donderdag 24 oktober 2019

Zwammen in de woestijn

Op weg naar de woestijn kwam ik langs een groene vlakte  waar in de verte oranje vlekken te zien waren.
Het bleken deze zwammen te zijn die voornamelijk op resten van bomen groeiden.

Het loont de moeite om de beelden in de vergroting te bekijken.
De lightbox in Google werkt om een voor mij onduidelijke reden helaas nog steeds niet.
Met Firefox of Internet Explorer lukt het wel.

Met tegenlicht en reflecties van zonlicht kreeg ik dit beeld.
Het ging mij vooral om de structuur aan de onderkant van de hoed.
Op deze manier belicht vind ik de zwammen mooier, maar van deze kant kon ik nergens de onderzijde van de hoed in beeld krijgen.
Eerlijk gezegd heb ik niet mijn best gedaan om de naam te achterhalen, hopend dat iemand de naam van deze soort kent.
Vlakbij de woestijn trof ik deze rechte koraalzwammetjes (Ramaria strictaaan.
In de woestijn was het zoals gebruikelijk stil, een hele woestijn voor mijzelf, geweldig.
Veel wuivend helmgras, geen libellen en andere insecten meer, maar al gauw zag wel ik de eerste duinfranjehoedjes (Psathyrella ammophila).
Het is vaak even zoeken naar vrijstaande zwammetjes, want ze staan nogal vaak op fotografisch gezien onmogelijke plekken tussen de stengels van het helmgras.
Het was voortdurend zoeken naar interessante modellen, waarbij ik voor het gemak maar aanneem dat het steeds om dezelfde soort gaat.
De formaten verschilden flink.
Het eerste duinfranjehoedje dat ik liet zien was niet groter dan een doperwt, dit tweetal was 2-3 keer zo groot.
Op mijn knieën kruipend over het zand om maar een mooie compositie te vinden moest ik wel steeds oppassen dat er geen zand op mijn camera kwam.
Van bovenaf vond ik het beeld ook wel aardig, vooral omdat zo het patroon van de hoed goed te zien was.
Of dit tweetal ook bij dezelfde soort past weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat het eerste zwammetje scherp afgebeeld een mooiere plaat opleverde dan de achterste zwam scherp.
Eerlijk gezegd was ik bij mijn zoektochten - ik ben er drie keer geweest - niet naar deze soort op zoek, hoewel ik mooie modellen beslist kon waarderen, maar ik had vooral twee andere soorten op het oog.
Zandtulpjes (Peziza ammophila), daar het ging het mij onder andere om.
Ze komen als kleine bolletjes, ter grootte van een kleine doperwt, uit het zand tevoorschijn, waarna het gaatje bovenin langzaam groter wordt en de tulpvorm verschijnt.
Je hoeft hier niet op te wachten, want daarvoor gaat het te langzaam.
De vormen verschillen telkens weer.
Gelukkig maar, want anders was je gauw klaar.
Ze zijn behoorlijk zeldzaam.
Ik was dan ook dik tevreden dat ik er uiteindelijk op een morgen zo'n 20 vond.
Een duo kom je zelden tegen, deze tulpjes  staan vrijwel altijd alleen.
Nog een mooi exemplaar tot besluit.







In mijn vorige post liet ik als laatste foto al duinstinkzwammen  (Phallus hadrianizien.

Ook deze soort is matig algemeen, maar wel kwetsbaar.
Ik was daarom heel blij met deze vondst.

Vorig jaar had ik er één gevonden, maar nu vond ik er een tiental, in verschillende stadia van ontwikkeling.

Op de voorgrond een deel van een bol, het duivelsei.
Daarna een zwam in wording, bedekt met een geleiachtige laag.

Tenslotte een lange "steel", met de bekende structuur van de steel van een stinkzwam.
Ik vond het een merkwaardige spriet die bovenaan een vreemde vorm had.

Op internet vond ik dat de lange steel zo'n 15 cm lang kan worden.
Wat de functie is, is mij nog een raadsel.
Gaat het om sporenvorming en - verspreiding?












Hetzelfde trio van de andere kant bekeken.
Zo is ook te zien dat de  "steel" uit een duivelsei ontspringt.

Duivelseieren kunnen wit, roze tot roodviolet zijn maar ik heb uitsluitend de witte kleur gezien.








Deze duinstinkzwam was bedekt met een glibberige geleiachtige laag.
De typische hoed van de zwam was nog verborgen.



Waarom deze soort duinstinkzwam heet heeft ongetwijfeld met de vorm te maken die lijkt op die van de bekendere stinkzwammen.




De geur is echter wat zoet.
Ik vond ze lekker ruiken in plaats van stinken zoals bij andere soorten stinkzwammen.






Zo moeten ze worden.
Als al het lekkers door de vliegen - en zelfs een vlindertje - er vanaf gesnoept is buigen ze hun hoed.
Ik vind dat het net lijkt of de hoed in vloeibare  chocolade gedoopt is, zoals met soft ice gedaan wordt voor de liefhebbers.
De eerste serie beelden van de duinstinkzwam heb ik gemaakt op 7 oktober, de laatste drie beelden - te beginnen met deze - op 8 oktober.
Ik was benieuwd wat er in een dag zou veranderen.
De gelei was veranderd, het gebruikelijke type hoed was tevoorschijn gekomen.
De "steel" was een beetje krommer gaan staan, het hoogtepunt was blijkbaar voorbij.
Bij het duivelsei zag ik geen veranderingen.
Bij een andere zwam was de hoed al grotendeels ontdaan van de smakelijke chocoladekleurige laag.
De vliegen waren bezig met de laatste restjes.
Ze vormden een soort ereboog tot besluit.

Tot zo ver de woestijn, volgend jaar ga ik ongetwijfeld weer op zoek naar deze soorten.

14 opmerkingen:

  1. Hoi Kees.

    Fantastisch Kees deze serie van de Zwammen en Paddenstoelen.
    De laatste met de vliegen is super en de Zandtulpjes zijn heel bijzonder.

    Geweldige serie, prachtige foto's.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. This post really shows the incredible diversity of fungi and the photographs capture it so well. Fungi are fascinating organisms and an essential part of most ecosystems. The pictures are accompanied by a fine narrative too. Well done!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Kees,
    Wat 'n mooie en bijzondere soorten heb je gezien zoals de Zandtulpjes die heb ik nog nooit gezien. En die bijzondere Duinstinkzwam dat is ook bijzonder, de Koraalzwammentjes hebben ook 'n aparte kleur.
    'N variatie aan paddenstoelen.
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Kees,
    ik moest eerst nog even een vijftal blogs bijlezen en reageren bij je voor ik aan deze begon maar...... wat een geweldig mooi blog met deze zwammen. Ik was vorig jaar al lichtelijk jaloers op je prachtig zandtulpjes en die duinfranjehoedjes maar wat zijn die toch mooi en fotogeniek zeg! Dat stinkding vind ik ook heel bijzonder maar ook heel mooi zoals jij deze hebt vereeuwigd. Ik heb echt weer heerlijk zitten genieten van al dit moois. Morgen kan je nog eens fotograferen want dan is het nog een redelijke dag ervoor ;-)
    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Kees,
    Wat je met die oranje zwammen aan het begin wilde, weet ik niet, maar je openingsfoto is veruit de mooiste! De woestijnzwammen zijn voor jou inmiddels ook oude bekenden. Het is daar in die verre uithoek van de AWD altijd heerlijk rustig. Ik hou daar ook wel fijn en als je eenmaal met de duinzwammen aan de gang gaat verlies je de tijd helemaal uit het oog. Duinfranjehoeden waren er honderden en in allerlei verschijningsvormen. Het is inderdaad zoeken naar een mooie compositie, maar er is keus genoeg. Voor de zandtulpjes ligt dat anders: je bent al blij als je die vindt. Dat dubbele stel heb ik ook gevondenen zullen t.z.t. ook wel in een blog van mij komen opdraven. Dankzij jou tip heb ik de stinkzwammen dit jaar ook eindelijk gevonden. Geen makkelijke jongens om knap op de plaat te zetten, maar jij hebt er toch een paar mooie foto's van weten te maken. Die met die rare stengel is voor mij een raadsel. Volgend jaar weer nieuwe kansen, want ik denk dat het voor mij ook een inmiddels een traditie is geworden.
    Groet, Dick

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Kees,
    Mooi serie!
    Prachtig die zandpaddenstoeltje. Ik ben helemaal weg van die zandtulpjes, wat een beauty's, daar kun je je behoorlijk op uitleven. Ik moest wel lachen om je chocolade- dip! Geweldig! Maar de foto's van het hele proces is fascinerend. Ik kende die zwam helemaal niet, tot jij er mee kwam. De "schoorsteen" zal toch wel zijn voor de verstuiving, net als een stuifzwam. De ereboog aan vliegjes is ook een mooie plaat geworden.Alleen zal dit verder weg meegenomen kunnen worden door de wind, denk ik. De bruine paddenstoeltjes waarmee je begint vind ik ook erg mooi. De naam weet ik helaas niet. Ik heb weer met veel plezier gekeken naar je mooie blog!
    Groetjes, Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Kees,

    Das wel ff iets anders dan de stranden van Bonaire, maar ook dit ziet er weer fraai uit. Foto 1 staat terecht op de eerste plek. Een juweeltje. Hoewel de duinfranjehoed ook beslist mooie foto's heeft opgeleverd, zijn die van het zandtulpje toch specialer. Wat een geweldige mooie zwammetjes zijn dat.
    Maar ook de stinkzwammen hebben je mooie beelden opgeleverd. Mooie exemplaren en vooral nummer 24 is een prachtig exemplaar. Mooi gedaan.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Kees
    jeder Pilz für sich ein Kunstwerk, eine unglaubliche Vielfalt,
    die Lamellen sind sehr gut zu erkennen, aber die Sandtulpen sind das Highlight, schön gesehen auch wie die Tulpen sich öffnen. tolle Fotos
    Grüsse Frank

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Kees
    je hebt een mooie verzameling padenstoelen bij me kaar weten te schieten met je camera
    mooie serie is het dan ook.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Kees, wow wat een bijzondere soorten heb je daar kunnen waarnemen en de foto's zijn prachtig. Geen storende grassprieten of ander groen wat je eerst uit de weg moet halen wil je een redelijk beeld kunnen maken. Daar had jij zeker geen last van. Ik vind het prachtig om te zien zoals ze zijn weergegeven. Ook bedankt voor de uitgebreide informatie van de stinkzwam, op zich een heel uniek in zijn soort.
    Groeten,
    Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Kees,

    Ik wist niet dat er in die Amsterdamse woestijn zoveel bijzondere paddenstoelen groeiden. De eerste is misschien niet de meest bijzondere, maar wel een hele mooie foto. Wat een prachtige soort die zandtulpjes, ik had er nog nooit van gehoord. Voordeel is hier dat je niet eerst een half uur hoeft te tuinieren voordat je een foto kunt maken, maar je moet met dat zand natuurlijk wel verdomd goed op je spullen passen. Die duinstinkzwammen zijn ook al zo bijzonder met die losse steel, nog nooit gezien. Bijzonder paddenstoelenblog, heel mooi.

    Groeten,
    Ad

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Kees,

    Wat een interessant verhaal over de Duinstinkzwam en prachtig begeleidt met sprekende foto's. Ook de tulpjes zijn prachtig, is ook helemaal nieuw voor mij. Je hebt mooie composities en achtergronden weten te vinden.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hi Kees,

    Wat een prachtige serie foto's van deze bijzondere paddenstoelen en zwammen. Ik heb de Duinstinkzwam en Zandtulpjes heb ik nog nooit gezien of van gehoord, wat zijn ze mooi!

    Groetjes,
    Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ha Kees,
    de zandkorreltjes op en om de paddenstoelen vind ik zo fraai. Zeker als ze ook nog een beetje willen glinsteren. De duinfranjepaddo's zijn mooi en de tulpjes heel bijzonder. Het lijkt me een heerlijk gebied om in rond te dwalen.

    Hartelijke groet, Corrie

    BeantwoordenVerwijderen