vrijdag 15 december 2017

Vogels voor liefhebbers

Het leek mij een aardig idee om een aantal soorten vogels die nog niet in een blog waren opgenomen eens samen een blog te laten vullen.
Zo komen ze in ieder geval allemaal nog in 2017 aan bod.

De eerste is een zeekoet die ik eind november bij de Zuidpier van IJmuiden zag.
Het was bij wijze van afwisseling eens een kalme zee en zonnig.
Ik had op het strand al enkele keren sneeuwgorzen gezien.
Deze werd vereeuwigd op een wat sombere, winderige dag.
De kleuren komen altijd wat mooier uit als de zon schijnt.
De sneeuwgorzen moeten dan ook nog meewerken en dat doen ze lang niet altijd.
Achter halmen gaan staan of volstrekt onverwacht - op het oog zonder enige aanleiding - opvliegen is iets wat ze graag doen en waar iedere fotograaf rekening mee moet houden.
Maar soms werken ze mee en zoeken ze rustig naar voedsel op een open plek.
Ik telde op een keer een groep van zo'n 40 vogels.
Je hoopt dan dat er een enkeling mooi vrij in beeld komt.
Het moet dan ook nog meezitten.
Een overenthousiaste hond, een nieuwsgierige wandelaar, een te gretige fotograaf of een neurootje tussen de vogels kunnen de groep weer snel doen opvliegen.
Na een vlucht van enkele rondjes over het strand strijken ze dan vaak weer een paar honderd meter verder neer.
Je mag dan blij zijn als je met enkele behoorlijke plaatjes naar huis gaat.
Deze grote bonte specht heb ik gefotografeerd vanuit mijn slaapkamer.
Vanuit die kamer kijk je uit op een grasveld dat omzoomd is met bomen.
Af en toe wil een specht dan vlak voor ons huis zijn kunsten wel eens vertonen.
Je zou zeggen dat dit niet de makkelijkste houding is om in het hout te hakken maar de spechten doen het moeiteloos.
Halsbandparkieten voelen zich ook in onze woonwijk thuis.
Het is nog niet zo'n grote groep maar ze zijn wel nadrukkelijk aanwezig.
In de tuin komen ze direct op vetbollen af en verslinden die in korte tijd.
Niet alleen vetbollen zijn in trek.
Ze proberen ook nootjes uit een houder te halen, en nog met succes ook.
Om die houder hebben we extra gaas gedaan waar mezen e.d. wel doorheen kunnen maar waardoor kauwtjes en parkieten niet meer bij de nootjes kunnen.
Kauwtjes en in mindere mate eksters zijn een plaag in de woonwijk voor liefhebbers van voedertafels.
De parkieten komen maar af en toe.
Tot nu toe vinden we het nog leuk dat ze ook eens bij ons op bezoek komen.
Ook al zijn het exoten (die ik voor eerst zag in straatjes in India), we zullen eraan moeten wennen dat ze hun plaats in Nederland zullen opeisen.
Een merel in de tuin ziet iedereen graag.
Het aantal lijkt nogal te zijn afgenomen, vermoedelijk door het usutu-virus, 
want lange tijd zagen we er slechts één, terwijl er altijd een broedpaartje was.
Een bad nemen ze altijd graag.
Deze badscènes zijn overigens van september.
Vol overgave werd er gespetterd en genoten.
Momenteel heeft hij een aantal vriendjes.
Er is een groep merels in ons deel van de wijk neergestreken, vermoedelijk op de vlucht voor de vrieskou.
Het zijn er minstens 10.
Zo kom je vanzelf bij wintergasten en dwaalgasten terecht.
Een zwartbuikwaterspreeuw was neergestreken in de Amsterdamse Waterleidingduinen.
Op 6 december heb ik deze vogel zo'n 45 minuten gevolgd.
Toen ik verder ging was hij nog steeds druk bezig langs de oever van een kanaaltje.
Het was bovendien leuk om te zien hoe hij zwom en onderdook om voedsel te zoeken.
Als hij weer boven water kwam schoot hij vaak verbluffend snel naar de oever terug, te snel om dat onder de wat sombere lichtomstandigheden scherp vast te leggen.
Een bijzondere dwaalgast was neergestreken op Amsterdam Airport (Schiphol), een woestijntapuit.
Vóór mij waren er al velen de vogel gaan opzoeken.
Toen ik er was - 27 november - waren er nog vier anderen.
Misschien waren de meeste vogelaars en vogelfotografen al geweest en tevreden, misschien lag het ook aan het wat mindere weer.
Tussen twee buien door was het een uurtje behoorlijk opgeklaard, waar ik van kon profiteren.
Gelukkig werkte de vogel ook mee.
Op blogs en FB hebben velen al platen van de woestijntapuit zien passeren, dus laat ik er maar een paar zien.
Veel platen lijken vanzelfsprekend veel op elkaar.
De vogel was niet erg schuw.
Integendeel, hier stond hij er als een uitdagend lefgozertje bij.

Qua vogels heb ik in 2017 niet te klagen gehad.

12 opmerkingen:

  1. Leuke vogelblog. Met de sneeuwgorzen had jij iets meer geluk dan ik laatst, jij hebt toch nog heel aardige foto's. Ook leuk dat je de bezoekers aan je tuin laat zien, mooi die specht. En gelukkig ook merels, ik zie ze hier nu ook weer wat meer gelukkig. Tja, kauwen zijn mooie vogels maar zorgen wel dat de kleintjes niet meer naar de voederbollen komen. Ik had altijd voer op ons balkon, maar dat werd binnen een mum van tijd geplunderd door de kauwen, best jammer want het is zo leuk om die meesjes zo op je balkon of in je tuin te hebben.
    De afsluiter is geweldig, de waterspreeuw is er weer...prachtige beelden kon je maken.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Kees,
    die woestijntapuit is mooi zeg; je hebt er ook mooie beelden van kunnen maken. Geldt eigenlijk ook voor de sneeuwgorzen.
    Verder is het natuurlijk top als je je huis als vogelkijkhut kan gebruiken. Specht en halsbandparkiet staan er mooi op. De badderscenes van de merel zijn érg leuk. Maar hopen dat de merels zich kunnen herstellen, want in het voorjaar wil ik ze weer gráág horen zingen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie foto's Kees!!
    Prachtig hoe je die specht hebt weten te fotograferen. Ook die herriemakers van halsbandparkieten staan er erg mooi op.
    Je nieuwe banner is ook super tof.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Kees,
    Weer 'n mooie serie foto's heb je gemaakt, zag op waarneming dat je naar de Waterspreeuw was geweest en staat er mooi op, hopelijk blijft hij nog 'n tijdje zitten, ze kunnen goed tegen de kou zo ook de Sneeuwgorzen mooi in winterkleed.
    Halsbandparkiet kom je overal tegen.
    Grote bonte specht staat er ook scherp op.
    Ook de Woestijntapuit is 'n mooie serie.
    Groetjes Loes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees
    mooi die woestijn tapuit het is een mooie serie met al die vogels er is gelukkig weer wat te zien in de awd en je bent ook nog even naar IJmuiden geweest voor de sneeuwgors.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hello Kees,
    Sorry for not having visited your blog sooner but I have been on the roads a lot!
    Just back from Spain any photos to sort out before heading to the Alps...
    What a beautiful and interesting series, the Indian ringneck is always a must for me since I had quite a few pairs in my aviaries!
    But to me the star here is the Snow bunting, how lucky you are to get to photograph this gorgeous bird!
    All the best and wishing you a great weekend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    dein Übersetzter Programm läuft nicht richtig so konnte ich nicht alles Übersetzten was du geschrieben hast aber die Bilder sprechen für sich sehr schöne Portrais
    , der Specht unter dem Ast gefällt mir sehr gut
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Een verzameling mooie waarnemingen laat je hier zien. Ik ben daar best een beetje jaloers op. Ik heb de afgelopen weken tandenknarsend foto's voorbij zien komen van o.a sneeuwgorzen. woestijntapuit en waterspreeuw. Ik had echter mijn telezoomlens een maandje uitgeleend aan mijn dochter die op vakantie naar Patagonie was. Dat moet je dus nooit doen!;-). Maar inmiddels is ze weer terug en ik zag op waarneming.nl dat waterspreeuw en sneeuwgorzen er nog steeds zijn, dus hopelijk krijg ik nog een kans...
    Ik heb me hier wel vermaakt met tuinvogels. Die zitten zo dichtbij dat ik met 150mm al een aardig eind kom. Zeker als het om halsbandparkieten en kauwen gaat. Die komen bij mij nl. ook, net als eksters en zelfs een GBS zo af en toe. Merels zijn weer helemaal terug van weggeweest, heb ik het idee.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,
    Wat gaaf!!! Het spreekt me natuurlijk heel erg aan, al die schitterende foto's van deze vogels. Wat een prachtige soorten! De openingsfoto met de zeekoet is al een heerlijke binnenkomer. De waterspreeuw en de woestijntapuit heb ik niet opgezocht. Je hebt ze fantastisch op de foto staan, echt zo gaaf!!! de sneeuwgorsjes ook zo leuk bij dat water. Voor je specht hoef jij niet naar een fotohut ;-) geweldig zo voor het raam. Ook je badende merel vind ik heel leuk. En ik heb (nog) geen moeite met die groene brutaaltjes in de wijk. De foto's zijn best leuk, al zitten ze op een netje.
    Wat een heerlijke blog, ik heb er zeer van genoten,
    Groetjes en fijne week, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Prachtig blog zeg met heerlijke soorten. Mooi dat je die tapuit hebt weten te vereeuwigen. Een buitenkansje. Ik ben er iet naar toegegaan omdat het een jonge vogel is. Een volwassen exemplaar is vele malen mooier gekleurd. Misschien komt hij na de winter wel terug en dan sta ik vooraan. Je openingsfto is erg mooi in de vergroting. Dan zie je goed de details. Die waterspreeuw wilde ik eerdaags ook eens opzoeken, maar ik geloof dat hij alweer vertrokken is. Mooi geplaat. Fijne foto's ook van de sneeuwgors. Ook nog geen tijd voor gehad om die op te zoeken. Eerdaags maar eens langsgaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig mooi Kees. het is weer genieten,mogen wij je hele fijne dagen wensen en een prachtig nieuw fotojaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fantastic series of pics..Happy Year .. Best wishes for 2018..

    BeantwoordenVerwijderen