zondag 7 juli 2024

Vosjes


Voordat de boswachters in de AWD een aantal gebieden ontoegankelijk voor het publiek maakten door er bordjes
 "Tijdelijk rust en broedgebied" 
te plaatsen heb ik nog de kans gehad een vossenfamilie te volgen.
Van de verschillende bezoeken heb ik een samenvatting gemaakt die ik hier zal laten zien.

De welpjes ravotten niet voortdurend met elkaar, maar laten ook zien dat ze om elkaar geven, zoals hierboven te zien is.

Mijn eerste bezoek was op 18 april.

Nieuwsgierig zijn ze en volstrekt niet bang voor toeschouwers als die zich maar rustig en niet opdringerig gedragen.
Gelukkig heb ik daar geen hinderlijke ervaringen mee gehad, 
al hadden sommige mensen wel wat meer afstand kunnen houden. 

Dit soort plaatjes maak ik graag

Met hun blauwe kraaloogjes keken de welpjes nieuwsgierig naar wat er buiten de veilige begroeiing gebeurde.

De moervos zocht op een  gegeven moment haar jongen weer op, met een prooi in haar bek.

Ook al mochten de welpen met een prooi kennis maken, drinken bij hun moeder hoorde er nog steeds bij.

Het aantal toeschouwers varieerde, maar lag het grootste deel van de tijd rond de 20. 
In weekenden schijnt het drukker geweest te zijn.
Ik vermoed dat een te grote drukte en te opdringerige fotografen de aanleiding zijn geweest om later het gebied als rustgebied te betitelen.


Op de grond liggend heb ik deze platen kunnen maken.
De vosjes trokken zich er niets van aan en deden waar ze zin in hadden.

Het tweede bezoek bracht ik op 22 april.

Toen ik bij de burcht aankwam waren er welgeteld 5 andere belangstellenden.
Omdat er niets gebeurde gingen ze stuk voor stuk weg totdat ik helemaal alleen was.
Na 5(!) minuten kwamen de welpen tevoorschijn.
Hoeveel geluk kan je hebben.

De vosjes lieten direct zien hoe ze met elkaar omgaan.
Even lekker in de snuit van een broertje of zusje bijten.
Zo had ik het nog niet eerder meegemaakt.

Dit zijn toch wel de intieme momenten van het familieleven.
Ruim een kwartier had ik het rijk alleen, daarna kwamen er nog een paar mensen bij, maar het bleef rustig.

Nadat de welpjes gedronken hadden, op een plaats die te verscholen lag voor mooie beelden, 
ging de moervos even rustig liggen waarbij ze uitgebreid gaapte.
Dat deed ze de andere dagen dat ik er was ook.
Hoe ontspannen kan je zijn.



De welpjes keken op hun gemak om zich heen, liepen wat, stoeiden wat 
en hielden alles wat om hun heen gebeurde goed in de gaten. 
Ze reageerden bijvoorbeeld direct op een overvliegende vogel.

Hierna ben ik nog twee keer langs geweest, 
waarbij 1 mei de meest bijzondere momenten opleverde.

Naarmate de welpen ouder werden hadden ze meer trek. 
Toen de moervos haar welpen weer een keer opzocht kwamen er direct twee naar haar toe. 
De andere twee sliepen nog of hadden het niet in de gaten.
De moervos leek voor pampus te liggen.

Waarschijnlijk was ze ook gewoon bekaf.
Hoe dan ook, de twee (vermoedelijk) oudsten profiteerden volop van de hun geboden kansen.
Geen concurrentie van de andere twee.

Een ander bijzonder moment.
Het welpje links op de foto heeft een prooi in zijn bek.
Dat leverde dit in mijn ogen toch wel unieke plaatje op.

Een paar tellen later.
Beide welpen wilden een deel.
En toen.......

.... kwam de rekel met een prooi.
Eén van de welpen nam die over en maakte zich direct uit de voeten.
Op de achtergrond is deze welp nog te zien.
Maar wat gedroeg de moervos zich onderdanig!
Ze kwam heel snel piepend naar de rekel toelopen en ging op haar rug liggen.
Zoiets had ik nog nooit gezien.


De rekel snuffelde even, maar bleef slechts kort en ging er al snel weer vandoor.

De welp die de prooi te pakken had gekregen liet nog even zien hoe goed hij daarmee om kon gaan.
Hij at er met smaak van.

Als er iets te beleven is kan je er natuurlijk ook samen naartoe gaan.
Ik weet niet meer wat zich er toen afspeelde.
Het leverde wel een mooi plaatje op.

Het is goed te zien dat de vosjes in enkele weken flink van uiterlijk veranderd waren.
Ze gingen steeds meer op miniaturen van hun ouders lijken.

Net als jonge honden en jonge wolven stoeien jonge vossen voortdurend met elkaar.
Alles ook met een doel: voorbereiding op hun leven als volwassen dier.

Het zand stoof er soms door op.

Nog even een laatste blik.

Het gebied werd tot rustgebied verklaard.
Wie weet hoe het volgend jaar zal zijn.

15 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,
    das ist eine Serie vom aller feinsten, gut zu erkennen wie die Füchse spielen und dann fressen und sich in der kurzen Zeit verändern
    Gratulation dazu
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou Kees je hebt er in iedergeval heerlijk van genoten en prachtige kansen weten te benutten. geweldig het is heerlijk om je zo te volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees.

    Kees, dit zijn prachtige foto's van dit vossen gezin.
    Dit is heerlijk om naar te kijken..
    Zo leuk de ouders, maar vooral die kleintjes hoe die zich ontwikkelen.
    Prachtig.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Dit is toch geweldig. Mooi dat je nog de gelegenheid had dat je ze van zo dichtbij hebt kunnen aanschouwen. Ik begrijp dat het er ook weleens erg druk kan zijn en de rust dan verstoord word.
    Dit zijn heerlijke foto's van die kleintjes. Echt super!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees, wat een mooie serie. Ikzelf heb net als jij rond 18 april voor het eerst de kleine vosjes gezien, en op 4 mei voor de laatste keer voordat het gebied dicht ging. Jij hebt toch mooie momenten te pakken, lekker veel interactie. Vooral het bezoek van de rekel aan de moervos leverde jou toch wel unieke beelden op. Dit gedrag heb ik wel vaker gezien, ook bij moervosjes onderling, maar het blijft toch bijzonder om het ook vast te kunnen leggen. Ik ben nog aan het werken aan mijn vosjes blog. Dus die kun je binnenkort wel zien langskomen. Vanaf juni heb ik trouwens buiten de afsluitingen weer jonge vosjes gezien, inmiddels slungelige pubers.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    een supermooie en interessante reportage heb je gemaakt van dit vossengezin.
    Ik vind je foto's geweldig, maar geniet ook van je beschrijvingen. Top om die kleintjes zo te zien opgroeien.
    Fijn dat je deze serie kon maken voordat het gebied afgesloten werd. Helaas zullen een aantal mensen het ernaar gemaakt hebben dat ze zo'n maatregel nemen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig verhaal Kees met mooie platen. Goed dat er een rustgebied is gemaakt. Niet iedereen weet afstand te houden. Rust is noodzaak.
    Bedankt.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hooi Kees
    geweldige serie van die vosjes het blijft leuk,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Prachtige uitgebreide serie van deze vossenfamilie. Je had geluk dat je er nog op tijd bij was voor het gebiedsverbod en je hebt je kansen prima gepakt. Dat resulteerde in deze prachtige serie waarin je het gedrag van zowel de jongen onderling als de ouders hebt vastgelegd en het leverde zoals je zelf al zegt een aantal unieke platen op. Dat je vossen van zo dichtbij en langdurig kunt fotograferen zul je vrijwel nergens anders meemaken, uniek dus. Ja, en dan zijn er natuurlijk altijd weer lieden, ook fotografen, die zich niet kunnen beheersen en toch weer dichterbij moeten komen, zo jammer ze bederven het voor alle andere goedwillenden. Moeilijk om een mooiste aan te wijzen, maar ik vind, behoudens de gedragsfoto's, dat ene enigszins scheel kijkende vosje op nr. 4, 8 en 9 wel heel geinig. Je bent diverse malen daar geweest, maar je geduld is meer dan beloond in tegenstelling tot die gasten die na 5 minuten al weer weg gingen, zo weinig geduld hebben veel zgn. natuurfotografen.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Je hebt daar fantastische opnames gemaakt waar je trots op mag zijn, vooral die kleintjes zijn schattig hoe ze ook ravotten daar kan ik van genieten. Oja die fotografen die het liefst zo dicht mogelijk de Vos 5 cm. voor de lens willen hebben het zijn er genoeg die allerlei dieren verstoren. Maar ik heb genoten van deze serie (top)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Kees, wat een geweldig mooie serie heb je kunnen maken van het intieme leven van de Vos. Wat zijn de jonge vosjes aandoenlijk om te zien!! Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Kees,

    Eindelijk sluiten ze dit soort plekken af. Iets wat ze al jaren geleden hadden moeten doen en ik vrees voor jou, dat ze dit nu eerder in het seizoen al gaan doen. Door social media is de belangstelling zo groot en het is niet lastig om iemand te vinden die zegt waar je moet zijn. Wanneer iedereen gewoon afstand zou houden is er niets aan de hand, maar er zijn er altijd een paar die met hun flinke telelens steeds maar dichterbij gaan. Gelukkig heb jij het dit jaar allemaal nog prachtig mee kunnen maken en die ervaring pakt niemand je meer af. Net als je prachtige serie foto's. Wanneer ik de foto's uit dit blog bekijk, dan heb je er weer een aantal hele fraaie bij van momenten die je nog niet eerder hebt gezien of vast gelegd. Vooral met die prooien. Mooi ook de twee ouder vossen hoe ze met elkaar omgaan. Van de welpjes vind ik altijd de beelden waarin ze nog heel klein zijn het mooist. Die blauwe oogjes en dat wolle vachtje geven iets extra's. Maar foto's met de interactie tussen de welpen zijn ook geweldig. Tsja, eigenlijk is er geen 1 foto in jouw bericht overbodig. Allemaal bevatten ze wel een mooi moment. Het enige dat je nog kan wensen, is om ze tegen een rustigere achtergrond te fotograferen. Foto's 7 en 14 zijn daar een voorbeeld van. Maar dat heb je niet voor het zeggen he? Net als met de edelherten op de wildbaan. Het was in ieder geval genieten van de hele serie.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    Schattige kleine vosjes, lekker speels en leuk! Dan heb je nog eens de mazzel er zulke fantastische platen van de schieten. Die beelden van het gezinsleven van de vossen vind ik prachtig en uniek. Je was op tijd en het was je gegund. Dat het nu een rustgebied is vind ik wel fijn. Wie weet krijg je zulke kansen niet nog een keer. Dit was in ieder geval genieten voor jou om mee te maken en voor mij om te bekijken. Superblog!!!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Je doet je naam eer aan... Dit is een prachtig familieportrait. Fantastisch om getuige te zijn van deze vossenfamilie. Onbezonnen, speels en behoedzaam. Ik ben onder de indruk. Fijn dat het gebied wordt afgesloten, ik heb vorig jaar in de AWD nog borden zien staan met "verboden vossen te voeren". Het werd eigenlijk te gek voor woorden...Misschien is dit wellicht jouw laatste kans geweest om deze vossenfamilie vast te leggen. Ik heb genoten van je blog! groeten
    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig om zo'n vossenfamilie vast te kunnen leggen. Dat zou voor mij een primeur zijn.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen