zondag 14 oktober 2012

AWD - Wie scoort bij de vrouwen?

Op donderdag 10 oktober ben ik samen met René (dewerelddoormijnlenzen.blogspot.com) (te) vroeg de AWD  ingegaan via ingang Panneland.
Een boswachter wees ons erop dat we er al voor zonsopgang waren, en dat mag niet.
Het was overigens licht genoeg.


Wij hoopten de bronst mee te maken met vooral een gevecht op een fotogenieke plaats.




 Op het open veld liepen wel enkele herten maar er was weinig activiteit.
Hier en daar viel de zon over het veld - waar op enkele plaatsen zelfs al wat vorst aan de grond was - en daar wilde een damhert wel even gaan staan. 

 Nog even relaxen voordat het grote werk losbarst.
 Het eerste gevecht, een beetje verscholen achter de bomen.
Ik was wel benieuwd hoe René het gevecht zou vastleggen.
Mijn instellingen: ISO 1600, f/8, 1/500 sec, belichtingscorrectie -2
 Het sterkste hert wilde natuurlijk wel weten dat hij de winnaar was, even krachtig burlen dus.
Hij hield het niet bij één keer. Het was grappig om te zien hoe zijn adamsappel voortdurend op en neer ging.
 Een tweede gevecht, opnieuw in de schaduw, opnieuw gedeeltelijk achter een boom.
Het was erg onrustig want er liepen op een gegeven moment vijf ongedurige damhertmannen in het bos om elkaar heen.
En ja hoor, weer de trotse burl van de overwinnaar.
Het derde gevecht, nog steeds in de schaduw, maar niet meer achter een boom.
De kracht spatte van de lijven af.
De koppen werden naar beneden gedrukt en kwamen soms plat op de grond te liggen.





Op een iets lichtere plek stond dit bejaarde hert. Hij keek alle drukte wat meewarig aan en besefte dat zijn tijd voorbij is.





Deze foto is wat te licht uitgevallen, maar ik plaats hem toch omdat ik de pose wel leuk vind.






Eerst ging de winnaar van het laatste gevecht even uitbundig vlaggen ...............
 ..... en daarna schreeuwde hij het als het ware uit: I did it again!
 I am the greatest!
Hij leek een volgende uitdager te zien:
 Je kan je niet voorstellen dat een hert nog uitbundiger kan vlaggen. 
Tegelijkertijd is het een goed voorbeeld van rekken en strekken.
 Ik weet niet meer of dit de winnaar is van het vierde gevecht dat we zagen.
René stond gunstig en kon de vechtende herten in de volle zon fotograferen.
Ik kon dat vanuit mijn positie ook, maar ik wilde de drie fotografen op de achtergrond in het bos er niet bij hebben.
Jammer voor mij, maar een dergelijke foto  gaat bij mij toch de prullenbak in .
 Het leek soms wel of het burlen tegen ons gericht was.
Net als dit hert konden wij tevreden terugkijken, wij natuurlijk op een geslaagde ochtend.
René, bedankt voor je gezelschap.








13 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,

    Je zet een fraaie serie neer maar wel jammer van het beroerde licht; een keertje terug dus denk ik. Je hebt het vlaggende hert er overigens wel goed op staan!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Impressive pictures of (dama dama)... Congrat and regards from Spain..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Kees,

    Mijn instellingen bij dat gevecht waren Iso 1600; F6.3; 1/320; -0,7.
    Het tweede gevecht heb jij er wel erg lekker opstaan. Daar stond ik net even verkeerd. Mooi vastgelegd.

    Ik zie heel veel foto's van momenten die ik ook heb, maar door de andere belichtingscompensatie zijn ze van mij ietsje lichter.
    Het was een prachtige ochtend en erg gezellig.

    Tot de volgende keer,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beautiful....must be very exciting to watch the big bulls fight...thanks ....will consider that.
    But now is the hunting season until end January with our dogs. Maybe in spring....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een mooie serie die vlaggende bewegingen,de gevechten.ik vind het heel indrukwekkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hooi Kees
    een geweldige serie van de bronst plek mooi in beeld gebracht,
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wow you got such fantastic photos of them! It must be so great to see this in reallity. Thanks for showing :)

    The wooden cup is called Kåsa in swedish. It is an old tradition and they are made from birch bumps. The coffe tastes a lot better in it and I think it is quite beautiful :))

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hi!
    absolutely stunning serie, i realy love the sound of them in the wild.
    Greetings from Sweden
    /ingemar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Bij de foto's 3, 4 en 5 valt er hier en daar een prachtig ochtendzonnetje in het beeld, wat zou het mooi geweest zijn als je daar een gevecht had gezien.
    Niettemin heb je de actie er gaaf op staan, het blijft toch prachtig om mee te maken. Ik denk dat ik morgenochtend nog even ga kijken.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dit zijn toch wel echte bronstplaten. De zon schijnt wel, al is het niet altijd op de juiste plek helaas. Je hebt zo iets niet in de hand al zou je dat op zo'n moment willen.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldige serie Kees, prchtig die burlende herten, wat een uitdrukking op die koppen.
    En je hebt actie foto's van gevechten, tja, dat gebeurd vaak in het bos. Toch vind ik je foto's heel geslaagd en samen met de burl en vlag foto's een mooie impressie van de bronst.

    Ik wil deze week ook nog een keer gaan, maar wanneer, hangt ook van mijn werk af en van het weer, maar dat laatste kan ik echt niet op vertrouwen....
    Misschien nog tot ziens deze week.
    Groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een gevechten heb je gezien, super om dit toch van heel dichtbij mee te mogen maken. En niet meer te vroeg het AWD ingaan, krijg je strafpunten voor..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees,

    Dit is toch wel een hele mooie registratie van de Damhertenbronst. Je kunt aan verschillende foto's zien dat het grauw weer was, maar de gevechten staan er wel erg mooi op. Als dan het zonnetje schijnt op zo'n vlaggende man dan ze je dat de foto's nog mooier worden.

    Ik denk dat dit wel één van de mooiste damhertenbronst blog is die ik tot nu toe gezien heb.

    Complimenten.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen