dinsdag 2 juni 2015

AWD - Duinhagedissen 2 (samenspel)

De eerste schermutselingen zijn achter de rug.
Als vervolg op een eerder verslag volgt nu deel 2.

Toen de temperaturen wat hoger waren geworden, de zon wat regelmatiger en vooral krachtiger scheen en de mannetjes op kleur waren gekomen begonnen de hagedissen meer en meer aan hun nageslacht te denken.
Natuurlijk moesten de mannetjes nog wel aan de bak om concurrenten te verjagen in de strijd om een geschikte partner veroveren.
En wat doe je als hagedissenman als je een aantrekkelijk vrouwtje ziet?
Je bijt haar eens stevig, zoals hier in haar staart.
Windt dat op?
Zij verzette zich wel even, een reden voor hem om haar nog eens steviger vast te pakken
Ze gaf zich echter niet zo maar gewonnen. Hij moest er wel wat voor doen.
En ja hoor, in het vuur van het liefdesspel vielen ze van de boomstam, op hun rug op de grond.
En daar lig je dan. Dat hadden ze zich toch anders voorgesteld.
Het is wel geen superfoto, maar wel een leuk moment.
Toen hij opgekrabbeld was, was zij verdwenen.
Hij moest weer op zoek.
Hij had haar al snel weer gevonden.
Gelukkig voor hem wees ze hem niet af.
Eigenlijk was ze best gek op hem nu hij zo volhardend bleek.
Dat betekende dat het met zijn genen wel  goed zat.
Terwijl hij een concurrent terugjoeg het hoge gras in ging zij op zoek naar een zonnige plek.
Hij moest na de gewonnen strijd al weer op zoek.
Tja, een vrouw veroveren is niet  iets vanzelfsprekends.
Gevonden. Ze keken elkaar eens goed aan.
Daarna keken ze naar mij.
Mijn aanwezigheid werd geaccepteerd.
Ze gingen er eens lekker ontspannen bij liggen.
Plotseling trok er iets hun aandacht.
Het bleek loos alarm.
Ze waren het blijkbaar niet eens over wie dit loze alarm veroorzaakt had.
Ze keken elkaar een poosje niet meer aan, blijkbaar ontstemd.
Als je dit ziet denk je al gauw "Zal dit nog goed komen?"
Gaan ze ieder hen eigen weg?
Wordt het toch niets tussen hen?
Het viel mee.
Blijkbaar was er opnieuw geritsel in het gras, want plotseling keken ze opnieuw dezelfde kant op.
Even later verdwenen ze in de dekking en ik zag ze niet meer terug.
Bij de paring stellen ze privacy blijkbaar toch wel op prijs.
Hij was de echte macho.
Er waren regelmatig uitdagers in de buurt, maar hij verjoeg ze moeiteloos.
Ik zal nog wel een keertje terugkomen om te zien of er ook kleine hagedisjes te vinden zijn.

14 opmerkingen:

  1. Dat is toch wel uniek, dat je zo'n uitgebreide gedragsserie kunt maken, geweldig mooi om te zien en te lezen Kees!
    En ja, een vervolg met baby-hagedisjes zou natuurlijk super zijn, ik wens je geluk en succes.

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gorgeous photos of the lizards. They're very beautiful. I hope you'll find small lizards when you go back.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees, dit is echt super om mee te kunnen maken.
    Goed vast kunnen leggen hoe het mannetje het vrouwtje bijt, rare gewoonte vind ik het, maar goed het zal voor deze dieren normaal zijn.
    kan mij wel voorstellen dat ze geen pottenkijkers bij de paring willen hebben, hahaha.
    Kortom ik vind het een schitterend blog geworden.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Wat tof dat je dit zo hebt kunnen vastleggen.
    Geweldige en vooral bijzondere momenten van deze dieren.
    Helemaal te gek.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je was wel precies op het goede moment op de goede plek, Kees. Wat een prachtige serie. Ik vind het erg mooie dieren, vooral het mannetje. Je was vast heel blij met deze serie. 't Is toch uniek om dat te zien gebeuren. Erg mooi. Groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Kees om zo eens wat meer te zien dan alleen een foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weer een heerlijke serie, ook je commentaar erbij is echt leuk om te lezen.
    De foto waar ze allebei naar jou kijken vind ik de mooiste.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey kees,

    Prachtige serie van deze schitterende Zandhagedissen. Je hebt mooi het gedrag van ze kunnen vastleggen. Heerlijke foto's om naar te kijken. Helaas werd het licht die ochtend toen ik in de AWD was te hard....en had ik er al ruim 4,5 uur opzitten. Anders had ik er veel meer aandacht aan geschonken om mooiere foto's te maken.

    Deze reeks foto's vind ik dan ook duidelijk mooier als de mijne.

    Gr,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een mooie reportage Kees van het liefdesspel de hagedissen. Zoals altijd moet de man zicht uitsloven om een partner te veroveren. Mooie combi van tekst en foto's!

    Gr. René

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees,
    Prachtige foto's van deze Zandhagedissen!
    Geweldig verhaal erbij ook. En die buiteling de greppel in is heel grappig!
    Hoewel ik van alle foto's genoten heb pik ik er toch een paar uit: foto 1, 8, en 12 mooi zo samen. Maar foto 9 vind ik echt de mooiste!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een prachtige gedragsblog, mooi als je daar uitgebreid getuige kunt zijn. Een knappe serie heb je er ook van weten te maken en samen met je begeleidende teksten is het een mooi en boeiend blog geworden, compliment!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Pracht blog Kees...jammer dat je de paring niet hebt, maar
    een mens kan ook niet alles hebben...
    mooie platen, ik hoop dat je ook nog verslag kunt dien van\
    de kleintjes die straks komen...zou leuk zijn....
    heb ervan genoten,

    gr. Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie platen en dito verslag. Volgens mij best ubiek dat je dit hebt mogen meemaken.
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een schitterend beeldverhaal Kees.
    De ene plaat nog mooier en specialer dan de ander. Toch een hoop momenten die je niet zo heel vaak op de foto kunt zetten en dan ook nog eens zo mooi qua scherpte en kleur. Een blog dat ik met zeer veel plezier en interesse heb gelezen en zeer zeker heb bekeken. Top gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen