zaterdag 21 juli 2012

AWD - De Grote Drie (met zwemmende vos)

Op vrijdag 20 juni ben ik weer eens naar de AWD geweest. Net voorbij de afslag richting ingang Panneland stak een groep van zo'n 10 damhert mannen de weg over, terugkerend naar de weilanden en wellicht de AWD. Voor mij geen probleem omdat ik langzaam reed en het rustig was op de weg, het was ongeveer kwart voor 6 's morgens.
In de verte zag ik dat het wemelde van de herten in het grensgebied tussen de weilanden en de bosrand.


In de AWD was ik verbaasd te zien hoeveel damherten er met jongen liepen. Tientallen jongen, nog meer volwassen dieren. Het zijn voorbeelden die horen bij de actualiteit van dit moment. Ik ben benieuwd welke invloed het hekwerk om de AWD zal hebben op de problematiek.
Ik heb deze dag zoveel gezien dat ik er twee keer verslag van zal doen. Deze keer de Grote Drie, waarvan hierboven een bijzonder paar te zien is. Ik zag ze om ca. 6 uur vlakbij de ingang de Oase.
Deze statige heren zag ik later die morgen, rustig lopend langs het kanaal bij het Middenveld.
Meer beelden van damherten komen in het hierop volgende blog.
 Tot mijn verbazing zag ik een paartje reeën bij het watervalletje langs de Blauwe Route.
Ik heb ze nog nooit zo dichtbij een ingang gezien.
 Ze trokken zich niet veel van mij aan, maar gingen rustig hun eigen gang.
Ik mocht wel iets dichterbij komen, maar ze hielden wel graag wat afstand. 
 Al gauw verdwenen ze tussen de struiken.




Op een zeker moment zag ik in de verte een vos. Ik ben er voorzichtig naartoe gelopen, zo nu en dan een foto makend "voor de zekerheid".
De vos zat een tijdje om zich heen te kijken en liep toen naar waterkant.






Daar aangekomen keek ze vooruit en ..........

.......... keek mij daarna recht in mijn gezicht. Ze stoorde zich niet aan mij.

Ik dacht dat ze wilde gaan drinken en niet verrast wilde worden door de een of andere bedreiging.

Drinken? 
Ja hoor, maar niet meer dan een slok.



Zij had andere plannen:
 Ze wilde het kanaal overzwemmen!
Dat had ik nog nooit eerder gezien.
 Rustig zwom ze het kanaal over.
Aangekomen bij de andere oever liep ze nog even door het water en sprong vervolgens op de kant. 
De sprong staat wel op een foto, maar ik vond hem niet mooi genoeg om hier te laten zien.
 En wat doe je met een natte vacht?
 Uitschudden.
Daarna ging ze onder het hek door het erachter liggende bos in.

Zeer tevreden over zoveel geluk liep ik verder. En wat zag ik na een tijdje in het hoge gras bewegen?





Nog een vos, een jong dier zoals even later bleek.





Zoekend naar voedsel. 
De wind stond gunstig voor mij, dus ze rook mij niet.





 Toch kreeg ze mij op de een of andere manier in de gaten. 
Het vosje onderbrak het zoeken naar een prooi en kroop weg achter struiken.
Dit was het laatste wat ik nog van haar zag.

De Grote Drie van de AWD op één dag, dat gebeurt mij niet zo vaak. 
De manier waarop maakt het nog specialer. 
En dan te bedenken dat dit niet de enige mooie ervaringen waren op deze dag. 
Deel 2 volgt in de loop van volgende week.

7 opmerkingen:

  1. dit is toch wel weer zo,n dag met een gouden randje lijkt mij heerlijk om zo thuis te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ohh, Kees, die reeën langs het kanaaltje waar ik altijd kom ....behalve gister. Prachtige dieren. De zwemmende vos is natuurlijk een superervaring. Je laatste vossenfoto van het jonge vosje is prachtig, wat een mooi dier.
    De herten zijn nu echt op zijn mooist, de geweien van de heren zijn volgroeid dus ze zullen weldra gaan schuren om de basthuid kwijt te raken.
    Weer een mooi verslag, ben benieuwd naar deel 2.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    mooi moment met die vos.
    de andere foto's zijn ook erg mooi.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Really great series! Love the deers and the swimming fox was really fascinating! never seen that before...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig moment een zwemmende vos. Daar droomt iedereen van.
    En ook de reeen zijn fantastisch.
    je hebt een top dag gehad.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello
    Very nice pictures you have.
    The fox is very beautyful.
    Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk dat donkere stel! En een geweldige belevenis met de vos. Een wandeling die de moeite waard was! Ook je vorige blog over de reeën is mooi om te bekijken! groetjes Albertine

    BeantwoordenVerwijderen