woensdag 6 december 2017

AWD - november 2017

November is vaak nat, winderig en stil, een meestal wat saaie maand.
De tijd van de paddenstoelen is nagenoeg voorbij, veel vogels hebben een aantrekkelijker vakantieoord opgezocht en wintergasten laten zich nog maar beperkt zien.

Tot mijn verrassing zag ik nog een aantal bijzondere zwammen en mossen, ten dele wel in verval.
Verval past ook goed bij de maand november.

Ik ben dit maandoverzicht begonnen met een aardster, overduidelijk over zijn hoogtepunt heen.
Er stond een groepje van een vijftal aardsterren vlakbij een pad waar ik regelmatig langskom,
 jammer dat ik ze niet in volle glorie heb gezien.

Mijn oog viel op een keer op deze grijze schijfjes.
Het plantje heet klein leermos (Peltigera rufescens).
  Toen ik er wat meer op lette bleek het daar tamelijk uitbundig te groeien.
De schijfjes deden mij denken aan een soort vissenschubben.
De onderzijde lijkt wat "harig".
Ik heb geen idee wat voor soort zwammetje dit geweest is.
Zijn beste tijd had hij wel achter de rug.
Van de andere kant bekeken staat hij er in mijn ogen mooier op.
Een waardige representant van november, het verval overtuigend weergevend.
Deze wat merkwaardige zwam voelde zich thuis op een oude knar, zoals oude boomstronken ook wel genoemd worden.
Wellicht is het een raadsel waarom ik deze plaat laat zien.
Ik heb dat gedaan om hem te kunnen vergelijken met een veel jongere versie, als het tenminste dezelfde soort is,
die op dezelfde oude stronk te zien was.
Deze lijkt net op een gescheurde verpakking waaruit kleine korreltjes gerold zijn.
Een beetje ruimte voor opvallende waarnemingen in de natuur mag er op mijn blog wel zijn.
Heidelibellen houden het lang vol in november, ze vinden zelfs nog tijd om te paren.
Deze libel had zich niet vergist, ook al was hij druk bezig.
Hij had een soort schietmot als snack van de dag gevangen.
Veel bezoekers van de AWD zullen deze zwam wel herkennen, omdat hij vrijwel jaarlijks op dezelfde boomstam verschijnt.
Het is een pruikzwam (Hericium erinaceus) die ook wel eens om de een of andere reden apenkop genoemd wordt.
Dit jaar bleef hij tamelijk klein, hooguit zo'n 15 cm doorsnede.
Nu ik eenmaal weet waar ik op moet letten viel mijn oog ook in de AWD op gewone wimperzwammetjes die ik dit jaar voor het eerst in Groenendaal had gezien.
Zo'n wimperzwammetje kon ik natuurlijk niet negeren.
Het was nog een hele toer om hem met behulp van tussenringen te vereeuwigen zoals ik wilde.
Dit triootje - de allerkleinste twee voor het gemak even negerend - had een losliggende tak gekozen om op te groeien.
Dat schiep mogelijkheden om wat te experimenteren.
De grootste scherp en de anderen wat meer op de achtergrond vond ik de mooiste combinatie.
Niet ver ervandaan stond het vol met dit type kleine zwammetjes, die zich vooral thuis voelden op een zanderige bodem.
Er zit een klein gaatje in de bol, waaruit ongetwijfeld sporen zijn verstoven.
Het druppeltje onder de hoed was een bonus.
In het infiltratiegebied ben ik op zoek gegaan naar wilde zwanen.
Ik vond er een zevental, maar helaas waren het wilde knobbelzwanen.
Ze waren bezig met rusten of poetsen.
Op de achtergrond hoorde ik een damhert burlen.
Dat voelde bizar omdat het al 22 november was.
Wellicht was hij een beetje van slag.
Even een moment om een zonnebad te nemen.
In het voorjaar zou je kunnen denken dat zijn/haar partner in aantocht was.
Ik kom nog een keer terug op de aardsterren. 
Hun tijd was voorbij, maar ze stonden er wel mooi bij.
Ook verval kan mooi en sfeervol zijn.
Dit vliegenzwammetje was een zeer verrassende vondst.
Op 22 november - toch al een bijzondere dag - had ik geen vliegenzwam meer verwacht.
Op dezelfde 22 november zag ik grote zaagbekken, twee mannetjes en een vrouwtje.
Een teken dat de wintergasten nu echt in aantocht zijn.
Omdat ze de eersten van dit jaar zijn krijgen ze hier een plaats.
Er is  vanzelfsprekend ook ruimte voor waarnemingsplaatjes op mijn blog.
Eerdere jaren heb ik veel mooiere platen van zaagbekken kunnen maken.
Het zal duidelijk zijn dat mooie platen van zaagbekken maken één van de doelen van de komende maanden zal worden.
Vossen hebben in de wintermaanden een prachtige volle vacht.
In het licht van de laaghangende zon kreeg de vacht een warme kleur.
De vos dacht er het zijne van en ging onverstoorbaar zijn eigen gang.
Hij keek mij nog een laatste keer aan en draaide zich toen om, waarna hij uiteindelijk tussen de begroeiing verdween.


10 opmerkingen:

  1. Mooie opnames Kees. Prachtig.
    Je laatste foto van die vos is ook erg mooi.
    Toch bijzonder dat deze 'wilde' dieren daar zo aan mensen gewend zijn geraakt.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Kees, wat een prachtige opnames van de diverse zwammen en paddenstoelen. Ook de vos staat er weer prachtig op. Bijzonder ook dat de libellensoort die je hebt vastgelegd nog zo laat in het seizoen te zien is.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees
    de laatste restjes van padenstoelen mooi maar ook de zaagbek maar ook de vos blijft leuk om te fotograferen .
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    Ik heb weer een hoop gemist door niet naar de AWD te gaan in november. Soms moet je keuzes maken... De foto's van de (vlgs mij gekraagde) aardsterren vind ik veruit de sfeervolste uit dit blog, gevolgd door de foto's van het vijftallige trio, waarvan ik het met je eens ben dat de laatste de mooiste is. De zwam van foto 14 is vlgs mij een Gesteelde Stuifbal en komt inderdaad veel voor in de duinen. Ik heb ze al veel gezien, maar ben er tot nog toe nooit voor op de knieën gegaan. De vliegenzwam is inderdaad nog een mooie bonus op die bijzondere dag (iets met 1963 te maken?). Ben benieuwd hoe de jacht op de zaagbekken je vergaat. Ik ga dat zeker ook proberen.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Prachtige opnames heb je gemaakt van de zwammen en paddenstoelen, ook de Zaagbekken heb je mooi te pakken en 'n geluk met de Heidelibel die 'n insect heeft te pakken.
    Die pruikzwam heb ik nog nooit gezien.
    En de Vos staat er ook mooi op met de laaghangende zon.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Een mooi maandoverzicht!
    Je had nog schitterende paddenstoelen, de vliegenzwam echt apart. Ik weet hoe klein de wimperzwammetjes zijn, mooi geplaat. Maar het mooist vind ik de knobbelzwanen, de zaagbekken en natuurlijk de prachtige platen van de vos incl. je header, prachtig!
    Ik ben er weer zeer van genoten!
    greoetjes en fijn weekend,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees
    diesmal ist der Fuchs mein Favoriet, hier bei uns ist seit zwei Jahren die Fuchsreude ausgebrochen, sodas man hier sehr selten einen Fuchs vor die Kamera bekommt.
    Danach sind die Pilze dran, ungewöhnliche Formen sehen aus wie Blumen...
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees!!!.. Very nice pictures of birds and others .. best regards

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer een interessant blog Kees, altijd weer leuk om te zien en ook te lezen over je belevenissen in de natuur. Mooi de aardsterren, ook al waren ze op hun retour, maar ook de overige zwammen zijn leuk en soms heel klein, dus knap werk hoe je het allemaal hebt vastgelegd, ook leuk het leermos.
    Ik benijd je wel een beete dat je al zaagbekken hebt gezien, maar troost me dan maar weer dat ik tenminste wel al wilde zwanen heb gehoord en gezien terwijl ze overvlogen. Succes met het fotograferen van de zaagbekken en wide zwanen, blijven twee heel mooie wintersoorten. En ja een vos is natuurlijk ook altijd weer mooi.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai Kees,

    Complimenten voor je foto's van de aardster. Prachtig gedaan. De foto van de jonge vliegenzwam is super. Die heb je in een hele mooi compositie te pakken. Leuk dat je de zaagbekken al hebt weten te fotograferen. Daar wil ik mij deze winter eens goed mee bezig gaan houden. Even een mooi plekje daarvoor zoeken.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen