zaterdag 24 augustus 2024

Boomkikkers en egels

Soms is er sprake van een bijzonder toeval. 
In de vorige aflevering op mijn blog besloot ik met een egel die in mijn terugblik op de maand juli zou voorkomen. 
René wees mij in zijn reactie op deze post dat we in 2013 samen ook een keer een egel in de AWD waren tegengekomen. 
Ik kon mij dat nog goed herinneren en heb dat gelijk in mijn archief opgezocht. 
En jawel, in juni 2013 gingen we samen op zoek naar boomkikkers, die ik nog nooit eerder had gezien. 
We vonden ze inderdaad. 
Later die morgen zagen we een egel, vrij ongebruikelijk zo rond het middaguur.
Dit jaar had ik op 15 juli opnieuw boomkikkers gefotografeerd. 
Toen ik daar wegliep kwam mij op het smalle bospaadje een egel tegemoet!
De kring was rond, al had het wel 11 jaar geduurd.

Hier volgt nu mijn (uitgebreide) overzicht van de maand juli.

Het spreekt voor zich dat ik moet beginnen met boomkikkers.
Ze waren nog piepklein - volwassen boomkikkers heb ik niet gezien -  en dus behoorlijk lastig om te vinden.

Ze zaten niet op boomtakken maar op de bladeren van varens. 
Groen op groen (ton-sur-ton voor de liefhebbers) en daardoor lastig om er een aansprekende plaat van te maken.

Een nieuwsgierige zandhagedis klom tussen de varens en bleef als het ware rustig kijken waar ik mee bezig was. 
Ik heb ook deze plaat met mijn macrolens gemaakt, zonder te croppen.

Maar er waren nog meer nieuwsgierigen.  
Grote groene sabelsprinkhanen  had ik voor het laatst gezien in 2021.
Nu vond ik er een aantal, zowel mannetjes als vrouwtjes.

De eerste twee platen laten een mannetje zien. 
Ze zijn makkelijk te herkennen omdat ze geen grote legboor hebben.
Met tegenlicht wordt er van alles zichtbaar wat anders niet opvalt.
Met een beetje geduld krijg je ze wel zó voor je lens dat je de platen kan maken die je wilt. 
Geduld is wel nodig want ze houden ook wel van verstoppertje spelen.
Hier is goed te zien dat de legboor van de vrouwtjes een flink formaat heeft.

In de vegetatie leefde nog veel meer, meer dan ik op de plaat heb gezet. 
Links zie je een rietkruisspin, rechtsboven een gewone pendelvlieg en rechtsonder de bekende tijgerspin.

Toen ik in dat gebiedje genoeg had gezien ging ik verder, 
waarbij vrijwel direct mijn aandacht getrokken werd door deze egel die mij tegemoet kwam.

Toen er een vogel overvloog werd zijn/haar aandacht direct getrokken, 
waarbij ik zowaar de tanden kon zien (in de vergroting).
Dat was nieuw voor mij.

Nog een laatste blik, waarna we beiden onze eigen weg gingen.
Een dag kan slechter beginnen.

De volgende beelden zijn verspreid over de maand juli gemaakt.

Allereerst een vuurlibel.

Niet alle vuurlibellen hadden goed opgelet, tot genoegen van spinnen zoals de tijgerspin.
Ze waren behoorlijk talrijk.
Het schijnt dat door de klimaatopwarming hun aantal de laatste jaren aanzienlijk is toegenomen.

Betrapt, een vrouwelijke grote keizerlibel.

Het verschil tussen beide seksen is duidelijk.

Deze scène heeft geen uitleg nodig.

Natuurlijk waren er ook vlinders, al waren de hoeveelheden wat aan de magere kant.
Allereerst een dagpauwoog.
Een korte periode, halverwege juli, zag ik er behoorlijk veel. 

Linksboven: een distelvlinder
Rechtsboven: een kleine vuurvlinder
Linksonder: een kleine parelmoervlinder
Rechtsonder: een gewoon dikkopje

De distelvlinder heb ik bij ons in de tuin gefotografeerd.

Na de st. jakobsvlinders in het voorjaar is het in juli de beurt aan de st. jansvlinders.
Ze hebben dezelfde kleuren, maar een ander patroon.


Ook st. jansvlinders zijn er met hun kop niet altijd bij en laten zich vangen in het web van een tijgerspin.

Wellicht had de vorige vlinder wel een aantrekkelijke partner gezien en onvoldoende opgelet.
Ze waren er in ieder geval wel druk mee.

Nogmaals

Juli is de maand van de keizersmantels.

In één van hun favoriete terreinen liepen enkele damherten met hun mooie zomervacht en bastgewei.

Aanvankelijk geen vlinders, een beetje te vroeg en niet warm genoeg blijkbaar, maar wel een sprinkhaantje of krekel uit de Chorthippus Biguttulus groep (sorry, ik verzin die namen niet).
Blijkbaar lijken de leden van de groep zoveel op elkaar dat naamgeving lastig is.
Deze kleine zal het een zorg geweest zijn.

Hier kwam ik voor, de keizersmantel.

In totaal zag ik er 7.
Dat is wel eens meer geweest, maar het is bekend dat vlinders het niet makkelijk hebben.
Bloemen genoeg, maar toch wilden deze twee een keer samen van dezelfde bloem genieten.

Qua vogels was het voor mij weer een rustige maand.
Deze blauwe reiger verdient hier wel een plaats.

En dan toch weer zonnedauw.

Voor de variatie had dit lantaarntje belangstelling voor de bloemknoppen van de zonnedauw.

Omdat de kleuren rood en blauw zo'n mooie combinatie opleverden laat ik toch een juffertje in het rood zien.

Tenslotte een onverwacht toetje.
Toen ik in mijn archief aan het zoeken was kwam ik een dino tegen.


Iemand was in 2013 creatief geweest met het skelet van een damhert, met dit als resultaat.
Omdat het zo bijzonder is sluit ik met deze plaat af.

Ik wil iedereen bedanken voor het geduld om deze post tot het eind te bekijken.
Daarnaast is mijn dank groot aan iedereen die mijn blog regelmatig bekijkt en er eventueel ook nog op gereageerd heeft.
 

12 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,
    nicht einfach die kleinen Laubfrösche zu erwischen dazu die einheitliche Farbe, super gemacht, die Begegnung mit dem Igel ist ein toller Moment, sollte man öfters haben...kann es sein das er dich anlächelt wo er die Zähne zeigt ;-)) Hirsch, Libellen, Reiher und die Schmetterlinge.. sehr schöne Aufnahmen mit tollen Farben.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Your normal high standard is on full display here, Kees, with each picture telling its own story. I really would love to see one of those little frogs. All the best - David

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat laat je weer prachtige beelden zien.
    Geweldig hoe je dat egeltje zo hebt weten te fotograferen en ook je foto's van die sprinkhanen zijn super mooi. En dan die kikker echt super grappig ook.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Een prachtige serie van de natuur.
    De Egel vind ik echt super leuk en mooi.
    Het Damhert is prachtig, de geweien van de damherten zijn zo mooi.
    De boom kikkers zijn super.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een prachtig en heel gevarieerd blog, Kees.
    Wat heb je weer veeeel gezien. Foto's van de verschilende vlinders zijn prachtig,
    De sabelsprinkhaan bracht bij mij natuurlijk fijne herinneringen boven. En dan ook nog de zonnedauw.
    Het is een bijzonder mooi en gevarieerd gebied; ik ben er veel te lang niet geweest.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,

    Wat een fijne diversiteit aan foto's van jouw omzwervingen door de AWD. Mooi die boomkikkers, ik heb ze dit jaar tevergeefs gezocht. Prachtig dat vrouwtje grote sabelsprinkhaan met die legboor en zachte achtergrond. Bijzonder ook zo'n ontmoeting met een egeltje, vroeger zag ik ze vaak, maar ook met die soort gaat het steeds slechter is mijn indruk. Je fotografeerde ook een aantal hele mooie soorten vlinders, vooral de kleine parelmoervlinder en keizersmantel, die laatste zie je hier nooit. Prachtige platen maakte je ervan. Luguber grapje maakte iemand met dat damhertskelet, je schrikt waarschijnlijk toch even als je dat zo tegenkomt.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hooi Kees
    mooie macro's van al die insecten gaaf,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat 'n variatie aan foto's heb je gemaakt, dat Lantaarntje met die kleuren is heel erg mooi en het Egeltje leuk dat je hem tegen kwam. Ook de Keizersmantel zeer mooi. Ik vind je hele serie schitterend.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Kees, een fraaie post op je blog met veel variatie. Erg leuke beschrijvingen bij je prachtige foto's en dus geen moeite om tot de laatste foto te blijven kijken. Mijn complimenten!
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi Kees!! Lovely series of pictures.. Specially the Hedgehog.. Regards

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Kees, A fantastic variety of nice pictures you offer! ...and the story with the hedgehog is fantastic, the circle is closed. I enjoyed all your pictures!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,
    Een prachtige verzameling foto's van diverse libellen, sprinkhanen en boomkikkertje. De ontmoeting met de egel is echt de kers op de taart. Mooie serie kon je er van maken! Het juffertje in een bloedrood decor is prachtig.
    Groetjes Maria

    BeantwoordenVerwijderen