dinsdag 1 december 2015

AWD - Fungi

Fungi - schimmels of zwammen - zijn zoals bekend in allerlei soorten en maten ook in de AWD te vinden.
Nadat ik in Groenendaal voor het eerst muizenstaartzwammetjes op dennenappels had gevonden ben ik er ook in de AWD naar gaan zoeken, met succes.
Na een korte tijd zoeken had ik er al gauw zo'n stuk of zes gevonden, waardoor ik de mooiste kon uitzoeken en gebruiken.

Maar eerst laat ik nog een aantal andere soorten zien.
Dit is het mooiste van november, gefotografeerd op een aantal verschillende dagen.
Geweizwammetjes waren dit najaar erg makkelijk te vinden.
Zoek dan maar eens een beeld dat je niet zo vaak ziet.
Op de plaatsen waar ik vorig jaar voor het eerst recht koraalmos had gevonden zag ik het opnieuw.
Helaas was de achtergrond van de plekjes waar het groeide vaak nogal rommelig.
Nee, dan werkte het groene bekertjesmos beter mee.
Bedekt met dauwdruppeltjes leverde het onder andere dit beeld op (dat in de vergroting een stuk mooier is).
Dat vroeg natuurlijk om wat experimenteren.
Op het uiterste hoekje van een oude omgevallen boomstam stond dit parmantige mosje.
Het was een hele uitzoekerij om zowel een mooie compositie te vinden als een geschikt gedeelte om op scherp te stellen. 
Wat ziet het er op een foto toch anders uit dan in werkelijkheid!
Nog één met een wat rustiger beeld.
Kleine zwammetjes kon je overal vinden, maar ze in beeld krijgen zoals je wilt kostte soms een flinke tijd.
Dit mini zwammetje was een mooie verrassing. 
Er stonden ook nog een heleboel grotere soortgenoten, maar deze vond ik er het mooist bij staan.
Wat kunnen ze toch teer en breekbaar zijn.
Ook hier was het flink zoeken naar een mooie, rustige compositie.
En dan het hele ritueel van voorbereidingen: een stuk plastic op de grond uitspreiden, de rijstzak of het statief op de juiste plaats leggen of zetten, de camera in positie brengen, het live-view scherm aanzetten en zoeken maar.
Als alles naar tevredenheid is tenslotte met de afstandbediening de foto maken.
Het zal wel herkenbaar zijn.
Zo zag het zwammetje er van bovenaf uit.
Bij het zoeken naar een mooi plaatje heb je bij de kleintjes vaak last van storende blaadjes, sprietjes of takjes. 
Je moet dan je mini tuintje even netjes opruimen.
Hoe krijg je dan het gewenste sfeertje?
Behalve met een mooie achtergrond kan je dan met verschillende diafragma's aan de slag.
Als het meezit ontstaat het gewenste beeld.
Kleverige koraalzwammetjes.
Ik had ze elders al eerder gezien, maar toen waren ze erg klein en wat verscholen tussen het gras.
Bij de stam van een naaldboom stonden ze er veel mooier bij.
Hoe ver kan je komen als je geen tussenringen gebruikt en nauwelijks cropt?
Bij deze hele kleine witte oorzwammetjes, als ik tenminste de goede naam gebruik,
 kon ik het takje waarop ze groeiden op een door mij gewenste plaats leggen.
Het takje een stukje draaien zorgde voor dit beeld.
En daar zijn ze dan, de muizenstaartzwammetjes.
Het leuke van deze soort is dat je de dennenappel waarop ze groeien bijvoorbeeld op een klein boomstronkje kan leggen, 
waardoor je meestal direct de gewenste achtergrond krijgt.
Bij deze foto waren in het toch warme ochtendzonnetje nog niet alle dauwdruppeltjes verdampt (zoals in de vergroting beter te zien is)
Welke positie is nu beter?
Deze of ............
....... de rechtop staande?
Op deze dennenappel waren vier zwammetjes te zien, 
hoewel dat bij de kleinsten misschien niet meevalt.
Met de bokeh bubbles erbij vind ik dat er een rustig, sfeervol beeld is ontstaan.
Nogmaals, met een andere dennenappel en een iets groter zwammetje.
Tenslotte dezelfde dennenappel met zwammetje zonder de lichtcirkels.
Ze hebben allebei wat, waarbij ik toch een lichte voorkeur heb voor de laatste.
Daarom heb ik die als afsluiter gekozen.

Epiloog
Bij deze wil ik iedereen bedanken die op mijn laatste twee blogs en op mijn Google+ publicatie Plagiaat heeft gereageerd.
Dat geldt ook voor degenen die een steen(tje) hebben bijgedragen bij het aan de kaak stellen van het ongeoorloofd gebruik maken van foto's van blogs e.d..

Luthje Milda Giel
Onthoud die naam.
Bekijk haar Facebook pagina.
Wie weet zie je daar wel je eigen foto's.
Zij heeft blijkbaar behoefte aan lovende reacties op foto's op haar FB pagina, terwijl ze weet dat ze die gepikt heeft van anderen.................
Inmiddels zijn er diverse klachten gestuurd naar FB, waarvan ik weet dat ze in behandeling zijn genomen.
Op 1 december heeft Facebook mijn foto's van de FB pagina van LMG verwijderd!

12 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Dit is echt super!! Wat een schitterende beelden.
    Mooie standpunten en ontzettend mooi met dat mosachtige groen erbij. Foto's 8, 9 ,10 en 24 zijn mijn favoriete van deze serie.
    Je hebt dit echt fantastisch gedaan Kees.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig blog Kees. Ik ben weer onder de indruk dat je al dat kleine spul zo mooi op de foto krijgt. Je beschrijving van het tot stand komen is een genoegen om te lezen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    je hebt weer aardig je best gedaan in de maand november en met succes. Er ztiiten een paar mooie platen tussen, vooral nr 18, 22 en 24 van de muizenstaartzwammetjes, Die ben ik nog niet tegengekomen (misschienéén, maar dat weet ik niet zeker), niet in Groenendaal en ook niet in de AWD of Leyduin. dat wordt dan een projectje voor 2016...
    het mooie fragiele blauwachtige zwammetje (10,11) is volgens mij een plooirokje. en nr 9 zou een jonge langsteelfranjehoed kunnen zijn.
    Het geweizwammetje mag er ook wezen, heerlijk rustige compositie. Van de mosjes vind ik nr 7 (toevallig ook de rustigste) het mooist. Nr.5 moet je nog even naar kijken, want daar zit erg veel ruis op (iets teveel nabewerkt?).
    Groetjes, Dick

    NB: bij LMG is alles nog hetzelfde zag ik net...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Kees,
    fabulous photos of the mushrooms. So beautiful and gorgeous !
    thank you for your kind comment on my blog.
    Best regards, Synnöve

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Kees,

    Weer zo'n schitterende serie. De foto's met de dennenappel vind ik toch wel bijzonder. Inmiddels heb ik al vaker van dit soort foto's gezien, maar het blijft een fascinerend iets. De koraalzwammetjes zijn ook erg fraai gelukt. Weer eens wat anders, zo bij een boomstam. Jammer dat ze onder de zandkorrels zitten, maar ja, het zijn dan ook kleverige zwammetjes he.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    echt een schitterend blog met prachtige en sfeervolle platen.
    Nooit geweten dat er in de AWD ook van die mooie kleverige koraalzwammetjes te vinden waren :-).
    Ook de bekermosjes in tegenlicht heb j mooi op de foto gezet net als de de oorzwammetjes.
    Ik zit hier echt te genieten van al dit moois.
    Groetjes, Helma
    ------------
    Ik zou ook de link geplaatst hebben van LMG maar kan dat beter op FB doen.
    Jou foto's waren inderdaad weg maar die van Ad en René staan er nog net als van vele andere.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie weer, Kees.
    Ik zit echt te genieten van je paddoplaten. Mijn favorieten zijn foto 10 - zo mooi, dat iele gebogen stammetje; ziet er zo kwetsbaar uit. Prachtfoto. En nr. 22, heel mooi door het licht in de voor- en achtergrond. Sowieso erg leuk, die muizenstaartzwammetjes op de dennenappels. Complimenten voor de hele serie.
    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha als je eenmaal in de greep bent van al dat kleine spul is er geen houden meer aan he, daar kun je je eindeloos mee vermaken. Je laat hier weer een heel fraaie reeks zien, foto 9 en 10 zijn mijn favorieten, maar ook de rest is een een genoegen om te bekijken en sowieso boeiendom te zien hoe je bezig bent om foto's meer te laten zijn dan registratieplaatjes en daar slaag je zeer wel in, tezamen met met jouw begeleidende tekst is het weer een mooie blog.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Very beautiful photos of the muschrooms! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jij hebt de paddo-smaak echt te pakken, alhoewel de bekermosjes natuurlijk geen paddenstoelen zijn ;-)
    Daarvan vind ik nr 7 de mooiste, de rest is me wat te druk en vooral nr 5 is erg ruizig.
    Nr 8 en 9 zijn fijne rustige platen, mooi gedaan.
    Muizenstaartzwammetjes heb ik ook dit jaar pas voor het eerst gevonden, erg leuk spul. Hier ga ik voor 21, 22 en 24.

    Erg leuk om te zien dat je steeds vaker probeert om sfeer in je foto's te brengen, ga zo door Kees!

    Groet Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Mooie serie hoor! Foto 7 vind ik de mooiste van het bekermos. Foto 9 en 10 ook heel mooi. Foto 15 het koraal, wat zijn het toch kleurige verrassingen in het bos. mooi zo tegen de voet van een boom. Foto 16 ook zeer geslaagd. De foto's van de muizenstaartzwammetjes zijn leuk, maar vooral foto 22 en 23 vind ik prachtig belicht.
    groetjes,
    Maria
    -------------------
    Wie is Luthje? Nooit van gehoord :-))))

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastic photos of the tiny lichens and mushrooms! I don't know what it is about them that make them so fascinating.

    BeantwoordenVerwijderen