woensdag 16 augustus 2017

Madagaskar - hagedissen

Hagedissen zie je veel op Madagaskar, op alle mogelijke plaatsen.
Als je ze rustig benadert kan je behoorlijk dichtbij komen. 
Dat was de eerste uitdaging.
De tweede uitdaging was de bijbehorende naam te vinden, en dat bleek allesbehalve eenvoudig.
Ik hoop daarom dat ik de goede keuzes gemaakt heb.

De soort waarmee ik begonnen ben is volgens mij de Oplurus grandidieri (Grandidiers's Madagascar swift).
Ik heb er geen Nederlandse naam voor kunnen vinden, wat mij helemaal niet verbaast.
Op een redelijk vroege ochtend, waarbij het licht toch al weer knap hard was, was dit soort flinke knapen al aan het jagen op insecten.
Zij stonden klaar in hun aanvalshouding te loeren op een prooi.
Als er op een afstand van bijvoorbeeld een meter of drie een insect bewoog flitsten ze er in een oogwenk naartoe,  
en nog meestal met succes ook.
Hun prooi werkten ze ook zo snel naar binnen dat ik daar geen beelden van heb kunnen maken.
Ik werd af en toe wel even geobserveerd, maar daar bleef het bij.
Het jagen ging met volle overgave en opperste concentratie verder.
De tweede soort is volgens mij een Oplurus quadrimaculata (Dumeril's Madagascar swift).
Net als de eerder genoemde soort heb ik ze gezien in Andringitra in de centrale hooglanden van Madagascar.
Ze leven voornamelijk op rotsachtige grond, waar ze vaak zonnen of jagen.
Net als alle soorten die ik hier laat zien is ook deze hagedis, die tot de familie van de leguanen  behoort, endemisch voor Madagaskar.
Ze zijn uitermate oplettend.
Ik heb van de Oplurus quadrimaculata uitsluitend jonge dieren gezien, want ze waren zeker geen 25 cm waarmee de lengte van volwassen dieren begint.
Tijd voor een beetje kleur.
De Phelsuma madagascariensis  wordt ook wel Madagaskardaggekko genoemd.
Ze kunnen wel 20 cm groot worden.
De eerste kennismaking was op de muren van een toiletgebouwtje.
Zoals alle gekko's zijn het goede klimmers. 
Hun poten wijken sterk af van de poten van bijvoorbeeld de Oplurus soorten.
Ze klimmen graag.
Zo zagen we ze op de balken van een openluchtrestaurant.
Hier mag ik de Zonosaurus madagascariensis voorstellen.
Deze skink-achtige kan wel 30 cm lang worden.
We troffen ze voor het eerst aan op de grond scharrelend tussen de bladeren in een kleine koffie-  en cacaoplantage.
Maar in een rotsachtige omgeving voelt hij zich ook thuis.
Beide keren zagen we vooral flinke exemplaren, die voor de verandering wel vrij schuw waren.
Dit hummeltje is volgens mij een Oplurus saxicola (Marked Madagascar swift).
Omdat hij uitsluitend leeft in de buurt van Toliara, waar ik hem gezien heb, denk ik dat ik de juiste naam gekozen heb.
De erop lijkende andere Oplurus soorten komen in andere gebieden voor.
Ik kan er echter volledig naast zitten.
Het is opnieuw tijd voor wat kleur.
De kenners weten het al, dit is een Phelsuma madagascariensis, die in het Nederlands Pauwoogdaggekko heet. 
Ze hangen vaak met de kop omlaag. 
Dat schijnt de spijsvertering te bevorderen.
Kenmerkend voor deze soort zijn de zwarte vlekken met een blauwe ring achter de poten.
Ze klauterden over de muurtjes bij ons huisje in Ranomafana  in Centraal Madagaskar.
Alleen is maar alleen.
Ze doen dan ook graag een spelletje met elkaar, waarbij ze razendsnel langs en over de muurtjes schieten.
Groot worden ze niet: zonder staart zo'n 5-6 cm, met staart ongeveer 11 cm.
Ook deze keer trok ik de aandacht.
Wellicht hebben ze nog nooit een fotograaf met zo'n grote lens op de camera gezien.
Natuurlijk moest er ook even lekker ontspannen worden, liggend in een aangenaam zonnetje (waarbij het overigens minstens 30 °C was).

De variatie aan soorten dieren is haast eindeloos.
Wat een luxe!
Slangen, lemuren en kameleons wachten al ongeduldig om aan de beurt te komen.









15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees,
    Mooie foto's hoor van deze prachtige dieren.
    Maar wat gaaf om deze dieren daar zo te zien. Echt fantastisch.
    Lijkt me soms best opletten om daar te lopen want ze schieten denk ik alle kanten op.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees
    erg mooie foto's ik wist niet dat er zo veel soorten waren en wat een kleuren.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Kees,
    Wat geweldig om zo veel soorten hagedissen in het "echt"te zien en dan ook nog eens heel mooi op de foto te zetten!! Knap dat je de namen erbij hebt gezocht. Je vakantie lijkt wel eindeloos veel foto-voer te hebben opgeleverd ;-)) Allemaal hele mooie foto's maar foto 14 en 21 zijn mijn favorieten.
    groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Na een foto of 8-9 begon ik te denken: wel een beetje saaie hagedissen, geef mij maar de groene zandhagedissen van de AWD...komen er ineens een paar gifgroene gekko's in beeld waar je ogen zeer van doen! Prachtige diertjes die de show in dit blog stelen!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fascinerende beesten Kees deze hagedissen. Bij foto nr. 10 dacht ik aanvankelijk aan een tekening of schilderij, maar wat zijn die gekko's kleurrijk zeg. Je vraagt je of ze met zo'n opvallende kleur niet snel ten prooi vallen aan predatoren voor zover die er zijn.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    ik kan me voorstellen dat je camera hier overuren heeft gemaakt. Dit eiland met zoveel bijzondere dieren is een uitgelezen bestemming voor jou. Ook nu weer een prachtige serie.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Pracht serie van de hagedissen Kees.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wat 'n gave serie van deze soort, je heb daar zeker hele mooie opnames van gemaakt van verschillende soorten.
    Die groene Gekko vind ik 'n hele mooie soort en kleur.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat een soorten hagedissen. De felgroene gekko's springen er voor mij uit. Wat een mooie beestjes zijn dat.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dag Kees wat een luxe dat zeg je goed om zoveel soorten en ook nog eens zulke mooie kleuren te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig Kees, wat een weelde zoveel soorten hagedissen en geweldig die felgroene, wat een kleur zeg, geweldig. Ik kan me voorstellen dat je je hier wel mee kon vermaken. En ik begrijp dat er nog veel meer moois aan zit te komen, ik geniet graag weer mee.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi kees.. beautiful pictures of these exotics lizards.. Love also the cover.. Superb!!!..

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Kees,
    wat leuk dat je zoveel verschillende hagedissen hebt gezien en ook nog kon fotograferen.
    Bij het zien van die eerste felle groene (foto 10) moest ik echt ff goed kijken want ik dacht eerst dat die nep was hihi... Bleek dus een heuse echte te zijn. Wat een geweldige felle kleur en wat mooi om zoveel verschilleden bij elkaar te zetten. Ik ben werkelijk benieuwd wat je allemaal nog meer in petto hebt van die mooie reis. Dit was weer een hele mooie.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Tsjonge Kees, hoeveel verschillende soorten dieren heb je wel n iet gefotografeerd op die reis? Ook hier weer prachtige beelden en net als bij de kameleons zijn ook hier de groene dieren favoriet. Wat een schitterende diertjes zijn dat. Ben zeer benieuwd wat er nog meer gaat komen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Kees,
    fabelhafte Tiere, der Blick sieht aus als wenn sie nichts verpassen wollen, neugierig auf alles neue, dazu die schönen Farben und zeichnungen.. super schön.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen