dinsdag 26 februari 2019

AWD - watervogels (januari/februari)

In de maanden januari en februari heb ik naast wilde zwanen ook nog een aantal andere watervogels gezien.
Deze mogen nu de revue passeren met een hoofdrol voor de dodaars (Tachybaptus ruficollus), onze kleinste futensoort.
Dodaarsjes zijn schuw en duiken onder zo gauw ze onraad vermoeden.
Brilduikers (Bucephala clangula) behoren tot de vaste wintergasten in het duingebied in de wintermaanden.
Dit jaar zijn er volgens mij beduidend minder dan in voorafgaande jaren.
Het vrouwtje verschilt nogal van het mannetje, maar is naar mijn mening niet minder mooi.
Knobbelzwanen (Cygnus olor) krijgen in mijn blog in de wintermaanden regelmatig aandacht.
Lentekriebels begonnen al een beetje merkbaar te worden.
Tafeleenden (Aythya ferina) zoeken vaak het gezelschap van kuifeenden en eventueel krooneenden.
Dit is het mannetje.
En hier is het vrouwtje.
Kuifeendjes (Aythya fuligula) kan je het hele jaar door in de AWD zien.
Dit is het mannetje.
Knobbelzwanen vliegen in het waterrijke gebied regelmatig voorbij.
Deze keer eens anders belicht.
Mr. brilduiker stond op het punt te gaan duiken.
En daar ging hij.
Ik heb hem overigens nog nooit met iets in zijn snavel boven zien komen.
Krooneenden (Netta rufina) behoren tot mijn favoriete Nederlandse eendensoorten.
Toen ik er een flink aantal tegenkwam was het wel zoeken naar een plek om ze behoorlijk in beeld te krijgen. 
Het riet langs de waterkant stond hoog en belemmerde vaak het uitzicht.
De mannen staan er fraai gekleurd op.
Dit drietal behoorde tot een groep van vijf, waarvan de twee andere mannetjes een beetje achter bleven.
Het vrouwtje heeft wat mij betreft een mooi verenpak, maar verliest het van de mannetjes.
Deze schitterende man kwam het dichtstbij.
Ik heb krooneenden wel eens mooier kunnen fotograferen, maar toen was de plek veel gunstiger,
onder andere omdat er vanaf de oever geen obstakels waren die in beeld konden komen.
Een aantal keren ben ik op zoek gegaan naar dodaarzen.
Ze hielden de omgeving heel goed in de gaten en verdwenen vaak vroegtijdig onder water.
Als je dacht een goede plek gevonden te hebben bleek nogal eens dat ze mij weer te pakken hadden.
Een flink aantal meters naar links of rechts doken ze dan weer op, waardoor ik ze niet zo in beeld kon krijgen als ik wilde,.
Duiken deden ze vaak, dus werd het voor mij een uitdaging om dit zo goed mogelijk op de plaat te krijgen.
Je moet steeds razendsnel reageren als je ziet dat de dodaars aanstalten lijkt te maken om weer onder te gaan.
Ik ben behoorlijk tevreden met het bovenstaande beeld.
Hoewel je vaak wilt dat het vogeltje wat dichterbij opduikt dan meestal het geval is blijkt toch dat de aanhouder wint. 
Ze duiken dan niet alleen in of vlakbij het riet op.
Hoewel ik ze vaak met zijn tweeën gezien heb lukte het maar een enkele keer om ze samen redelijk in beeld te krijgen.
's Morgens was het licht vaak mooi.
Het duiken hield niet op.
Ze bleven zelden lang boven water.
Tot zo ver de ode aan de dodaars.
's Zomers lukt het mij zelden om ze te fotograferen.
Hoe leuk zou het zijn om ze eens met hun jongen te zien.
Tot besluit nog een tweetal beelden van een wintergast die het dit jaar toch wat laat afweten.
Grote zaagbekken (Mergus merganser) heb ik deze wintermaanden veel minder gezien dan ik gewend ben.
Een tweetal zaagbekken zwom in een kanaaltje toen er achter hen een wandelaar opdook, niet in het water maar op het pad ernaast.
Dat beviel ze niet en ze vlogen weg, precies in mijn richting.
Dat was een meevaller, vooral omdat ik het zag aankomen.
Ik ben dan ook blij met deze vliegbeelden.

Terwijl ik met deze post bezig ben is het buiten lenteachtig en tamelijk warm voor de tijd van het jaar.
Is de lente werkelijk begonnen of krijgen we net als vorig jaar ook nog enkele weken met vorst?











15 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Veel mooie Eenden en Vogels laat je zien.
    De Krooneenden en Brilduiker vind ik echt mooi.
    Mooie foto's Kees.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees,
    Erg mooie serie, waarvan ik de Krooneenden en de serie van de dodaars het mooist vind! Wat een prachtige platen. foto 22 is mijn favoriet! De Brilduikers staan er ook heel fraai op. Alle duikscenes zijn leuk! De opvliegende zaagbekken zijn ook jaloersmakend. We hebben ze veel te weinig gezien dit jaar. ( ik al helemaal geen krooneend, trouwens)En ontbreekt volgens mij één watervogel in dit overzicht van februari...........maar die krijgt zeker apart de aandacht?
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hello Kees: Your pictures amply illustrate why a werland is one of rhe most interesting areas one can possibly visit, and by wetland I encompass all waterways. The sheer diversity of waterbirds is quite incredible, with ducks displaying so many different plumages and lifestyles. This was a rewarding visit indeed.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees
    lekkere serie om naar te kijken mooie serie.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Kees,
    geweldig dat je die kleine dodaarzen zo goed voor de lens gekregen hebt. Heel mooie foto's; die duikende op 17 is helemaal top. Ook de opvliegende zaagbekken zijn fantastisch.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Krooneenden zijn mooie vogels zo ook de Tafeleenden en Brilduikers staan er mooi op, ze zijn er elk jaar. Mooi dat je ook de Grote zaagbek in vlucht kon pakken, de Dodaars zitten ook bij de kijkhut.
    'N hele mooie serie met verschillende soorten.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Een mooi watervogel-overzicht en ik neem aan dat je daar toch wel een aantal wandelingen over gedaan hebt. Dat vind ik nou het nadeel van de AWD. Het is zo enorm groot, dat je gewoon meerdere malen ergens geweest moet zijn om succesvol te zijn. Mooi mazzeltje met de zaagbek. Altijd vliegen ze van je af en nu heb je een keertje het geluk dat er eentje recht op je af komt. Top. Een aantal hele fraaie beelden van de Dodaars. Mooi zo in het gouden licht vanwege de weerkaatsing van het riet. Een zeer lastige klant om te platen, zeker zonder schuilplek.
    Je vrouwtje kuifeend is alleen geen vrouwtje kuifeend. Het is een vrouwtje tafeleend.
    Leuk dat er zo'n mooi groepje krooneenden zich gevestigd heeft in de AWD. Toch 1 van de mooiste eendensoorten en nu het jaar rond te zien in de AWD.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nice series of exciting birds, like ordinary great pictures.

    Ottar

    BeantwoordenVerwijderen
  9. prachtige serie van de watervogels waaronder een aantal wintergasten. De brilduiker man heb je precies goed in het licht, dan zie je de groene kop.... ook de tafeleenden heb je mooi en de krooneenden.
    De dodaarzen werkten ook goed mee. En de grote zaagbek, die ontbreekt bij mij nog. Ik heb ze dit jaar wel gezien, maar vaak te ver of op een lelijke plek dat ik de foto maar liet zitten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Kees,
    deze serie van de eenden mag er ook zijn.
    Mooie variatie en een beetje alle eenden die daar zwemmen heb je kunnen platen.
    Je had ook nog eens heel mooi weer dus dat is mazzel. Nu kan jij natuurlijk gaan wanneer je wil maar dan nog moet je er mooie foto's van kunnen maken en dat is je heel goed gelukt. De eerste foto's van de brilduiker zijn dan misschien niet messcherp maar ze zijn wel mooi an kleur. Ik heb er weer heerlijk van zitten genieten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Een mooie serie zwemvogels laat je zien. De meeste heb ik ook wel gezien, ondanks dat het dit jaar beduiden minder was dan voorgaande jaren. Maar zien en mooi fotograferen dat zijn twee verschillende dingen. Ik ben bang dat er bij mij weinig blogwaardigs bij zit. Brilduikers wel aardig wat gezien, maar steeds ver weg en -inderdaad - ze komen nooit met iets boven. Misschien eten ze ook onder water? Het probleem van het hoge riet bij de krooneenden ken ik ook. Ik hoop altijd dat ze wat meer naar de westkant opschuiven, maar dat doen ze nooit. Wel de hele winter hier asiel krijgen, maar meewerken, ho maar! Dodaarsen zijn altijd leuk, maar heel schuw. De beste kans om ze van dichtbij te kunnen vastleggen is volgens mij vanuit de vogelkijkhut. Helaas is daar het standpunt erg hoog. De vliegende zaagbek was echt een gelukje, maar staat er desondanks uitstekend op!
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hi Kees,
    All the photos are magnificent but I especially loved the one of the swans, it is so beautiful.
    All the best
    Maria
    Divagar Sobre Tudo um Pouco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Kees
    das Licht ist perfekt bei diesen Aufnahmen, Wasserspiegelungen hat man da immer, und ich stimme Dir zu die Flugfotos sind auch meine Favorieten..
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi gefotografeerd al die watervogels Kees.
    Mooi sfeertje ook bij de foto's in het ochtendlicht.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie sfeerplaten van de Dodaarsen. Krooneenden zie ik al jaren nietmeer, echt jammer. De foto's van de vliegende Grote zaagbek is ook heel goed gelukt. Veel vogelsoorten heb je gezien, erg leuk.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen