zondag 25 mei 2014

Jufferleed

Jufferleed.
Juffers zijn zelf rovers, maar ze vallen ook regelmatig ten prooi aan andere organismen, 
bijvoorbeeld aan zonnedauw.
Ik ben op zoek gegaan naar juffers die vastzaten aan de blaadjes van zonnedauw. 
Dat bood mij tegelijk de kans om wat te experimenteren met de scherptediepte.
De eerste opname is gemaakt met f/6,3, de tweede met f/10.
Wil je zoveel mogelijk details of wil je een bepaald deel accentueren? 
Het heeft allebei wel wat.
f/20: details vallen goed op.
Deze juffer zat maar gedeeltelijk vast. 
Toch slaagde zij er niet in zich te bevrijden.
f/10: het gaat richting schilderen.
Hier waren de lichtomstandigheden veel beter. Dat is direct te zien aan de kleuren (f/10).
De achtergrond zou wat rustiger mogen (f/10).
Met f/2,8 krijg je een heel ander beeld, onder andere veel rustiger met zachte tinten.
Zachte tinten, het accent op de kop, f/10. 
Ik krijg het gevoel dat f/10 mij meestal wel goed bevalt.
Een tussendoortje.
Een soort gaasvlieg zat met een vleugel vast aan de kleefstof van het blad. 
Geen ontsnappen mogelijk (f/18).
Deze spin was een echte opportunist. 
Hij dacht ongetwijfeld hier een smakelijke hap aan de plant te ontfutselen (f/10).
Daar moest hij wel flink zijn best voor doen (f/10).
Hij spande zich maximaal in, maar het lukte hem niet. 
Die kleefstof heeft toch wel een bijzondere hechtingskracht (f/10).
Een volgend slachtoffer (f/10) zat zowel voor als achter aan een blad gekleefd.
f/10
Sticky fingers.
Het lijkt of deze juffer het blad omarmt (f/10). 
Is de juffer bezweken voor het verleidelijke "omarm me, omarm me" (vrij naar BlØf) van het blad?
Deze foto is behoorlijk gecropt (f/10).
Hierbij valt te zien dat de juffer snoept van de kleefstof (of zit ze misschien gewoon vast?)
Weer een intermezzo (f/10).
Een klein groen insect is onherroepelijk ten prooi gevallen aan de zonnedauw.
Deze juffer slaagde erin zich uiteindelijk te bevrijden (f/6,3).
De lensopening biedt wat mij betreft een aardige combinatie van scherp en onscherp.
f/5,6 levert hier toch wel een mooie plaat op. De achtergrond zou nog wat rustiger mogen.
Opnieuw f/5,6.
Het accent ligt op de kop, de rest mag dan wel wat vager zijn.
f/5,6.
Het idee is vergelijkbaar, het gaat opnieuw om het accent op de kop.

Het was leuk om te experimenteren. 
Het is echt zoeken naar een lensopening die het best bevalt. 
Ik heb veel opnamen gemaakt met steeds een andere lensopening.
Wat ik hier laat zien is mij het best bevallen.



15 opmerkingen:

  1. Ongelofelijk om te zien hoe deze juffers en spin vast komen te zitten.
    Foto's zijn perfect scherp, ik vind het echt een perfecte serie.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig wat mooi dat je deze experimenten laat zien het is heel leerzaam ondanks dat ook een prachtige serie geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is er toch een ellende op de werled, Kees, In eerste instantie uiteraard voor de juffers die je hier laat zien (mooie serie!), maar ook voor "ons fotografen": het blijft altijd een beetje schipperen met diafragma, iso en sluitertijden. Ik doe het ook meestal zo. Verschillende diafragmawaarden bij hetzelfde onderwerp (als je de kans krijgt!) en dan kijken wat het beste bevalt.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    de zonnedauw heeft genoeg voedsel zo te zien het zijn mooie foto's.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees,
    Fantastische beelden laat je zien al is het natuurlijk een drama voor de juffers ;-) Leuk dat je de info meegeeft. Ik neem aan dat je wel een statief hebt gebruikt. Erg mooi gelukt allemaal Ik heb er zeer van genoten!
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie serie met de macro gemaakt Kees.
    Het licht zat je ook mee zo te zien en ondanks de vaak rommelige foto's, die onvermijdelijk ontstaan met zonnedauw, heb je je lekker uitgeleefd met scherptedieptes.
    Gebruik je hierbij een hoekzoeker of gewoon kleddernat in het mos liggen?

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Really great photos of the dragonfly and the spider! The flower I have never seen in real, but I know they can be found around here :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Kees,

    F10 is een veilige keuze als je dit soort onderwerpen fotografeert. Mooie scherpe beelden met veel details.Maar ja, wat wil de fotograaf laten zien? Een schilderachtig beeld met een gedeeltelijk scherp onderwerp? Dan zal je toch een groter diafragma moeten kiezen. Misschien moet je ook eens experimenteren met de afstand tot je onderwerp. Dan scheelt ook al enorm qua scherptediepte. Ik persoonlijk vind foto's zoals nummers 5, 14,15 en 16 het mooist. Daar is de achtergrond net ver genoeg weg om deze mooi onscherp te laten worden. Maar je hebt hier een prachtige serie neergezet. Mooi qua scherpte en kleur. Die met de spin zijn ook wel top hoor.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooi macro-onderwerp Kees. Toch altijd bijzonder om te zien hoe diertjes ten prooi vallen aan het zonnedauw. Mooi jouw experimenten met de scherptediepte en boeiend te zien dat jij veel werkt met f10, ik zit zelf meestal met een veel grotere diafragma-opening.
    Je hebt er heel fraaie opnamen bij zitten en ik heb eigenlijk niet echt een favoriet. Een inspirerende blog die me prikkelt om zelf ook eens weer met dit onderwerp aan de slag te gaan. En dan zou ik best ook een ten prooi gevallen spin willen tegenkomen, dat heb ik nog nooit gezien.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees!!!.. Wonderful macro.. Bravo!!!.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hm, reageren ging niet helemaal goed, hele bericht weer weg.
    Prachtige serie met de foto's met een groot diafragma ( F5.6 of F2.8) als favorieten, ik hou wel van die vage achtergronden en dat schilderachtige.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk, dat experimenteren, Kees. Een prachtige serie. Toen ik je verhaal las, dacht ik meteen: F2.8 of F5.6. Geen kleiner diafragma. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze. Er is echter nog een andere factor. Dat is de hoeveelheid zon op je onderwerp. Voor een schilderachtig effect kies ik zelf voor minder direct zonlicht. Maar ook dat is een persoonlijke keuze. O ja, foto 7 vind ik het mooiste. Toegegeven van de Zonnedauw zie je niets meer in detail. Toch érg mooi.... Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    een heel mooie serie. En erg leuk dat je jouw experimenten met de diafragma instellingen deelt. Leerzaam om de foto's zo naast elkaar te zien. Zelf vind ik de foto's 1, 8, 16 en 20 het mooist. Met een vervagende achtergrond dus.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Echt een geweldige mooie serie Kees. Je hebt de juffertjes heel mooi scherp gevangen net als de andere insecten die ten prooi zijn gevallen aan de zonnedauw.
    Je laat verschillenden diafragma's zien en je ziet dan ook het verschil. Ik heb echt genoten van deze mooie serie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Kees,
    Wat leuk om zo lekker te experimenteren en de exif-gegevens erbij te zetten.
    Het zal jou vast niet verbazen dat mijn voorkeur uit gaat naar nr 7 met f/2.8 en de laatste met f/5.6.
    Ik houd gewoon van een kleine scherptediepte met rustige achtergronden.
    Maar het is allemaal een kwestie van smaak. Wil je meer detail laten zien, dat moet je flink diafragmeren. In dat geval gaat de achtergrond nadrukkelijker meedoen, dus moet je daar nóg beter op letten. Een kleine verandering van camerastandpunt kan trouwens een wereld van verschil maken, net als de afstand waarop je fotografeert. Hoe dichterbij, hoe minder scherptediepte.
    Lekker blijven experimenteren en vooral doen wat je zelf mooi vindt.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen