vrijdag 12 oktober 2012

AWD - Bronst nu echt begonnen

Na een bezoek aan de AWD op maandagmorgen ben ik ook op dinsdag-  en donderdagmorgen op zoek gegaan naar bronsttaferelen.

De bronst werd per keer duidelijker merkbaar:
de herten liepen rustelozer rond, burlden vaker en langduriger, daagden elkaar meer uit en raakten soms bij een heftig gevecht betrokken.

We gaan langzaam maar zeker naar de climax.

In dit blog "beperk" ik mij tot  maandag en dinsdag.
Het fotoverslag van mijn wandeling met René komt na het weekend.

 

Vlaggen is belangrijk voor
de plaatsherten. 
Welk hert vlagt het meest 
uitbundig?
 Als je langs de bosrand wandelt word je voortdurend in de gaten gehouden.




Ook de herten zijn vaak aan de wandel om even poolshoogte te nemen op de voor hen belangrijke plaatsen.






Als je je rustig houdt lopen ze soms maar een paar meter van je vandaan.








Op dinsdagmorgen rond kwart voor 8 zag ik dit hert achter zijn  hindes aan gaan: hij moest er zelfs een kanaaltje voor over springen.

Omstandigheden: schemerig, ISO 3200, diafragma 5,6, 1/500 sec, belichtingscorrectie -2. 

Onvermijdelijk dat je een korrelige foto krijgt.

Ik plaats de foto om te laten zien dat de herten heel wat voor hun vrouwen over hebben.





Jonge herten sparden wat met elkaar: aan de bronst zijn ze nog niet toe.






 

Hoe verschillend kunnen 
de mannen zijn?

 Moeder en kind slaan al dat imponeergedrag gade.



De afrastering voor de koeien was gedeeltelijk omver gelopen.

Of dit burlende hert daar meer van weet werd niet duidelijk.






Deze kolos maakte zich zichtbaar ergens een beetje druk om.









En burlen. Was dat behalve te horen ook nog duidelijk te zien? Kijk maar eens:


 Daarna weer achter de hindes aan, want uiteindelijk draait daar alles om.
 Je moet je wel vaak genoeg laten horen om te laten weten waar je bent.

 

Voor kalfjes van dit jaar is het een verwarrende tijd. Ze worden door hun moeder aan hun lot overgelaten.
 In het najaarszonnetje deed dit hertje zich te goed aan groene  blaadjes.

Op donderdagmorgen ging de bronst al een stuk heftiger dan de dagen ervoor. Hier alvast een voorproefje: 




Het burlen was krachtig en imponerend. 















Het ging er  een aantal keren heftig aan toe.









De foto's van deze dag moet ik nog uitzoeken en selecteren. 
Na het weekend zal ik er het een en ander van laten zien in een volgend blog.
Prettig weekend.

11 opmerkingen:

  1. It must be so great to see and hear them. I saw it on TV last sunday and they makes really loud noices.

    Have a nice day!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een belevenis om daar te zijn,heel mooi de situatie in beeld gebracht,wat hebben de mannetjes een macho gedrag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Het eerste gedeelte is maar een tamme bedoening vergeleken met wat we gisteren gezien hebben. Mooi die laatste foto! Ik zie dat jij daar een betere positie had dan ik.
    Foto nummer 16 is toch wel een hele fraaie in deze serie. Mooi dat frontale shot.
    Ben erg benieuwd wat voor platen je gisteren hebt gemaakt.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. dit gaat spannend worden, je laat nu al mooie foto's zien, wat moet het dan wel niet gaan worden van de donderdag. Het blijft een mooie belevenis maar sta het dit jaar een keertje over, ik geniet wel met je foto's mee.
    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat een mooie serie weer. Vooral de burlende herten heb je heel mooi in beeld gebracht. Dat hoop ik volgende week ook zo te kunnen vastleggen en mee te maken. Aan de reactie van Rene begrijp ik dat het nu echt is begonnen, ik wilde vandaag, maar het was gewoon rot weer....dus duimen voor volgende week. En ik kijk al uit naar jouw blog met de foto's van gisteren.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto's heb je kunnen maken Kees, de bronst is nu volop bezig denk ik.
    Voor mij zit het er dit jaar denk ik niet in om mee te maken, ik kijk wel naar jou foto's, zo geniet ik ook mee.
    Ik vind foto's 11,21 en 22 echt subliem.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie serie Kees. Hier wil je altijd meer en meer van toch? Nog iets meer spektakel.
    Maar die laatste belooft al heel wat.
    Ik vind ook het kalf dat snoept van de blaadje heel mooi en de oefende spitsers.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    Prachtige foto's van de bronst..Het burlen staat geweldig in beeld..prachtige uitstraling.
    Ook het gevecht is top!..En als ik het goed begrijpt..volgt daar nog een serie van.
    Ja..bronst is een heerlijke tijd.
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heerlijk als je voldoende tijd hebt om zo vaak naar de AWD te gaan :-) Je hebt al een hoop moois voor je lens gekregen, en ik meen te begrijpen dat jullie donderdag ook een geslaagde ochtend hadden, ik zie uit naar de beelden, het voorproefje belooft veel.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hooi Kees
    ik zie dat jij ook die jonge vechtende herten hebt gezien je serie is weer erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi!
    Oh, absolutely stunning serie of this lovely spices. Great photoshot work.
    Have a nice day!
    /Ingemar

    BeantwoordenVerwijderen