donderdag 19 juli 2012

AWD - Reeën

Zoals ik mijn vorige blog al aankondigde  komen na de damherten nu de reeën aan de beurt. 
Ook voor reeën blijkt de vroege ochtend een prima moment om ze te kunnen zien. 
Natuurlijk moet ook het weer dan meezitten.
De bovenstaande ree zag ik om ongeveer 6 uur 's morgens aan de rand van het bos, rustig grazend.
Toen hij mij zag, keek hij mij nog even onderzoekend aan en ging er met enkele rauwe kreten vandoor. 
Op afstand hoorde ik hem nog geïrriteerd "blaffen" omdat ik zo brutaal was om in zijn territorium te komen.
Even verderop was een tweede reebok tevoorschijn gekomen. Hij liep rustig langs de varens naar een beschutte plek aan de bosrand. Wat heb je dan last van het hoge gras en soms van takken!
Teken waren weer blij met mij. 
Je moet je steeds goed controleren als je in de duinen geweest bent. Deze keer vond ik 's avonds vier teken.
Zoals op beide bovenstaande foto's te zien is had de bok óók wat last van een tak. 
Hij deed verwoede pogingen om de tak kwijt te raken.
 Hier raakte hij los.
De tak prikte hem nog een keer flink in zijn zij. 
Op een andere foto was dat nog beter te zien, maar die was helaas onscherp.
In het bos liepen twee reegeiten, op een plek met teveel schaduw. Geen mooie foto's dus.
Plotseling schoot er een kalfje uit de dekking.
Hij ging staan op een voor mij ongunstige plek om naar mij te kijken.
Ik was echter allang blij om de kleine te zien,
misschien wel dezelfde die ik eerder dit jaar van heel dichtbij heb gezien. 
Met zijn drieën waren ze binnen een paar tellen uit het zicht verdwenen.
 Ik hoopte dat ik ze nog een keer zou kunnen zien. Ze waren een kant opgegaan waar ik wel vaker reeën tegenkom. En het zat mee, al had ik opnieuw last van het hoge gras. 
Uit een ooghoek zag ik dat de andere hinde zich in het hoge gras schuil hield.
 Het hoge gras en de nog veel hogere varens geven de dieren meer dan genoeg mogelijkheden om zich te verbergen. De reegeit liep naar een tamelijk open deel, maar helaas wel in de schaduw.
 Haar kind volgde haar op enkele meters afstand  .........
 ....... en bleef toen even staan. Daar had ik op gewacht en gehoopt.
Ze liepen verder, wat dieper het bos in. Hier en daar vielen de zonnestralen door de bomen, waardoor het een hele opgave was om de goede belichting te vinden. Deze opname vind ik de beste ervan.
Moeder en kind verdwenen tussen de varens.  Ik ging weer op zoek naar de andere reegeit. 
Ik was niet de enige. Een van de reebokken die ik eerder deze morgen had gezien - dat denk ik tenminste - had haar ook al opgemerkt. 
De maand juli is een opwindende maand bij reeën.
Ze zijn dan op hun mooist, de hormonen gieren door hun lichaam.
Er moet voor nageslacht gezorgd worden.
Hij zag haar, zij ervandoor.
Even later lag hij in het hoge gras naar haar te kijken, terwijl zij rustig verder ging met grazen.
Kort daarna trokken zij zich bescheiden terug, ervoor zorgend dat zij niemand zouden storen 
(of om niet gestoord te worden).
 Daarmee was het nog niet voorbij. 
Uit de varens kwam een tweede stel tevoorschijn, op weg naar het zelfde bos.
De bok volgde de geit op enkele meters afstand. Ik zag hen niet meer terug.

De tijd vloog deze ochtend. Veel reeën gezien, zelfs een reekalfje. Dat gevoegd bij de damherten waar ik al eerder een blog aan gewijd heb maakt wel duidelijk dat ik een bijzondere maandagmorgen heb gehad. 
En mensen? Pas rond een uur of 10 zag ik in de verte enkele wandelaars. 
Het is een bijzonder gevoel als je zo lang zo'n mooi gebied als het ware voor je zelf hebt.

10 opmerkingen:

  1. ja dat is pas genieten helemaal alleen met de geluiden en de dieren een heerlijk gevoel is dat het lijkt ook wel of de dieren dan nog veel rustiger zijn.maar je hebt er weer een heerlijke blog aan overgehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Great pictures of the roes. The fawn is to qute. I havent yet got the opportunity to take a picture of it. I see a lot of goats eating but the fawns are not with them. Yes, the bucks are now chasing and playing with the goats. On 16th August buck hunting starts here. You are only are allowed to stalk and shoot with rifle. I dont like that hunting because I think its a trophy hunting....they have now nice antlers, although I´m a hunter.
    Ok, if you have a old one, injuried or so that would be ok. We have to have nice bucks to reproduce the roes

    You have

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent wel beloond voor het vroege opstaan.Heerlijk om zo in alle rust de reeen te observeren. Mooi foto's heb je kunnen maken. Het reekalfje is een bonus!
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    geweldig die reen reebok maar ook
    die ree met jong mooie opnames.
    groetjes Herman,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Prachtige foto's, zoals je het beschrijft is het toch best moeilijk om de reeën te fotograferen, is jou toch goed gelukt. De eerste foto van de bok steelt de show. Het kalfje is zo schattig, lief snoetje, die oogjes, zo vertederend.
    Ik hoop dat ik morgen vroeg genoeg ben, en een beetje geluk heb want dit staat hoog op mijn wensenlijstje.gr.Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Zo, die heb je er nog zeer mooi opstaan met dat weinige licht.
    Heel mooi gedaan.
    Ben erg benieuwd of je ze ook zo mooi kan platen met de bronst.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige reeks ! Ik snap wat je bedoelt, ik werk voor mijn thesis nu met vergunning in verboden duingebieden en om zo uren te kunnen rondstruinen zonder iemand tegen te komen en tien minuten lang oog in oog te staan met een reebok, het blijven zeldzame en mooie momenten !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beautiful photos of the lovely deers :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het is telkens weer een feestje om deze mooie dieren te zien
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen