donderdag 10 oktober 2019

Bonaire - Strand 1

Voordat we iets gingen ondernemen bracht ik veel dagen 's morgens eerst een tijdje door aan het strandje,
dat op hooguit 100 m van ons huisje te vinden was.
Ik wil mij hier beperken tot de vogels die langs de waterlijn te vinden waren.
Ik zag er echter genoeg moois om hier twee edities aan te wijden.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Bijna iedere morgen was er een Amerikaanse kleine zilverreiger (Egretta thula) aan het vissen.
Hier zat het even tegen, hij stond er een beetje beteuterd bij.
In de karakteristieke reigerhouding stond hij klaar om visjes te pakken.
Het was een beetje sneu dat hij voornamelijk kleine visjes te pakken kreeg.
Zo kennen we hem, waakzaam de omgeving in zich opnemend.
Één enkele dag kwam er een roodhalsreiger (Egretta rufescens) buurten. 
Later zag ik dit soort reiger veel mooier, maar deze hoorde er nu ook bij vind ik.
Regelmatig kwamen Amerikaanse dwergsterntjes (Sernula antillarum) voorbij vliegen.
Het viel niet mee om ze behoorlijk in beeld te krijgen.
Fregatvogels (Fregata)  zweefden regelmatig boven de zee, jagend op vogels die wat gevangen hadden. 
Ze probeerden die bang te maken in de hoop dat zij hun vis zouden laten vallen.
Het is echt een waarnemingsplaatje, want ze kwamen niet voldoende dichtbij voor fatsoenlijke plaatjes.
Lachmeeuwen (Leucophaeus atricilla) zag je dagelijks overal langs de kust.
Ik zal ze later nog wel eens laten zien.
Een bijzondere bezoeker was een kleine geelpootruiter (Tringa flavipes).
Gelukkig had ik hem aan zien komen, want hij landde, keek even wat rond en ging weer verder.
Caribische troepialen (Quiscalus lugubris)  zijn overal nadrukkelijk aanwezig, ook op het strandje.
Hier neemt er één een afwerende en tegelijk dreigende houding aan om een andere troepiaal bang te maken.
Ze scharrelden over de stukken koraal en waren niet bang voor natte pootjes.
Als de golven iets te bedreigend waren vlogen ze snel op.
Het plaatje is niet 100% scherp, maar wel leuk.
Heel bedrijvig speurden ze naar voedsel.
Een beetje opletten is altijd verstandig.
Dit mannetje had een goed uitkijkpunt gevonden.
Kenmerkende vogels voor het Caribische gebied zijn bruine pelikanen ( Pelecanus occidentalis).
Ze vlogen regelmatig langs, maar landen deden ze niet voor mijn neus.
Geen probleem, later kwam ook dat helemaal goed.
Het zijn prachtige vogels met een flinke spanwijdte.
Het licht was zoals te zien is niet iedere dag hetzelfde.

Je kijkt je ogen uit als deze vogels vlak voor je (of soms boven je) passeren.
Hoe mooi wil je het hebben?
Nog een laatste om aan te geven dat de pelikanen ook wel eens laag voorbij vlogen.

Voor natuurliefhebbers heeft Bonaire genoeg te bieden.
In latere posts zal ik daar nog meer van laten zien.
Bedankt voor de bezoekjes en de reacties op mijn vorige verslagen.




18 opmerkingen:

  1. Life at the shoreline is always prolific and your pictures reveal this richness. I believe that the bird you describe as Egretta garzetta (Little Egret) is in fact Egretta thula (Snowy Egret). Enjoy the weekend coming up.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Kees.

    Super mooie foto's van de mooie vogels.
    De zilverreiger en pelikaan zijn echt heel mooi.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. prachtige serie van de verschillende vogels langs het strand, toch wat anders dan de zuidpier bij IJmuiden. Mooie beelden van de pelikaan in vlucht, en die troepialen doen mij een beetje aan onze kauwtjes denken, ook van die leuke scharrelaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees!!!.. Great pictures and flights... Congrats..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Kees
    der pelikan war wirklich sehr tief, tolle Fotos wieder mal, eine Auswahl die man selten zu Gesicht bekommt.
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha Kees,
    dat huisje stond waarschijnlijk niet geheel toevallig zo dicht bij het strand. Wat een heerlijke manier om de dag te beginnen en wat heb je veel moois gezien. Fijne foto's heb je kunnen maken. Leuk dat die witte reiger zo vaak langskwam. En zeker leuk, die bruine pelikaan; ik wist niet eens dat ze bestaan. Mooie vluchtbeelden heb je daarvan.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie beelden Kees.
    Je foto's van die vliegende bruine pelikanen vind ik echt heel bijzonder. Knap gedaan.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees,
    Wow, om de dag te kunnen beginnen met zo'n mooi reigertje, vliegend, beteuterd, en waakzaam, mooie foto's heeft het je o-geleverd en dan die Roodhalsreiger, pffft wat een beauty. Je weet van te voren niet dat je die nog eens zult zien...ik ben benieuwd. De Troepialen zijn leuk en heb je mooi geplaat. Vooral foto 13 en 17. De opvliegende is zeker heel leuk! Je had geluk met die kleine geelpootruiter, wat is die foto geslaagd, een jaloersmakende plaat! Maar ja, die Bruine pelikaan is al helemaal een superserie met de laatste als absolute topper. Fijn dat je nog meer van dit soort blogjes belooft...
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    je hebt mooie foto's kunnen maken ze zijn erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie serie van alle vogels Kees.
    Mooi om de pelikaaan te zien vliegen.
    Groetjes Tinie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Een mooi stekkie hadden jullie daar. Lijkt me heerlijk, zo de morgen door te brengen, min of meer op je eigen strandje. Had je het daarop uitgezocht? Leuk als je dan ook nog eens mooie soorten voor je lens krijgt, met als uitschieter de bruine pelikanen. Die zijn in de vlucht vast wat makkelijker vast te leggen dan dat kleine, snelle spul. Prachtige platen zijn dat geworden!\
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Kees, wat een bijzonderheden aan vogels hebben jullie kunnen zien. De bruine pelikaan spreekt mij erg aan. Zo ook de fregatvogel, net als de jagers bij ons zijn het schavuiten die andere vogels maar al te graag hun vangst afpikken. Tja wie niet sterk is moet slim zijn zeggen we maar en ook zij moeten hun dagelijkse portie vangen.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Reacties
    1. Loes, ik weet niet wat er gebeurd is. Vandaag merkte ik dat om een voor mij onduidelijke reden jouw reactie is verwijderd.

      Verwijderen
  14. Hoi Kees,

    Prachtige verzameling van bijzondere soorten die je hier niet tegen zult komen. Ik ken ze slechts van natuurdocumentaire en natuurboeken. Erg mooi die roodhalsreiger, de dwergsterntjes en de bruine pelikaan. De troepiaal heb ik weleens als kooivogel gezien tijdens exposities. Jammer dat je die fregatvogel niet kon fotograferen met zijn grote rode keelzak, maar al heel knap dat je hem op de foto gekregen hebt.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi kees,
    wat een mooie reigers laat je hier zien zeg. De roodhalsreiger is echt nieuw voor me en wat is het een mooie reiger! ook de Amerikaanse zilverreiger vind ik prachtig om te zien. En dan die bruine pelikaan en dan ook nog vliegend. Werkelijk een juweeltje zeg. Je hebt echt heel veel moois gezien daar! Die dwergsterntjes lijken me helemaal niet zo klein maar dat kan ook door de foot komen natuurlijk en misschien zijn ze ook wel niet zo heel erg klein. Wel weer een prachtig blog.
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Tsjonge Kees, ik was deze zomer naar de Atlantische kust in Frankrijk en hoopte om dit soort beelden te maken. Ik heb er bijna geen vogel gezien. Daarom kan ik mij zeer goed voorstellen dat je iedere ochtend even een bezoek hebt gebracht aan het strand. Wat een prachtige soorten man. De verschillende soorten reigers, de geelpootruiter, maar helemaal die fregatvogel. Heerlijk, mazzelaar die je er bent!

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen