zaterdag 17 oktober 2015

Groen



Welkom in de wereld van de boomkikker.



Boomkikkers heten dan wel boom-kikker, maar je ziet ze zelden in een boom.
Twee jaar geleden heb ik dat een keer gezien. Bij die ene keer is het gebleven.

Je ziet ze vooral op braamstruiken, als je geluk hebt zelfs óp een braam.

Ze blijken zich ook prima thuis te voelen op varens. Bovendien klimmen ze graag in stevige gras-  en rietstengels die in een moerasachtige omgeving groeien.

Ik sluit mijn boomkikkerjaar 2015 met dit verslag af, waarin vooral de maand september voor gevarieerde beelden heeft gezorgd.








Zoals gezegd leven boomkikkers vooral in braamstruiken.
De afgelopen jaren heb ik ze dan ook zelden op andere plaatsen aangetroffen.

Het beeld dat hiernaast te zien is, is in mijn ogen behoorlijk kenmerkend voor de boomkikker.










Zo kan je ze ook aantreffen, zich lekker opwarmend in de vroege ochtendzon.
Zo kunnen ze het een lange tijd volhouden. Geen afwisselend leven zou je zeggen.
Ze blijken zich echter ook in varens heel goed thuis te voelen.
Klauterend langs de stengels waarbij de zon voor een ongebruikelijk beeld zorgde.
Ook op een varenblad kunnen ze langdurig dagdromen als ze niet gestoord worden.
Hij keek mij eens aan, alsof hij dacht :"Ga eens wat verderop kijken. Ik ben hier niet de enige boomkikker".
En jawel, tussen de stengels leek een boomkikkertje mij met open armen te ontvangen.
Wilde hij zó graag op de foto?
Het wemelde er van de jonge boomkikkertjes.
Volwassen exemplaren heb ik op de varens en aan de stengels niet gezien.
Het leuke van de jonkies is dat zij ondernemend zijn en regelmatig een andere plek opzoeken.
Zij zijn nog zo groen als gras en hebben nog veel te ontdekken en te leren.
Met wat geduld kan je ze dan ook in beeld krijgen, zonder dat stengels teveel storen.
De wat vreemde "prop" bij zijn achterpoot  lijkt een restant oude huid te zijn.

























In klauteren en springen zijn ze zeer bedreven.
Let ook eens op hun middelvinger(s).
Opmerkelijk vond ik dat niet alle kikkertjes dezelfde kleur groen hadden.
Ik heb ook kleintjes gezien die een donkerder, mosachtige kleur groen hadden.
De foto's ervan vind ik niet mooi genoeg om hier te laten zien.
Met behulp van hun lange vingers, waaraan ook nog zuignapjes zitten, kunnen ze zich overal heel goed aan vastgrijpen.
En wat vind je van zo'n middelvinger?
Ze gedroegen zich prima (en ik blijkbaar ook), want er was er niet één die hem opstak.
Er wordt wel eens gezegd dat apen goed kunnen klimmen, maar boomkikkers doen op hun manier niet voor apen onder.
Hier maakt er één zich klaar voor een sprong, lijkt het.
Dit beeld geeft een goede indruk van de manier waarop ze zich langs een stengel verplaatsen.
Ze kunnen werkelijk overal op zitten of aan hangen. Stengels buigen nauwelijks door.
De kleine boomkikkers wegen bijna niets.
Zo kan je mooi zien hoe goed ze alle poten gebruiken. 
Hij had zelfs nog tijd om even onderhands naar mij te zwaaien.
Een laatste blik vanuit het riet. 
Terug naar de bramen.
Voor de variatie een boomkikker in een ongebruikelijke setting.
Je zou het kunnen uitleggen dat het lijkt alsof de kikker de bokeh bubbles heel interessant vindt.
's Morgens vroeg komen de kikkertjes uit de dekking tevoorschijn en klimmen dan naar een zonnig, lekker comfortabel braamblad.
Wat kunnen de verschillende tinten groen enorm verschillen.
Hij gaf mij de kans een opname te maken waarbij hij mooi afstak tegen een donkere achtergrond.
De vlieg zette ogen als schoteltjes op.
Wat zou die kikker van plan zijn?
Die kikker was helemaal niets van plan, want als je goed kijkt zie je dat hij de vlieg niet rechtstreeks aan kan kijken.
Vanuit zijn positie keek hij achter het blad waarop de vlieg zat langs.
Een passend einde van een uitgebreid overzicht.

Ik heb vele uren bij de boomkikkers doorgebracht.
Het was een prettige verrassing om te merken dat ze niet alleen in braamstruiken voorkomen.
Daarnaast zag ik dit jaar voor het eerst jonkies, van hooguit 1 cm lang.
Vergeleken met 2014 heb ik veel meer boomkikkers gezien, ook op  een aantal voor mij nieuwe plaatsen.
Het leverde mij veel nieuwe indrukken op en uiteraard ook veel nieuwe beelden.
Wie weet wat 2016 zal brengen.





19 opmerkingen:

  1. Een prachtig blog helemaal gewijd aan deze mooie kikkertjes. Je hebt een paar bijzondere momenten kunnen vastleggen Kees en ze staan er super op.
    Groeten,'
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi is dit Kees z,on hele log vol prachtige foto,s van dit hele mooie kikkertje,maar de laatste en de spagaat vind ik wel het mooiste.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Grappige foto's!! Ik vind dat zulke leuke beestjes. Leuk ook hoe je deze kleine Kermit in al die acrobatische poses hebt weten te fotograferen
    Foto's 6 en 12 zijn erg leuk. Mooi gedaan hoor!!

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Kees,
    marvelous photos of the little green frog. Amazing and funny too !
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hooi Kees
    geweldige serie van die boomkikker en de achtergrond informatie
    je hebt ze wel in elk santje gefotografeerd ik geloof het gelijk dat je er veel uren in hebt gestoken want je ziet er soms maar een of twee per wandeling.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, nou, Kees, het kan niet op. Wat heb jij veel boomkikkertjes gezien en nog in leuke standjes ook. En, ja: dát is nog eens een middelvinger!
    Van al dat groen wordt ik ook een beetje groen...van jaloezie! Ik heb er dit jaar maar enkele gezien en het viel mij inderdaad ook op dat ze soms aardig in kleur verschillen. Volgend jaar maar weer. Als ik het zo lees, dan wordt 2016 een goed boomkikkerjaar...
    Groeten, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wonderful photos of the frogs! I think they're very cute. Have a great weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige serie van de boomkikkers, erg mooi om te zien.
    Mijn complimenten.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super pictures of this adorable frog.. Well-done.. Regards..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een prachtig blog Kees, niet in de laatste plaats ook door al jouw mooie observatieverslagen er bij. Maar jouw foto's zijn natuurlijk een genoegen om te bekijken en dan zie je hoe het loont om veel tijd in een onderwerp te (kunnen) investeren. Het heeft jou een prachtige gevarieerde blog opgeleverd, compliment daarvoor, ik heb het met genoegen gelezen en bekekeken.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  11. sieht toll aus wie der kleine sich durch das Schilff hangelt, vielleicht hat er die Übung nur für dich und
    deine Kamera gemacht ..;-))
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooie ode aan de boomkikker, Kees.
    Zoals jij laat zien, zijn ze veel leuker als ze van die braamstruiken AF komen. Wat heb je leuke foto's gemaakt terwijl ze tussen de rietstengels aan het gymnastieken zijn. Echt fantastisch, complimenten.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jeetje Kees, wat heb jij veel boomkikkertjes kunnen fotograferen, en zelfs een aantal in leuke klauterende poses, echt een lust voor het oog.
    Die tussen de varens vind ik erg mooi, vooral nr 4, verder val ik toch vooral voor de wat rustigere beelden als nr 7 en ook 14 vind ik prachtig, mooi licht heb je daar in de achtergrond.

    Aan al deze foto's zul je de nodige tijd besteed hebben, maar de moeite waard!

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Amazing pictures of the frog in varying pose.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hai Kees,

    Tjonge wat een schitterende serie. Ik kan mij nog herinneren hoe je de eerste keer toen te hannesen om een goede foto te krijgen van de boomkikker. Dat was kruip-door-sluip-door en als ik dan deze beelden zie, dan is dit toch vele malen mooier he. Ben wel een beetje benieuwd waar je de beelden tussen de rietstengels en gras hebt gemaakt. Daarvoor wil ik toch volgend jaar ook wel weer eens richting dat gebied gaan, want dit soort beelden mis ik nog. Wat fijn ook om te lezen dat het goed gaat met de boomkikker. De gedachte leefde toch bij mij dat de meeste geplukt waren en dat ze zo goed als verdwenen waren in dat gebied. Een schitterende serie en dito verslag Kees. Top.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Kees,
    prachtige en ook mooie frivole serie fan deze boomkikkertjes.
    Je hebt ze werkelijk in hele leuke standjes kunnen fotograferen.
    Meestal is het zitten of springen en weer zitten maar hier zijn ze lekker levendig.
    Echt ween supermooie serie waar ik enorm van genoten heb.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Kees,
    Mooie titel, zo zie ik er nu ook uit :-)))) Bij jouw zin : "Het wemelde er van de jonge boomkikkertjes." viel mijn mond open!!
    Ik heb echt nog nooit ook maar één boomkikkertje gezien. Wat een fantastische serie. Van alle kanten en met die grappige ET=vingertjes :-) In een woord geweldig. Zucht!
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Kees, een uitgebreid verslag van deze ieniemienie kikkertjes. In Nederland heb ik ze nooit zo actief gezien, alleen zonnebadend op een braamblad. Jij hebt door er vaak heen te gaan veel actie kunnen vastleggen en dat maakt het extra leuk. Die laatste is echt komisch.
    Fijn dat het beter gaat met deze soort.
    groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat is dit een leuke boomkikkerblog, met veel foto's die zo anders zijn dan de standaard foto's van kikker-op-bramenblad of tak. Ik heb echt zitten genieten van jouw acrobaatjes in het gras. Laten we hopen dat 2016 weer zo'n goed boomkikker jaar wordt kunnen we dan weer met zijn allen ervan genieten en mooie foto's maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen