vrijdag 9 augustus 2024

(Zonne)dauw


Het zal inmiddels wel bekend zijn dat ik vrijwel nooit de natuur in trek met de auto. 
OK, ik ga wel met de auto naar een parkeerplaats, maar fotograferen vanuit de auto heb ik zelden gedaan.
Meestal is het rugzak op, de draagband van mijn camera om mijn nek en lopen maar. 
In een gebied als de AWD kan dat ook bijna niet anders, want fietsen is niet toegestaan (op een enkele uitzondering na).
In de AWD mag je vrijwel overal van de paden af en kan je zo je eigen weg zoeken.

Deze keer laat ik zien wat de mooiste momenten in de maand juni waren.
Druppels overheersten.

Ronde zonnedauw (Drosera rotundifolia) heeft altijd een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij gehad.
Maar wel heel anders dan op juffers.
De zonnedauw verwelkomt juffers en kleine insecten graag als voedselbron.

Ook al is het plantje erg fotogeniek, 
ik maak er toch bij voorkeur plaatjes van als er een insect aan de kleverige druppeltjes vastzit.

Als het 's nachts flink afgekoeld is dan heb je een grote kans om insecten te vinden die bedekt zijn met dauwdruppels.
Deze heidelibel, waarschijnlijk een bloedrode (Sympetrum sanguineum), is daar een mooi voorbeeld van.

Bij het struinen door de begroeiing moet je dan wel accepteren dat je broekspijpen tot aan je knieën nat kunnen worden van de dauw.

Het blijft een uitdaging om een mooie compositie te vinden.
Deze bevalt mij wel.

Spinnen leggen graag een voedselvoorraad aan.
Deze juffer is daar het bewijs van.

Volgens waarneming.nl zou dit een roodoogjuffer (Erythrommakunnen zijn. 
Erg overtuigd ben ik niet want ik heb deze juffersoort wel eens met duidelijke rode ogen gezien.

Na een koele nacht ga ik graag op zoek naar libellen, juffers en vlinders in de hoop dat ze nog bedekt zijn met dauwdruppels.
Ze blijven dan ook lekker rustig zitten.
 Ik krijg dan tijd genoeg om er op mijn gemak plaatjes van te maken die naar mijn zin zijn.
Het is dan meestal ook nog heel stil, nauwelijks andere bezoekers, 
waardoor het vaak lijkt of ik daar helemaal alleen ben.
Daar houd ik van.
Juffers, zoals deze watersnuffel (Enallagma cyathigerum), hebben dan nog wat tijd nodig om op te warmen als ze bedekt zijn met druppels.
Dat maakt ze voor mij een aantrekkelijk onderwerp. 

Een onverwachte ontmoeting had ik met de rups van de kleine beer (Phragmatobia fuliginosa).
De rups zag ik voor het eerst, het kleine rode nachtvlindertje heb ik ook maar één keer gezien.

Dit is trouwens de enige link met vlinders in deze aflevering.
Ik heb teleurstellend weinig vlinders in juni gezien.
Gelukkig werd dat wat beter in juli.

Steenrode heidelibellen (Sympetrum vulgatum) hingen op veel plaatsen aan de stengels van pitrus.
Ze waren dezelfde morgen uitgeslopen en hingen nu in het zonnetje te drogen.
in mei waren het vooral viervlekken, in juni heidelibellen.
 
Hier is het omhulsel te zien waaruit de libel gekropen was.
Op beschaduwde plekken gebeurde nog weinig, op zonnige plekken kwamen de libellen tevoorschijn.

Hier is een combinatie te zien, waarvan ik heel wat voorbeelden kon vinden.

De libellen waren actief, de watervogels deden het rustig aan.
De vaste bewoners - kuifeenden, tafeleenden en krakeenden - dobberden op het water.
Meerkoeten en dodaarsjes waren wat onrustiger, blauwe reigers bekeken alles bijna onverstoorbaar.
De hele omgeving langs en op het water straalde rust uit.

Deze libel is een soort die ik niet snel van zo dichtbij tegenkom:
een zuidelijke keizerlibel (Anax parthenope)

Het was een buitenkans om hem eens goed te bekijken.

In de zon droogden de vleugels natuurlijk tamelijk snel op.

Al wandelend kwam ik bij het gebied waar de ronde zonnedauw groeit. 
Een lantaarntje (Ischnura elegans) zat maar een klein beetje vast aan een kleverig druppeltje van zonnedauw.
Hij keek mij aan alsof hij wilde zeggen: "Maak me los".
Dat heb ik gedaan nadat ik een aantal foto's gemaakt had.
 Het was echter helemaal niet zeker dat hij daardoor langer zou blijven leven.

Het is daar wel oppassen voor teken, die in de maanden juni en juli actiever worden.
Zeker nu grassen in het duingebied door het natte voorjaar en de mindere begrazing door damherten het veel beter doen dan in voorafgaande jaren is de kans op een tekenbeet groter geworden.

Teruglopend door een gebied dat inmiddels weer toegankelijk was na een tijdelijke sluiting zag ik deze
grote keizerlibel (Anax imperator), 
die voor de verandering een keer geen haast had.

De mannelijke damherten krijgen steeds mooiere bastgeweien, de hindes hebben inmiddels kalfjes.
Twee keer heb ik een kalfje gevonden dat ergens alleen verscholen lag. 
Ze had mij eerder in de gaten dan ik haar, waardoor ze er zo snel vandoor ging dat een foto maken dit jaar weer niet lukte.
Op het gebied van vogels was er in juni nauwelijks iets te beleven.

In mijn overzicht van de maand juli komt o.a. deze onverwachte duinbewoner voorbij.

16 opmerkingen:

  1. Your macro work is impeccable, Kees, and a delight to see. Dragonflies can be frustratingly difficult to photograph since they hardly ever seem to land, but patience pays off and the results are here for all to enjoy. Well done! All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    die Fotos mit dem Tau auf den Flügeln sind Top aber die Sonnentaufotos wo die Insekten als Mahlzeit festhängen sind meine Favoriten.sehr schöne Fotos mit tollen Farben..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Kees
    wat gaaf die libellen in de morgen dauw vroeg op stap is altijd genieten en leveren mooie foto's op,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees, mooi overzicht van de maand juni. De zonnedauw met juffers heb ik ook goed kunnen fotograferen. Maar uitsluipers heb ik helemaal niet kunnen vinden. Jij had dit wel mooi vast kunnen leggen, net als de dauwdruppels op de juffers en libellen...erg mooi. Daarvoor moet je wel heel erg vroeg zijn, dat lukt mij gewoon niet.
    Ik heb dit jaar ook heel weinig vlinders gezien in de duinen, veel minder dan voorgaande jaren, en damhertkalfjes nog veel minder.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,

    Fantastisch mooi juffer- en libellenblog. Fijn als je zo vroeg in zo'n mooi gebied kan zijn, ik herken die sfeer wel van het alleen zijn in de natuur, weldadige rust. Heel mooi die juffertjes in de zonnedauw, die platen doen het altijd wel. Ik zie dat hier overigens maar weinig. Prachtige plaat die libel in de bokehbubbels. Uitsluipers heb ik hier dit jaar ook weinig gezien, zelfs bij m'n eigen tuinvijver niet. Ik wel diverse larvenhuidjes gevonden, maar dan ben je uiteraard te laat. Hoogtepunt van het blog vind ik toch wel die zuidelijke keizerlibel, wat een prachtige soort en erg zeldzaam, ik heb hem nog nooit gezien.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Kees, dat zijn weer prachtige platen met een mooi thema, "druppels". Zeer sfeervol en ja bij de zonnedauw is het helaas niet anders dat insecten in de val lopen. Heel mooi vastgelegd. De dauwdruppels op de libellen in de vroege morgen zijn droomplaatjes. Het egeltje op het eind is prachtig.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.

    Geweldig.
    Wat mooi zijn de foto's.
    Mooi de Libellen en Juffers.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi Kees, Unbeleivbly beautiful macro photos. I do agree with you that no 6 is a masterpiece. Great composition and a beautiful background. Greetings Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hi Kees! Nice pictures of dragonflies and a lovely hedgehog... Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    Erg leuk al deze libellen en juffers. Zo grappig met die grote bolle ogen.
    Foto 9 en 17 vind ik erg mooi.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees.
    Dat is mij 1 x gelukt alleen bij 'n Oranjetipje met druppels, maar jij hebt er mooie opnames van de Libellen met druppels gemaakt, mooi ook die zonnedauw alleen niet leuk voor de libellen.
    'N Egel kom je ook niet elke dag tegen, dan is het toch weer 'n geslaagde dag in de duinen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    De eerste drie foto's vallen gelijk op door de prachtige kleuren. De scherpte is ook dik in orde en de aanblik van de juffer in het zonnedauw mooi en dramatisch. Ik kan daar ook gelijk de juffer helemaal onderaan je blog aan toe voegen. ZO mooi ! foto 6, 10, 12 , de Zuidelijke Keizer en de uitsluipers. Fantastisch!
    Zo vroeg op pad, lekker rustig en je ziet ( en hoort) het meeste! Ik heb weer genoten van je foto's!
    Een egel zo op de plaat zetten is bijzonder!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai Kees,

    Gelukkig is niet iedereen hetzelfde en zoekt iedereen zijn/haar eigen weg en dat is maar goed ook. Het ligt er gewoon ook aan waar je voorkeuren naar uitgaan he? JIj fotografeert gewoon graag alles in de natuur en ik richt mij voornamelijk op vogels. Dan is fotografere vanuit een schuilplek nou eenmaal vaak beter. Het vroeg erop uitgaan om te fotograferen en zo lekker alleen zijn, is natuurlijk wel heel herkenbaar. Ik vind het vooral fijn dat ik dan met niemand rekening hoef te houden. Prachtige platen van de bedauwde libellen en de zonnedauw staat er ook weer prachtig op. Vooral mooi met dat juffertje natuurlijk. Niet te vaak loshalen, want dan is er straks geen zonnedauw meer. Leuk ook die egel en dat doet mij denken aan ons tripje van een jaar of 8 terug. Ook toen kwamen we een egel tegen in de awd, nadat we op zoek naar boomkikkers waren geweest. Of is het alweer langer geleden? Was in ieder geval een gezellig uitstapje.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Kees,
    ja, dauwdruppels voegen heel wat moois toe aan een foto. En zeker op de vleugels van libellen, fijn belicht door het ochtendlicht.
    Voor mij zijn de toppers hier nr. 6 - fijn sfeerbeeld en foto 16; maar het geheel is een prachtig en interessant blog, waar ik van heb genoten.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen