donderdag 17 oktober 2019

Bonaire - Strand 2

Nee, ik heb mij niet vergist. 
Het zijn geen plaatjes van steenlopers bij de Zuidpier.
Ze liepen langs de waterlijn bij "mijn" strandje in Bonaire.
Hier had ik absoluut niet op gerekend.
Of ze daar altijd voorkomen, of ze wellicht eveneens vakantiegangers waren of dat ze op doorreis waren weet ik niet.
Ik vond ze wél mooi.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

De steenlopers (Arenaria interpres) liepen vlak voor mij langs, terwijl ik op een steen zat te kijken wat er om mij heen gebeurde.
Er waren een paar vogels bij in een ander verenpak, vrouwtjes of juvenielen.
Deze grijze man schudde zijn veren eens goed op, de andere maakte er een foto van.
Zij krijgen deze keer wat extra aandacht omdat ik ze in IJmuiden meestal niet zo mooi in dit verenpak zie.
Ze liepen dagelijks in een groepje van 5-6 vogels langs de waterlijn naar voedsel te zoeken, absoluut niet schuw.
Nog een laatste plaat van deze prachtige vogels.
Een aangename verrassing kwam voor rekening van een zilverplevier (Pluvialis squatarola).
Er was af en toe ook een mannetje, maar dat bleef op grotere afstand waardoor ik hem niet mooi op de foto kon krijgen.
Gefascineerd keek zij naar de op haar af rollende golven.
Hier kwam ze voor, een aantrekkelijke plek om naar voedsel te zoeken.
Vrijwel dagelijks kwam zij even langs.
Ik moest wel stil blijven zitten, want bij een foute beweging verdween ze onmiddellijk.
Voortdurend was ze op haar hoede.
Ik kon mij niet herinneren dat ik eerder een zilverplevier had gezien.
Deze ontmoetingen zal ik zeker niet vergeten.
De afsluiter van deze post is een schitterende krab die uit de zee tevoorschijn kwam.
Ik had er al een paar gezien, maar die verdwenen snel onder stenen waar ze ook bleven.
Hier zat ik op de eerste rij.
Misschien stoorde hij zich aan mij.
Op hoge poten ging hij parallel aan het strand verder in plaats van het strand op zoals hij vermoedelijk van plan was.
Hij hield mij scherp in de gaten.
Toen ik voorzichtig een andere plek opzocht trok hij zich een stukje terug, gelukkig niet voor lang.
Hij reageerde op iedere beweging van mij.
Ik kon een goede positie vinden, ver genoeg van de krab vandaan om hem niet te verjagen, en dichtbij genoeg om hem goed in beeld te krijgen.
Hier laat hij zich in volle glorie zien, indrukwekkend.
Maar ja, toch weer aan de wandel.
Zat ik hem in de weg?
Hij keek mij nog eens goed aan.
Intimiderend?
Ik gunde hem zijn stukje strand en ben opgestapt.

De volgende keer iets heel anders:
"Zwammen in de woestijn"



14 opmerkingen:

  1. Hallo Kees,
    die Krabbe hat dich genau beobachtet, an den Augen kann man es gut erkennen, auch die Vögel haben überlegt ob du eine Gefahr bist, tolle Fotos zeigst du hier, sehr schön
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Once again the coastline and seashore deliver excellent subjects for your camera, and a fine job you did in capturing them. I think that among all the shorebirds Ruddy Turnstone is one of my favourites. But they are all wonderful!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Zo te zien komen sommige vogels overal tegen, heb ze ook in Canada gezien maar daar was de Steenloper zwart. Deze is nog mooi van kleur, maar wat heeft die krab 'n mooie kleur en hij staat er mooi op.
    Mooie opnames en mooi vastgelegd.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees.

    Schitterende foto's van de mooie vogels.
    De krab is echt super leuk om te zien en mooi.

    Ik geniet van je foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Zelden zulke mooie foto's gezien van een steenloper! Mooi zomerkleed ook! Wat mooi van kleur en scherpte.De zilverplevier is ook al klasse, al staat hij iets verder weg. De foto met aanrollende golven is mijn favoriet, maar ze zijn allemaal heel fraai. Dan de krab, dat is nog eens een verrassing. Wat een beauty met mooie kleuren. En leuk zo strekkend op hoge poten. Je hebt de kans goed benut! TOP
    Groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Wat een bijzondere vogel. Mooi om die daar zo te zien.
    Ook die krab is heel bijzonder. Schitterend met die mooie kleuren.

    Groeten, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Kees, wat een mooie foto's van de steenloper met een prachtig verenkleed. De zilverplevier is ook heel fraai! Wat een prachtig gekleurde krab en leuk dat je die ook hebt kunnen vastleggen. Dat is niet zo evident.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Kees
    mooi die foto's van die krab maar de steenloper is ook gaaf mooie serie is het weer.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees,

    Even maar weer opnieuw, toetste zojuist een reactie in die plotseling weer van mijn scherm verdween.
    Ook al hoef je voor steenlopers en ook voor zilverplevieren niet zo ver te gaan heb jij ze daar op Bonaire heel fijn kunnen fotograferen. De steenlopers lijken een wat afwijkend kleed te hebben vergeleken met hier, weet ook niet of dat een ondersoort is of dat het door een andere tijd in het jaar komt. Van de zilverplevier vind ik de tweede foto met het opspattende water de mooiste. De krab is een juweeltje, niet alleen een hele mooie soort, maar je hebt hem ook prachtig vastgelegd, vooral de 4e, 5e en de 6e.

    Groet,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ha Kees,
    wat een plezier heb jij gehad van dat strandje!
    Leuk dat je de steenloper hier van dichterbij en op een andere manier kon fotograferen. Mooie beelden. Ook de zilverplevier heb je mooi in beeld. Foto 9 vind ik een mooi totaalbeeld met de opspattende zee erachter. Maar die krab is de topper hier. Prachtig, die kleuren. Foto 17 en 18 zijn beeldschoon.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,
    Volgens mij ben jij zowat niet van dat strandje af geweest tijdens jullie vakantie. En terecht: ik zou ook allerlei smoesjes verzinnen om niet weg te hoeven. De Steenlopers zijn in zomerkleed duidelijk anders dan zoals wij ze hier op de Zuidpier altijd zien. Of ik ze ook mooier vind, weet ik niet. Je hebt er in ieder geval mooie platen van. De serie van de prachtige krab steelt voor mij echter de show. Een schitterend beest en ook mooie platen met hier en daar fraaie bokeh. Moest je daar overigens ook plat op de buik in het natte zand?
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat gaaf die steenlopers in zomerkleed, zo zie ik ze nooit omdat ik in de zomer nooit naar de zuidpier ga. Ook de prachtige zilverplevier is een plaatje. En dan die krab, geweldig
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi kees,
    wat een prachtig blog met deze steenlopers. Prachtige kleuren in hun veren en ook heel mooi op de plaat gezet. De zilverreiger is ook geweldig dat je die zag. Daar wordt ik natuurlijk een beetje groen van hahahahaha..... en dan als afsluiter ook nog zo'n mooie krab. Ik heb die dan ook even heel aandacht bekeken. Echt heel gaaf zeg. Geniet van je weekend. Ik heb hier enorm genoten :-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hai Kees,

    Ik zag toevallig de eerste regel van de reactie van Dick en dacht eigenlijk hetzelfde. De steenlopers zien er iets anders uit dan die hier in Nederland, maar het scheelt niet veel. Het is een beetje een lompe vogel, maar zo in zomerkleed is vooral het mannetje wel erg mooi. Maar een zilverplevier is toch net even een stukkie fijner. Dat is nou niet een soort die je regelmatig ziet.
    Toch steelt die krab de show. Wat een prachtig dier is dat zeg. Geweldig dat je die zo fraai hebt kunnen platen.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen