vrijdag 5 oktober 2012

Soms zit het tegen


Ter afwisseling met de wandelingen in de AWD ben ik kort geleden  nog een keer naar de Zuidpier in IJmuiden en naar de Groene Jonker geweest.

In IJmuiden waaide het weer flink, en ook nog uit zuidwestelijke richting. Er waren opmerkelijk weinig bijzondere vogels te zien.

Een verrassing vond ik wel de tapuit die bij de haven van Seaport Marina zijn voedsel zocht.

 Steenlopers zijn bij de pier talrijk aanwezig. Waarom dan deze foto's?
Let maar eens op het blauwe koordje bij een van de poten.
 Hier is het koordje nog beter te zien. De vogel had er ogenschijnlijk geen last van. 
Dat vervuiling op allerlei manieren een bedreiging voor de natuur vormt hoef ik niemand te vertellen.





Het viel niet mee in de harde wind om nog een aantal redelijke foto's te maken.










Zelfs foto's maken van zilvermeeuwen, grote sterns en aalscholvers was lastig omdat de vogels onverwachts van vliegrichting veranderden door de wind. Stil zitten deden ze meestal op onaantrekkelijke plaatsen.

Daarom krijgt de steenloper wat meer aandacht.






De Groene Jonker leek mij wel een goede afwisseling met het volgen van de bronst. 
Wie weet waren er ook bijzondere trekvogels te zien. Maar wat zag ik: ganzen, heel veel ganzen. 

 Dit zijn maar een paar exemplaren van de vele honderden die er te zien waren.

Zo gauw ze mij in de gaten hadden en vonden dat ik te dichtbij was gekomen, 
vlogen ze luid snaterend op, alles en iedereen waarschuwend.

Verder was het een schamele oogst: afgezien van "gewone" vogels zoals futen, wilde eenden en meerkoeten zag ik enkele rallen op grote afstand, een paar slobeenden en een enkele lepelaar.

Toen ik terugliep naar de parkeerplaats zag ik nog enkele steltlopers doodstil in het water bij een rietkraag staan. Het bleken watersnippen te zijn. De foto plaats ik hier alleen omdat ik niet zo vaak watersnippen zie. De afgelopen winter in de AWD was wat dat betreft aantrekkelijker.

Nu maar hopen dat het slechte weer snel voorbij is en dat de nachttemperaturen wat gaan zakken.
Dan begint de bronst pas echt.




9 opmerkingen:

  1. Hai Kees,

    Tsja, dat is het meest frusterend van onze hobby. Een stuk autorijden en dan niet datgene zien waar je op hoopt.
    Het valt helemaal tegen als je daarvoor om 06:00 uur uit je bed bent gestapt.
    Toch nog best een leuke serie, toch?
    Mooie tapuit en een paar prachtige snippen. Die zie je beide niet iedere dag.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Kees, het kan niet altijd feest wezen. Maar toch wat mooie vangsten hoor, het tapuitje zit daar wel heel erg mooi, en de twee watersnippen zitten weliswaar wat ver, maar juist daardoor vind ik het een sfeervolle plaat. En steenlopertjes, altijd leuk om te zien, en ik geloof graag dat het niet meeviel in de harde wind, maar ze zijn prima gelukt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weet je maar uit eindelijk gaan we toch nooit voor niets je bent zo wie zo heerlijk in de natuur en moet je kijken wat je toch nog meebrengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind dat je nog best wat mooie foto's hebt gemaakt.
    Ik vind foto 7 van de vliegende ganzen echt geweldig.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    ja' het is altijd jammer als je niet zo veel ziet maar je bent toch met leuke foto's tuis gekomen erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jammer als het tegen zit, maar dat is ook altijd de spanning vooraf of het gaat lukken.De tapuit vind ik heel mooi. Ook het steenlopertje. Ik heb wel eens beelden gezien van de inhoud van zeevogelmagen, daar word je niet vrolijk van. Al dat plastic verteert niet.
    Watersnippen heb ik nog nooit gezien, toch een leuke waarneming.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Kees! Beautiful...the gees are living us now. I have seen a lots of them this week, somehow little sad but they will come back

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het kan niet altijd een feestje zijn, maar je laat toch nog een mooie serie zien. En genieten van alles wat je ziet doet je hoofd ook even leeg waaien. Volgende keer beter.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, dat hoort er ook bij....soms heb je gewoon pech dat je niet veel ziet, dat is vooral jammer als je er een stuk voor moet reizen.
    Maar toch, dat tapuitje is leuk, steenlopers zijn altijd leuk, en watersnippen zie je ook niet elke dag.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen