooral de close-ups, maar die actie, dat bijten en grote bek zijn fantastische gedragsfoto's. Genieten hoor! Dan de supergave beelden van de kevers. ZO mooi die antennes en dat wollige lijfje. De libellen mogen er ook zijn. De gevlekte witsnuit, heel fraai om te zien Mooie uitsluipers en die derde foto vrij hangend in een zachtgroene setting. Weer zo'n mooi moment de oeverlibel die verslonden wordt door de grote keizer. TOP! De buizerd is natuurlijk gaaf en indrukwekkend !! Nooit gezien zo met een tak slepend. Dat zijn scenes waar je van droomt en je hebt het super mooi vastgelegd. De meerkoet die er als een meerkoet van door schiet is ook erg leuk.
    Allemaal waarnemingen en platen die je alleen maar kun maken als je heel veel buiten bent en de tijd neemt om alles in je op te nemen.
    Ik heb genoten van je verhaal en beelden!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om zo door je prachtige blog te wandelen wat een keuze super

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,

    Ik vind het een bijzonder blog met een aantal unieke opnames. Sporen in het zand van een buizerd heb ik inderdaad nog nooit gezien. Een gevlekte witsnuitlibel, hoe bijzonder is dat. En dan die gedragsplaten van een grote keizerlibel die de kop afbijt van een heidelibel, uniek moment. Prachtige foto's van de meikevers, zoek er hier meestal tevergeefs naar. En dan die jaloersmakende platen van de zandhagedissen, schitterende dieren waarvoor ik graag nog eens naar de AWD wil komen. Die beet in de flank van hert vrouwtje is ook al zo'n mooie gedragsplaat. Vroeg me overigens af wat die bruine bolletjes boven de voorpoten van het mannetje zijn.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Kees,
    wij wachten nog wel even op je verslag van juni. Dit meiverslag is alweer smullen van jouw bijzondere natuurervaringen.
    Meikevers vind ik erg mooi en foto 12 is bijzonder. Ook leuk het verslag van de zichzelf overschattende buizerd. Bijzonder beeld van de twee libellen en helemaal top het verslag van de zandhagedissen.
    Kortom, ik heb ervan genoten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Gave serie van de hagedissen zeg. Leuk om weer eens andersoortige beelden te laten zien. Drie bij elkaar is iets wat je niet vaak ziet. Mooi ook de foto van het bijtende mannetje. Een hele fijne plaat van de meikever uit jouw tuin. Dat is toch een hele leuke verrassing. Verder weer mooi hoe je de uitsluiper hebt vast gelegd. Ieder jaar zie ik jouw foto's daarvan en neem ik mij voor om er ook weer eens aandacht aan te besteden. Maar ik heb er gewoon de tijd niet voor en zie dan bij het publiceren van jouw blog, dat ik wederom te laat ben. Grappig ook de foto van de sporen van de Buizerd Heel leuk.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ho Kees, mooie serie, zeker de buizerd en de hagedissen. Groeten Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees! Very nice pictures.. I like very much the Wood cockchafer and the Lizards...Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees, wat een mooie serie. Prachtig het verhaal van de zandhagedissen en geweldige foto's. Veel vrouwtjes bij elkaar. Super. Ook de meikevers werkten dit jaar goed mee. En jij had mooie uitsluipende libellen. Buizerd is ook gaaf. Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen