zondag 9 juni 2024

Boomklevers en grote bonte spechten

Nu mijn blogproblemen zijn opgelost kan ik laten zien wat ik al een tijdje van plan was.
In een oude dode boom bleken zowel boomklevers als grote bonte spechten een nest te hebben, 
waarbij de spechten ongeveer 1½ meter hoger zaten. 
Op 1 mei werden de jonge boomklevers door hun ouders al veelvuldig gevoerd, 
 bij de spechten zag ik slechts af en toe de broedende ouder naar buiten kijken.

De ouders vlogen af en aan.
De jonge boomklevers waren echter niet te horen.

De eerste keer dat ik ze bij het nest zag was 26 april, 
na 1 mei was het rustig en zag ik daar geen boomklevers meer.
De jeugd was uitgevlogen.

Het nest opruimen hoort bij de dagelijkse bezigheden.

Ze vliegen zelden direct uit het nest, maar ze kijken altijd even waakzaam rond om te zien of de kust veilig is.

In de vergroting is te zien dat de boomklever wat te eten bij zich heeft.
Een iets andere positie had welllicht mooiere beelden opgeleverd, 
maar zo'n plek moet er wel zijn, zeker als je niet teveel wilt opvallen.

Nog een laatste plaat van een boomklever om te laten zien dat ze van een schoon nest houden. 
Daarna zag ik nog wel boomklevers in de omgeving, maar niet meer bij het nest.

Pas op 13 mei kon ik weer een kijkje gaan nemen.
Vrijwel direct zag ik een grote bonte het nest verlaten.

Bijna onmiddellijk daarna kwam de volgende ouder, zoals zo vaak met een meikever in de snavel.
Er waren dit jaar heel veel meikevers, dus voedsel genoeg.


Ook de spechten houden van hygiëne, dus afval werd regelmatig afgevoerd.

De ouders hadden het er maar druk mee. 
De een kwam met voedsel, de ander had net het nest opgeruimd.

Eindelijk een jonge vogel?
Nee nog steeds niet.

Het leek erop dat het nest aan de binnenkant wat ruimer werd gemaakt, 
gelet op het soort afval dat werd afgevoerd.

Vooral in de vergroting is goed te zien dat er verbouwd werd.
De groter wordende jongen hadden duidelijk meer ruimte nodig.

Het was verbazingwekkend om te zien hoeveel er werd afgevoerd. 
Er was echter nog steeds geen enkele jonge specht te zien die zijn kop naar buiten stak.

Natuurlijk verveelde ik mij geen moment. 
Het was een uitdaging om iedere keer de specht die het nest verliet zo goed mogelijk vast te leggen. 
Meestal gingen ze als ze naar buiten kwamen linksom of rechtsom langs de stam en vlogen dan van achter de stam weg, maar soms had ik geluk.

Op 24 mei was het dan zo ver, het eerste jong liet zich zien.

Meikevers leken dit jaar het hoofdvoedsel te zijn. 
De volwassen spechten kwamen meestal met een meikever naar het nest.

Vlak bij de boom waarnaast ik stond was een jonge eik 
waarop een flink aantal meikevers zich tegoed deed aan de blaadjes. 
Ze vlogen er ook voortdurend rond.
De jonge spechten wisten er wel raad mee.

Wat een bek trekken de jongen open, de opening kan niet gemist worden!

's Morgens waren er nog niet zo veel andere bezoekers, waardoor ik in alle rust de spechten kon volgen. 
Later werd het drukker, maar de meeste wandelaars hadden mij én de spechten gelukkig niet in de gaten. 
Ik heb niets tegen andere belangstellenden, zolang het er maar niet teveel zijn en ze niet te dicht bij het nest komen.

De ouders hadden nergens last van en deden wat er van hen verwacht werd.


Op een gegeven moment kwamen ze niet meer. 
Er was wel heel duidelijk hun waarschuwende geluid te horen. 
Wat was er aan de hand?  
Het bleek dat er een buizerd in de buurt op een duin aan de bosrand was geland.
Zoals ik in mijn vorige bericht al liet zien was de buizerd bezig takken te verslepen. 
Hij voelde zich blijkbaar net zo groot en sterk als een zeearend,
 hij ging met takken aan de slag die duidelijk te groot waren. 
Onverrichter zake ging hij er weer vandoor en keerde de rust terug.

Er was nu regelmatig de kop van een jonge specht te zien. 
Ik vond het wel een onmogelijke opgave om te zeggen hoeveel jongen er in het nest zaten. 
Er kon maar één kop tegelijk naar buiten gestoken worden.

Nadat de kleine was gevoerd bekeek de volwassen specht de omgeving nog even goed voordat hij vertrok.

De omstandigheden waren op de verschillende dagen, maar ook op de dagen zelf, nogal wisselend. 

Variatie met de ISO waarden was onvermijdelijk, net als variatie met belichting om bijvoorbeeld overbelichting te voorkomen.


Tot besluit nog een plaat van een jonge specht. 

Door de problemen met Google, maar ook door drukte op privé gebied én in de natuur ben ik veel minder met bloggen bezig geweest dan gebruikelijk.
Ik probeer de draad weer op te pakken.

10 opmerkingen:

  1. Hi Kees, Lovely photos, great work you have done to follow the parents efforts. Glad you have solved the computer problems. Greetings, Lasse

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees,
    da braucht man Geduld und Durchhaltevermögen, manchmal kann es lange dauer bis die Eltern wieder mit Futter angekommen sind, tolle Aufnahmen vom Specht und natürlich von dem kleinen am Loch, super.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Om die vogels zo bezig te zien, moet al een fantastisch schouwspel zijn. Zoals met die specht en dat koppie van dat jong zo naar buiten. Geweldig!! Het is ook altijd leuk om zo'n specht rond zo'n boom te zien bewegen. Hier kun je zeker van genieten.
    En dat je dit schouwspel zo mooi hebt weten te fotograferen is natuurlijk super leuk.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig met jouw geduld is het toch maar gelukt Kees om een glimp van de jongen te pakken te krijgen ,wat een mooi schouwspel van het aan en afvoeren van eten en afval.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Kees,

    Mooi plekje heb je gevonden. Opvallend dat de boomklevers het gat niet verder dicht gemetseld hadden. Meestal doen ze dat wel. Jammer dat je de kleintjes niet te zien kreeg, want dat is natuurlijk altijd leuk. Gelukkig lukte het wel bij de spechten, Het fijne is dat die zich vaak goed laten zien vanaf een bepaalde leeftijd en je kunt je meestal ook goed instellen op een voedermoment, want dan laten ze zich duidelijk horen. Mooie reportage en mooie vliegbeelden. Lijkt makkelijk, maar ik durf te wedden dat er ook genoeg de prullenbak in gegaan zijn.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees, wat een fantastische beelden! De boomklever zo mooi en leuke houdingen. Dan de spechten. Geweldig? Superleuk dat je een jonkies zag en prachtige vliegbeelden mooi met die vleugels wijd. Je hebt echt geboft zo,'n boom met nesten te vinden. Prachtig om zo het gedrag van met name de Spechten te zien. Het groter hakken van het nest en het transport van voedsel en/of ontlasting. Ik heb genoten van dit blogje. Boomklevers èn spechten zijn ook nog eens mijn favoriete vogels 😄. Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Kees.
    Wat 'n geluk dat je die nesten hebt gevonden van 2 verschillende vogels en volgens mij was je er alleen getuigen van dan wordt je ook niet afgeleid. Maar je hebt wel mooie opnames gemaakt hoe de jongen hun voedsel krijgen. En ze weten ook wanneer er onraad is.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, wat een geweldige foto's. Echt super dat je dit zo mooi hebt kunnen volgen. En prachtig vastgelegd allemaal. Zo mooi hoe de jonge specht uiteindelijk zijn kopje naar buiten steekt. en dan ook de af en aan vliegende ouders. Een geweldig mooi blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Hele mooie platen van het grootbrengen en uitvliegen van de boomklevers en groet bonte spechten met een aantal fraaie vliegbeelden erbij. Het voordeel daarbij is dat je kunt scherpstellen op de nestopening en als je snel en op het juiste moment afdrukt kun je mooie scherpe platen maken. Beetje jammer dat je bij foto 8 net die vleugeltip mist, ik vind het een van de mooiste foto's, maar je hebt er diverse goede alternatieven bij. Bijzonder dat die twee soorten een en dezelfde boom uitzoeken om een nest in te maken, misschien is de nestholte van de boomklevers wel het oude nest van vorig jaar van de grote bonte spechten. Heel fijn als je zo'n boom ontdekt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!! Lovely series of pictures... Happy week ahead

    BeantwoordenVerwijderen